recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cinemascope vs 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cinemascope vs 16:9

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 18:21
Stridsvognen, det står dig frit for at være glad for 16:9
Så er jeg glad for 21:9
Så er alle glade... er det ikke fantastisk
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Stridsvognen, det står dig frit for at være glad for 16:9
Så er jeg glad for 21:9
Så er alle glade... er det ikke fantastisk

Lige nemlig, og hvad skal man så anbefale andre, der vil jeg så mene at 16:9 er det logiske valg på grund af film formaterne vi har idag med er alm bredt udvalg af streaming og disk medier, som findes i feks 2.40:1 2.38:1 2.35:1 1.85:1 1.78:1 1.33:1 hvor 21:9 lærred kun tager hensyn til en, og gør fremvisning af andre betydelig mere kompliceret.

Og derefter er det jo op til hver enkelt at tage det kompromis der giver bedst mening i forhold til plads preferencer og økonomi.


Redigeret af stridsvognen - 26-Oktober-2019 kl. 18:31
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 19:35
Stridsvognen, vi kan sagtens tage IMAX med ind i min teori. Den passer fint. Vælger man 16:9 lærred vil IMAx gengives som tiltænkt, 2.35:1 gengives som tiltænkt men ikke-imax 16:9 vil være for stort. Dette kan så løses vha masking/zoom/lignende.

Og her kan det godt være min viden er out of date, men er IMAX titlerne ikke et mere begrænset antal? Det er i hvert fald grunden til, at jeg skubber det til side. Antallet af IMAX 16:9 er minimalt ift non-imax 16:9 og derfor mener jeg stadig min tidligere post er korrekt hvis man ønsker at størstedelen af materialet gengives som tiltænkt. 

Men måske er IMAX gået hen og blevet normen? Langt de fleste gange mit materiale er i 16:9 er det tv-serier eller chick flicks og de er tiltænkt et min dre billede end en 2.35:1 film (Ja avatar og Avengers er også, men et fåtal). Men kan være jeg er forkert på den her?

Hele denne dialog er naturligvis ligegyldig hvis man har 4-vejs masking - men jeg har hele tiden set diskussionen som værende valget mellem det ene eller det andet lærred og fordele og ulemper.


Redigeret af Jonas_h - 26-Oktober-2019 kl. 19:36
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Stridsvognen, vi kan sagtens tage IMAX med ind i min teori. Den passer fint. Vælger man 16:9 lærred vil IMAx gengives som tiltænkt, 2.35:1 gengives som tiltænkt men ikke-imax 16:9 vil være for stort. Dette kan så løses vha masking/zoom/lignende.

Og her kan det godt være min viden er out of date, men er IMAX titlerne ikke et mere begrænset antal? Det er i hvert fald grunden til, at jeg skubber det til side. Antallet af IMAX 16:9 er minimalt ift non-imax 16:9 og derfor mener jeg stadig min tidligere post er korrekt hvis man ønsker at størstedelen af materialet gengives som tiltænkt. 

Men måske er IMAX gået hen og blevet normen? Langt de fleste gange mit materiale er i 16:9 er det tv-serier eller chick flicks og de er tiltænkt et min dre billede end en 2.35:1 film (Ja avatar og Avengers er også, men et fåtal). Men kan være jeg er forkert på den her?

Hele denne dialog er naturligvis ligegyldig hvis man har 4-vejs masking - men jeg har hele tiden set diskussionen som værende valget mellem det ene eller det andet lærred og fordele og ulemper.

Når du nævner materialet gengivet som tiltænkt, hvad er det så der forhindre dig i at gøre det på et 16:9 lærred? Din projektor er 16:9 horisontal opløsning er den samme ligemeget hvilket lærred du bruger, lys er også det samme hvis det er samme brede, som tidligere nævnt så er et 3m bredt 16:9 lærred samme brede som et 3m bredt 21:9 lærred, man kan så på et 16:9 lærred også se alle Game of Thrones på et 3m bredt lærred men i fuld højde, det går ikke på dit 21:9 lærred.

Så med en fast brede  kan du have et fast setup med 1 optisk indstilling og 1 kalibrering da du ikke skal ændre på zoom og iris indstillingerne.

Og så er der hele menu problematikken som altid er i 16:9 og hvor dine valg for det meste er i bunden af billedet, udenfor et 21:9 lærred.

Jeg forstår simpelthend ikke hvordan du kommer til den konklution at et 21:9 lærred er større.. Eller det tiltænkte format, det er dit valg og et kompromis du har truffet.
Hvilken projektor har du?




Redigeret af stridsvognen - 26-Oktober-2019 kl. 20:02
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 21:26
Måden jeg kommer frem til det er, at det er et valg som filmindustrien har truffet. Ikke mig.

Gå i Imperial, Palads, Fields, Big Bio, BioCity og hvad de ellers hedder i Danmark. Alle med konstant højde. 

Gør det samme i New York, LA osv... Samme koncept. 

Som sagt ved jeg ikke om IMAX har vundet så meget ind at dette koncept nu er ændret... Kan sagtens være jeg bygger det hele på oldnordisk måde at biograferne gjorde det. 

Men du har taget det valg, at du gerne vil se 16:9 materiale større end scope. Og det er også fint - det er bare ikke sådan filmen blev vist frem. 
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Måden jeg kommer frem til det er, at det er et valg som filmindustrien har truffet. Ikke mig.

Gå i Imperial, Palads, Fields, Big Bio, BioCity og hvad de ellers hedder i Danmark. Alle med konstant højde. 

Gør det samme i New York, LA osv... Samme koncept. 

Som sagt ved jeg ikke om IMAX har vundet så meget ind at dette koncept nu er ændret... Kan sagtens være jeg bygger det hele på oldnordisk måde at biograferne gjorde det. 

Men du har taget det valg, at du gerne vil se 16:9 materiale større end scope. Og det er også fint - det er bare ikke sådan filmen blev vist frem. 

Hvilken film projektor har du? Barco- Christie, mig bekendt er der ikke mange privatpersoner med adgang til biograf masteringen og de dertilhørende projektoere, men vil da super gerne opleve dit setup kunne jo være jeg efterfølgende må overgive mig.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 22:05
Jeg har ikke noget fancy. En Optoma UHZ65 (Laser, 4K, DLP). 

Hvori mener du sammenhængen mellem filmformater og hvorda n de vises og projektoren ligger?

EDIT: Og forstår heller ikke sammenhængen med setup og at overgive sig. Foretrækker man at 16:9 er absolut størst ændrer setup jo ikke på det. Jeg ville gerne bare frem til hvad 'referencen' er, og så kan man snakke om de eventuelle kompromisser hver især har taget ift referencen.


Redigeret af Jonas_h - 26-Oktober-2019 kl. 22:07
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har ikke noget fancy. En Optoma UHZ65 (Laser, 4K, DLP). 

Hvori mener du sammenhængen mellem filmformater og hvorda n de vises og projektoren ligger?

EDIT: Og forstår heller ikke sammenhængen med setup og at overgive sig. Foretrækker man at 16:9 er absolut størst ændrer setup jo ikke på det. Jeg ville gerne bare frem til hvad 'referencen' er, og så kan man snakke om de eventuelle kompromisser hver især har taget ift referencen.

For mig er det ikke om at være størst, det er for mig om at kunne se samtlige film formater så komfortabelt og ukompliceret som muligt, og jeg kan med et 16:9 lærred have fuldstændig samme størrelse billede som du har på dit 21:9 lærred, pointen er at formaterne har en låst brede 1920 eller 3840 pixels, den er fast, men vertikal opløsning/ antal pixels variere, derfor giver det ikke speciel god mening med et 21:9 lærred medmindre man vil låse sig fast på 2.35:1 film.
Filmindustrien har ikke valgt et fast format, biografer har forskellige formater, der er ikke et rigtig eller forkert, men der er et medie format hvor man har alle formater indenfor de rammer hvilket er et 16:9 format, og med et tilsvarende lærred eller skærm kan alt frames indenfor det lærred, og det er breden der er fast og højden der er variabel.

Størrelsen på lærredet er et kompromis med lys og kontrast tab jo større/ bredere lærred, personligt vil jeg helst ikke under 50000:1 native kalibreret umanipuleret on off kontrast, og ca holde 13-15fl D65 Rec 709 dE under 1 Altså opleve filmen så tæt på hvordan masteringen var tiltænkt at skule opleves med hensyn til farver og lys.


Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 22:46
Forstår slet ikke snakken omkring størrelse, lys osv i forhold til det setup Jonas har.

Jonas har bogstaveligt taget et lærred der er fuld bredde og højde i rummet. Og det er så ikke et 16:9 format, men skulle det være dette ville dimensionen uanset format altid blive mindre hvilket jo ville være dumt. 

Og som Jonas oplever er de fleste film på hans lærred fyldt ud og meget få titler med bjælker i siden (16:9)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Forstår slet ikke snakken omkring størrelse, lys osv i forhold til det setup Jonas har.

Jonas har bogstaveligt taget et lærred der er fuld bredde og højde i rummet. Og det er så ikke et 16:9 format, men skulle det være dette ville dimensionen uanset format altid blive mindre hvilket jo ville være dumt. 

Og som Jonas oplever er de fleste film på hans lærred fyldt ud og meget få titler med bjælker i siden (16:9)

Nu er tråden jo ikke andgående Jonas setup, men en generel betragtning, og dertil kommer induviduelle kompromis som tager hensyn til rum projektor osv.
Det virker ikke som om trådstarter har noget plads problem, og foreslår selv et 16:9 lærred i samme brede som et evt 21:9 lærred.

Jeg har et 16:9 lærred, det kan ikke være bredere medmindre jeg skal kigge igennem højtalerne, det kunne være højere, at hænge et 21:9 lærred op i samme brede ville de 1.85 og 1.78:1 film som jeg har en del af blive noget små, samntidig tvunget til at bruge en projektor med lens memmory, hvilket de ikke alle har, og skulle kalibrere alle projektoere til hvert format da breden konstant vil variere og derved forskelligt zoom hvilket ændre hvor meget lys jeg har på lærredet.



Redigeret af stridsvognen - 26-Oktober-2019 kl. 23:01
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 09:01
Stridsvognen, hvor bredt er dit lærred og hvor langt sidder du fra?

Dit rum ligner en projektorbutik - ser fedt ud! :)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2019 kl. 10:39
Mit lærred er 2,4m bredt og jeg sidder ca 2,8 m fra lærredet.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu