recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intelligente termostater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intelligente termostater

 Besvar Besvar Side  <1 34567 9>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 14:50
Som jeg forstår, kan du med din smartphone eller tablet gøre det samme som videoen viser at du kan gøre manuelt. Men da det er bluetooth kan du kun gøre det trådløst indenfor ca 10 m.
Hvis du vil ændre varmen nede fra fx Afrika via WiFi så skal du have en connect


Redigeret af bentpetersson - 06-November-2018 kl. 14:52
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 14:59
justering og brugsanvisning

Ca Ved 3 min. 40 sekunder viser svaret på dit spørgsmål om regulering i nuey



Redigeret af bentpetersson - 06-November-2018 kl. 15:06
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 15:18
Slet.

Redigeret af Bjur - 06-November-2018 kl. 15:23
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 15:23
Okay, tak for svaret. Men det er for en ECO og er en ECO og en living samme termostat?
Hvis jeg kigger på pricerunner er der både Living Connect og Living ECO
Edit: Det er åbenbart fordi nogle butikker på pricerunner har dem forkert afbilledet, og folk på dba skriver ECO men har billede af connect.

Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?



Redigeret af Bjur - 06-November-2018 kl. 15:29
Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hyldig87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2018 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:


Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?


Ja Tado er dyere per enhed, men start-pakkerne koster næsten det samme (Tado er vidst lidt billigere her)

Danfoss virker kun med Danfoss' egen app (men noget med at det skulle komme support for andre platforme).
Tado virker med det hele - Apple Homekit, Google Home, Alexa osv osv.

Derudover har tado fuldt tilgængelig API, dvs. fx. open-source hjemmestyringsplatforme som home-assistant og andre populære understøtter dem. Styring kan bygges ind i hvilken som helst platform.

Ulempem ved Tado kan være at de har bekrænset produkt portefølje, hvor Danfoss har større ekøsystemer med pumpestyring mv.

Har selv Tado pga. api og support på flere platforme. Har lavet et home-assistant dashboard hvor jeg kan styre alle dimser i hjemmet.

Kan dog se at Tado måske er gået over til en betalings-model for visse features - de er dog fortsat gratis for folk som allerede havde dem på tidligere produkter. https://www.tado.com/gb/lp/auto-assist
Det er nok værd at have med i overvejelserne...


Redigeret af hyldig87 - 06-November-2018 kl. 17:50
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 08:36
Tak for svaret. Men med Tado skal man ikke have Wifi enhed med for at styre enhederne udefra vel?

Hvilke features er det man skal betale for. Er ikke stor fan af at skulle betale beløb når man har købt produktet.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 10:25
Jeg kan se det er autoassist. Kan man ikke hente en gammel apk V3 til Android også betale de 20 euro som engangsbeløb for V3+ for at undgå månedlige regninger på det?
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:


Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?

Derudover har tado fuldt tilgængelig API, dvs. fx. open-source hjemmestyringsplatforme som home-assistant og andre populære understøtter dem. Styring kan bygges ind i hvilken som helst platform.


Den API som diverse platforme bruger til Tado, er een der er blevet "reversed engineered",
dvs. den er tilgængelig, men ikke rigtig officiel.

Udover det, så kræver den internet adgang, man kan ikke styre sine Tado enheder fra lokalnetværket, medmindre man bruge Homekit.
Nu har vi det rimelig godt i danmark, og vores internet er rimelig stabilt, men det er noget man i hvert fald skal være opmærksom på, specielt hvis Tado engang går konkurs, for så er dine termostater ubrugelige!
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Okay, tak for svaret. Men det er for en ECO og er en ECO og en living samme termostat?
Hvis jeg kigger på pricerunner er der både Living Connect og Living ECO
Edit: Det er åbenbart fordi nogle butikker på pricerunner har dem forkert afbilledet, og folk på dba skriver ECO men har billede af connect.

Hvad skulle fordelen være hvis man valgte Tado udover dansk stemmestyring og højere pris?


Ved ikke om du har læst den, men jeg har en anmeldelse her af Tado V3

Og i forhold til det med stemmestyring, skal man måske spørge sig selv hvor ofte man vil regulere temperaturen med stemmekommandoer?


Redigeret af Blank - 07-November-2018 kl. 10:30
BaaaaaH
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 11:26
Tak for svaret. Jeg havde ikke læst den anmeldelse, så det er super. 

- Men hvad kører du så med idag?
- Mht. konkurs og internet der falder ud. Hvis du man mangler internet eller de går konkurs er der vel stadig mulighed for at køre videre på eksisterende app og bridge. I værste fald kan man vel stadig justere dem på selve enheden?

Mht. at styre uden internet, er det vel en raspberry pi man kan installere homekit på så vil det vel virke.

Er stadig meget i vildrede om jeg skal købe Danfoss eller Tado.

Det jeg godt kan lige ved Tado er designet som du også skriver, samt automatiseringen med auto-assist.

Danfoss er plusset deres kontrolpanel, som man kan styre det med.

Men appen er jo også en vigtig del og hvis man kan lave en del med den på Tado er det et plus.
Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hyldig87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Tak for svaret. Jeg havde ikke læst den anmeldelse, så det er super. 

- Men hvad kører du så med idag?
- Mht. konkurs og internet der falder ud. Hvis du man mangler internet eller de går konkurs er der vel stadig mulighed for at køre videre på eksisterende app og bridge. I værste fald kan man vel stadig justere dem på selve enheden?

Mht. at styre uden internet, er det vel en raspberry pi man kan installere homekit på så vil det vel virke.

Er stadig meget i vildrede om jeg skal købe Danfoss eller Tado.

Det jeg godt kan lige ved Tado er designet som du også skriver, samt automatiseringen med auto-assist.

Danfoss er plusset deres kontrolpanel, som man kan styre det med.

Men appen er jo også en vigtig del og hvis man kan lave en del med den på Tado er det et plus.
Hvis det tiltaler dig med kontrolpanel du kan hænge på væggen så sys du skal gå efter Danfoss.

Danfoss og tado kan nogenlunde det samme på "auto-assist" og app delen.


Redigeret af hyldig87 - 07-November-2018 kl. 12:38
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 12:39
Jeg har valgt Tado, bl.a. på grund af muligheden for at kombinere dem med mange andre ting via IFTTT. Jeg er på mange måder dog ikke kommet så langt med dem endnu, og min erfaring er at det i virkeligheden er meget set-and-forget. Jeg har bestemt brugt appen en del i starten til at få finjusteret indstillinger, men jeg har ikke rørt dem de sidste 6-8 måneder - det kører bare og passer sig selv.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu