recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Epson og 4K HDR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Epson og 4K HDR

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 16:45
Citér
????!!! Det kan da umuligt være andres problem, at din viden om emnet tydeligvist er ret basal, eller at du ikke kan tåle at blive fortalt, at din elskede Epson nok ikke er så fantastisk, som du gerne vil gøre den til??! Du skal da bare være glad for, at der stadig findes en lille håndfuld medlemmer med en betydelig viden, som gider at dele ud af denne! Vi har desværre mistet en hel del af den slags mennesker i årenes løb, på grund af holdninger som dine, Lars, og det kan jeg sgu egentlig godt forstå.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor mit udstyr skal sables ned, bare fordi jeg mener at kunne se forskel på HDR og SDR?
Hvis man har stor viden om tingene, så burde man da også være i stand til at forklare det på en ordenlig måde, uden sige jeg skal smide mit udstyr ud og bare købe noget der koster 10 gange så meget, det er da bestemt ikke tegn på stor viden at udtale sig sådan.
 


Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

@ stridsvognen....er der en form for tommelfingerregel for hvornår det ikke kan betale sig at få kalibreret sin projektor?

Frank


Nej det er et helt personligt valg, man skal dog huske at en kalibrering på en projektor har en begrænset levetid, hvilket nok er derfor en del af os der leger meget med det har købt udstyr og forsøgt at lære at kalibrere.

JVC projektoere udvikler på et tidspunkt et gamma drop, hvilket kan kalibreres på plads, nogle SONY udvikler kontrast tab hvilket ikke kan bringes tilbage, og LCD paneler brænder ud med tid, hvilket der er headroom til at kalibrere i starten, derefter bliver farverne langsomt svagere og svagere.
Så umidelbart har JVC den mest stabile teknologi, den er ikke perfekt, men du kan altid rense og montere en ny pære i en gl JVC og kalibrere den så den ser ud som den dag den forlod fabrikken.

Så du skal overveje levetiden på din projektor, og om du er villig til at ofre de 2500kr eller mere det koster at kalibrere den.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
????!!! Det kan da umuligt være andres problem, at din viden om emnet tydeligvist er ret basal, eller at du ikke kan tåle at blive fortalt, at din elskede Epson nok ikke er så fantastisk, som du gerne vil gøre den til??! Du skal da bare være glad for, at der stadig findes en lille håndfuld medlemmer med en betydelig viden, som gider at dele ud af denne! Vi har desværre mistet en hel del af den slags mennesker i årenes løb, på grund af holdninger som dine, Lars, og det kan jeg sgu egentlig godt forstå.

Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor mit udstyr skal sables ned, bare fordi jeg mener at kunne se forskel på HDR og SDR?
Hvis man har stor viden om tingene, så burde man da også være i stand til at forklare det på en ordenlig måde, uden sige jeg skal smide mit udstyr ud og bare købe noget der koster 10 gange så meget, det er da bestemt ikke tegn på stor viden at udtale sig sådan.
 



Vi kan alle se forskel, spørgsmålet er om det er bedre. Og det må komme an på en test, hvor du er nød til at vurdere objektivt.
Måske du kan definere fordelen og ulemperne ved HDR i dit setup.

Ingen ønsker at sable dit udstyr, men er helt med på problematikken, da mange har følelser i klemme når det omhandler hardware de ejer. 
Jeg håber du kan forstå det ikke er personligt når vi diskutere div plastik dimsers tekniske egenskaber.

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

@ stridsvognen....er der en form for tommelfingerregel for hvornår det ikke kan betale sig at få kalibreret sin projektor?

Frank


Nej det er et helt personligt valg, man skal dog huske at en kalibrering på en projektor har en begrænset levetid, hvilket nok er derfor en del af os der leger meget med det har købt udstyr og forsøgt at lære at kalibrere.

JVC projektoere udvikler på et tidspunkt et gamma drop, hvilket kan kalibreres på plads, nogle SONY udvikler kontrast tab hvilket ikke kan bringes tilbage, og LCD paneler brænder ud med tid, hvilket der er headroom til at kalibrere i starten, derefter bliver farverne langsomt svagere og svagere.
Så umidelbart har JVC den mest stabile teknologi, den er ikke perfekt, men du kan altid rense og montere en ny pære i en gl JVC og kalibrere den så den ser ud som den dag den forlod fabrikken.

Så du skal overveje levetiden på din projektor, og om du er villig til at ofre de 2500kr eller mere det koster at kalibrere den.


Tak for svar 🙂

Frank
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:17
Citér
Lars jeg vil gerne tilbyde at kigge forbi, så vi kan mødes i øjenhøjde, evt medbringe en projektor og afspiller, så kan vi hygge os en aften med lidt A-B test, som vi kan dele med læserne her i tråden.
Jeg har kamera og måleudstyr så vi har mulighed for at lave noget objektiv dokumentation af hvordan det performer, og billeder der ilustrere forskellene.

Og syntes da det kunne være hyggelig om der var andre deltagere der også kunne være med.

Jeg ved skam godt at din Highend JVC projektor er bedre end min mellem klasse Epson. Det kan man se i mange anmeldelser på youtube. Men pris, støj og performance i dagslys har bare også betydning for mig, og derfor har vi bare hver vores indgang til det.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Jeg ved skam godt at din Highend JVC projektor er bedre end min mellem klasse Epson ...

... men det som nok trigger ham er det faktum, at din Epson ikke rigtigt er mellemklasse ... Embarrassed Nok nærmere øvre budgetklasse når vi taler om filmprojektorer.

Mvh Jacob 
(som i øvrigt selv har overvejet både TW7000 og 7400/9400 som min næste PJ!)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
Lars jeg vil gerne tilbyde at kigge forbi, så vi kan mødes i øjenhøjde, evt medbringe en projektor og afspiller, så kan vi hygge os en aften med lidt A-B test, som vi kan dele med læserne her i tråden.
Jeg har kamera og måleudstyr så vi har mulighed for at lave noget objektiv dokumentation af hvordan det performer, og billeder der ilustrere forskellene.

Og syntes da det kunne være hyggelig om der var andre deltagere der også kunne være med.

Jeg ved skam godt at din Highend JVC projektor er bedre end min mellem klasse Epson. Det kan man se i mange anmeldelser på youtube. Men pris, støj og performance i dagslys har bare også betydning for mig, og derfor har vi bare hver vores indgang til det.


Jeg havde nu tænkt mere på at sammenligne med en gl JVC X3 eller lignende som kan købes til 5000kr eller mindre, så kan vi måle støj og performance parametre.
Dagslys og lyse rum er så ikke i min tilgang til Projektoere, der et et TV helt klart at foretrække da billedkvalitet plumre drastisk så snart der bare er en smule lys og reflektioner til stede, og der har du helt ret i at der kun er en parameter og det er max lys, da kontrast farver knapt nok er tilstede i den type miljø.
Jeg gætter på du har mindre end 25:1 kontrast på lærredet under sådanne betingelser.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.

Møtrikker findes i mange kvaliteter og materialer, og det er netop her det bliver nuanceret.. 12mm møtrikken lavet i plast er nok ikke altid bedre og stærkere end 5mm møtrikken i stål. Men hvis man kun har fokus på 12mm møtrikken, så opdager man måske slet ikke den stærkere 5mm version som også kunne bruges.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.

Møtrikker findes i mange kvaliteter og materialer, og det er netop her det bliver nuanceret.. 12mm møtrikken lavet i plast er nok ikke altid bedre og stærkere end 5mm møtrikken i stål. Men hvis man kun har fokus på 12mm møtrikken, så opdager man måske slet ikke den stærkere 5mm version som også kunne bruges.

Og hvordan kæder vi det sammen med HDR vs SDR på projektoere, hvor du ser HDR med 25:1 kontrast og jeg ser SDR på en gl CRT projektor med 500000:1 kontrast, hvem har den bedste filmoplevelse, og lad os se Harry Potter.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Online
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 18:39
Lars N, tillykke med din Epson
Så kan man jo lukke tråden her
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Jeg havde nu tænkt mere på at sammenligne med en gl JVC X3 eller lignende som kan købes til 5000kr eller mindre, så kan vi måle støj og performance parametre.

Hvordan kan du sammenligne HDR og SDR på en projektor der ikke er HDR kompatibel?

Det kunne være rigtig fedt hvis du vil bruge 30 minutter på at se denne test igennem, den er meget informativ med seriøse målinger og viser JVC direkte mod Epson og Optoma.


Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Hvis du køber en 5mm møtrik og sammenligner den med en 12mm møtrik, kan det ikke hjælpe du bliver fornærmet hvis nogen fortæller dig at en 12mm mørtik er både fysisk støre tungere og koster mere, det er ikke for at nedgøre din 5mm møtrik.

Møtrikker findes i mange kvaliteter og materialer, og det er netop her det bliver nuanceret.. 12mm møtrikken lavet i plast er nok ikke altid bedre og stærkere end 5mm møtrikken i stål. Men hvis man kun har fokus på 12mm møtrikken, så opdager man måske slet ikke den stærkere 5mm version som også kunne bruges.

Og hvordan kæder vi det sammen med HDR vs SDR på projektoere, hvor du ser HDR med 25:1 kontrast og jeg ser SDR på en gl CRT projektor med 500000:1 kontrast, hvem har den bedste filmoplevelse, og lad os se Harry Potter.

Jeg siger bare at det dyreste er ikke altid det bedste. Min første projektor var en Infocus til 85.000.- Den blev skiftet til en Panasonic der kostede 15.000.- der var bedre på samtlige punkter.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu