recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ALR lærred spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ALR lærred spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2019 kl. 19:35
Som du kan se, har jeg selv en Sony HW65ES, som jeg nu er ovenud begejstret for, på trods af den er opstillet i en almindelig stue med hvide vægge, så jeg ved ikke, hvorfor du afskriver dem? 
Det er min fjerde projektor, og den har en billedkvalitet, hvor jeg er tilfreds på alle parametre, så jeg går ikke ligefrem og drømmer om at opgradere, men hvis der virkelig er noget at hente, så ved man jo aldrig.

Jeg kender også til folk, der sværger til DLP, på grund af det knivskarpe billede, hvor jeg nu synes, Sonys "Reality Creation" giver dem kamp til stregen.

Jeg har også været tæt på at få hugget hovedet af flere gange, når jeg foreslår at gå udenom HDR på en projektor, da jeg heller ikke er af den mening, de normalt besidder det nødvendige overskud i lysstyrke, der gør oplevelsen værd at opleve.

Mit næste projekt er at male noget af loftet og væggene antracit-grå, da refleksioner fra omgivelserne skulle begrænse kontrasten på enhver projektor, uanset hvad den står til i specifikationerne...

JVC-projektorer får ofte ros, når det drejer sig om filmgengivelse, men skulle falde igennem ved konsolspil; noget du har erfaring med?


Redigeret af Supergris - 25-Maj-2021 kl. 08:20
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2019 kl. 19:52
Nej spiller generelt ikke, de nyere modeller skulle have ok lav lag.

SONY har altid haft deres look, mange kan lide det, men det er rimelig langt fra reference reproduktion af kildematerialet, især reality creation er helt forbudt i min bio. Så har de deres kontrast tab som ikke kan fikses, og en del forvrængning/ ringning osv, samt color banding, og kalibrerings systemet er ikke det bedste.

Så tror det kommer an på hvordan man gerne vil se et billede, vil man have wow det er lige i ansigtet butiks demo agtigt, eller er man til forsøg på reproduktion, hvor man værdsætter projektoere med rigtige kvalitetsegenskaber som kontrast, og kalibreringsegenskaber så de kan kalibreres til perfektion, hvilket nok ikke er realistisk for mange da det kræver at du har råd til at ringe efter en kalibrator hver 200-300 timers brug, eller selv kan vil og har ordentlig udstyr til at gøre det.


Redigeret af stridsvognen - 30-Oktober-2019 kl. 19:56
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
eag1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Januar-2009
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eag1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2019 kl. 16:41
har selv en sony hw-65es. Og det bliver nok sidste sony jeg køber. 
Er jævnt utilfreds med deres Lys flickering problemer. 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2019 kl. 20:59
Netop Sonys Reality Creation er jo netop det, som giver billedet den ekstra skarphed og dybde, du måske søger, så blot sige det er forbudt, lyder ikke til, du har prøvet det. 
Jeg vil give dig ret i, hvis du ikke benytter det, kan den ikke hamle op med andre mærker, men hvorfor ikke benytte det, nu de har brugt tid og kræfter på at udvikle det? Hvis det benyttes moderat, kan det virkelig tilføre billedet noget godt, hvilket de fleste i fagpressen er enige i, dette på trods af, jeg ikke er tilhænger af alverdens digitale kredsløb, der er skabt til at "forbedre" billedet.
Sony har jo altid været kendt for at være gode til at skabe en god billedmotor og bevægelser...

Jeg vil vove at påstå, mit billede på ingen måde opleves som "WOW - butiks demo agtigt"!

Flickering, som virkelig kan være et problem i nogle tilfælde, er vist mest noget der forekommer, hvis man benytter "Eco-mode", hvor det forsvinder hvis der benyttes "Normal-mode" et lille stykke tid.
Det skule hænge sammen med, pæren ikke er skabt til at køre den lavere spænding, "Eco-mode" benytter...


Redigeret af Supergris - 02-November-2019 kl. 21:02
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2019 kl. 00:56
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Netop Sonys Reality Creation er jo netop det, som giver billedet den ekstra skarphed og dybde, du måske søger, så blot sige det er forbudt, lyder ikke til, du har prøvet det. 
Jeg vil give dig ret i, hvis du ikke benytter det, kan den ikke hamle op med andre mærker, men hvorfor ikke benytte det, nu de har brugt tid og kræfter på at udvikle det? Hvis det benyttes moderat, kan det virkelig tilføre billedet noget godt, hvilket de fleste i fagpressen er enige i, dette på trods af, jeg ikke er tilhænger af alverdens digitale kredsløb, der er skabt til at "forbedre" billedet.
Sony har jo altid været kendt for at være gode til at skabe en god billedmotor og bevægelser...


Et display med gode egenskaber som har evnen til at opløse og vise kildematerialet korrekt er efter min mening at foretrække, det har SONY aldrig været kendt for, og kommer nok heller ikke til at kunne det, de har så brugt kræfter på at udvikle features der kan krydre billedet, det er lidt som et dårligt stykke kød, det blir aldrig godt, men du kan krydre det og kamuflere den dårlige smag, det er lidt det sony gør på billed siden.

Det er hver mands egen smag der bestemmer om han er til ½ rådden kød krydret, eller prima kvalitet der smager så godt som kød kan smag, tit har det også noget at gøre med økonomi, eller vane, nogle er vokset op med en vis kvalitet, og foretrækker det kendte.

Du kan også tage en god vanilieis, overhælder du den med chokolade sovs så smager du nok ikke meget forskel på den og den billige vanilie is der aldrig har mødt vanilie, de vil begge hovedsageligt smage af den chokoladesovs du kamuflere den med.

Det er det reality creation gør, og det øger ikke kvaliteten, det kamuflere bare de dårlige grundegenskaber.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2019 kl. 21:00
Det er jo så din mening, som du har ret til at have, trods det, der er mange i fagpressen, der er lodret uenige med dig.
Så er du vel heller ikke til EQ-rumkorrektion, da det vel er samme princip?
Jeg vælger at tro på mine egne øjne og ører, og jeg er, som tidligere skrevet, langt fra tilhænger af alt der hedder "digitale kredsløb", men jeg er meget fornøjet med det billede, jeg ser, og opfatter det som meget naturligt og behageligt, hvilket min omgangskreds er udbredt enige omkring.
Faktisk er jeg så tilfreds, at jeg ikke længere hungrer efter bedre billedkvalitet, trods det jeg endnu ikke er hoppet på 4K-vognen.
Jeg er ret sikker på, der var en grund til, det var en af de modeller, der næsten altid blev anbefalet i prisklassen.
At sammenligne en projektor til 20.000 kr. med en til 50.000 kr. er heller ikke retfærdigt i min verden, og hvis der ikke er tale om et dedikeret rum til formålet, er de sidste penge givet dyrt ud...

Jeg kan se på din profil, du er ejer af flere forskellige projektorer, heriblandt en SONY VPL-VW270ES, som er på min ønskeliste...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2019 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det er jo så din mening, som du har ret til at have, trods det, der er mange i fagpressen, der er lodret uenige med dig.
Så er du vel heller ikke til EQ-rumkorrektion, da det vel er samme princip?
Jeg vælger at tro på mine egne øjne og ører, og jeg er, som tidligere skrevet, langt fra tilhænger af alt der hedder "digitale kredsløb", men jeg er meget fornøjet med det billede, jeg ser, og opfatter det som meget naturligt og behageligt, hvilket min omgangskreds er udbredt enige omkring.
Faktisk er jeg så tilfreds, at jeg ikke længere hungrer efter bedre billedkvalitet, trods det jeg endnu ikke er hoppet på 4K-vognen.
Jeg er ret sikker på, der var en grund til, det var en af de modeller, der næsten altid blev anbefalet i prisklassen.
At sammenligne en projektor til 20.000 kr. med en til 50.000 kr. er heller ikke retfærdigt i min verden, og hvis der ikke er tale om et dedikeret rum til formålet, er de sidste penge givet dyrt ud...

Jeg kan se på din profil, du er ejer af flere forskellige projektorer, heriblandt en SONY VPL-VW270ES, som er på min ønskeliste...

Du skal være velkommen til en omgang objektiv testning her, du er også velkommen til at tage din egen projektor med, så kunne vi for sjovt lave en lille blindtest med en JVC X7 og SONY 270, og jeg skal gerne ilustrere hvad reality creation gør og hvad det er SONY kan og ikke kan.

Hvis du lige siger til lidt før skal jeg sørge for at både JVC og SONY er kalibreret ens, altså samme lys og gamma, så ingen får nogen fordele eller ulemper på grund af forskellig kalibrering.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2019 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Du skal være velkommen til en omgang objektiv testning her, du er også velkommen til at tage din egen projektor med, så kunne vi for sjovt lave en lille blindtest med en JVC X7 og SONY 270, og jeg skal gerne ilustrere hvad reality creation gør og hvad det er SONY kan og ikke kan.

Hvis du lige siger til lidt før skal jeg sørge for at både JVC og SONY er kalibreret ens, altså samme lys og gamma, så ingen får nogen fordele eller ulemper på grund af forskellig kalibrering.

Off-topic: Der burde være flere af den slags arrangementer - det er reelt dér hvor man bliver klogere! Man kan skrive nok så meget om forskelle, men at se det A/B testet gør alt meget nemmere. 

On-topic: Da jeg købte projektor til min første bio valgte jeg en Sony HW55 fremfor en JVC X5000. Det var bl.a. grundet skarphed men vigtigste parameter for mig var forskellen mellem de lyse scener. JVC vinder hands-down i mørke scener men så snart der er lidt lys i scenerne, vaskes det hele lidt sammen på JVC'en. På Sony føler jeg, at lyse billeder er mere tredimensionelle. 

Da jeg skulle købe til min nye bio valgte jeg igen JVC X7500 fra pga ovenstående og endte med en DLP.

Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2019 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Du skal være velkommen til en omgang objektiv testning her, du er også velkommen til at tage din egen projektor med, så kunne vi for sjovt lave en lille blindtest med en JVC X7 og SONY 270, og jeg skal gerne ilustrere hvad reality creation gør og hvad det er SONY kan og ikke kan.

Hvis du lige siger til lidt før skal jeg sørge for at både JVC og SONY er kalibreret ens, altså samme lys og gamma, så ingen får nogen fordele eller ulemper på grund af forskellig kalibrering.

Off-topic: Der burde være flere af den slags arrangementer - det er reelt dér hvor man bliver klogere! Man kan skrive nok så meget om forskelle, men at se det A/B testet gør alt meget nemmere. 

On-topic: Da jeg købte projektor til min første bio valgte jeg en Sony HW55 fremfor en JVC X5000. Det var bl.a. grundet skarphed men vigtigste parameter for mig var forskellen mellem de lyse scener. JVC vinder hands-down i mørke scener men så snart der er lidt lys i scenerne, vaskes det hele lidt sammen på JVC'en. På Sony føler jeg, at lyse billeder er mere tredimensionelle. 

Da jeg skulle købe til min nye bio valgte jeg igen JVC X7500 fra pga ovenstående og endte med en DLP.


Og der de fleste så falder igennem er at de kigger på et standard opsæt ukalibreret, for at kunne sammenligne 2 projektoere skal du kalibrere gamma og lys ens, for at kunne sammenligne.

Jeg vil kunne lave en demo hvor den projektor jeg gerne vil sælge generelt ser bedst ud, og med JVC er det vigtigt at man får kalibreret gamma drop og 1-2-3-4-5% IRE gamma tracking da det ændre looket væsentlig.

Sony har højere ansi kontrast feks SONY 270 har ca 350:1, og JVC N7 har ca 250:1 når du kommer over ca 200:1 har du ikke rigtig nogen visuel forskel længere, og især da ansi kontrast aldrig rigtig når lærredet, selv i rimelig gode hjemmebio forhold.

En projektor med lav on off kontrast, feks DLP eller Epson har visuelt betydelig dårligere saturerede farver i lyse scener en en JVC hvis de er kalibreret ens.

Så når du har sammenlignet en JVC X7500 med en DLP, hvordan var de så kalibreret, har du selv kalibreret, eller så du kalibrerings raporten og bemærkede noget der var anderledes.

Syntes det kunne være spændene om du havde lyst til at kigge forbi, feks med din DLP, og vi for sjovt lavede en A-B test med en gl JVC X3, begge projektoere tændt, hvor jeg pauser en scene, jeg har setup med splittere til forskellige projektoere, og kan lave hurtig A-B swap ved at dække lenserne, og en HDD med massere af demoklip.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2019 kl. 12:24
Jeg er på ingen måde gået så videnskabeligt til værks med billede som jeg gør med lyddelen. Så du har 100% ret i, at der er fejlkilder i min sammenligning. Har efterhånden set de forskellige projektorer mange gange og også i rum hvor ejeren har haft JVC kalibreret og det er det samme hver gang. Men kan sagtens være jeg foretrækker lidt pang i billedet - ligesom ongle gerne vil booste bassen 10db.

Er desværre ikke så tit på de østjyske kanter - men giver lyd hvis jeg er. Tager gerne projektoren med.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2019 kl. 13:46
Nu vi er ved det kunne det egentlig være lidt sjovt at lave et hjemmebio træf, har været i USA nogle gange hvor vi har givet den gas med opsætning kalibrering osv, og havde et internationalt træf here sidste Oktober fra rundt omkring i verden, det burde alt andet lige være nemmere at samle folk fra vores eget mini land.

Det har ofte givet anledning til nye betragtnings vinkler og ideer, og lært utroligt meget omkring kalibrering på den måde. Flere øjne ser oftest meget mere.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 13:44
Spændende at læse jeres 'diskutioner'.
I skal have ros for at holde tonen, selvom uenighed. Det er dejligt.

Jeg er selv igang med at lave en bio helt fra bunden, i den gamle garage i det hus jeg lige har overtaget.
Er 'kun' nået til isoleringen.

Det er 3,8*9m. Desværre kun 2.1 meter til loftet.



Redigeret af ldplusse - 20-November-2019 kl. 13:45
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu