recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquiti, er router nødvendig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquiti, er router nødvendig?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ubiquiti, er router nødvendig?
    Sendt: 27-Juli-2018 kl. 10:27
Jeg påtænker at udskifte min gamle ASUS AC68 med et Ubiquiti system, som skal benyttes på et Yousee netværk. Planen er at sætte Yousee modemmet i bridge mode og lade Ubiquiti styre det hele. 

Tanken er at benytte følgende dele:

Ubiquiti Unifi AP-AC Lite (antal ikke helt fastlagt endnu)
Ubiquiti Unifi Cloud Key 
Ubiquiti UniFi Switch US-8-150W til PoE forsying af AP
Ubiquiti Networks USG

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt der også skal benyttes en router, eller om ovenstående kan gøre det.
Jeg kan se, at der er en del som har gode erfaringer med Ubiquiti herinde, så håber at I vil dele lidt guldkorn.

På forhånd tak Smile

Mvh Kim
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 10:47
en router er den enhed der styrer al tildeling af IP adresser til dine enheder. MEN det er jo så lige præcis det den USG gør. Den fungerer som router!
Kig på side 3 i denne PDF - så har du en tegning af strukturen. https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/USG_QSG.pdf
Til top
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 13:04
Perfekt, tak Claus :-)

Kender godt funktionaliteten af en router, men var i tvivl om, hvorvidt USG'ens ville være nok, når nu Ubiquiti også selv har routere. - Her blev jeg bestemt klogere Tongue 
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 13:58
Måske tager jeg fejl men fungerer dit modem fra YouSee ikke også som router?
For gør den det, behøver du blot at nøjes med at koble den switch på og købe de AP'er du har brug for.
Cloud key er ikke et krav da du kan installere unifi software på din PC/bærbar og køre det som en service eller på en NAS hvis du har sådan en. Jeg går ikke ud fra du dagligt skal rode med indstillingerne.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 13:58
Du behøver ikke bruge den - hvis alt du ønsker er at bruge unifi til dit wifi.

Du slår bare wifi fra i din asus og lader den håndtere routningen som den altid har gjort.

Men hvis du vil have det hele samlet i din cloudkey så skal du have usg'en med.
Til top
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:

Måske tager jeg fejl men fungerer dit modem fra YouSee ikke også som router?
For gør den det, behøver du blot at nøjes med at koble den switch på og købe de AP'er du har brug for.
Cloud key er ikke et krav da du kan installere unifi software på din PC/bærbar og køre det som en service eller på en NAS hvis du har sådan en. Jeg går ikke ud fra du dagligt skal rode med indstillingerne.

Jo, Yousee modemmet fungerer også som router, men jeg ønsker et system som er lidt mere stabilt end hvad Yousee modemmet umiddelbart giver mulighed for.
Kan godt se ideen med at køre Unifi softwaren på NAS, så det kan tilgås via tablet. Har godt nok også både stationær og bærbar, men de er sjældent tændte..  
Til top
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

Du behøver ikke bruge den - hvis alt du ønsker er at bruge unifi til dit wifi.

Du slår bare wifi fra i din asus og lader den håndtere routningen som den altid har gjort.

Men hvis du vil have det hele samlet i din cloudkey så skal du have usg'en med.

Jeg kan godt se ideen med at have det hele samlet et sted. - Samtidig ser det lidt ud som om, at Asus ikke prioriterer min nuværende router specielt højt i forhold til sikkerhedsopdateringer. - Hvilket nu er helt fair, det er godt nok ved at være en gammel svend Smile
Til top
beatmore Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2014
Sted: Vejle, Danmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beatmore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 17:40
Hvis du køber nye AP understøtter de Poe AF, så kan du nøjes med en us8-60 switch, den er noget billigere.
Det mange gør med unifi er at starte med et AP og så bygge på lidt af gangen.


Redigeret af beatmore - 27-Juli-2018 kl. 17:41
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2018 kl. 20:58
@Dorf! - Der kan være en del grunde til at ikke ville have yousee's udstyr til at fungere som noget som helst andet end en bro, sikkerhed og stabilitet er bare et par stykker. Når man kigger på hvor mange penge udbyderne spenderer på de routere de leverer til kunderne, så vil jeg sige at det absolut kan være en fremragende ting at købe sit eget hvis man har mere end 3-5 enheder der skal på af gangen. Udbydernes udstyr er generelt noget forfærdeligt billigt skrammel, som ikke kan holde til ret meget.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2018 kl. 01:16
Vil umiddelbart tro at 150w er overkill, du kan nøjes med den mindre model som beatmore også skriver.

Ville egentligt også bare gøre opmærksom på at Unifi softwaren ikke behøver køre konstant.
Den bruges til opsætning, og ellers bruges den kun til statistikker, så slukker du software mister du ikke rigtig nogen funktionalitet (medmindre du vil bruge gæste wifi), og så bruges softwaren til opdateringer, så har du den kørende, kan du auto opdatere det hele, eller opdatere fra deres mobil app f.eks. hvilken naturligvis er meget lækkert.

Udover det er Cloud key ikke "kraftig" nok til at håndtere alle de statistikker som routeren kan give, der skal du bruge en x86 eller x64 processor så vidt jeg husker.
Der er vidst også en version 2 på vej, så det er nok ikke det bedste tidspunkt at købe en cloud key.
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Udover det er Cloud key ikke "kraftig" nok til at håndtere alle de statistikker som routeren kan give...

Øhh hvad?
Hvad for nogle statistikker snakker du om? Jeg kører DPI på min cloudkey. Det håndtere den ganske glimragende. 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2018 kl. 11:15
BaaaaaH
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu