recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på TV2's signaler ved VM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskel på TV2's signaler ved VM

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 13:28
Billedet fra Kodi ver. 17.6 ser ud som om, at Kodi misfortolker farverummet. Kodi 18 beta ser bedre ud, men stadig lidt specielt. Af ren nysgerrighed: Registrerer Kodi 18 korrekt HLG HDR og Rec.2020? Hvilken TV-skærm og billedprofil benyttes?

Ikke alle oplever det, men jeg har nu hørt flere, som får de matte farver på 4K HDR-signalet. Jeg mistænker, at det har noget at gøre med den SDR-videostrøm, som HLG falder tilbage på, hvis modtager/skærm ikke klarer HDR.
Til top
tabbycph Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2014
Sted: Kbh S
Status: Offline
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tabbycph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Billedet fra Kodi ver. 17.6 ser ud som om, at Kodi misfortolker farverummet. Kodi 18 beta ser bedre ud, men stadig lidt specielt. Af ren nysgerrighed: Registrerer Kodi 18 korrekt HLG HDR og Rec.2020? Hvilken TV-skærm og billedprofil benyttes?

Ikke alle oplever det, men jeg har nu hørt flere, som får de matte farver på 4K HDR-signalet. Jeg mistænker, at det har noget at gøre med den SDR-videostrøm, som HLG falder tilbage på, hvis modtager/skærm ikke klarer HDR.
Jeg ser det på en htpc og en Sony hw65 projector, hvor begge udsendelser er optaget samtidig og hvor jeg har taget billederne direkte i kodi. 
Jeg kan ikke se nogen steder i kodi 18, at der registeres HLG HDR og Rec.2020. 
Men MKVToolNix viser at der er 2020 og hlg på optagelsen:

Color primaries                          : BT.2020
Transfer characteristics                 : HLG / BT.2020 (10-bit)
Matrix coefficients                      : BT.2020 non-constant




Redigeret af tabbycph - 19-Juni-2018 kl. 14:55
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af tabbycph tabbycph skrev:

Jeg ser det på en htpc og en Sony hw65 projector, hvor begge udsendelser er optaget samtidig og hvor jeg har taget billederne direkte i kodi. 
Jeg kan ikke se nogen steder i kodi 18, at der registeres HLG HDR og Rec.2020. 
Men MKVToolNix viser at der er 2020 og hlg på optagelsen:

Color primaries                          : BT.2020
Transfer characteristics                 : HLG / BT.2020 (10-bit)
Matrix coefficients                      : BT.2020 non-constant


Hvis du ser 'TV 2 Ultra HD' rigtigt, dvs. på et 4K UHD display der forstår udvidet BT2020 farverum og HLG-HDR, så skal det ligne det billede du postede for HD, blot skarpere og med mange flere nuancer (grundet både HDR og udvidet farverum).

Det ser umiddelbart ud som om du ser på et signal der ikke er HDR og i forkert farverum (REC709 istedet for BT2020).

Din projektor kan ikke vise kanalen rigtigt, da det er en HD-projektor uden HDR. Jeg ved ikke med KODI direkte på HTPC, men vil umiddelbart tro det kræver et 4K-display her også.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
tabbycph Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2014
Sted: Kbh S
Status: Offline
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tabbycph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 16:03
Ja ved godt man skal bruge et 4k tv eller 4k projetor til og vise det ordentligt, men ultra kanalen er bare så meget mere skart og detaljeret, selv på ikke 4k projektor og jo uden og bruge kodi 18, der konverteret 2020 til 709, så ser farverne tamme ud.
Jeg ser også altid Viasats ultra kanal, fremfor den almindelige, når der f.eks er fodbold eller formel1, selv når kodi skal skalerer ned til full hd.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af tabbycph tabbycph skrev:

selv på ikke 4k projektor og jo uden og bruge kodi 18, der konverteret 2020 til 709, så ser farverne tamme ud.

Jeg ser også altid Viasats ultra kanal, fremfor den almindelige, når der f.eks er fodbold eller formel1, selv når kodi skal skalerer ned til full hd.

Ved du om Viasat Ultra HD sender i 709 eller 2020 farverum?

Er der HDR på Viasat Ultra HD?

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
tabbycph Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2014
Sted: Kbh S
Status: Offline
Point: 89
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tabbycph Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af tabbycph tabbycph skrev:

selv på ikke 4k projektor og jo uden og bruge kodi 18, der konverteret 2020 til 709, så ser farverne tamme ud.

Jeg ser også altid Viasats ultra kanal, fremfor den almindelige, når der f.eks er fodbold eller formel1, selv når kodi skal skalerer ned til full hd.

Ved du om Viasat Ultra HD sender i 709 eller 2020 farverum?

Er der HDR på Viasat Ultra HD?

  /Lars
Viasat Ultra HD sender i 709 og uden hdr.


Redigeret af tabbycph - 19-Juni-2018 kl. 17:38
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af tabbycph tabbycph skrev:

Viasat Ultra HD sender i 709 og uden hdr.

Ok, det virker som om det du oplever er et 709-display der prøver at vise et 2020-signal.

Så vil det nok virke fesent og med svage farver.

Hvis signalet er BT2020 HDR som den store graf her, men der kun vises den del der er indeholdt i REC709 SDR i den lille graf, så mangler der en masse.




  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pdj1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 20:49
Sidder lige og ser RUS vs. EGY på TV2 UHD, og kommer så lige til at zappe over på Viasat UHD der genudsender LIV vs. MAN C fra Champions League.

Selvom det er fedt at få et større overblik, så slår det altså ikke den nærhed og intensitet der er ved nærbilleder. Jeg tror derfor efterhånden, at jeg vil foretrække det billedudsnit det er på VM HD kanalen - også på 4K kanalen.


Redigeret af pdj1974 - 19-Juni-2018 kl. 20:50
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pdj1974 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2018 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af pdj1974 pdj1974 skrev:

Basis for en afstemning?
* Fint at 4K udnyttes til at vise mere af banen og tilskuerne
* 4K bør vise det samme udsnit HD kanalen gør
* HD kanalen bør også vise mere af banen og tilskuerne, altså ligesom 4K kanalen

/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2018 kl. 09:22
Årsagen ligger nok i det færre antal kameraer.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2018 kl. 10:13
kommer an på tv´et for mig.

mit Sony X850C ser totalt MAT ud på Ultra kanalen, og mangler lysstyrke, hvor jeg så hellere vil se det på 1080 streamet. (låser alle billede instillinger)

på mit Samsung KS8005, der ser det fantastisk ud, og der er KÆMPE blus og farver på. ved godt ingen af tv´ene har den fulde lysstyrke, til at levere den fulde HDR kvalitet... 

men der er bare så stor forskel på hvordan de 2 tv fortolker signalet.


Redigeret af Rasmusdc - 20-Juni-2018 kl. 10:14
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2018 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Årsagen ligger nok i det færre antal kameraer.

Har tjekket op på det.  

Det er kun hovedkameraet der er forskellig på UHD og HD. De resterende 35 kameraer er de samme.

Kampene optages i 4K UHD. 8 af kameraerne er UHD og resten HD. De kameraer der er HD opskaleres på stadion til UHD, og alt klippes og bearbejdes i UHD.

Men altså med den 'finesse' at der bruges to forskellige kameraer til det der giver det 'brede' overblik, hvor kameraet der ender på UHD-signalet viser et bredere udsnit en det der ender på HD.

Der er kun ét produktionssetup. HD-signalet der sendes ud er nedskaleret fra UHD.

Der er noget om det her og her.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu