recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor ikke OLED?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor ikke OLED?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 26>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det var da voldsomt!

Jeg må være en af de få heldige?! 
Ja det er lige før, jeg har via siden her både via indlæg og PM kendskab til faktisk en hel del OLED med fejl. Men ellers smut ind på AVFORUM, her er der flere tråde med OLED problemer - desværre.

Men rigtigt skønt at du fik et velfugerende OLED - det manglede bare.

Ja, ellers var det røget retur. 

Ovenstående får mig dog ikke til, på nogen måde, at overveje et LCD, jeg tager "chancen" og mit næste (65") bliver også et OLED. Højest sandsynligt Sony!

Jeg vil til en hver tid anbefale OLED.


Glæder mig allerede.

Smile
Jamen jeg vil da også anbefale et OLED - lidt afhængig af hvad TV´et skal bruges til. Men jeg vil samtidig gøre opmærksom på de problematikker som der kan være omkring OLED, og samtidig fortælle om problematikker på LED siden.

Nu skriver jeg noget, som jeg slet ikke kan stå inde for. Rygtet går på, at  Panasonic high -end TV kommer med både HDR10+ og DV. Jeg ved jo ikke om det er rigtigt - men hvorfor ikke. Panasonic kom jo med deres top BD afspiller med begge de nævnte meta-data formater. Time will show.  Og så kunne jeg godt finde på at skifte TV.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:


Det lyder da helt rigtigt, at man sorterer panelerne, men hvilke producenter køber så de bedste? De paneler, hvor der ikke er farvefejl?
Det indtryk, jeg har fået, er, at lige meget om du køber topmodeller fra Panasonic, Sony, B&O, LG osv. så er det nærmest et lotterispil, hvor godt et panel man får. Hvem tilbyder de bedste paneler i deres topmodeller?

Jeg ved det ikke.

Problemet er efterhånden at selv topmodeller er så billige at der ikke er råd til luksus som udvalgte panleler.
For mange år siden købte jeg et 25” billedrørs-tv til 10.000 kroner.
525 linjer, let konvergensfejl (fik faktisk skiftet billedrøret på grund af fejlen,som blev næsten væk), et godt mellemklassse tv.
I fag kan jeg købe et 55” OLED LG tv med 4K opløsning, næsten 4,5 gange så stort billedareal, et voldsomt bedre billede, smarttv og meget mere - til 13.000 kroner. Prisforskellen er spist op af inflationen, så størrelse, billede og features er ren “besparelse”.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Pede8000: Jeg har haft oled, og det valgte jeg, fordi jeg synes, det viste det bedste billede.
MEN: Jeg fik aldrig et panel uden synlige farvefejl. Det blev ombyttet, der blev skiftet panel, men resultatet var bare forskellige former for farvefejl. Til sidst påstod man, at panelet overholdt specifikationerne. Færdig. Tak for det LG.
Jeg har så valgt at gå tilbage til lcd. Man skal sørge for at sidde lige foran skærmen, eller bliver billedet noget blegt. Men ellers er det egentlig udmærket. I hvert fald er det klart at foretrække frem for oled med synlige farvefejl.
Jeg har selvfølgelig snakket med utrolig mange, og enten er man vildt begejstret for oled eller også lyder det: arrh den er godt nok noget rødlig i den højre side eller gullig i den venstre osv.
Men hvor stor en del der får et fejlfrit panel, kan jeg ikke sige, og hvor stor en del der bliver spist af med et panel, der burde være kasseret, kan jeg ikke sige. Men det kan ikke være en lille ubetydelig gruppe. Det har jeg ganske enkelt hørt om problemet for tit til, at det kan være tilfældet.
Tak for dine indlæg, der minder mig om min tidligere oprettede tråd,  der hed Burde LG have opgivet produktion af OLED-TV-skærme.

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 18:52
Nu bliver det altså for morsomt!
Opgivet produktionen??

Jeg giver op!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 18:52
jeg skrev dengang efter kritik: 
Svar til Torben. 

Når fora fyldes med skriverier om fejl OLEDTV skærme og brugerne åbent begynder at fortælle om, at de har byttet flere gange og uden held, så er det vel på plads at åbne en tråd, hvor brugerne beroliger, at det ikke står helt så galt til, som der skrives om. 

Samtidig synes jeg, at det er på sin plads, at kommende OLEDTV ejere ved, at derkan være fejl, som nogle opfatter som billedfejl og andre ikke. 
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Nu bliver det altså for morsomt!
Opgivet produktionen??

Jeg giver op!
Jeg beklager at du måske ikke husker så godt. Diskussionen gik ud på den manglende kvalitetskontrol inden oled enheder blev bragt til salg. 
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 19:23
Jeg er på mit 3 oled og er bestemt tilfreds med det.
Mit nr 3 her var første 65” og jeg må indrømme at 55” er et mere homogent panel.

Oled er fantastisk, men jeg syntes bestemt også panel-lotteriet er aktuelt på oled.
Bevares det er det også på lcd.

Skulle jeg have nyt tv igen, så blev det stadig oled, jeg er rigtig glad for de brede betragtningsvinkler og billedkvaliteten generelt.
Ikke dermed sagt lcd ikke kan have fin billedkvalitet.

Så for at svare på dit spørgsmål - Skulle jeg vælge oled fra var det pga lotteriet i 65” som jeg umiddelbart tænker er mere sårbart end 55”.
Men igen - jeg ville nu alligevel ikke vælge et lcd over oled.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 19:25
Underholdende tråd

Lader til at LG bare smider paneler på markedet, helt uden kontrol og håber på det bedste

Det kunne helt klart være en grund til at undgå dem

En anden kunne være at man bedre kan lide billedet på Samsungs QLED

Redigeret af Furry - 26-September-2018 kl. 19:27
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 19:28
Sådan kan man jo opfatte det. Men der findes en række artikler om at LG har underskud på hvert OledTv. Så ud fra det er der vel næppe råd til den ønskede kvalitetskontrol. 

Redigeret af bentpetersson - 26-September-2018 kl. 19:32
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 20:17
Situationen med panellotteri på selv de dyreste oled-skærme er vel næsten et bevis på, at LG er presset. Der er blevet satset voldsomt på at udvikle teknologien til noget brugbart, og man er nået ca. 90% i mål. Man har ikke haft råd til vente med at færdigudvikle produktet og begynder på salget. Man har satset så stort, at man heller ikke kunne opgive projektet, da investeringerne så ville være tabt.
Men vil den strategi give succes? Ja, på helt kort sigt, men bestemt ikke på lidt længere sigt. Man kan umuligt tro, at de japanske elektronikgiganter vil affinde sig med nuværende situation. De arbejder konstant med at udvikle og finjustere billedprocessorer og må opleve, at deres tv gang på gang bliver kasseret, da det ikke er muligt at få en stabil leverance af fejlfri oled paneler.
Det holder simpelthen ikke!
Nu lader man LG investere i nye produktionsfaciliteter, og når de nye fabrikker står klar, så falder hammeren.
Farvel til LG, som så kan blive Pioneers efterfølger.
Er det ikke nogenlunde sådan, vi må forvente, at udviklingen bliver?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Situationen med panellotteri på selv de dyreste oled-skærme er vel næsten et bevis på, at LG er presset. Der er blevet satset voldsomt på at udvikle teknologien til noget brugbart, og man er nået ca. 90% i mål. Man har ikke haft råd til vente med at færdigudvikle produktet og begynder på salget. Man har satset så stort, at man heller ikke kunne opgive projektet, da investeringerne så ville være tabt.
Men vil den strategi give succes? Ja, på helt kort sigt, men bestemt ikke på lidt længere sigt. Man kan umuligt tro, at de japanske elektronikgiganter vil affinde sig med nuværende situation. De arbejder konstant med at udvikle og finjustere billedprocessorer og må opleve, at deres tv gang på gang bliver kasseret, da det ikke er muligt at få en stabil leverance af fejlfri oled paneler.
Det holder simpelthen ikke!
Nu lader man LG investere i nye produktionsfaciliteter, og når de nye fabrikker står klar, så falder hammeren.
Farvel til LG, som så kan blive Pioneers efterfølger.
Er det ikke nogenlunde sådan, vi må forvente, at udviklingen bliver?
spændene teori, men kommer næppe til at ske.

Det ser da ud til at det går ok for LG 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2018 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:


Lader til at LG bare smider paneler på markedet, helt uden kontrol og håber på det bedste

Tror du selv på det!

Selvfølgelig bliver panelerne testet. Og dem der lever op til kundernes krav, bliver solgt til kunderne.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu