recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Størrelse af lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Størrelse af lærred

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 00:15
Jeg vil også sige, at du ikke skal gå under 110 tommer. 

Jeg sidder 3,5 meter fra 124 tommer.
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 03:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink
Til top
olepro Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér olepro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink


Har selv lavet et lærred af to lag spandex (meget finmasket strækstof), hvid forrest og sort bagest.
Alle højttalere spiller igennem lærredet, incl. side højttalerne.
Billedkvaliteten er muligvis lidt dårligere end et prof lærred, men fordelen ved lydintegrationen (usynlige højttalere) opvejer med flere længder det lille tab af billedkvaliteten.

Sidder 3,5 meter fra ca. 125" lærred
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Tak for mange gode svar. Jeg har tænkt på 16:9, da det vist er det mest udbredte. Men også det er jeg uvis om. De lærreder jeg har set på er fra Tape Connection og det er 16:9.
Det er dyrt med et lærred, så det skal være det rigtige valg første gang.
Det er en Sony projekter jeg vil købe. En Sony VPL-VW260ES som er den billigste... 4K.
Hvilket format der er mest udbredt, afhænger helt af hvilket materiale du ser. Ældre film, "ikke mainstream-film" og TV-serier er 16:9 mest udbredt. Ellers er langt de fleste film i scope-format.
 
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det tiltaler mig med en projekter, da det mere er biograf stemning føler jeg. Minder lidt om da man så film i skolen for år tilbage.
Forhåbentligt minder det dig mere om biografen end om skolen :)
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

 
Det tiltaler mig med en projekter, da det mere er biograf stemning føler jeg. Minder lidt om da man så film i skolen for år tilbage.

Så mangler du da bare de høje klikke-klikke-lyde fra filmfremviseren, som blev brugt i de dage...LOL
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.


Jeg startede med at bruge væggen og der er ingen sammenligning med hvor godt billedet er nu hvor jeg har et godt lærred.


Redigeret af Deschain - 17-Juli-2018 kl. 11:04
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.


Jeg startede med at bruge væggen og der er ingen sammenligning med hvor godt billedet er nu hvor jeg har et godt lærred.

Nu er der heller ikke nogen der har skrevet at man bare kan bruge en hvilken som helst væg. Hvilket lærred har du så købt?

Angående dit link til YT, så er det ekstremt vildledende. For det første kan man ikke se alle de artefakter der følger med speciallærreder og for det andet er mange af videoerne taget i halvt oplyste rum, hvor et alm hvidt lærred aldrig gør sig godt, uanset om man har lavet det selv eller har købt det hos en forhandler. At sammenligne et alm hvid lærred i et oplyst rum med noget der er lavet til til netop det vil naturligvis falde ud til lærredets fordel, men når man slukker lyset vil det alm hvide lærred være bedst og mest naturligt at se på.


Redigeret af Mefisto - 17-Juli-2018 kl. 11:23
Til top
olepro Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér olepro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis ikke lærredet skal kunne rulles op eller være lydtransperant kan du lige så godt bruge mathvid maling. Det er præcis ligeså godt som et købelærred, hvis ikke bedre.


Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder. Sludder.

Enig. Jeg tror ikke Mefisto har set et godt lærred i aktion... Wink

Ikke har set et godt lærret? Se det er noget sludder, med mindre der ikke er nogen forhandler eller biograf der har et godt lærred, at vise frem ;-)

Er der da nogen af jer der selv har prøvet at lave et malet lærred eller antager i bare, at hvis man kaster en masse penge efter det så er det automaisk bedre? Jeres svar lyder som automatreaktioner.

Min erfaring er, at der ikke findes bedre flade, at projektere på end en plan flade der er malet med en mat hvid. De bedste købelærreder er lige så gode og derfra går det kun nedad, med stadig mere specielle lærreder der introducerer stadigt flere artefakter og koster stadig flere penge.


Jeg startede med at bruge væggen og der er ingen sammenligning med hvor godt billedet er nu hvor jeg har et godt lærred.

Nu er der heller ikke nogen der har skrevet at man bare kan bruge en hvilken som helst væg. Hvilket lærred har du så købt?

Angående dit link til YT, så er det ekstremt vildledende. For det første kan man ikke se alle de artefakter der følger med speciallærreder og for det andet er mange af videoerne taget i halvt oplyste rum, hvor et alm hvidt lærred aldrig gør sig godt, uanset om man har lavet det selv eller har købt det hos en forhandler. At sammenligne et alm hvid lærred i et oplyst rum med noget der er lavet til til netop det vil naturligvis falde ud til lærredets fordel, men når man slukker lyset vil det alm hvide lærred være bedst og mest naturligt at se på.


Og desuden er det vigtigt at justere projector ind efter lærred eller væg for at få korrekte farver, mv.
Man kan ikke bare sammenligne ved at skyde det samme billede op på to forskellige baggrunde...
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 12:48
Du skal huske, projektoren selv sætter en naturlig grænse for, hvor stort et billede du kan få på en given afstand, så husk at tjekke, om den projektor, du har kig på, passer til den opstilling, du har tænkt dig.
Hvis der er tale om en short throw projektor, gælder der selvfølgelig andre regler. 

Denne calculator er et godt værktøj til at tjekke om projektoren kan give den billedstørrelse, man ønsker:



I mit tilfælde (Sony HW65), sidder jeg omkring de 4 m. fra lærredet, der er 112" i 16:9, hvilket svarer til. at lærredet er 2,45 m bredt + rammen.
Hvis jeg zoomer helt ud, kan jeg nok komme op på 115", men jeg synes, de 112" er helt perfekt til den afstand, jeg sidder på. Jeg kunne hverken ønske mig det større eller mindre.
De fleste projektorer vil også begynde at mangle lys, hvis man kommer over 120", med mindre, man har et lærred med positivt gain, da pæren mister en del styrke allerede efter de første par hundrede timer.

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 15:19
http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancecalculator.html

Her kan du selv beregne hvad afstand du skal side til skærmen.
Den beregner både hvad THX og SMPTE anbefaler.

Sidder du 3 meter fra dit lærred så skal du have en et 90" lærred i følge THX anbefalinger.

Beregneren bruger Feet som afstand. Du kan omregne fra meter til feet ved at skrive
"3m to feet" i google søgning.

EDIT:
Det den beregner er den afstand THX maksimalt anbefaler man sidder væk fra lærredet!
Set forklaringen på næste side.

Så sidder du 3m fra lærredet så anbefaler THX at du minimum har et 90" lærred :)


Redigeret af kenneth85 - 18-Juli-2018 kl. 10:05
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu