recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows vs macOS bærbar = Forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Windows vs macOS bærbar = Forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 7891011 12>
Forfatter
Besked
lab83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Maj-2018
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér lab83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 09:08
Det er jo total langt ude det gigabyte skriver her! 

Verdens ondeste firma! LOL 

1. snyder og svindler med hensyn til manglende betaling af skat?  

Velkommen til verden, vi lever i det man kalder kapitalisme og alle virksomheder finder en business model hvor der bliver betalt så lidt skat så muligt. 

2. Lader folk tro at de opfandt smartphonen.  

Det var Apple som opfandt Smartphonen, alt andet som produceret var ikke smart og ingen gad at købe dem. 

3. Brændende Telefoner 

Bare en gang vrøvl! 


4. Bluetooth, ja det understøtter vi, ikke sådan helt i følge standarden

Igen ren vrøvl! 

5. Har du lyst til at lave en IOS app,  Apple skal da bare have 30%, du kan ikke engang få log til at læggen appen på din egen tlf, uden at det skal igennem Apple.

Google play store tager også 30%. Spotify, Tidal, Netflix, HBO, Viaplay osv. tager også et fee. Det gør alle platforme.
Man kan godt som udvikler overføre appen til egen iPhone/iPad uden den skal igennem Apple. udover xcode, man kan også bruge RubyMotion, Xamarin, Unity og mange andre udviklings miljøer. 

6, 7, 8, 10 & 9

Det er sgu langt ude og fyldt med had og usandheder. Mand har ikke engang styr på rækkefølgen af tal fra 1. til 10.    
             


Til top
lab83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Maj-2018
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lab83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Beovox - nej. men det er et faktum at de kræver mindre support. Det lukkede økosystem har absolut INTET med det her at gøre. og brugernes muligheder er sg ikke mindre begrænsede, Det er kun totalt uvidende folk som kommer med den slags postulater.

Ville jeg bruge en mac til cad - JUP - Apple's trackpad er stadig den absolut bedste der overhovedet er på markedet, og en trackpoint er et levn fra en svunden tid. Det er kun semipensionister der bruger den slags i dag. men no matter what kommer vi ikke udenom at begge interaktionsmetoder er crap i forhold til en pen eller en rigtig mus til den slags brug.

Tingene går i stykker? - æh IBM er rent teknisk certificeret som serviceprovider. Med andre ord. De er autoriseret til selv at lave dag til dag reparationer onsite på apple. (og den slags har været muligt i forretningsverdenen en del år nu. Det er bare ikke noget du kan købe som privat)'

igen fordomme og klar mangel på viden om hvad man reelt snakker om.

Helt enig!!! 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ingen påstår at Apple ikke er dyrt, men hvis du skal have noget nær samme kvalitet skærm og skal, så koster en maskine med Windåse det samme. Men den er stadig ikke lige så rar, og man er tvunget til at bruge fucking Windows! Det er altså en dealbreaker for mange af os. Jeg ved ikke hvordan det kan gøres mere forståeligt.
Der er ingen der er tvunget til at bruge fucking Windows, det skulle da lige være hvis din arbejdsplads forlanger det, men jeg har været lykkeligt windowsfri de sidste 8-10 år på hjemmefronten - det kan sagtens lade sig gøre.

Hvad angår hardware har jeg en ældgammel Lenovo X220 med 2.5 GHz quad core i5 og 12 GB ram og IPS skærm. Om kvaliteten er det samme som Apples skal jeg ikke kunne sige, men den er bygget som en kampvogn og still going strong på trods af alderen, så en eller anden form for kvalitet må det vel siges at være.. 

På jobbet har jeg fået en X250 dual core i3 der kan ca. en tiendedel af det min X220 kan, dog er den ca. den halve tykkelse og en del lettere - til gengæld har displayet fået en skade af at ligge i min rygsæk, så meget for at være ultratynd.

Når jeg kigger på humac.dk (ved ikke om det er rette sted at kigge?) så er deres bærbare sådan noget med dual core i5 og dual-core i7, 1.4 GHz - et eller andet sted er jeg overrasket over at de har fundet dual core udgaver af i5 og i7 eftersom begge cpu typer er født som quad core, men når det er de nedroslede mobile udgaver kan man tilsyneladende få dem som dual core også.

Et eller andet sted er det lidt spøjst, at både en moderne Lenovo og en moderne Apple får baghjul af en X220 fra 2011, men det er nok prisen for at være tyndere og lettere?
Til top
t33j4y Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-November-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 425
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér t33j4y Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 10:38
"Et eller andet sted er det lidt spøjst, at både en moderne Lenovo og en moderne Apple får baghjul af en X220 fra 2011, men det er nok prisen for at være tyndere og lettere?"

Jeg forstår godt din fremstilling, men synes at den stirrer sig lidt blind på ren HW.

Portabilitet er jo også en egenskab der vægter. Og jeg vil gætte på at batteritiden på din X220 nok heller ikke kommer helt op på siden af nyere laptops (Apple eller PC). Performance hop fra Sandy Bridge til fx. Kaby Lake er faktisk begrænset (20-30%) - men at din i5 er 4c gør den jo ikke nødvendigvis "bedre" end en i3/i5 2c - det handler om hvad man skal bruge den til og hvilket trade-off man vil gå efter.

Udover det - enig i at X220 er en herlig maskine. Har selv haft den, men er nu på MacBook Pro Early 2015.


Redigeret af t33j4y - 15-Maj-2018 kl. 10:39
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er i øvrigt sjovt som Apple-haderne nægter at forholde sig til det faktum at kun med Apple får man macOS.
Jamen er det ikke bare en grund til at hade Apple, at man ikke kan få lov at købe deres styresystem uden også at binde sig til noget (i mine øjne) alt for dyr hardware?

Ville det ikke være lækkert hvis du kunne købe deres OS og installere det på en vilkårlig maskine efter eget valg og den dyre, designer hardware kunne være noget du købte hvis du havde den slags lyster, lidt ligesom folk der køber B&O for at få ekstra lækkerhed?

Mit største issue med Apple er, at hvis jeg vil noget som helst Apple er jeg tvunget til at overgive mig fuldstændigt til deres struktur og deres måde at gøre ting på. 

Jeg købte en ipod touch på et tidspunkt og tænkte at jeg kunne smide et usb kabel i og lægge min musik over på den, men nej, det var for nemt, det kunne kun lade sig gøre ved at konvertere min musik til et apple format og lægge musikken over via itunes. "Du skal gøre tingene på den måde VI synes det er bedst".

Næste "fejlkøb" var en Apple TV, superfed lille dims, lækkert designet og alt det der, men jeg skulle da ihvertfald ikke tro jeg kunne streame de film jeg havde liggende på min nas af en eller anden grund kun Apple forstår.

Jeg synes Apple har nogle fede ideer og fede gadgets, bare synd at de altid klasker hængelåse på så tingene KUN kan bruges på den måde som Apple synes er bedst.

MacOS er lækkert at arbejde med, jeg arbejdede på Mac en overgang som grafiker, men der er hængelås på så det KUN fungerer hvis jeg samtidigt gider betale en formue for designerhardware. 

Jeg undrer mig ikke over at "apple haderne" synes det er latterligt at MacOS kun virker på Apple hardware, det undrer mig langt mere, at dem der synes MacOS er fedt ikke samtidigt er knotne over at de SKAL købe dyr designerhardware for at få det OS de ønsker. Yousee får konstant på puklen over at man ikke kan købe en internetforbindelse hos dem uden samtidigt at binde sig til tv pakker og andet crap, hvorfor hulen er applefolket ikke tilsvarende sure over at man ikke kan få fx. MacOS oplevelsen uden alt muligt andet med i pakken?
Til top
lab83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Maj-2018
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lab83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 10:59
KlausDM skrev:
"Apple er et selskab der lever af at tage/stjæle andres ideer, gøre dem til deres, og derefter sagsøge alle andre."

Er det i virkeligheder ikke lige omvendt, prøv at tag et kig på andre kvalitets computere/virksomheder som også er på market. altså Googles Pixel og Microsofts Surface. 

Google med jeres Pixel (phone) & Pixelbook (Laptop) 

Microsoft med jeres Pixel Surface pro, Surfacebook Surface Studio. 

Total kopi af Apples produktionslinje.. :) 

Det skal også lige siges at Lenovo, Acer, HP, Dell osv. er ikke en kvalitets maskine. de samle bare hardware og laver ikke OS men bruger Microsofts Windows OS og forsøger at efterligne Apples design. 
     


Redigeret af lab83 - 15-Maj-2018 kl. 11:00
Til top
lab83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Maj-2018
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lab83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 11:07
strandvasker Se dropdown menu 


Hvorfor vil købe et styresystem som er gratis.

hængelås??? 
Man kan da godt bygge en computer selv og installere MacOS... Det kaldes Hackintosh https://hackintosh.com ;

tvunget til at overgive mig fuldstændigt til deres struktur. What!! 

Apple kan sagtens arbejde sammen med Windows, Chromecast osv.
Men hvis hvis du ren Apple produkter får bare et sammearbejde mellem enhederne så ingen andre kan levere.  

"Jeg undrer mig ikke over at "apple haderne" synes det er latterligt at MacOS kun virker på Apple hardware, det undrer mig langt mere, at dem der synes MacOS er fedt ikke samtidigt er knotne over at de SKAL købe dyr designerhardware for at få det OS de ønsker."

Det er fordi du har meget lille forståelse for teknologien, Så skulle Apple supporte en masse forskellige stykker hardware ligesom Windows og det som er grunden til at windows aldrig kan optimeres til at udnytte alle kerner i processeren fuld ud og køre lige så godt som MacOS.   


Redigeret af lab83 - 15-Maj-2018 kl. 11:21
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

Jeg forstår godt din fremstilling, men synes at den stirrer sig lidt blind på ren HW.
Mjooe, men nu er en bærbar vel også klassificeret som hardware? Smile

Min pointe er egentlig bare, at hvis du kigger på stationær hardware så får du idag på alle fronter mere performance for pengene end for 10 år siden, mens det på laptop fronten på mange punkter er gået den anden vej, der bliver givet afkald på performance for at blive 1 mm tyndere eller 1 gram lettere end konkurrenten.

Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

Portabilitet er jo også en egenskab der vægter. Og jeg vil gætte på at batteritiden på din X220 nok heller ikke kommer helt op på siden af nyere laptops (Apple eller PC). Performance hop fra Sandy Bridge til fx. Kaby Lake er faktisk begrænset (20-30%) - men at din i5 er 4c gør den jo ikke nødvendigvis "bedre" end en i3/i5 2c - det handler om hvad man skal bruge den til og hvilket trade-off man vil gå efter.
Jeg får omkring 2-3 timer ud af mit 8-10 år gamle batteri, det var omkring 8 timer dengang det var nyt. Det kan fikses ganske billigt med et nyt batteri - som for øvrigt er dødnemt at udskifte i modsætning til på nyere bærbare.

Du har naturligvis ret i, at mængden af cores og performance kan være mere eller mindre relevant i forhold til hvad man bruger tingene til. Jeg arbejder med virtualisering, så mange cores og threads gør en forskel for mig. 

Oprindeligt skrevet af t33j4y t33j4y skrev:

Udover det - enig i at X220 er en herlig maskine. Har selv haft den, men er nu på MacBook Pro Early 2015.
Det er en skøn maskine. Den er ikke sexet - udover for nørder - men den kan hvad den skal og mere til. 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af lab83 lab83 skrev:

Hvorfor vil købe et styresystem som er gratis.
Så enhver kan gå på apples hjemmeside og downloade nyeste version af MacOS ganske gratis, eller er det først "gratis" når jeg har smidt 15 af de lange på noget apple hardware?

Oprindeligt skrevet af lab83 lab83 skrev:

hængelås??? 
Man kan da godt bygge en computer selv og installere MacOS... Det kaldes Hackintosh https://hackintosh.com ;
Linux udviklere sætter en ære i at udvikle operativsystemer der kan køre på alt muligt forskellig hardware, det er en del af hele konceptet at det ikke skal være låst til en bestemt platform.

Windows kan tilsvarende køre på enormt meget hardware og der arbejdes konstant på at udvide funktionaliteten til nye platforme.

MacOS udvikles til at fungere på apple hardware only. At det så kan lade sig gøre at skrue noget helt specifik non-apple hardware sammen der mere eller mindre succesfuldt kan afvikle MacOS er bestemt ikke med apples velsignelse. Apple prøver helt bevidst på at låse MacOS til kun apple hardware, det er hvad jeg mener med at der er hængelås på.

Oprindeligt skrevet af lab83 lab83 skrev:

tvunget til at overgive mig fuldstændigt til deres struktur. What!! 

Apple kan sagtens arbejde sammen med Windows, Chromecast osv.
Men hvis hvis du ren Apple produkter får bare et sammearbejde mellem enhederne så ingen andre kan levere.  
Okay, så hvis jeg køber fx. en Apple TV i dag, så behøver jeg ikke tilknytte mig itunes og jeg kan streame film fra min nas uden problemer?
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af lab83 lab83 skrev:

tvunget til at overgive mig fuldstændigt til deres struktur. What!! 
Apple kan sagtens arbejde sammen med Windows, Chromecast osv.
Men hvis hvis du ren Apple produkter får bare et sammearbejde mellem enhederne så ingen andre kan levere.  
Okay, så hvis jeg køber fx. en Apple TV i dag, så behøver jeg ikke tilknytte mig itunes og jeg kan streame film fra min nas uden problemer?
Nej og hvorfor skulle det kunne lade sig gøre, når det ikke er designet til det?

Da dimsen ikke opfylder dit behov, køber du bare noget andet.
Andre vælger ATV fordi det passer til deres behov.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
lab83 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Maj-2018
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lab83 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 11:56
Du kan hente MacOS fra hackintosh.com eller Appstore.

Det intet at gøre med en velsignelse fra Apple eller at de prøver helt bevidst på at låse MacOS til kun Apple hardware. 
Som jeg skrev tidligere er det måde at lave et super styresystem som netop ikke skal understøtte flere mio. stykker hardware og derved miste muligheden for at kunne optimere systemet langt bedre og udnytte alle kerner fuld ud. 
Et koncept hvor hardware og software er optimeret 100% til hinanden, det giver det bedre resultat i en laptop eller all in one computer. 

Jeg ved ikke ved hvad skulle bruge en NAS til, men jeg bruger ikke iTunes på min ATV, streamer bare direkte fra min Mac eller bruge Netflix eller HBO. men med infuse kan man da godt bruge sin NAS til streame til ATV. 
         


Redigeret af lab83 - 15-Maj-2018 kl. 12:11
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2018 kl. 12:06
@Strandvasker. 

Du skal have at Apple-id, for at bruge Apple tv. Og med appen Infuse kan du spille stort set alt du har på en NAS.

Og om Humac er det rigtige sted at kigge efter Apple hardware - det synes jeg ikke. Kig på Apple.dk i stedet for. Der er større udvalg, og alle Mac kan fås i flere konfigurationer.
Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu