recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På nogle DR udsendeler er tale utydelig.

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 06:27
Lever du af finde gamle artikler ?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 06:32
Soundbar anbefales af mange sælgere, fordi fysikken gør at lyden fra fladskærm er dårlig.

Jeg oplever ikke at lyden på DR er dårligere end på andre kanaler.

Mit setup er pcm til forstærker der dekoder proLogic.

Det optimale vil naturligvis være DD. Men der er for mange der får et forkert mix og dermed dårlig lyd.

Hvis folk kørte ordenligt kunne vi også være forskånet for vejbump. Desværre er laveste fællesnævner ikke altid det bedste.


Redigeret af Mufti - 21-September-2018 kl. 06:34
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Lever du af finde gamle artikler ?


DR uddyber hvorfor de dropper 5.1 surround-lyd på TV - Læs her.

JA ------ 
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 07:32
ja vi kan godt huske   
selv om det er 4 år siden
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 08:26

ZVOX AccuVoice AV200 Soundbar.
Kompakt aluminiumskabinet giver rumfyldning hjemmebiograf lyd. Opsætning er
enkel. Et tilslutnings kabel til din nuværende fjernsyn - og en ZVOX fjernbetjening.
Patenteret AccuVoice teknologi leverer state-of-the-art stemme klarhed. - HER.

Hvis et 5.1 surround setup allene handlede om at opnå stemme klarhed, var dette måske en mulighed.
Men der er jo også andet at tage hensyn til, når det er et surround setup man ønsker. Såeee
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Munch

Kan vi blive enige om at Prologic er det gamle Dolby analog 5.1 lydsystem ?
Bør der så stå PCM-2 i opsætnings menuen, når min DD surround processor
også understøtter Prologic, hvad jeg da mener den gør ?

@ Deschain

Skulle dette skulle være tilfældet, vil jeg jo nok også opleve problemet fra andre tv stationer. Wink

Prologic er vel det oprindelige surround. Min Reciever genkender ikke at der ligger et Prologic signal, den viser stereo. Jeg skal selv aktivt vælge Dolby Digital for at få surround fra DR. 

Det var vel det der var meningen, da man skrottede et velfungerende 5.1 signal, som lå side om side med en stereostream. At tvinge et stereosignal igennem på alle de TV, som default stod på multichannel. Og fordi alm mennesker ikke skulle besværes med at sætte sig ind i at der findes en valgmulighed i TV’ets lyd menu, hvor der kan vælges mellem stereo eller multichannel.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Munch

Kan vi blive enige om at Prologic er det gamle Dolby analog 5.1 lydsystem ?
Bør der så stå PCM-2 i opsætnings menuen, når min DD surround processor
også understøtter Prologic, hvad jeg da mener den gør ?



Din receiver kan ikke selv finde ud af det. At der står PCM i din receiver, det er fordi signalet sendes ud i PCM format, (Plus Code Modulation). Men det har intet at gøre med, hvad det så indeholder. 

Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Deschain

Skulle dette skulle være tilfældet, vil jeg jo nok også opleve problemet fra andre tv stationer. Wink



Nej, ikke nødvendigvis. Og faktisk vil jeg vove den påstand, at det kommer rigtig meget an på, hvilke andre kanaler du sammenligner med, og hvad disse kanaler udsender. 
Husk på, DR "pakker" lyden sammen i Prologic formatet. Selv hvis det er en udsendelse som de har modtaget i DD, (eller nyere/bedre). Så laver DR lyden om, (downmixer det) og pakker det i Prologic, ud fra en bestemt algoritme, som de har forudsat, (medmindre det er meta data som fulgte med produktionen). 
I denne "downmix" kan alt gå galt, så det lyder af røvens til, når det når ud til dig/mig og vores anlæg, hvor vi i øvrigt manuelt skal indstille det til Prologic, hvis vi vil have noget der ligner 5.1 lyd, (altså de old gamle ProLogic format med dets begrænsninger). 

Den ekstrem lange debat som du også linker til, den er netop inde over dette problem.

DR argumenterede og forsvarede sig med næb og klø. Men faktum er, at der er så meget der kan gøres forkert, så der (efter min mening) ikke er et godt argument for at gøre det, bare fordi DR/BBC har fundet nogle relative få TV som downmixer lyden på en uheldig måde.
 
Mit argument er/var - At det er forbrugernes eget valg, hvis de har købt et produkt, som ikke kan håndtere lyden ordentlig. Og det er der DET problem skal/bør løses. Det skal/burde ikke være et problem som DR forsøger løse, for dernæst at skabe langt værre problemer.

DR er/var uenig med mig, fordi de påstod de fik for mange klager over lyden (mange set i forhold til antal seere skal i denne hensende i den grad tages med et ekstremt gran salt. Det var vildt overdrevet det antal klager de påstod de fik. Sammenlagt løb det op i 26 stk registreret klager på et år på en tidligere produktion, som jeg ikke husker navnet på nu). 

Men det er alt det du kan læse mere om i den lange debat, som til tider også løb noget af sporet, desværre. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Prologic er vel det oprindelige surround.


Bestemt ikke. Pro Logic er et old gammel surround format. Selv for 4 år siden. DD har været standard i mange år og inde for de sidste par år er nye formater kommet til.
Men DR har/fik mange produktioner (jf dem) som enten var stereo eller Pro Logic, påstod de. Faktisk påstod de op til 80% af produktioner. Det er efter min mening noget ævl, eller så er det fordi at DR primært har old gammelt materiale. 

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Min Reciever genkender ikke at der ligger et Prologic signal, den viser stereo. Jeg skal selv aktivt vælge Dolby Digital for at få surround fra DR.


Det skal alle. For det signal DR udsender, det er PCM. Din/vores receivere kan ikke se, hvad der er i det PCM signal, blot at det er stereo.  

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det var vel det der var meningen, da man skrottede et velfungerende 5.1 signal, som lå side om side med en stereostream. At tvinge et stereosignal igennem på alle de TV, som default stod på multichannel. Og fordi alm mennesker ikke skulle besværes med at sætte sig ind i at der findes en valgmulighed i TV’ets lyd menu, hvor der kan vælges mellem stereo eller multichannel.


Det var helt klart et af DR´s argumenter, sammenblandet med at de, (jf BBC undersøgelse) havde fundet ud af, at nogle TV (de ville ikke nævne hvilke), ikke kunne dekode DD signalet på en ordenligt måde, og påstod at det var årsagen til alle (!!) de klager de jævnligt fik (26 stk). 

At folk ikke gider sætte sig ind i de ting de køber, det er et skidt argument for at stoppe og ødelægge udviklingen. Men DR synes det var/er i orden. 
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 11:49

@ Munch

DR 1 - Aktivt Lydsystem: Inputformat: PCM 2.
Outputformat: Dolby Pro Logic IIx Movie Speaker 3.
Sådan står der når jeg ind i mellem på nogle DR pogrammer får dårlig lyd.

Ok - Så vil jeg prøve at aktivere Dolby Pro Logic IIx Movie Speaker 5.
næste gang jeg oplever lydproblemer, og se om det skulle hjælpe.

@ Kandersen

Ja Pro Logic er det gammel analog 5.1 surround format, som jeg havde på mit gamle BeoSystem 2
BeoVision 7-40" Mk II tv. Idag er det et BeoVision 7-40" Mk III med BeoSystem 3 med Dolby Digital 5.1 / 7.1.

PS.
Kandersen skrev: 'det kommer rigtig meget an på, hvilke andre kanaler du sammenligner med'.
 
Ser jeg film fra TV2, syntes ikke der er noget at klage over, andet end de forbandede reklamer.
Derfor ser jeg også flest film fra Netflix, hvor jeg også oplever den bedste 5.1 surround kvalitet.


Redigeret af Peter Pan - 21-September-2018 kl. 12:59
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Kandersen

PS.

Kandersen skrev: 'det kommer rigtig meget an på, hvilke andre kanaler du sammenligner med'.
 
Ser jeg film fra TV2, syntes ikke der er noget at klage over, andet end de forbandede reklamer.
Derfor ser jeg også flest film fra Netflix, hvor jeg også oplever den bedste 5.1 surround kvalitet.

TV2 kører DD Wink
Netflix kører streaming. Men også DD, og vistnok også snart alt muligt andet (nyere formater). 
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 13:26

Til streaming fra Netflix benytter jeg  ATV 3. - boks nr. 1.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Til streaming fra Netflix benytter jeg  ATV 3. - boks nr. 1.


Du må ikke sammenligne broadcast (flow-TV) med streaming. Det vil være en unfair sammenligning i dag. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu