recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - På nogle DR udsendeler er tale utydelig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

På nogle DR udsendeler er tale utydelig.

 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 11:11

Tak Kandersen
Tegningen havde jeg i mine 2014 mappe, men havde da glemt at den oprindeligt kommer herfra -

https://www.recordere.dk/2014/10/baggrund-dr-uddyber-hvorfor-de-dropper-5-1-surround-lyd-paa-tv/



Redigeret af Peter Pan - 24-September-2018 kl. 11:23
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Det pisser mig af at et flertal af Hr. og Fru Danmark har accepteret alt for dårlig tv lyd fra tv producenternes flad
skærme, nu igennem mange år. Måske årsagen til at DR besluttede, grundet et stort underskud efter at have
afholdt melodi grandprix i Danmark, at nedgradere og slukkede for 5.1 surround lyd på DR's TV-kanaler i 2014.
Det er fordi Hr. og Fru Danmark ikke aner hvad der foregår og grundlæggende heller ikke interesserer sig for det.
Dit gætværk mht. årsag er allerhøjest lidt komisk...
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Måske der snart kommer andre boller på suppen, nu hvor tiderne ændre sig, og mange køber en Soundbar. Nok fordi de idag ikke er så meget for diverse kabler, og mange højtalere der fylder, vil en soundbar være nok for deres ører.
Men et faktum er at soundbarene bliver bedre og bedre, nyt bliver trådløs soundbar med Dolby Atmos og dts:X -
Hermed vil DR's ringe lydkvalitet blive noget de er nødt til at øge kvaliteten på de kommende år.
Så længe der er mange, som ikke har eksternt lydudstyr, tror jeg ikke på at det kommer til at ske.
Og at der kommer soundbars med Atmos og dts:X giver i mine øjne slet ikke mening.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas.T Thomas.T skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Hvis bare DR i det mindste kunne mixe deres egne produktioner som Live og andre ‘musikprogrammer’ i stereo istedet for næsten mono. Ved f.eks. Programmet LIVE kommer 99% af lyden i center højttaleren 🙁


Det nævnte program ER mixet i stereo. At du vælger at dekode et signal, der ikke er beregnet til det, kan næppe være DRs problem.


Ok, men det bliver det ikke bedre af, for hvis jeg slår forstærker over på stereo kommer al lyd stadig i midten ( hvis man sidder midt for) . Prøv at lytte til den seneste udsendelse på DRtv. Det er i hvertfald det dårligste ‘stereo’mix jeg har hørt. 


Der er noget galt med dit setup!


Mit setup fejler intet - har fin stereo / surroundlyd på mange andre TV-udsendelser.
Arh ok, så må det jo være mit setup der fejler, da jeg får et rigtigt stereo signal fra DR
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 12:15

5) Har jeg så spildt penge på mit surround-anlæg?
Nej, du har gjort det eneste rigtige, og du vil stadigvæk kunne få bedre lyd ? herunder surround-oplevelsen –
på alle DR’s kanaler ved at decode stereosignalet til surroundsound.

9) Er det her en permanent løsning?
Nej, vi håber på, at det kun er en kortere periode, vi er nødsaget til at undlade at sende diskret 5.1.
Vi i de nordiske lande har standarder, som beskriver, hvordan TV-modtagerne skal vælge at behandle lyden.

Punkt 5 - er absolut ikke rigtigt, eller har jeg bare ikke fundet udaf at decode stereo signalet til surroundsound.
Noget mit TV automatisk gør - - - - Hvis altså det modtager et 5.1 DD surround signal.

Punkt 9 - Der er nu gået 4 år, og intet er sket. ;-(

Personligt ser jeg fortrinsvis DR's kanaler, fordi jeg IKKE gider reklamer. Giv os dog 5.1 surround muligheden tilbage
som DR fjernede i 2014. Så vi får noget ud af den investering vi har haft, da vi valgte at satse på 5.1 DD surround lyd.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Punkt 5 - er absolut ikke rigtigt, eller har jeg bare ikke fundet udaf at decode stereo signalet til surroundsound.

Noget mit TV automatisk gør - - - - Hvis altså det modtager et 5.1 DD surround signal.

Punkt 9 - Der er nu gået 4 år, og intet er sket. ;-(

Personligt ser jeg fortrinsvis DR's kanaler, fordi jeg IKKE gider reklamer. Giv os dog 5.1 surround muligheden tilbage
som DR fjernede i 2014. Så vi får noget ud af den investering vi har haft, da vi valgte at satse på 5.1 DD surround lyd.


Pkt 5 er rigtigt. Men det ændre ikke nødvendigvis på din lydoplevelse, da det samtidig kommer helt an på hvordan det er mixet. 
Har dit TV ikke en Pro Logic dekoder? Hvis ikke, ja så kommer du ikke specielt langt. Evt tving det til stereo only, hvis du kan. Men igen, det er ikke sikkert det løser meget for din lydoplevelse.  

Pkt. 9
Tja. Som jeg også skrev i den gamle tråd. Det bliver ikke en kortvarig affære, fordi DR fik manet sig op i en krog med deres idiotiske argumenter, og har reelt ingen mulighed for at komme ud af det, medmindre de skal sluge nogle gevaldige kameler. Bla forklare forbrugerne (licens betalerne), hvorfor de betalte en enorm formue for lydproduktionen af "1864", hvorefter de få dage inden lanceringen fjernede den diskrete lyd, som reelt betød, at den store lydoplevelse ikke helt blev så stor alligevel, og derfor i det store hele var spildte penge. 

Det bedste de kan gøre nu/i fremtiden, (nok det eneste), det er at lave en ny kovending og argumentere med, at flere forbrugere har fået "ordentligt" udstyr, og derfor ændre det tilbage - (Hvad enten det så vil være rigtigt eller forkert). Men jeg tvivler desværre på at det sker nogensinde.
DR er og forbliver stereo (Pro logic) resten af deres dage - Det er mit bud!.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Punkt 5 - er absolut ikke rigtigt, eller har jeg bare ikke fundet udaf at decode stereo signalet til surroundsound.
Noget mit TV automatisk gør - - - - Hvis altså det modtager et 5.1 DD surround signal.

Nej, det gør det ikke. Hvis det modtager et 5.1 DD surround signal, så gør det INTET ved signalet andet end at dekomprimere det og sende de seks kanaler til hver deres højttaler. Der er ingen "dekodning" involveret.

Hvis du modtager et MPEG-2 Stereo signal (som du gør på DR1), så er det meningen, at du - ved film og andre produktioner, der er mixet i 5.1 - skal indstille dit TV/dekoder til Dolby ProLogic II så får du den bedst mulige 5.1 surround lyd ud af det kodede stereo-signal (et fuldt-frekvens DD 5.1 signal er bedre).

Hvis du modtager et MPEG-2 Stereo signal, som IKKE er fra en produktion, der er mixet i 5.1, så skal du indstille dit TV/dekoder til Stereo.

Det er desværre ikke muligt for dit TV selv at afgøre om det MPEG 2.0 Stereo signal det modtager skal igennem en Dolby ProLogic II dekodning, eller blot skal sendes direkte ud til dine to fronthøjttalere - det er din opgave at sørge for at vælge den korrekte indstilling.

Redigeret af HeartWare - 24-September-2018 kl. 14:13
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 16:57
HeartWare
Det der sker er mit TV ikke modtager et 5.1 DD surround signal, og derfor forbliver i stereo mode, hvad
jeg ikke kan lave om på. At lyden så samtidigt både i mode 2 og mode 3 og 5 via fjernbetjeningen centrer
lyden som kommende direkte fra skærmen, uden lyd brede af nogen art er vel OK for fladskærme med
små indbyggede højttaler. Her giver det en væsentlig forringelse af lydkvaliteten, hvad jeg kun oplever via
DR tv kanalerne. Så jeg ønsker bare 5.1 DD surround tilbage, for så kan et BeoVision TV med 5.1 setup
selv finde ud af det, og ønskes kun stereo eller stereo og center, sker det via fjernbetjeningen. 
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 
Mit setup fejler intet - har fin stereo / surroundlyd på mange andre TV-udsendelser.


Hvordan får du så lyd ud af center kanalen, når du kører stereo? Den finurlighed kunne jeg godt tænke mig at gå mere til bunds i. 


Nu har jeg ikke skrevet noget om at der kommer lyd fra min centerhøjttaler når receiveren står på STEREO - selvfølgelig gør det ikke det. Ellers ville der godt nok være noget af en bug i min 13Kg tunge surroundreceiver.

Det jeg skrev var at såfremt den stod på 'Stereo' lød det stadig som om at al lyd kom fra midten på den pågældende udsendelse fra DR - altså hvis man sidder mellem fronthøjttalerne. Sådan er det jo med mono-lyd - dvs hvis det er samme lyd i både venstre og højre fronthøjttalere i Stereo-mode er lyden jo nok i mono og så vil lyden også udelukkende komme i center når forstærker står på Prologic. Sådan virker det i hvert fald i mit setup.

Så derfor vil jeg stadig mene at den pågældende DR udsendelse 'Live' fra i fredags er et meget dårligt stereomix - når det (stort set) var den samme lyd der kom ud i venstre og højre kanal . Og det synes jeg DR ikke kan være bekendt når der er tale om et 'musik' program, hvor man forventer at lyden i det mindste er i stereo med god kanalseparation.

(Så det (eller noget af udsendelsen) via DVB-T samt på DR TV)

Redigeret af filmfreak - 24-September-2018 kl. 18:05
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det første surround format var (så vidt jeg ved) Dolby Stereo, som var et 4.0 format til biografbrug. Så kom Dolby Surround 3.0 (hjemme-udgaven af Dolby Stereo), hvorfra Dolby ProLogic 4.0 så blev udviklet. Dertil kommer så Dolby ProLogic II 5.1, Dolby ProLogic IIx 7.1 og Dolby ProLogic IIz 9.1 formater.

Kilde: Wikipedia.
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er os (sic.) noget vrøvl. Det første var Dolby Stereo udviklet af Dolby i 1976 til analog cinema sound. Blev videreudviklet til hjemmebrug på hifi VHS i 1982. Men blev erstattet af det nyere og forbedrede Pro Logic system i 1987.

Øhhh - hvori består "vrøvlet"? Du skriver det selv samme som jeg gjorde, bare med årstal på...

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Så surround var der ikke 1976, det kom først i 1987.

Se - det er til gengæld noget vrøvl. "Dolby Surround" kom i 1982. Som navnet selv angiver, så var det surround - 3 kanaler (3.0). I 1987 kom det første 4.0 Surround til hjemmebrug (Dolby ProLogic), som - i 2000 - blev videreudviklet til det første matrix-kodede 5.1 surround (til hjemmebrug) ved navn Dolby ProLogic II.

Redigeret af HeartWare - 24-September-2018 kl. 18:43
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2018 kl. 19:23
Sad lige for sjov og sammenlignede lyden på nogle nye DR Drama- produktioner som 'Mord uden grænser' og den gamle DR serie 'Taxa' inde på DR TV.

På 'Mord uden grænser' er mixet i næsten mono mens der er fuld knald på stereo / surround på Taxa (med stor kanalseparation). Så DR kunne godt finde ud af at mixe tingene ordentligt i gamle dage.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

 
Nu har jeg ikke skrevet noget om at der kommer lyd fra min centerhøjttaler når receiveren står på STEREO - selvfølgelig gør det ikke det. Ellers ville der godt nok være noget af en bug i min 13Kg tunge surroundreceiver.


Okay, så misforstod jeg det.. Beklager. 
Til top
Pinch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pinch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2018 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Okay, så misforstod jeg det.. Beklager. 

Jeg læste det samme som dig og ventede spændt på, nogen ville kommentere det.

Hvorfor er det, der snakkes om, at der ligger et prologic-spor gemt i DR's 2-kanalslyd? Det er da noget værre vrøvl?!
Hvis en receiver indstilles til prologic på et stereolydspor, så "tolker" den sporet til surround, men det har da i sidste ende intet med surround at gøre, vel?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu