recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG Oled B6V grønt skær
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG Oled B6V grønt skær

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
dbugdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2009
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dbugdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LG Oled B6V grønt skær
    Sendt: 05-December-2019 kl. 20:38
Hejsa.

Jeg er desværre blevet "ramt" af et problem på mit ellers fantastiske LG B6V 55" og vil høre om andre har haft lignende problemer og evt. løsning ?

Skærmen har et kraftigt grønligt skær midt på, som især ses på gul baggrund -som vist på medsendte billede.
Jeg har forsøgt at afhjælpe med at fjerne panelstøj (flere gange) - desværre uden held

Det er åbenbart et velkendt. Som det kan ses her er der andre med præcis samme problem:
https://lgcommunity.us.com/discussion/6048/does-anybody-else-have-a-lg-oled-that-has-a-green-tint-down-the-middle-of-the-screen
https://www.avforums.com/threads/help-green-spot-in-middle-of-lg-oled.2154188/

Jeg har altid haft "skærmskift" slået til for at forhindre panelstøj. Og for derved også at skulle undgå burnin.

Desværre er jeg lige akurat gået over garantien med 14 dage (problemet har dog været der længere end det, men jeg troede faktisk at det var længere tid siden at jeg havde købt det og fik derfor ikke tjekket købsdatoen). 

Jeg har haft fat i Power for at høre om de kunne hjælpe. Men de vil selvfølgelig røre det når det er gået over reklamationsretten.

Dernæst har jeg sendt info til LG support også og håber at høre noget fra dem.


Andre med samme problem herinde som evt. har haft positive erfaringer fra lign. hos LG support ?

Mvh.
Martin 





Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 06:52
Det ligner uensartet ældning af lysdioderne, burn-in om man vil. Desværre noget som lader til at ramme flere 2015/2016 OLED-modeller i denne tid i takt med, at skærmene er blevet ældre. Først nu får vi syn for sagen, da det ser ud til at kompensationscyklussen i skærmene ikke længere kan kompensere korrekt for den uensartede ældning i subpixels.

Ift. dit forbrugsmønster har du så set mange nyhedsudsendelser med en person placeret midt i billedet? Ikke at det skulle ændre på noget, men det kan nok forklare, hvorfor det ses lige midt i billedet og ikke andre steder.
Til top
dbugdk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2009
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dbugdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 07:49
Hej Rasmus.

Helt enig i at det ligner burn in. Det er bare ikke et "mønster" jeg kan genkende hvilket undrer mig ret meget. Det er primært "normalt" tv (ingen nyhedsudsendelser hehe), xbox og Netflix og altid meget varieret jeg har set.
  
Det der bla. driller mit hoved lidt er at det virker til nærmest at være kommet fra den ene dag til den anden. Troede egentlig først at det var mit AppleTV der drillede lidt på farverne, men så det så efterfølgende på "live tv". Som sagt har der altid været "pause skærm" på, direkte fra tv'et, så jeg er 100% sikker på at der ikke har stået et billede fast i timevis ad gangen.

Men jeg må jo se om LG er i venligt julehumør og vil forsøge at hjælpe på trods af at garantien er udløbet :/


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 08:17
Jeg har et TV fra samme 2016-generation (LG E6) og jeg er også begyndt at se noget. Slet ikke lige så meget som dig, men antydningen af nogle mindre felter i billedet. Tv'et er blevet brugt ukritisk i perioden og har i mange hverdage kørt fra morgen til eftermiddag pga. vores små børn. Og igen om aftenen.

Præcis som du nævner, så kom det også her fra den ene dag til den anden. Derfor arbejder jeg selv med den teori, at det er kompensationscyklussen, der ikke længere kan kompensere. Og så lige pludselig - efter seneste kompensationscyklus mens TV'et har været slukket - så viser det sig. Alle typer lysdioder mister jo intensitet over tid, så udfordringen ift. burn-in er, at de tre subpixel-farver ældes uensartet. LG Display har tilsyneladende skabt en algoritme, der prøver at kompensere over tid, men så vidt vi hører fra kilder, så måles der på variationsudsving i transistorerne, hvilket er en indikator for, at en pixel er ved at ældes og så øges effekttilførslen tilsvarende (således burde strømforbruget på et OLED TV også stige en smule med tiden). På et eller andet tidspunkt rammer man muren eller løber ind i for stor variation pixels imellem. Ideelt set burde man måle direkte på det organiske materiale i de enkelte pixels, men det er vist en lidt udfordring. Det er blot hvad vi hører fra kilder.

Så ja, ud fra min erfaring er det en slags burn-in. Ikke den klassiske, hvor et kanallogo "sætter sig fast" men i stedet sådan lidt mere spredt ældning af lysdioderne.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 09:41
Hej Martin!

Øv, hvordan ser det ud ved "normalt" brug? 
Er det anvendeligt?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 09:51
Pede800: Herhjemme bemærker jeg det fra tid til anden, men jeg er også brancheskadet. Jeg kan godt abstrahere fra det - indtil videre. Det er til sammenligning mindre synligt end f.eks. ujævn bagbelysning på påvirkede LCD TV. Konen ser det slet ikke. Dog ville jeg godt kunne vise hende det ved at bruge en helt gul flade (det er også på gul, at det fremstår mest synligt herhjemme).

dbugdk's tilfælde ser noget værre ud end mit.


Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Pede800: Herhjemme bemærker jeg det fra tid til anden, men jeg er også brancheskadet. Jeg kan godt abstrahere fra det - indtil videre. Det er til sammenligning mindre synligt end f.eks. ujævn bagbelysning på påvirkede LCD TV. Konen ser det slet ikke. Dog ville jeg godt kunne vise hende det ved at bruge en helt gul flade (det er også på gul, at det fremstår mest synligt herhjemme).

dbugdk's tilfælde ser noget værre ud end mit.



Tak for seriøst og nuanceret svar! Wink
Ja, det ser temmeligt underligt ud på en gul baggrund.

Mit TV er en  17 model, og jeg oplevet intet, so far. 
Nu må vi se, jeg er dog stadig på OLED!

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 10:41
Til trådstarters spørgsmål er min erfaring at LG ikke ønsker at dækker skader ud over garantien. Ihvertfald ikke på mit eget LG B6 som havde burn-in.

Men deres begrundelse var at de advarer mod burn in i manualen og det derfor er brugerens eget ansvar.

I dit tilfælde er det måske anderledes fordi det vel ikke er den klassiske burn in, men nærmere skulle klassificeres som generel panel fejl.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 12:37
Pede8000: Mit næste TV bliver også et OLED TV. Det er klart, at knap 3 år - som mit LG E6 i privaten er - er i underkanten af, hvad man forventer. I husstanden har vi også haft to LCD-skærme med burn-in (bagbelysningen er tilsyneladende blevet for varm, hvilket har fået noget billedmateriale til at sætte sig i LCD-panelet), et par LCD TV med ujævnt baglyst og et brummende plasma-TV. Der er skavanker ved teknologierne, så i sidste ende må man jo forsøge at veje disse ulemper op imod hinanden.

Jeg har i øvrigt ikke haft nogle privilegier mht. købet af mit LG E6. Det er købt på samme vilkår som jer andre. Kun med den rabat, som jeg forhandlede mig frem til i butikken. Det kostede over 20.000 kr. for en 55" i sin tid. Så det er ikke fordi jeg har fået det billigt eller at jeg får det udskiftet med rabat.
Til top
Hamselv2020 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juni-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hamselv2020 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2020 kl. 20:50
Jeg er ramt af det samme, men knap så tydeligt, fik du noget ud af at kontakte LG?
Til top
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KongKent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 10:37
Jeg er hårdt ramt på mit C7 og det blev købt i starten af 2018, så ingen mulighed for hjælp fra LG. Jeg har skrevet til deres support to gange. Det er bare ærgerligt, siger de. Jeg havde forventet lidt bedre kundeservice når man har købt et tv til 10k+, men ak...
TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér digitalt.tv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2021 kl. 17:07
Mit C7 (fra maj 2018) har også fået fejl. To striber i bunden af skærmen ses mest ved rød / orange og gul. Blev mærkbart værre efter en Pixel Refresh.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu