recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken projektor

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sope Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sope Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken projektor
    Sendt: 01-April-2018 kl. 10:40
Hvis i skulle vælge mellem Optoma UHD 60 og Sony HW45ES, hvilken ville i så vælge??
Jeg har set og hørt HW45ES og den er fantastisk, men kender ikke UHD 60, og den får rigtig god omtale.
Til top
sope Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sope Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 21:23
Slet ingen der har præference for en af projekterne...
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 21:51
Helt sikkert, uden tvivl Sony.
Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2018 kl. 22:29
Det kommer vel også an på det indhold du skal se? Hvis du bor omkring Aarhus, så har Hifiklubben ved Europaplads UHD60 i deres kælder. Jeg har set den, og den gav et flot billede. Desværre kan jeg ikke sammenligne med Sonyen, da jeg ikke har set den. 

En anden tanke: Hvordan er dit rum? Er det dedikeret eller er det stue med hvide vægge? Det kan også spille ind på dit valg, da Optomaen nok er mere lysstærk end sonyen. Min pointe er,  at selv hvide vægge reflektere så det selvom en projektor A måske leverer bedre billede under optimale forhold, så kan projektor B give et bedre resultat under sub optimale forhold :) 


Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 06:15
Oprindeligt skrevet af Stephan A Stephan A skrev:

Det kommer vel også an på det indhold du skal se?


Hvorfor dog det?

Den bedste projektor er den bedste projektor.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 09:24
Du er nødt til at se begge projektorer selv. Ingen af projektorne gør alt perfekt og hvad der er den "bedste" projektor  afhænger af hvad man vægter højest i billedet.

Jeg har set begge og vil sige, at Sonyen er "gennemsnitligt bedst". Synes den vinder på flere punkter. Men vægter man f.eks. skarphed meget højt vil man muligvis foretrække Optoma.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 09:40
Jeg står selv og overvejer projektor til min stue.
Men jeg har en utrolig lys stue. Og derfor har jeg læst mig frem til at 3LCD vil være at foretrække da DLP kræver et meget mørkt rum, men tilgengæld oftest levere et bedre billede.

Så har jeg også nogle temmelig skrappe krav til plaseringen da den ikke skal hænge i loftet men stå på en rum deler bag min sofa. Så den skal kunne levere et 110" billede på 5m afstand.
Dette kombineret med et budget på max 10.000 kr og så er udbuddet efterhånden meget snævert. :)
Tænker det bliver en Epson TW6700 da den har fået okay anmeldelser og overholder mine krav.
Den har dog ikke 4K.

Min pointe er at hvis du skal ud og have en projektor så er der altså en del flere overvejelser du skal gøre dig. Som de andre også er inde på.


Redigeret af kenneth85 - 03-April-2018 kl. 09:49
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Puroresufan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 287
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Puroresufan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Stephan A Stephan A skrev:

Det kommer vel også an på det indhold du skal se?


Hvorfor dog det?

Den bedste projektor er den bedste projektor.

HAr du set Optoma inden du udtaler dig så firkantet som du plejer Naiera?
Til top
sope Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sope Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2018 kl. 19:13
Skal benyttes i dedikeret lokale, og der er mørkt dog med hvide vægge. Skal sidde i loft - som nuværende - og der skal derfor være så lidt støj som muligt. På dette punkt er Sonyen ganske udmærket. Skal primært benyttes til sport (F1 og fodbold) men også film.
Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2018 kl. 07:02
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Stephan A Stephan A skrev:

Det kommer vel også an på det indhold du skal se?


Hvorfor dog det?

Den bedste projektor er den bedste projektor.

Der er aldrig kun et facit. 

Jeg synes at opløsningen på UHD60 gjorde noget godt for billedets detaljer og skarphed, men hvor aktuelt er det, hvis man ikke ser indhold i højere end FHD opløsning? Sony'en er godt på mange fronter, men altså ikke alle. Den får blandt andet lidt hug på nettet for ikke at være lige så lysstærk som andre alternativer, hvorfor det også kommer an på placering da et reflekterende rum ikke vil bidrage positivt hertil. Derimod vil det sikkert være mindre problematisk i et dedikeret sort rum. 
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyrik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2018 kl. 14:56
Jeg er selv lykkelig ejer af Optoma HD142x HD projektor. Første prioritet er IMHO lysstyrken! Ikke opløsningen! De fleste udgivelser ligger indenfor 1920x1080.

 Hvis du ikke skal vise film i en kulkælder, men som jeg i min spisestue, så vil en del indfaldende lys være tilstede.
Tiden 12-15 er den lyseste i min spisestue hvor gardiner, persienner og fortræk dæmper lyset. Her har jeg brug for alle mine ANSI Lumen, hvis jeg skal se film i det tidsrum. Solen står lige på vinduerne, som er to store dobbeltfag.

Jeg har 3000 "Ansi Lumen". Det er ikke det samme som "Lumen" 12.000 lumen er lig med 3.000 ANSI LUMEN!

Jeg ville aldrig acceptere en projektor under 3.000 ANSI Lumen! Og du kan se at Benq, som har kørt med 2000 Ansi lumen, nu har lavet en ny model med 3.000 ansi lumen, som kommer til maj.
De har måttet anstrenge sig for at opnå de 3.000 Ansi lumen!

Vælger du lavere lysstyrke, så må du kunne levere et bælgravende mørkt lokale. men så kan du ikke få øje på kaffekoppen!;-)))
MvH
Jens
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2018 kl. 16:12
Det der tæller er lysstyrken i en billedindstilling du synes er acceptabel - perfekt kallibreret kan lystyrken være meget lavere end den annoncerede, men mindre end perfekt kan godt være acceptabelt og Sony projektoren kommer med en del fabriksindstilninger der er ganske gode med ret høje lysstyrker - omkring 1300 lumen såvidt jeg husker - mange projektorer med højere lumen angivelser når ikke så høj en lumen i en acceptabel indstilling.
Jeg har selv en  HW40ES og jeg er meget tilfreds - meget flotte billeder med høj lysstyrke, men sort gengivelsen er ikke så lav som på en JVC DLP.
Men hvad med den nye JVC LX-UH1 4K projektor?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu