recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor ikke OLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor ikke OLED?

 Besvar Besvar Side  <1 2021222324 26>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 16:52
Kom så Je-Tex.  
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 16:55
Måske de bare skulle lukke lcd produktionen helt, det virker ikke som om de kan tjene penge på det mere.

Hvem gider give top pris for et lcd panel !!!
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Furry....jeg skrev, at LCD tv og led tv, kræver baggrunds lys for at man kan se billedet. Plasma og Oled og deres pixels, er til hgengæl lyskilder i sig selv og kræver derfor ikke baggrunds lys. Hvor Plasma har en pixel i rød grøn og blå, har Oled kun hvidt lys, som så har et farve filter foran. Hvis du fx på en led eller LCD slukker lyset bag, kan du stadig se billedet hvis du retter en stærk lyskilde mod skærmen. Dette kan man ikke på Oled og Plasma. 🙂
En lille præcisering, led tv er et lcd tv med led som belysningskilde. Betegnelsen led tv er blot endnu et af Samsungs marketings stunts, der skulle foranledige kunden til at tro, at det måske var en tidlig udgave af et oled ( troede nogle sælgere  i starten, fandt jeg ud af, da en sælgers vrøvl blev overhørt i en Fona ). Det skriver jeg også i mit første indlæg. Led har intet med Oled at gøre. Det er bare baggrunds belysning. Smile

det skrev jeg også i mit første indlæg. Led har intet med Oled at gøre. Det er blot baggrunds belysning, LCD lager er det samme. 
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Kom så Je-Tex.  
Du bragte jo selv svaret, at oled i 3 kvartal gav overskud, så jeg forstår slet ikke bekymringen omkring oleds rentabilitet. 
Regnskabet har på det sidste vist, at oled er en succes, selv med højere priser på panelerne. Og en højere pris grundet efterspørgsel, er blot endnu et bevis på succes. Så det bliver med stor spænding, at se hvad der vil ske, når en ny produktionslinje står klar. Den ekstra oled kapacitet, der nok vil komme slutproduktet til gode prismæssigt, er måske lcd tv’ets endegyldige død.

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Kom så Je-Tex.  

Bent, dine citater og link, er jo vand på møllen i forhold til at det OLED, der skal rette op på LG´s panel forretning. Ikke som du tidligere har spurgt: Skal LG stoppe OLED produktionen. 

Jeg forstår simpelthen ikke hvor du vil hen med disse citater?
Måske er jeg tung at danse med, men forklar det venligt på "læs let" måden, uden at citere andre.

På forhånd tak! Smile
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Furry....jeg skrev, at LCD tv og led tv, kræver baggrunds lys for at man kan se billedet. Plasma og Oled og deres pixels, er til hgengæl lyskilder i sig selv og kræver derfor ikke baggrunds lys. Hvor Plasma har en pixel i rød grøn og blå, har Oled kun hvidt lys, som så har et farve filter foran. Hvis du fx på en led eller LCD slukker lyset bag, kan du stadig se billedet hvis du retter en stærk lyskilde mod skærmen. Dette kan man ikke på Oled og Plasma. 🙂
En lille præcisering, led tv er et lcd tv med led som belysningskilde. Betegnelsen led tv er blot endnu et af Samsungs marketings stunts, der skulle foranledige kunden til at tro, at det måske var en tidlig udgave af et oled ( troede nogle sælgere  i starten, fandt jeg ud af, da en sælgers vrøvl blev overhørt i en Fona ). Det skriver jeg også i mit første indlæg. Led har intet med Oled at gøre. Det er bare baggrunds belysning. Smile

det skrev jeg også i mit første indlæg. Led har intet med Oled at gøre. Det er blot baggrunds belysning, LCD lager er det samme. 
Helt korrekt, men i andet indlæg kunne man tro, at lcd og led var to typer tv. Det sker når der skrives, at lcd og led tv kræver baggrundslys. Præciseringen er så, at et lcd tv kræver baggrundsbelysning, som i dag varetages af led.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

[QUOTE=bentpetersson]Kom så Je-Tex.  
Du bragte jo selv svaret, at oled i 3 kvartal gav overskud, så jeg forstår slet ikke bekymringen omkring oleds rentabilitet. 
Regnskabet har på det sidste vist, at oled er en succes, selv med højere priser på panelerne. Og en højere pris grundet efterspørgsel, er blot endnu et bevis på succes. Så det bliver med stor spænding, at se hvad der vil ske, når en ny produktionslinje står klar. Den ekstra oled kapacitet, der nok vil komme slutproduktet til gode prismæssigt, er måske lcd tv’ets endegyldige død.

[/QUOTE

Jeg har skrevet, at det forventes -- MEN ikke det gav overskud, da jeg endnu ikke har set offentliggjorte 3. Kvartalsvis.
Jeg har stadig ikke fået svar få mit spørgsmål, så jeg har en chance for at svare dig korrekt. 
Je-Tex, hvordan kan jeg svare dig, når vi måske endog ikke er enige om selskabskonstruktionen. Du har jo sået tvivl, så må du vel også hjælpe. 
Kom så!

 



Redigeret af bentpetersson - 02-Oktober-2018 kl. 17:30
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:30
Kom så Bent!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Mig bekendt er der ikke nogen tv der bruger LCD som belysning ?

Jeg tror du ville have godt af at læse http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1473926577 om OLED vs LCD (LED og QLED)

"I LCD skærme er lyskilden at finde bagerst i panelet, hvor lys udsendes
via en række LEDs (Light Emitting Diodes), hvor man tidligere brugte
mere voluminøse lysstofrør. LED’erne kan enten være placeret langs
kanterne af panelet (Edge eller kantbelyst LED) eller bagved panelet
(Backlit eller bagbelyst LED)."

"men i stedet har givet hver enkelt sub-pixel sin helt egen LED (som er
en OLED). Derved sparer man en masse lag i sandwich-strukturen, som
stadig består af en lyskilde (OLED’erne), som udsender hvidt lys"


“lys udsendes via en række LEDs”
Altså bruges der ikke LCD som belysning
Citat fejl fra min side, det må du undskylde. Jeg blev noget forundret over at du kunne komme med det svar på stridsvognen's indlæg

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Bent, vil lige minde dig om, at forskellen på LCD og Oled, er LCD kræver en lyskilde bag billedet
 
Det kræver oled også 
Det er derfor både LCD og oled bruger en hvid lyskilde
 
OLED panelet er den hvide lyskilde.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nej helt korrekt, og det er lige netop det der gør, at et lcd tv er oled underlegent. Oled pixels er selvemitterende, stik modsat lcd som skal belyses med “ekstern” kilde. Et lcd tv mangler evnen til, at styre lyset helt ned på pixelplan, hvorimod et oled består +8 millioner (65”) selvemitterende pixels.

Måske i teorien

Furry, enten er du bare en troll, ellers er du bare utroligt alternativt begavet og har meget lidt teknisk forståelse og absolut ingen indsigt i hvordan tv paneler er bygget.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Kom så Je-Tex.  

Bent, dine citater og link, er jo vand på møllen i forhold til at det OLED, der skal rette op på LG´s panel forretning. Ikke som du tidligere har spurgt: Skal LG stoppe OLED produktionen. 

Jeg forstår simpelthen ikke hvor du vil hen med disse citater?
Måske er jeg tung at danse med, men forklar det venligt på "læs let" måden, uden at citere andre.

På forhånd tak! Smile

Ok. Jeg prøver.
Udgangspunktet for min tidligere tråd er den utilstrækkelige kvalitetskontrol  - naturligvis ikke set fra producentens side  nb MEN betragtet - fra den svageste side :kundesiden.
Mange har læst om disse problemer, som man har oplevet når man  kom hjem. For følgende at få en usikkerhed om hvorvidt apparaterne blev byttedeellerr ikke og nu senere  som det har vist sig med byt, ytt. For andre har det ikke betydet noget.

Må jeg be om et ærligt svar: synes du at det er noget man kan byde  kunder, der har betalt og nogle måttet gældsætte sig for i årevis? Ladad nu være med at sige at det ikke betyder noget. 
På mere fora  har vi oplevet at det betyder noget.

De har har fx  betydet noget for mig, der rejste debattespørgsmålet..

Slut omkring dette indlæg. 
 


Redigeret af bentpetersson - 02-Oktober-2018 kl. 17:53
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2018 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Forklar mig venligst hvori sammenblandingen fejlagtigt består? Dit øvrige indlæg vil jeg derefter vende tilbage til.
Det gør den når tv og panel division sættes under et, og fortolkningen bliver, at de begge taber penge når paneler stiger i pris grundet større efterspørgsel. 
En producent kan ikke tabe penge, når produktion og lager rives ned af hylderne, forudsat prisen blot er 1 øre større end produktionsomkostning.
Og når et overskud falder i et regnskab, så tjek kolonnen for investeringer. Et vigende overskud er nødvendigvis ikke tegn på, at forretningen går dårligt. Det bliver først dårligt, når og hvis investeringen ikke giver pote. 

Tak. Vil du hjælpe med følgende, inden jeg kan svare dig?

Vil du give  mig koncernnavnet samt navnene på datterselskaber samt hvad de regnskab og produktionsmæssigt har ansvar for. 

Du kan benytte og indsætte navne fra mine 3 første link om LG Display

Når vi har disse kan vi og andre bedre følge med.  Produktionsområdet skal være ajourført, fordi fx lcd og oled panelproduktion en er fussioneret
Det er noget omvendt. Du bør selv gøre rede for dine indlæg, det er jo dig som blander det sammen (eller ikke kan/vil skelne det klart af). At bede andre om det kunne få det til at fremstå som om du ikke selv ved hva du skriver om.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2021222324 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu