recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På nogle DR udsendeler er tale utydelig.

 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Pinch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pinch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Hej Pinch
Ret typisk - 7 sider og man gider ikke læse tilbage tråden. Måske findes svaret der. Wink
Du har til gengæld ikke læst mit forrige indlæg, hvis du påstår dét.
Der findes i øvrigt ikke et svar, kun en forståelse af, at "sådan er det jo" - og det vidste jeg ikke.

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg har nu heller aldrig hørt om, der følger et Pro Logic signal med, når der sendes stereo, men måske jeg har noget at lære?
Det har vi åbenbart begge: https://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_decoder#Dolby_Stereo_and_Dolby_Surround_(matrix_4:2:4)


Hvordan markerer DR, om en udsendelse er almindelig stereo eller encoded til prologic? 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af Pinch Pinch skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

DR har matrix’et Pro Logic i stereo signalet, så det både kan lyttes i stereo, men også i surround med en surround forstærker der kan dekode Pro Logic
Har du tilfældigvis et link til et sted, hvor man kan læse mere om den praksis? Det er ikke ment som en udfordring - jeg er oprigtigt nysgerrig - men kan ikke umiddelbart finde noget, der kommer ind på, at kilden kan have indflydelse på, hvordan en receiver behandler stereo...

Desværre nok det eneste der findes idag. DR har intet på deres søgemaskine om overgangen til Pro Logic


Redigeret af Munch - 25-September-2018 kl. 21:06
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 20:50
Pinch, det har noget med surround at gøre, men der er ikke tale om diskrete kanaler!

Jeg har nu heller aldrig hørt om, der følger et Pro Logic signal med, når der sendes stereo, men måske jeg har noget at lære?

Jeg synes, HeartWare beskrev det hele meget godt lidt tidligere.

Pro Logic, Pro Logic II eller lign. er noget, man selv vælger, hvis man ønsker en form for surround i stedet for det stereo, der bliver udsendt...



Redigeret af Supergris - 25-September-2018 kl. 20:51
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 20:22
Hej Pinch
Ret typisk - 7 sider og man gider ikke læse tilbage tråden. Måske findes svaret der. Wink
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Pinch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pinch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

DR har matrix’et Pro Logic i stereo signalet, så det både kan lyttes i stereo, men også i surround med en surround forstærker der kan dekode Pro Logic
Har du tilfældigvis et link til et sted, hvor man kan læse mere om den praksis? Det er ikke ment som en udfordring - jeg er oprigtigt nysgerrig - men kan ikke umiddelbart finde noget, der kommer ind på, at kilden kan have indflydelse på, hvordan en receiver behandler stereo...
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Pinch Pinch skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Okay, så misforstod jeg det.. Beklager. 

Jeg læste det samme som dig og ventede spændt på, nogen ville kommentere det.

Hvorfor er det, der snakkes om, at der ligger et prologic-spor gemt i DR's 2-kanalslyd? Det er da noget værre vrøvl?!
Hvis en receiver indstilles til prologic på et stereolydspor, så "tolker" den sporet til surround, men det har da i sidste ende intet med surround at gøre, vel?
Nej DR har matrix’et Pro Logic i stereo signalet, så det både kan lyttes i stereo, men også i surround med en surround forstærker der kan dekode Pro Logic
Til top
Pinch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pinch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Okay, så misforstod jeg det.. Beklager. 

Jeg læste det samme som dig og ventede spændt på, nogen ville kommentere det.

Hvorfor er det, der snakkes om, at der ligger et prologic-spor gemt i DR's 2-kanalslyd? Det er da noget værre vrøvl?!
Hvis en receiver indstilles til prologic på et stereolydspor, så "tolker" den sporet til surround, men det har da i sidste ende intet med surround at gøre, vel?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 
Nu har jeg ikke skrevet noget om at der kommer lyd fra min centerhøjttaler når receiveren står på STEREO - selvfølgelig gør det ikke det. Ellers ville der godt nok være noget af en bug i min 13Kg tunge surroundreceiver.


Okay, så misforstod jeg det.. Beklager. 
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 19:23
Sad lige for sjov og sammenlignede lyden på nogle nye DR Drama- produktioner som 'Mord uden grænser' og den gamle DR serie 'Taxa' inde på DR TV.

På 'Mord uden grænser' er mixet i næsten mono mens der er fuld knald på stereo / surround på Taxa (med stor kanalseparation). Så DR kunne godt finde ud af at mixe tingene ordentligt i gamle dage.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det første surround format var (så vidt jeg ved) Dolby Stereo, som var et 4.0 format til biografbrug. Så kom Dolby Surround 3.0 (hjemme-udgaven af Dolby Stereo), hvorfra Dolby ProLogic 4.0 så blev udviklet. Dertil kommer så Dolby ProLogic II 5.1, Dolby ProLogic IIx 7.1 og Dolby ProLogic IIz 9.1 formater.

Kilde: Wikipedia.
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er os (sic.) noget vrøvl. Det første var Dolby Stereo udviklet af Dolby i 1976 til analog cinema sound. Blev videreudviklet til hjemmebrug på hifi VHS i 1982. Men blev erstattet af det nyere og forbedrede Pro Logic system i 1987.

Øhhh - hvori består "vrøvlet"? Du skriver det selv samme som jeg gjorde, bare med årstal på...

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Så surround var der ikke 1976, det kom først i 1987.

Se - det er til gengæld noget vrøvl. "Dolby Surround" kom i 1982. Som navnet selv angiver, så var det surround - 3 kanaler (3.0). I 1987 kom det første 4.0 Surround til hjemmebrug (Dolby ProLogic), som - i 2000 - blev videreudviklet til det første matrix-kodede 5.1 surround (til hjemmebrug) ved navn Dolby ProLogic II.

Redigeret af HeartWare - 24-September-2018 kl. 18:43
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 
Mit setup fejler intet - har fin stereo / surroundlyd på mange andre TV-udsendelser.


Hvordan får du så lyd ud af center kanalen, når du kører stereo? Den finurlighed kunne jeg godt tænke mig at gå mere til bunds i. 


Nu har jeg ikke skrevet noget om at der kommer lyd fra min centerhøjttaler når receiveren står på STEREO - selvfølgelig gør det ikke det. Ellers ville der godt nok være noget af en bug i min 13Kg tunge surroundreceiver.

Det jeg skrev var at såfremt den stod på 'Stereo' lød det stadig som om at al lyd kom fra midten på den pågældende udsendelse fra DR - altså hvis man sidder mellem fronthøjttalerne. Sådan er det jo med mono-lyd - dvs hvis det er samme lyd i både venstre og højre fronthøjttalere i Stereo-mode er lyden jo nok i mono og så vil lyden også udelukkende komme i center når forstærker står på Prologic. Sådan virker det i hvert fald i mit setup.

Så derfor vil jeg stadig mene at den pågældende DR udsendelse 'Live' fra i fredags er et meget dårligt stereomix - når det (stort set) var den samme lyd der kom ud i venstre og højre kanal . Og det synes jeg DR ikke kan være bekendt når der er tale om et 'musik' program, hvor man forventer at lyden i det mindste er i stereo med god kanalseparation.

(Så det (eller noget af udsendelsen) via DVB-T samt på DR TV)

Redigeret af filmfreak - 24-September-2018 kl. 18:05
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 16:57
HeartWare
Det der sker er mit TV ikke modtager et 5.1 DD surround signal, og derfor forbliver i stereo mode, hvad
jeg ikke kan lave om på. At lyden så samtidigt både i mode 2 og mode 3 og 5 via fjernbetjeningen centrer
lyden som kommende direkte fra skærmen, uden lyd brede af nogen art er vel OK for fladskærme med
små indbyggede højttaler. Her giver det en væsentlig forringelse af lydkvaliteten, hvad jeg kun oplever via
DR tv kanalerne. Så jeg ønsker bare 5.1 DD surround tilbage, for så kan et BeoVision TV med 5.1 setup
selv finde ud af det, og ønskes kun stereo eller stereo og center, sker det via fjernbetjeningen. 
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu