recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny stereoforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny stereoforstærker

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 18:59
Om en højtaler er en let at trække har ikke kun noget med følsomheden at gøre.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

3020 er ikke specielt stiv rent transformermæssigt.
3020 lyder herregodt, fordi den er en utroligt heldig konstruktion, som NAD ikke har formået at ramme igen.
Kondensatorerne i DC delen er ikke ret imponerende rent impedansmæssigt, udgangstrinnet er bestykket med 2N3055 og MJE 2955 transistorer, hvilket næppe betegnes som “audiofile” transistorer.
Men konstruktionen var heldig.

Det forsøgtes at lave upgrade kits til den, med bedre ladelytter og andre småjusteringer som ville være forbedringer. Det blev det bare aldrig, for så forsvandt 3020’s lyd.
Prisen var også en stor faktor for 3020s succes, der gjorde at den så populær at den solgte en halv million eksemplarer på de første tre år (inden den fik lidt småjusteringer og komme til at hedde 3020A).

Klaus

At en anemisk lille prutforstærker nogen sinde er udråbt til at være noget særligt viser med al tydelighed at langt de fleste slet ikke har noget behov for alle de muller de køber i dyre domme.

Designeren af den lille NAD her til gengæld tænkt sig om. Når bygger en 20W forstærker, som er beregnet til normale HIFI højttalere har man heller ikke brug for er kæmpe trafo. - Hvorfor? - Fordi strømmen ikke KAN blive særligt stor, når  udgangsspændingen er begrænset til 13v eller deromkring. 
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 19:55
Prutforstærker
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af dtomsen dtomsen skrev:

Hvis ikke, så prøv at google lidt hvad de fleste professionelle og de fleste hifi entusiaster mener.



Professionelle og entusiaster mener det samme som jeg gør.
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Om en højtaler er en let at trække har ikke kun noget med følsomheden at gøre.

Jeg mener at have set en impedanskurve for højttalerne på et tidspunkt.
De dukkede ikke under 5 ohm med et gennemsnit tæt på 8 ohm. Så meget letdrevne. Nok også derfor den lille Trends trækker dem uden problemer Big smile


Redigeret af dtomsen - 23-November-2019 kl. 02:27
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af dtomsen dtomsen skrev:

Hvis ikke, så prøv at google lidt hvad de fleste professionelle og de fleste hifi entusiaster mener.



Professionelle og entusiaster mener det samme som jeg gør.

Mit første hit på google var dette link fra PS Audio

Din tur Big smile
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 20:10
Har aldrig haft problemer med en marantz PM6005 og 6006 ikke kan trække alm højtalere på 8-6 ohm (har aldrig haft 4 ohms højtaler kun nogen som går ned til lige under 4 ohm i et smalt område)

Mine højtaler er på på 8 ohm og 85db og der ingen problemer med bassen (som er dejlig fyldig uden at være blød og mudret)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af dtomsen dtomsen skrev:


Mit første hit på google var dette link fra PS Audio

Din tur Big smile


Du tager bare et par Creative computerhøjttalere til 150,- ind i verdens bedste rum og hygger dig med dét.
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har aldrig haft problemer med en marantz PM6005 og 6006 ikke kan trække alm højtalere på 8-6 ohm (har aldrig haft 4 ohms højtaler kun nogen som går ned til lige under 4 ohm i et smalt område)

Mine højtaler er på på 8 ohm og 85db og der ingen problemer med bassen (som er dejlig fyldig uden at være blød og mudret)

Når du bruger ordet fyldig og jeg stram/fast, så giver vores uenighed god mening.
Altså en subjektiv forskel i hvad vi mener god bas er og selv fortrækker. Bare et gæt Big smile
Jeg tror skam heller ikke at PM6006 er anæmisk, i hvert fald ikke mere end andre forstærkere i samme klasse effektmæssigt. Mit indtryk er mere, at Marantz med denne forstærker har prioriteret bas-området mindre end frekvenserne længere oppe. Om den er mere lineær eller farvningen bare ligger andre steder er nok et spørgsmål om temperament.
Bundlinjen var at begge forstærker er fine nok, men at PM6006 i hvert fald ikke bør sælges på at den kvantitativt sparker røv hvad bas angår Smile


Redigeret af dtomsen - 22-November-2019 kl. 20:46
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af dtomsen dtomsen skrev:


Mit første hit på google var dette link fra PS Audio

Din tur Big smile


Du tager bare et par Creative computerhøjttalere til 150,- ind i verdens bedste rum og hygger dig med dét.

Prøv en ordentlig argumentation i stedet for 🙂
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 21:31
Jeg har skam argumenteret fuldstændig ordentligt.

Redigeret af Naiera - 22-November-2019 kl. 21:48
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2019 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Fordi strømmen ikke KAN blive særligt stor, når  udgangsspændingen er begrænset til 13v eller deromkring. 

Mener du at udgangsspændingen i en 3020 er begrænset til omkring 13 Volt?

Så er det da helt tåbeligt at den er designet med +/- 28 volt til udgangstrinnet......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu