recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 6 ens LG OLED C7 testes for billedretention
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

6 ens LG OLED C7 testes for billedretention

 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Som denne test viser så er oled ikke det 13. vidunder som nogle gerne vil have det skal være

oled er en teknologi der måske kan være spændende i fremtiden, hvis den ikke dør inden som med plasma


Bort set fra det er tæt på netop at være det;).
Set i lyset af hvor spæd teknikken er og hvor det placerer sig på markedet - så jo. 

Dermed ikke sagt det er fejlfrit, men af en teknik med så få år på bagen, ja så er det tæt på det 13 vidunder;).
Men der kan forbedres på mange fronter endnu


Hvad viser testen?


Redigeret af Bromberg5 - 12-August-2018 kl. 21:51
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 22:03

I kommentarteksten til testen spørges der:

Vil indstillingen af ​​kontrast og lysstyrke på et OLED-tv påvirke tv'ets levetid?

Svar:
Justering af en OLED-kontrast ændrer tv'ets maksimale lysstyrke, så det svarer til justering af lysstyrken. Den samlede lysstyrke på skærmen vil påvirke OLED-nedbrydningshastigheden.
-+------+
Mit spørgsmål: minder det ikke om plasmaskærme?


Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 22:13
Jo og alle andre skærmtyper!

LED baserede LCD skærme mister også lysstyrke hvis det kører på fuld knald. LCD panaler kan også få burn in. Samsung skriver om det her:

"

Although much less susceptible than Plasma TVs, LED TVs are still subject to screen burn in (image retention). In general, you should avoid keeping a static picture (that is, a picture that contains no or few moving elements) or a picture with static elements (black bars, black borders, logos, etc.) on your LCD TV for more than two hours at a time. If, for example, you have your TV set to 4:3, and have black borders on the top and bottom, or on the sides, changing the picture size for a minute or two every couple of hours, say during commercials or in between shows, would decrease the chance of screen burn in. Reducing the brightness and contrast of the screen when it is displaying static elements will also decrease the chance of burn in.

If you are using your LED TV as a computer monitor, the same general rule holds true: Avoid keeping a static picture or a picture with static elements (black bars, black borders, logos, etc.) on your LED TV for more than two hours at a time. Make sure you change the image on your screen periodically. Also, if you intend to leave your PC unattended for long periods of time, or you leave the same image on your screen while you work on other things for extended periods of time, you should set up a screen saver that goes on after about twenty minutes, or set up your monitor so that it turns off if unattended for more than twenty minutes.

The advice above also holds true if you are using your TV to play video games. Avoid keeping a static picture or a picture with static elements (black bars, black borders, logos, etc.) on your LED TV for more than two hours at a time. Make sure you change the image on your screen periodically.

Important: Burn in damage is not covered under warranty."

Så bare rolig, der er intet nyt under solen, alle paneltyper kan stadigvæk få burn in.


Klaus




Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Som denne test og tråd viser, så er problemet overvurderet, og ikke købsafgørende . . .
Set gennem dine øjne. 

For mig er den særdeles købsafgørende. Jeg skal ikke have en OLED.

Jeg vil se det mindste burn-in og vil ikke leve med det. 
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 22:24
Klaus. Burn-in på LCD skærme er dog meget sjældne.
Her er et uddrag af et googleoversat svar fra Rtings:

Det er usandsynligt, at Samsung forsøger at få folk til at tro, at QN55Q75FM er en OLED ved at udskifte reklamer i tilfælde af indbrænding, men de kan forsøge at vække kunder, der er bekymrede for indbrænding. Det er muligt for et LED-tv at have brænde ind, men det er meget sjældent.
Samsung sælger ikke OLED'er, men i stedet udvikler de hurtigt deres udvikling af deres nye elektro-emissive quantum dot-teknologi, som sandsynligvis vil være bedre end OLED.


Redigeret af bentpetersson - 12-August-2018 kl. 22:25
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Som denne test og tråd viser, så er problemet overvurderet, og ikke købsafgørende . . .
Set gennem dine øjne. 

For mig er den særdeles købsafgørende. Jeg skal ikke have en OLED.

Jeg vil se det mindste burn-in og vil ikke leve med det. 

Det ville også købsafgørende for mig hvis jeg havde et forbrug der lignede noget i de tests.
Heldigvis viser skærme med det der ligner alm brug ingen tegn på burn in.

Mine øjne har set flere tordenfluer i lcd end de har set burn in på plasma og oled.
Det kan jeg ikke leve med og så må man konkludere at det er rigtig fint at der findes forskellige skærme til forskellige behov.

Oled for dig er ikke noget pga risiko for burn in, mens andre risicis modsat må være ok at leve med - helt fair:)
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Som denne test og tråd viser, så er problemet overvurderet, og ikke købsafgørende . . .
Set gennem dine øjne. 

For mig er den særdeles købsafgørende. Jeg skal ikke have en OLED.

Jeg vil se det mindste burn-in og vil ikke leve med det. 

Tråden bekræfter min påstand om, at en 2- 3 brugere under alle omstændigheder ikke vil have OLED . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 05:57
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Klaus. Burn-in på LCD skærme er dog meget sjældne.

Korrekt, fuldstændigt som på OLED. Det forekommer ikke ved normalt hjemmebrug.

Intet har ændret sig, et CRT tv havde også risiko for burn in, købte du heller ikke CRT tv?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 06:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Klaus. Burn-in på LCD skærme er dog meget sjældne.

Korrekt, fuldstændigt som på OLED. Det forekommer ikke ved normalt hjemmebrug.

Intet har ændret sig, et CRT tv havde også risiko for burn in, købte du heller ikke CRT tv?


Klaus

Altså... Jeg har haft burn in på 2 af mine 3 ipads... Er jeg urimelig uheldig eller er lcd burnin ikke så sjældent som man prøver at gøre det til? 
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 06:14
Tak for mange gode indlæg. Det bliver fortsat interessant at følge testen til ende.
Ligeledes bliver det interessant at se, hvilken betydning microled får i fremtiden.
Til orientering er der rigtig mange OLED ejere, der har skrevet yderst interessante indlæg i kommentarfeltet på https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Med dette afslutter jeg tråden for mit vedkommende. 


Redigeret af bentpetersson - 13-August-2018 kl. 06:15
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 07:00
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:


Tråden bekræfter min påstand om, at en 2- 3 brugere under alle omstændigheder ikke vil have OLED . 

... du lever et liv i fornægtelse...
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 10:10
Den risiko der er for at man ved et unormalt TV forbrug for at få burn in på OLED opvejer efter min mening slet ikke de fordele der er ved OLED.
Ingen nuværende teknologier er fejlfri, og kigger jeg på fordele og ulemper ved dem der er på markedet lige nu, så er OLED det bedste valg hvis ens formål er at få det bedste billede. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu