|
Flere spørgsmål om Atmos test og rumkalibrering |
Besvar |
Forfatter | |
ASKF
Super bruger Oprettet: 24-Oktober-2015 Sted: Ålborg, DK Status: Offline Point: 286 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 19-November-2019 kl. 10:26 |
Jeg har tænkt mig at afprøve en billig Atmos/DTS:X løsning, som jeg håber kan afklare for mig, om jeg skal investere i bedre lofthøjtalere senere.
Jeg har nogle højtalere fra et Logitec Z5500 sæt, som jeg vil skrue op i loftet. I forvejen har jeg et sammensat Audiovector 5.1 system (M3-II Signature og M3 Signature som front/side) 3Ci Signature og en Ki Sub 300 (Standard). Z5500 var i sin tid noget af det bedste man kunne købe som 5.1 til computere og er vist ikke overgået siden i den prisklasse (under 3k kr). Jeg har brugt dem siden de blev introduceret til min egen comp. og har lige købe et brugt sæt (for 700kr) til brug i soveværelset (med kun 3 højtalere sat til, kan jeg nu høre al tale klart ved under halv lydstyrke, en kæmpe forskel overfor tv-højtalerens mudrede lyd). Vil disse højtalere være gode nok til at give en vurdering af om det er værd at investere i en dyrere Atmos/DTS:X opsætning? Hvor meget i forhold til forkert placering, vil den i AV-recieveren indbyggede rum-kalibrering egentligt være i stand til at kompensere for? Min AV-Reciever er en Yamaha RA-A2080 og det gjorde en kæmpe forskel at benytte autokalibreringen til 5.1. Jeg har tidligere flyttet rundt på møbler i forbindelse med at vi var flere som så film sammen, i starten lavede jeg ny rum-kalibrering med min gamle Harman/Kardon AVR 265, men fandt hurtigt ud af at det kun var mig som lage mærke til forskellen (som vært sad jeg jo i sweet-spot :-D). Jeg må dog til at prøve det igen med Yamahaen og Atmos/DTS:X og det kommer nok til at koste nogle ekstra huller i loftet, hvis jeg skal flytte rundt på lofthøjtalerne i den forbindelse (gammelt mørknet fyrtræsloft, små huller ses ikke nemt). Jeg har 5 forskellige placeringer af møbler og det kræver blot 2 personer at ændre til enhver af dem på under 2 minutter, så det sker ofte. Spisestuen ommøbleres lige så hurtigt til dart aftner. [1] Jeg tror vi er mange som venter med længsel på et OLED-TV som kan skrues op i loftet og rulles ned som et lærred, så vi ikke lægere er hæmmet af vinduer i vores AV-indretning. NB. Beklager stave og tegnsætningsfejl, samt en masse ikke relevant snak, jeg har en tandbyld og da 2xkodimagnyl+2xIpren ikke virkede lavede jeg mig en Pisang Ambon/appelsinjuice + 4x vodka og gentog det, så nu er jeg smertefri men ikke ædru. Håber ikke det kommer til at koste en højtaleropgradering...
|
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Først og fremmest - LOL! Undskyld, men jeg håber du skrev dette med i det mindste en smule sort humor - for i så fald virkede det. God bedring! Dernæst, så tror jeg ærligt talt ikke du nogensinde får optimale Atmos-forhold i den stue, så det er sgu nok ikke så væsenligt, hvilke højttalere du bruger ... så prøv du da bare de dér Logitech. Vi har nok allesammen haft surround sound i langt fra optimale rum, og vi syntes sikkert det lød fedt. |
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Funktioner
Tak(0)
|
Medmindre du køber en Trinnov surround processor, kan rumkorrektion ikke gøre noget ved forkert placering. (Og selv en Trinnov kan ikke lave magi)
EDIT: Tror ikke jeg er helt med på dine placeringsudfordringer. Kan du lave en skitse eller lignende som viser hvor du kan placere det bedst? Paint er nemt :) Redigeret af Jonas_h - 19-November-2019 kl. 18:32 |
|
ASKF
Super bruger Oprettet: 24-Oktober-2015 Sted: Ålborg, DK Status: Offline Point: 286 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kommentaren "Håber ikke det kommer til at koste en højtaleropgradering..." er reference til tandlægeregninger, samt at jeg før i en brandert har købt noget lidt for dyrt hifi. Så det er med ganske meget humor i mente. Tanden skal fjernes, hvilket jeg har vist længe og det koster 3x i DK i forhold til Polen. Sparer pt. op til stører tandbehandling/operation i udlandet. Den forventede udgift og en del mere er på kontoen, men jeg vil gerne have væsentligt mere i fald noget går galt, og har aftalt med en ven at vi tager afsted sammen, og han har først sparet sit op til foråret. Forventer det bliver i eller nær sommerferien. Jeg mener derfor at jeg godt kan begynde at sætte 20-30k til side til højtaler opgradering, jeg har typisk 3-8k på forbrugskontoen at lege med når måneden slutter. Penge forsvinder desværre hurtigt, når man er glad for at tage til koncerter... I øvrigt, ALLE forbedringer i forhold til hvad man er vant til lyder FEDT, men man vænner sig til de mærkeligste ting og mener det er "normal" lyd. læren om det kaldes psyco-accustic. Jeg har siden jeg købte min første pladespiller til min konfirmation holdt fast i vinyl lyden og alt digitalt har lydt forkert for mig. Jeg ved det er psyco-acustistic i mange tilfælde, men jeg har fanget artifakterne ved selv 320mp3 og ved blindtest haft 100% korrekt resultater (aldrig prøvet double blind). det er dog 15 år siden jeg sidst blve blindtestet, meget er sket siden. Er over 50 og ved mine ører er i en stand hvor dyre højtaler reelt er spildt, så har sat en grænse på 20k stk og det er nok over grænsen i forhold til hvad min ynkelige nedadgående hørelse kan opfatte nuancerne ved. Du har nok ret mht til atmos i min stue.
|
|
ASKF
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg tror ikke det kan svare sig med en skitse. Når en hel side er vinduer, er der ikke ret meget at gøre, ud over at bruge meget tunge gardiner i bio tyngde.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |