recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Meget dårlig wifi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Meget dårlig wifi

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Allan G Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan G Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Meget dårlig wifi
    Sendt: 05-September-2019 kl. 20:26
Ohøj alle sammen.

Jeg kan ikke hitte ud af det, og håber nogen kan guide mig...
Jeg har en stofa router med wifi i den ene ende af huset. I den anden ende, har jeg en apple airport ekspress. Jeg har læst mig frem til, at hvis jeg laver wifi på min airport, med samme SSID + kode, vil telefon, ipad osv selv skifte imellem dem "som om intet er hent".

Det er dog ikke hvad jeg oplever... Jeg oplever konstant at hvis jeg bevæger mig i huset (og formentlig skifter mellem de to "netværk") ryger min forbindelse på telefonen. Dvs, den viser stadig fuldt signal men jeg skal ofte reloade siden og nogen gange genstarte appen, eksemeplvis fb.

Nogen der ved hvad jeg gør galt? Eller har en bedre løsning? Jeg har læst lidt om blandt andet Tenda Nova MW3 system, men frygter lidt jeg ender i samme problem.

Det skal siges at min airport er trådet til min stofa boks.

Nogen råd?

På forhånd tak

Mvh Allan
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2019 kl. 20:36
Er den sat op som Access Point? Det lyder som du har sat den op som router med egen dhcp. Det betyder at når en enhed skifter fra router til router, får den ny IP, hvilket godt kan tage nogle sekunder. 
Til top
Allan G Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan G Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2019 kl. 20:46
Min Airport er opsat som "opret trådløst netværk" og router funktion er slået fra (brofunktion).
Så det er nok ikke derfor :-(
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 06:15
Det fungerer kun hvis dit netværk er et apple netværk.

Da du har et kabel vil jeg anbefale at du opsætter et acces point.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 08:30
Oprindeligt skrevet af Allan G Allan G skrev:

Ohøj alle sammen.

Jeg kan ikke hitte ud af det, og håber nogen kan guide mig...
Jeg har en stofa router med wifi i den ene ende af huset. I den anden ende, har jeg en apple airport ekspress. Jeg har læst mig frem til, at hvis jeg laver wifi på min airport, med samme SSID + kode, vil telefon, ipad osv selv skifte imellem dem "som om intet er hent".

Det er dog ikke hvad jeg oplever... Jeg oplever konstant at hvis jeg bevæger mig i huset (og formentlig skifter mellem de to "netværk") ryger min forbindelse på telefonen. Dvs, den viser stadig fuldt signal men jeg skal ofte reloade siden og nogen gange genstarte appen, eksemeplvis fb.

Nogen der ved hvad jeg gør galt? Eller har en bedre løsning? Jeg har læst lidt om blandt andet Tenda Nova MW3 system, men frygter lidt jeg ender i samme problem.

Det skal siges at min airport er trådet til min stofa boks.

Nogen råd?

På forhånd tak

Mvh Allan


Du oplever ganske korrekt, at de to accesspoints ikke taler sammen, og så får din telefon heller ikke informationer om at skifte imellem de to accesspoints.
Rent teknisk skal både telefon og accesspoints understøtte 802.11 k, v, r
Du kan læse om det på Apples hjemmeside: https://support.apple.com/da-dk/HT202628

Din iPhone understøtter disse funktioner, men det gør dine accesspoints ikke (de skal kunne snakke sammen), og det er her problemet opstår.

Skrot wifi delen i din Stofa router (slå det fra) og smid din Apple accespoint ud og køb et nyt sæt.
Den lette metode er at købe et MESH sæt, da de fleste understøtter 802.11 k, v, r.

Problemstillingen er faktisk nogenlunde den samme, som vi diskuterede i denne tråd: https://forum.recordere.dk/topic158916_post1598011.html#1598011

Alternativet nr. 1 til et MESH netværk er, at trække et kabel indtil midt i dit hus, og så bruge din airport express, som det eneste accesspoint, og så slå Stofa routerens Wifi fra. Derved har du kun ét accesspoint i huset, og det er mange gange nok - prøv det.

Alternativ nr. 2 er, at lave en ordenlig teknisk løsning. Her anbefaler jeg altid én eller to GWN7600 accespoints fra Grandstream, da de er cloudbaseret og hvis man er blot lidt teknisk anlagt, så er de lette at sætte op. Ubiquiti Networks har også nogle fine accesspoints, men kræver en cloudkey for at kunne det samme.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 09:13
Eller google wifi som alle kan sætte op.

Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Eller google wifi som alle kan sætte op.



Ja, MESH er en løsning, men problemet med MESH er alle ulemperne som følger med, når man ikke længere selv kontrollerer løsningen.

MESH er en "fire and forget" løsning som virker, så længe man ikke forventer en hurtig og stabil forbindelse, og hvis man forøvrigt er lige glad med, at man ødelægger Wi-Fi forbindelserne i hele nabolaget.

Jeg er ikke glad for at anbefale en MESH løsning, for det risikerer at skabe problemer, som man ikke havde før. Det er ligesom Roundup - det er effektivt imod ukrudt, men det siver ned i grundvandet og forgifter os alle sammen...

Ganske ofte er den bedste løsning derfor at man placerer sin eksisterende router/Wi-Fi accesspoint centralt i ens hus i stedet for at have den til at stå i den ene ende.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

MESH er en "fire and forget" løsning som virker, så længe man ikke forventer en hurtig og stabil forbindelse, og hvis man forøvrigt er lige glad med, at man ødelægger Wi-Fi forbindelserne i hele nabolaget.

Det må du godt lige uddybe?
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

MESH er en "fire and forget" løsning som virker, så længe man ikke forventer en hurtig og stabil forbindelse, og hvis man forøvrigt er lige glad med, at man ødelægger Wi-Fi forbindelserne i hele nabolaget.

Det må du godt lige uddybe?


Ofte er MESH systemer sat op til som standard at bruge 80 MHz på 5 GHz og 40 MHz på 2,4 GHz frekvensbåndet. Dvs. de effektivt forbruger store dele af frekvensbåndet selvom det slet ikke er nødvendigt.

Dertil skal man anse hver accesspoint som en støjsender, og sætter man 4-5 accesspunkter op i sit hjem, som sender på samme frekvensbånd, så støjer de altså markant mere end hvis sætter et "manuelt netværk" op, og selv justerer forbruget af frekvenser så de ikke overlapper hinanden.

Man har ofte heller ikke styr over hvor kraftigt et MESH netværk sender, hvilket betyder, at alle enheder sender med højest tilladte sendestyrke, hvilket ikke kun går ud over forbindelsen i ens eget hjem - det går også ud over naboen, når naboen pludselig får støj fra ikke ét accesspoint, men måske 4-5 accesspoints.

Og da MESH aktivt bruger wifi til at route trafikken rundt imellem enhederne, så øges støjen også, da enheder så konstant står kommunikerer med hinanden. Det problem ser man ikke i samme grad med en tradition kablet løsning, hvor enhederne kommunikerer til internettet via kabel.

Så er spørgsmålet om ovenstående er et problem for ejeren af MESH netværket? Nej, det er det måske ikke.... indtil naboen får samme ide, og sætter 4-5 MESH accesspoints op, som "støjer" på nøjagtig de samme frekvenser.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Eller google wifi som alle kan sætte op.



Ja, MESH er en løsning, men problemet med MESH er alle ulemperne som følger med, når man ikke længere selv kontrollerer løsningen.

Hvad er det du mener man mister ?
Jeg benytter selv AIMESH fra ASUS, med en main router AC88 og 2 kablede APer ac68. Det er en billig og rimelig let løsning.

Jeg oplever bestemt ikke langsom hastighed eller ustability.
Hvorfor skulle dette setup ødelægge naboernes wifi ?
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvad er det du mener man mister ?
Jeg benytter selv AIMESH fra ASUS, med en main router AC88 og 2 kablede APer ac68. Det er en billig og rimelig let løsning.

Jeg oplever bestemt ikke langsom hastighed eller ustability.
Hvorfor skulle dette setup ødelægge naboernes wifi ?


Jeg kan vidst ikke forklare det bedre, end jeg allerede har gjort.

Jo flere MESH enheder du kobler på, desto mere datatrafik bliver transporteret over det valgte frekvensbånd - f.eks. 2,4 GHz - og hvis du ikke manuelt har skuet ned for sendestyrken, så sender/støjer dit netværk fra tre enheder i steder kun fra én. Det øger støjen hele vejen omkring dit hjem, og det kan støje ind hos din nabo.

Jeg kender ikke det omtalte sæt, men mange af de MESH sæt, som sælges ude i butikkerne til et par tusinde kroner er skrabede enheder baseret på Qualcomm chipsæt, hvor man stort set ikke kan ændre et komma i softwaren. De fleste understøtter f.eks. heller ikke Ethernet backhaul, som jeg kan se, at Asus dog har valgt at understøtte. Så thumbs up til Asus - hvis folk altså husker at bruge ethernet featuren.

Kan du f.eks. definere hvor mange kanaler dine MESH enheder skal bruge, hvilke kanaler de skal bruge, styrken der skal sendes med osv.? Og kan du indstille det individuel for hver enkelte MESH enhed? Hvis du ikke kan svare ja til alle disse spørgsmål, så har du reelt ikke styringen med MESH enhederne, og det er netop denne manglende kontrol, som kan ramme din nabo.


Redigeret af Branchekender - 06-September-2019 kl. 14:03
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvad er det du mener man mister ?
Jeg benytter selv AIMESH fra ASUS, med en main router AC88 og 2 kablede APer ac68. Det er en billig og rimelig let løsning.

Jeg oplever bestemt ikke langsom hastighed eller ustability.
Hvorfor skulle dette setup ødelægge naboernes wifi ?


Jeg kan vidst ikke forklare det bedre, end jeg allerede har gjort.

Jo flere MESH enheder du kobler på, desto mere datatrafik bliver transporteret over det valgte frekvensbånd - f.eks. 2,4 GHz - og hvis du ikke manuelt har skuet ned for sendestyrken, så sender/støjer dit netværk fra tre enheder i steder kun fra én. Det øger støjen hele vejen omkring dit hjem, og det kan støje ind hos din nabo.
Spol lige tilbage til start.
OP har kabel til der hvor AP nr 2 skal stå, så ingen unødig ekstra støj.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu