recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Størrelse af lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Størrelse af lærred

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Størrelse af lærred
    Sendt: 15-Juli-2018 kl. 17:01
Størrelse af lærred. Jeg er ny indenfor projekter og lærred. Men til oktober vil jeg købe projekter og et lærred. Jeg har tænkt på størrelse 90 tommer, fordi der er 3 meter til lærredets placering. Jeg så en regel hos Bio Jensen, at lærreds bredde gange med 1,5 til 2. Det betyder en afstand med 3 til 4 meter. Så hos mig ville jeg have en placering på 3 meter og rækken bagved ca. 4 meter.  Hvad mener I erfarne? Projektoren skal være i 4K.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2018 kl. 17:32
jeg sidder 3,5m fra et 117" og det er ikke for stort, så jeg vil mene du som minimum skal have 110" hvis der er to rækker der skal have biograffølelse
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2018 kl. 17:34
Jeg synes 90" lyder fint. 

Mange vil nok mene, at det skal være (meget) større, men i min optik skal det aldrig være så stort at man ikke kan overskue det hvis man skal dreje hovedet for meget. Større er ikke nødvendigvis bedre, selv om der er gået inflation i størrelsen af lærrred og tv. 

Det svarer lidt til at sidde på forreste række i biografen. Det plejer heller ikke at være den største fornøjelse.
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2018 kl. 17:43
Jeg begik også samme “fejl” at starte ud med 90” til 3.8m afstand. Bevares, det var ikke decideret for lille, men da jeg senere kunne komme fornuftigt til et 120” tab-tension blev det udskiftet, og det har jeg absolut ikke fortrudt. Med 4K bør du heller ikke frygte pixelering.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 12:18
Jeg har aldrig hørt en sige: "Jeg skulle have købt et mindre lærred". Til gengæld har jeg hørt rigtigt mange mennesker sige, at de burde have købt et større lærred.

Du kan se på disse tommelfingerregler (som alle er for 2.39:1 formatet - kan hurtigt omregnes til 16:9 lærreder). På 3m afstand, siger den ~250cm bredt lærred. Biojensens regel synes jeg lyder forkert - det er også under hvad f.eks. THX overhovedet anbefaler til en biograf.




Personligt har jeg et 350cm bredt scope lærred og sidder 370cm fra. Det synes jeg giver en god biografoplevelse uden at være for stort.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 13:35
Anbefalingerne varierer helt vildt alt efter hvor man kigger, men omkring 40* er ikke helt galt. Det giver ca 100" på 3m. Pas på at første række ikke skygger for anden række. Overvej om du i det hele taget vil have rækker. En stor sofa og noget til at smække benene op på er federe, imo.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 15:41
Sidder selv ca 3,4 fra 123 tommer. Dette er for stort til 576p (som jeg dog aldrig ser længere - findes det egentlig mere?), det er i overkanten til 720p (opløsningen er flaskehalsen) mens det passer fint til 1080p (man får fuldt udbytte af 1080p materiale og kan let se forskellen på god og dårlig 1080p (f.eks. Blu-ray vs streaming). Det er dog for småt til 4K materiale (øjnene er flaskehalsen), så det vil dine 90 tommer bestemt også blive, Du skal med ved 90 tommer faktisk ned til 1,8 meter for at øjnene ikke er flaskehalsen og få fuldt udbytte af 4K opløsningen, mens jeg skulle ned på en 2,15 meters penge for at få det.

Som andre har sagt, så er det lettere at komme til at købe for småt end for stort, især hvis vi taler 4K
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 15:45
Som Jonas skriver, så lav det endelig ikke for småt. 

Det hele kommer afhænger også meget af om det skal være et 16:9 eller 2.40:1 format.

Jeg har 400 cm og sidder 4,25 meter væk. Format 2.39:1 Og det er for mig perfekt. Det med at man skal dreje hovedet er ikke korrekt. 
Det ville dog ikke være godt til 16:9 format, så ville der være alt for stort. (har prøver for sjovt)

 


Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 19:07
Tak for mange gode svar. Jeg har tænkt på 16:9, da det vist er det mest udbredte. Men også det er jeg uvis om. De lærreder jeg har set på er fra Tape Connection og det er 16:9.
Det er dyrt med et lærred, så det skal være det rigtige valg første gang.
Det er en Sony projekter jeg vil købe. En Sony VPL-VW260ES som er den billigste... 4K.
 
Jeg har god surround lyd, og en god fladskærm på 65 tommer Samsung buet i 4K. Den gør det godt, men billedet må gerne være større.
 
Det tiltaler mig med en projekter, da det mere er biograf stemning føler jeg. Minder lidt om da man så film i skolen for år tilbage.


Redigeret af Sven Palvig - 16-Juli-2018 kl. 19:11
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 19:59
Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 20:56
jeg sidder 4.5m væk fra mit lærred, som er i format 16:9 men i 95”. Jeg kunne havde et større hvis mit hi-fi møbel var på samme væg, men da begge dele skulle være på samme væg blev det ikke større.
Billedet størrelsen syns jeg nu endeligt er rigtigt fint. Mit er et Qualitysreen deplomat motor rulle lærred med en Xpert dug. Så derved farve nautral 
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 23:22
Meningen er, at lærred skal være lydtransparent. Så kan LFE / subwooferen stå i midten af front væggen med center højttaleren ovenpå. Subwooferen der er stor, tænkte jeg kunne bære et fast lærred med ekstra afstivning.
Jeg har 245 cm imellem front højttalerne. Det vil så sige, at jeg kunne gå op til et lærred på 110 tommer. Så står fronterne frit, men subwoferen og center højttaleren er bag lærred.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu