recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV - hvad har jeg reelt brug for?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV - hvad har jeg reelt brug for?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bet@ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bet@ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TV - hvad har jeg reelt brug for?
    Sendt: 26-Marts-2018 kl. 12:55
Overvejer at købe et nyt TV - og bliver helt forblændet af alle de lækre OLED og dyre LCD TV med smarte features osv. - men, når alt kommer til alt - har jeg jo kun brug for et TV - der dækker mine behov.

TV sker via streaming - ChromeCast - og den kvalitet der følger med der.
Film er ofte via streaming eller fra harddisk - altså komprimeret - og jeg ser det via KODI PC tilkoblet eller EMBY/ChromeCast direkte streaming.
Jeg ejer ikke en Blueray afspiller og får det nok aldrig. 
Lyden sendes direkte til 5.1 forstærker via HDMI ARC. Forstærkeren understøtter de "gamle" Dolby og DTS HD-DTS formatter.

Da jeg gerne vil have Ambilight (bruger i dag en anden løsning - og er glad for det - subjektiv vurdering!) er det oplagte valg selvfølgelig Philips.
Philips også har Android som det bagvedlæggende system - og har indbygget ChromeCast.

Så, hvis jeg nu vil købe et Philips TV - vil det så overhovedet give nogen mening, at købe eksempelvis et OLED, eller en af deres dyre LED LCD TV? Hvis ja - hvilket, hvis nej - hvilket? ;-)

Skulle mine behov skifte i fremtiden - vil jeg nok vælge at skifte TV igen på dette tidspunkt. Så et valg her og nu - vil som sådan ikke skulle være fremtidssikret.
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 13:18
Du må få afklaret, hvor meget billedkvalitet betyder for dig. Hvis svaret er ‘meget’, så skal du have OLED.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 13:44
Det kan godt være, at der er en masse smart features i de dyrer LED og OLE TV, men det er primært billedkvaliteten du betaler.

Du kan ikke købe et TV med fantastisk billede og ingen smart funktioner.

Så de billige TV har også dårligerer billede. 
Til top
Bet@ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bet@ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 16:13
Jeg omformulere spørgsmålet:

Hvor stor effekt/betydning har TV'ets evner ift. billedekvalitet - hvis indholdet / kildematerialet ikke er det bedste. Da jeg primært ser film, er de fleste "billedeoptimeringsindstillinger" slået fra.

Vil en komprimeret eller streamet film - vises SÅ meget bedre på et OLED fremfor et billigere LED LCD, at det er pengene værd? Eller der kun en marginal forskel.

Jeg er klar over der betales for kvalitet - og ville da helt klart vælge OLED, hvis min filmsamling bestod af "ukomprimerede" BD-skiver e.lign. - og TV signalet var fra et kabel.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2018 kl. 19:37
Et OLED kan sagtens bruges til streaming. Streaming fra fx Netflix står rigtigt flot på et OLED.

På et billigt lcd står det knap så flot.

Om det er prisen værd kan du kun selv vurdere. Ved ikke hvorfor du tror andre kan vurdere det for dig.

Ønsker du god billede kvalitet, men ikke ønsker at smide +10.000 så køb et brugt plasma. Kan fås til ~ 1000kr, det giver væsentligt bedre billede end et billigt lcd.
Til top
Bet@ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bet@ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 00:01
"Ved ikke hvorfor du tror andre kan vurdere det for dig." - "køb et brugt plasma TV. "

Troede måske lidt naivt, at der var nogle herinde - der har mere viden om dette end jeg har - og ville oplyse mig - i stedet for at komme med intet sigende kommentarer - der ikke forholder sig til spørgsmålet. 

Hvorfor skulle jeg dog købe et brugt plasma TV - når jeg spørger om råd og vejledning ift. et nyt. Og om der er nogle særlige argumenter for at vælge det ene eller andet, når jeg har beskrevet mine behov.

Måske en der selv ejer et OLED - kunne have oplyst, at ved komprimeret materiale - er forskellen ikke særlig stor eller der er kæmpe forskel. Eller et godt LED LCD vil kunne løse opgaven lige så godt.

Hvis jeg selv havde alle svarene - var det jo ikke nødvendigt at spørge her. Men at oplyse mig om at kvaliteten er bedre på et dyrt end et billigt TV, det havde jeg såmænd regnet ud inden. Men ikke hvor meget bedre - og hvornår forskellen er mest tydelig - det ved jeg så ikke - og får nok næppe svar på.

Kom måske lige i tanke om igen, hvorfor jeg sjældent skriver noget i dette forum.




Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 00:11
Jeg har af flere omgange prøvet at skifte fra plasma til LED og er stortset altid blevet skuffet. Dårlige unaturlige farver og dårlig kontrast/sort niveau. Først med mit 7-series Panasonic EX700 fandt jeg noget der var rimeligt med et VA panel.

Tror jeg har sendt 4 LED tilbage igennem årene, der har budt på Panasonic pv60 37”, St50 42” samt Samsung d7005 51” plasma.

EX700 var dog et økonomisk kompromis-valg, da 65” kun kostede 6999,- på tilbud. Gode farver, fine sort niveauer når man sidder midt for - minimal clouding (godt for et kantbelyst panel); men HDR fungerer ikke. Kører med 4K SDR vha et Apple tv4k og er meget tilfreds.

Et EX9005 fra Sony havde bedre lysstyrke, nærmest ingen clouding og HDR det faktisk fungerer. OLED er uden tvivl en fantastisk teknologi og førstevalget, hvis pengene passer.

Billige LED tv giver dårlige farver, mere clouding, mere ghosting og lag. Jeg vil ikke råde nogen til at købe mindre end 7 series. IPS LED giver bedre betragtningsvinkler, men VA paneler giver bedre kontrast. HDR fungerer KUN på OLED og LED med direkte backlight.

Du får hvad du betaler for...

Redigeret af dr_schlemer - 27-Marts-2018 kl. 00:18
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér OleA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 02:12
Uanset hvad du ser er OLED en klasse over andre tv.
Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 05:23
Nu er det her jo et forum for entusiaster, så der vil til enhver tid blive anbefalet, hvad der er bedst, og dermed dyrere løsninger. Derfor vil du ikke opleve, at folk anbefaler LCD løsninger.

Du nævner, ar du ser komprimerede film. Det er jo også et vidt begreb. Jeg har også selv masser af komprimerede film, og det kan både være skidt og godt. Er det en 700 MB xvid fil, så kan OLED naturligvis ikke lave mirakler.

OLED er bedre. For de fleste her, vil det retfærdigøre merprisen, men det er jo umuligt for os at vurdere, om det også er tilfældet for dig. Man kunne få på fornemmelsen, at du leder efter argumenter for at købe LCD tv i virkligheden, hvis man læser mellem linierne (jeg undskylder, hvis jeg fejlfortolker).

Du har ikke nogen i din omgangskreds, der har et OLED tv, du kan få lov at afprøve?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af Bet@ Bet@ skrev:


Hvor stor effekt/betydning har TV'ets evner ift. billedekvalitet - hvis indholdet / kildematerialet ikke er det bedste. Da jeg primært ser film, er de fleste "billedeoptimeringsindstillinger" slået fra.


Stor

Oprindeligt skrevet af Bet@ Bet@ skrev:


Vil en komprimeret eller streamet film - vises SÅ meget bedre på et OLED fremfor et billigere LED LCD, at det er pengene værd? Eller der kun en marginal forskel.


For mig personligt er det alle pengene værd - uanset kilde.

Hvorvidt det er pengene værd for dig, kan jeg af gode grunde ikke vurdere. Det er dig selv der skal vurdere det.

Jeg er ikke i tvivl om, hvad jeg ville vælge.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 08:27
Tag evt et kig på Philips OLED 9002. Den er billig, samt har et godt billede.
Den har også ambiligt som du også ønsker.

Der er ikke nogle problemer i at streame ting, så længe streamen er af en god kvalitet.

Men tag dog ud og se på de forskellige tv, med en af dine egne film.

Måske synes du kvaliteten er god nok på et billigt tv, måske vil du gerne ofre lidt mere. Det kan vi andre ikke vurdere for dig.

Nogle synes at et mellemklasse/top lcd er godt, andre mener det er noget bras.
Til top
Soko Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Soko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2018 kl. 09:43
Ja men jeg vil da godt give et bud, der går mod strømmen på dette forum.

Der er ingen tvivl om, at OLED er bedst, men efter min mening betaler du mange penge for de sidste 5 - 10% billedkvalitet.

Når du i forvejen ikke har dit kildemateriale i topkvalitet (komprimeret) og du ikke er forvent med OLED så tror jeg, at du vil blive rigeligt tilfreds med et LCD, f.ekstra. et Philips med ambilight.

Personligt har jeg prioriteret et stort tv (65") i stedet for et 55" OLED, da jeg vurdere, at det er en bedre løsning for mig og jeg er meget tilfreds med billedkvaliteten (Samsung ks7005).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu