recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6 ens LG OLED C7 testes for billedretention
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

6 ens LG OLED C7 testes for billedretention

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 6 ens LG OLED C7 testes for billedretention
    Sendt: 10-August-2018 kl. 19:58

Løbende test: 

OLED-tv'er har stor billedkvalitet, men der er bekymringer om deres langsigtede ydeevne på grund af muligheden for permanent billedretention, der ofte kaldes indbrænding.
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test




Redigeret af bentpetersson - 10-August-2018 kl. 20:07
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 20:24
har du selv anskaffet du oled efterhånden Bent?
Ellers forstår jeg simpelthen ikke den konstante “jagt”.

En 20 timers forbrug dagligt stresstest? Hvad skal det bevise?, det er så søgt at det er tæt på ikke at være sagligt jo.

Oled har det som risikofaktor, men den her jagen er jo et forsøg på at bevise, at det er et problem der kun venter på at opstå og det er det altså ikke.
Tilsvarende ville jeg gerne se en stresstest på lcd med 20 timers dagligt brug her om sommer eks og se hvor stor en del der har udyr i skærmen kontra burn in på oled.
Jeg ved ihvertfald godt hvilke risiko jeg helst løber OG samtidigt får markedet bedste billede.


Redigeret af Bromberg5 - 10-August-2018 kl. 20:25
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 20:26
I praktisk er der nok ikke der store problem. Man kam sagtens spille osv i timevis hverdag uden problemer. Men som “DSB” info skærme skal de nok ikke bruges.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

I praktisk er der nok ikke der store problem. Man kam sagtens spille osv i timevis hverdag uden problemer. Men som “DSB” info skærme skal de nok ikke bruges.

Og tror man det, så har man bare ikke gjort sit hjemmearbejde godt nok eller også har man mødt en sælger i Elgiganten - ergo (imo) er sådan en test ikke retningsvisende for noget der ligner noget relevant
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 20:59
det er jo bare endnu en klassisk Bent-post. Nu har han ikke fået opmærksomhed et stykke tid, så poster han det her (og det samme indlæg på Flatpanels) og så håber han på en masse polemik hvor folk er uenige med Bent, hvorefter han beder folk forholde sig til emnet (dvs ikke stille Bent kristiske spørgsmål, eller vær uenig med ham) og så ender det med at han klager til moderator, og til sidst bliver tråden lukket. 

Lad bare skidtet dø ud stille


Redigeret af Martin Sjøstrand - 10-August-2018 kl. 21:00
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 21:26
alle nørderne købte Oled, undtagen Bent han var ....... Arg ok lidt over grænsen ;)

God aften.


Redigeret af 0leDK - 10-August-2018 kl. 21:30
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 21:43
Har svært ved at hvad der er galt i at han linker til den test, der er da en del herinde der er bekymret for burn in........ så kan man vel blive be eller afkræftet i sine bekymringer
Ning
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Har svært ved at hvad der er galt i at han linker til den test, der er da en del herinde der er bekymret for burn in........ så kan man vel blive be eller afkræftet i sine bekymringer

Det er der vel heller ikke noget galt i, det fremstår bare efterhånden meget søgt og det næste er, at sådan en test er ikke retvisende for nærmest nogle tv forbrugere.

Hvis man ved sådan en test kan konkludere på risiko for burn in på oled, ja så er man nok bedst tjent med en anden slags skærm.
Andre med et nogenlunde alm tv forbrug kan fint købe oled - det er lidt det der hele tiden stilles spørgsmålstegn ved fra Bent’s side.

I bund og grund tænker jeg at Bent bare skulle få sig et oled, så tror jeg faktisk han bekymring eller hvad det er der forsøges at overbevise andre om, vil forsvinde som dug for solen:)
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 23:50

Jeg finder det som regel altid interessant at læse en test. Og en test er som regel dikteret af andre eller bliver udført på testudøverens præmisser. Dette medfører naturligvis, at man kan være enig eller uenig i resultater og konklusioner. Eller blot forholde sig neutral.

Finder man fejl, synes jeg dog, at man har pligt til at oplyse udøveren om disse. I dette tilfælde, hvor der som noget nyt er tale om en løbende test, har man endog mulighed for via linket at få indflydelse via kommentarfeltet, og dermed muligvis kunne påvirke testen fremover i den retning, man ønsker.

Er man enig, kan man på samme måde i kommentarer rose testudøveren for testen.

Denne test handler om 6 LG OLED TV-apparater. Det kunne for så vidt også have været en test mellem de i øjeblikket på markedet producerede IPS-, VA- og OLEDskærme.

Hver af  skærmtyperne har sine mere eller mindre kendte fejl eller mangler,

Var det ikke, fordi jeg er så tilfreds med vort buede LCD - på trods af svage betragtningsvinkler (som dog ingen betydning har for os på grund af stuens indretning), så var jeg i weekenden kørt ind for at undersøge, om Power havde flere af de tilbudte OLEDskærme til knap kr. 8000 stående.  Jo, jeg overvejede det et kort øjeblik.

Den tredje skærmtype, IPS,  har efter min mening desværre et sortniveau, som jeg nok ikke længere kan forlige mig med.

Måske dukker der en helt ny skærmtype op om et par år, (noget tyder på det), en skærmtype, der ikke har de nuværende skærmes fejl og mangler, men som givetvis - og  i stedet - har helt andre og muligvis ukendte fejl og mangler. Udviklingen standser heldigvis aldrig.

Fælles har vi vel alle et ønske om, at der er tilpas med antallet af producenter, således at priserne holdes nede,og udviklingen fortsætter. Begge dele er måske til vores fordel.

Som sagt: har man indvendinger til den linkede test, så anbefaler jeg, at man skriver til testudøveren, idet jeg ikke har nogen indflydelse på denne offentlige viste test.



Redigeret af bentpetersson - 10-August-2018 kl. 23:53
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 07:29
Som det fremgår af testen er den lavet i respons til de mange kommentarer man fik for en tidligere test, som kan ses her: https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-burn-in-lcd-oled

I den gamle test benyttede man et LG B6. Det, man fandt urealistisk ved testen var, at man anvendte et permanent overlay af logoer med forskellig gennemsigtighed.

Den nye test benytter ikke kunstige elementer men skifter mellem typer af indhold, der burde være repræsentative for almindelig brug.

Der er stadig tale om 20 timer/dag i den nye test, og det kan man så dele med 4 eller 5 få at få et mere realistisk billede af, hvor lang tid der ville være gået ved almindelig brug, dvs. testens nuværende 28 uger kan oversættes til 2+ år i den virkelige verden.

Hvis man læser diskussionerne på https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test/discussions vil man se, at det så småt er begyndt at blive et problem i den virkelige verden.

2016-modellerne (B6 osv) var den første generation af OLED der nåede ud til masserne i væsentligt antal, men salget steg eksplosivt med 2017-modellerne, som skulle være bedre til at modstå IR og BI, men som man kan se af testen er de heller ikke uden problemer.

Foreløbig bliver meldinger om BI ofte affejet med at man har været uheldig og at der altid vil være nogle, der oplever problemer, når der er solgt så mange apparater.

Hvis der er et mere generelt, real-life problem med 2017-modellerne (som stadig sælges her i sensommeren 2018), skal vi nok hen i 2020 før der for alvor kommer gang i meldinger om BI.

Hvis og såfremt det sker, kan de glade OLED-ejere altid argumentere, at de trods alt kun gav 10.000 kr. for deres TV og har haft fornøjelsen af at kunne kigge på et OLED i 2-3 år mens pessimisterne har holdt fast i deres LCD TV. Dermed vil OLED-skeptikerne ikke kunne udråbe sig som "vindere" af den diskussion, hvis eller når den tid kommer.

Men før vi når til 2020 vil jeg ikke være den, der skråsikkert anbefaler OLED til hvem som helst - som jeg ofte ser mange gør i diverse diskussionsgrupper.
Til top
Basto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-December-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 533
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 08:28
Testen giver stof til eftertanke
Mvh Michael 
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Som det fremgår af testen er den lavet i respons til de mange kommentarer man fik for en tidligere test, som kan ses her: https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-burn-in-lcd-oled

I den gamle test benyttede man et LG B6. Det, man fandt urealistisk ved testen var, at man anvendte et permanent overlay af logoer med forskellig gennemsigtighed.

Den nye test benytter ikke kunstige elementer men skifter mellem typer af indhold, der burde være repræsentative for almindelig brug.

Der er stadig tale om 20 timer/dag i den nye test, og det kan man så dele med 4 eller 5 få at få et mere realistisk billede af, hvor lang tid der ville være gået ved almindelig brug, dvs. testens nuværende 28 uger kan oversættes til 2+ år i den virkelige verden

Spændende test som jeg har fulgt, men vil du mene at 4x5 timers CNN om dagen er et normalt forbrugsmønster? For den sags skyld 4 timers CNN? 

Hvis jeg skulle se så meget tv med statiske elementer ville jeg under ingen omstændigheder vælge et OLED. Er klar over at man på den måde kan x tiden ud på en længere periode, men et normalt forbrugsmønster vil jeg ikke kalde det. 

Konklusionen må være at hvis man vil se 4 timers tv med breaking news bånd i bunden af billedet 4 timer hver dag i 2+ år bør man vælge andet end OLED. Heldigvis falder jeg uden for den gruppe! Smile
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu