recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dårlig kvalitet og stop i streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dårlig kvalitet og stop i streaming

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2020 kl. 08:35
Det er muligt at fejlmelde via DR's hjemmeside, og de svarer faktisk.

Alle der op lever problemer, bør fejlmelde så DR gøres opmærksom på problemet.
Til top
Michael Kjærsgård Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2011
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael Kjærsgård Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2020 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

 til akamai går direkte fra Global Connect til akamai, når man ser på tracert (se nedenfor).
Næsten :) Den går via. DIX ser det ud til. Én mulighed kunne være at det er GC's forbindelse til DIX som er maxet ud, og det så er kunder hos operatører med GC uplink der har problemet. (GC har tilsyneladende 30G på DIX, og Akamai 40G https://www.peeringdb.com/ix/78 )

Ellers som sagt også interessant om trafikken evt. går mod anden IP/anden route når problemet er til stede.

Et bud vil være at hvis du - når problemet er til stede - prøver at starte stream på din mobil over WiFi så er problemet det, og skifter du til mobildata så går det væk?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af Michael Kjærsgård Michael Kjærsgård skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

 til akamai går direkte fra Global Connect til akamai, når man ser på tracert (se nedenfor).
Næsten :) Den går via. DIX ser det ud til. Én mulighed kunne være at det er GC's forbindelse til DIX som er maxet ud, og det så er kunder hos operatører med GC uplink der har problemet. (GC har tilsyneladende 30G på DIX, og Akamai 40G https://www.peeringdb.com/ix/78 )

Det må i hvert fald ikke være akamai kan jeg efterhånden godt høre LOL

Det er naturligvis en mulighed blandt mange. Det ville dog være særligt påfaldende hvis det var imellem hvad der åbenbart ser ud til at være DIX'ens to størst dimensionerede peers der var problemer. Hvis det var Global Connects forbindelse til Danish Internet Exchange Point der var problemet, så burde tilgangen til alle mulige andre Danske hjemmesider og streamingtjenester vel også være samtidigt påvirkede på tidspunktet og ikke blot DR, for alle der forbinder med rute via Global Connects netværk igennem DIX'en. Da Global Connect vel først og fremmest er orienterede imod virksomheder ville det vel også være underligt hvis deres trafik skulle være så meget større om aftenen end om dagen? Til gengæld må man antage at det er på det tidspunkt at brugen af DRTV er langt det største. 

Der ud over lyder det utroligt at alle dem der har skrevet her i tråden alle skulle forbinde med en rute der går via Global Connects netværk. Det er det vel trods alt de færreste privatkunders forbindelser der gør? Det kræver jo bare at der er én der fortæller at de har en anden udbyder med anden rute for at den mulige forklaring ikke er svaret.  

Oprindeligt skrevet af Michael Kjærsgård Michael Kjærsgård skrev:

Et bud vil være at hvis du - når problemet er til stede - prøver at starte stream på din mobil over WiFi så er problemet det, og skifter du til mobildata så går det væk?

Det vil jeg prøve hvis jeg falder over fænomenet en anden gang. Jeg kan også prøve via VPN som kunne give en anden rute - Men jeg tror ærlig talt at det er usandsynligt som forklaringen, når nu så mange forskellige oplever de samme problemer og må antages at have andre ruter via andre peers end mig.

Redigeret af TBC1 - 24-Januar-2020 kl. 01:49
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Michael Kjærsgård Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2011
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael Kjærsgård Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Det må i hvert fald ikke være akamai kan jeg efterhånden godt høre LOL
Joo, det "må" det nu såmænd gerne, det er ikke sådan jeg har aktier i dem ;)
Personligt finder jeg det bare lidt usandsynligt, da min erfaring er at de normalt har rigtigt godt styr på at reroute trafik førend belastning på deres side begynder at blive et problem. Akamai har jo i øvrigt ikke bare udstyr ét sted i Danmark, men blandt andet også lokale caches hos flere af de store udbydere etc.

Hvis jeg skal indrømme et "korstog", så er det nok snarere en smule "allergi" overfor udsagn ala "Jeg har en 100/500/1000 Mbit/s forbindelse, så det kan ikke være mit internet der er problemet." Internet er altså meget mere end det sidste stræk ud til slutkunden :)

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Hvis det var Global Connects forbindelse til Danish Internet Exchange Point der var problemet, så burde tilgangen til alle mulige andre Danske hjemmesider og streamingtjenester vel også være samtidigt påvirkede på tidspunktet og ikke blot DR, for alle der forbinder med rute via Global Connects netværk igennem DIX'en.
Jep, til gengæld er nogle tjenester selvfølgelig mere sensitive end andre. Hvis du bare browser på nettet bider du måske ikke på samme vis mærke i det går lidt langsommere (i øvrigt er det vist - Akamai aside - begrænset hvor meget "browsing trafik" der efterhånden flyder via. DIX)

Men jo helt enig, det er bestemt ingen konklusion, det var bare et eksempel på en mulighed. Der er rigtigt mange ubekendte fortsat - det kan være trafikken tager en helt anden route når problemet er der, og ikke mindst - din traceroute viser trafikken fra dig til Akamail-serveren, det kan være trafikken retur tager en helt anden vej, og det er jo primært downlinktrafikken man er afhængig af ved streaming.

Det var bare én mulig forklaring der kunne give mening i mit hoved, da Akamai let kan holde styr på belastning af egne servere og forbindelser, men en 3. parts forbindelse til - i dette tilfælde - DIX, har de sværere ved at styre ud fra
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

 Da Global Connect vel først og fremmest er orienterede imod virksomheder ville det vel også være underligt hvis deres trafik skulle være så meget større om aftenen end om dagen?
Har intet belæg for at sige hvordan deres trafikfordeling er, men de agerer dog uplink for flere af de mindre udbydere, udover Parknet f.eks. også Kviknet, Skywire m.v. (se f.eks. Kviknet https://bgp.he.net/AS204151#_graph4 - AS4525 = GC)
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Der ud over lyder det utroligt at alle dem der har skrevet her i tråden alle skulle forbinde med en rute der går via Global Connects netværk. Det er det vel trods alt de færreste privatkunders forbindelser der gør? Det kræver jo bare at der er én der fortæller at de har en anden udbyder med anden rute for at den mulige forklaring ikke er svaret.  
Lad os lige slå fast - det er ikke fordi jeg gerne vil "have ret", eller pege fingre af hverken Parknet, GC eller andre. Min opfordring er bare at prøve at finde fællesnævneren. Nuvel, det er hverken den enekelte bruger eller Recordere Forums ansvar, men jeg kan næsten garantere dig at en fejlmelding der lyder "Vi er 15 brugere hos Parknet (hvis det var tilfældet) der oplever at streamingen hakker om aftenen mellem 20-21. Problemet går væk hvis vi tester på en anden udbyder (i.e. mobildata)" vil blive behandlet anderledes end 15 individuelle fejlmeldinger uden angivelse af udbyder, tidspunkt etc. (læs: i sidste tilfælde bliver du nok sat til at genstarte router, opdatere Apple TV etc. etc.)

Men - jeg døjer som sagt heldigvis ikke selv med problemet, så jeg vil nøjes med at ønske jer oprigtig held og lykke med at få det løst. God fredag :)
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 10:43
Jeg tror ikke, at vi behøver at fejlsøge særlig længe for at konstatere, hvor fejlen ligger. Smile

Mange folk i denne her tråd har brugt samme udstyr, samme forbindelse, samme app før problemerne opstod efter nytår. Så problemerne ligger nærmest uden tvivl i udbydernes ende, sikkert pga. højere belastning efter opsagt tv-pakke eller lukning af DR-kanaler. Om det så er direkte i deres netværk eller ude hos en partner, f.eks. Akamai, hjælper jo ikke rigtig seerne til at komme videre. Det skal løses af udbyderne og jeg er helt overbevist om, at de allerede er opmærksomme på det.

Om jeg herhjemme streamer via VPN, mobilnetværk, DNS-omdirigering eller fast bredbåndsopkobling, så er det samme historie. Problemerne hos DR og TV2 Play er opstået efter nytår.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 12:51
Nu er fruen i gang med at se årgang 0 hun oplever ikke problemer med det stopper. Hvad tid på dagen oplever i andre, udfordringerne? Sidder på fibia, og oplevet ingen ting i går aftes på Dr eller på TV2 her i dag

Redigeret af T-Duck - 24-Januar-2020 kl. 12:52
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu er fruen i gang med at se årgang 0 hun oplever ikke problemer med det stopper. Hvad tid på dagen oplever i andre, udfordringerne? Sidder på fibia, og oplevet ingen ting i går aftes på Dr eller på TV2 her i dag
Det er jo fordi der ikke er så mange brugere på lige nu, hvor der stadigvæk forhåbentlig er folk på arbejde.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Nu er fruen i gang med at se årgang 0 hun oplever ikke problemer med det stopper. Hvad tid på dagen oplever i andre, udfordringerne? Sidder på fibia, og oplevet ingen ting i går aftes på Dr eller på TV2 her i dag

Det er jo fordi der ikke er så mange brugere på lige nu, hvor der stadigvæk forhåbentlig er folk på arbejde.
men nå dr virker kl 20-21 i går
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 15:17
Jeg kiggede DR-arkiv EFTER 21 i aftes. Efter ca, 10 min. pausede udsendelsen. Kunne genstartehvoefter den viste 2-5 sek. og pausede igen, og igen og igen. Og billedkvaliteten var totalt ringe.
Satte udsendelsen på pause, og ventede 5 min. Herefter kørte alt perfekt, resten af udsendelsen.

ATV4K.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Jeg kiggede DR-arkiv EFTER 21 i aftes. Efter ca, 10 min. pausede udsendelsen. Kunne genstartehvoefter den viste 2-5 sek. og pausede igen, og igen og igen. Og billedkvaliteten var totalt ringe.
Satte udsendelsen på pause, og ventede 5 min. Herefter kørte alt perfekt, resten af udsendelsen.

ATV4K.
hvem har du som udbyder. Det kørte fint for os i går aftes?
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af Michael Kjærsgård Michael Kjærsgård skrev:

Jep, til gengæld er nogle tjenester selvfølgelig mere sensitive end andre. Hvis du bare browser på nettet bider du måske ikke på samme vis mærke i det går lidt langsommere

En lille detalje/data/info, i den forbindelse er at da jeg oplevede det den pågældende dag d. 20/1 (har "desværre" eller måske rettere 'heldigvis' ikke oplevet/opdaget det siden) var der på et tidspunkt tale om at adgangen var så kompromitteret at https://www.dr.dk/drtv/ fra browser havde ekstremt lange svartider og ikke loadede alle previews og TV-avisen 18:30 (som jeg den dato forsøgte at se fra browser) slet ikke loadede. Dette samtidigt med at der ikke var oplevelser med problemer til noget som helst andet på nettet, end ikke www.dr.dk - kun https://www.dr.dk/drtv/ 


Redigeret af TBC1 - 24-Januar-2020 kl. 18:09
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Swingking Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 915
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Swingking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2020 kl. 19:51
Her hos hakke og lagger det hele tiden.. har meldt det til DRTV men de gør ikke rigtig noget... Det er lige som du beskriver her og os..


Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Jeg kiggede DR-arkiv EFTER 21 i aftes. Efter ca, 10 min. pausede udsendelsen. Kunne genstartehvoefter den viste 2-5 sek. og pausede igen, og igen og igen. Og billedkvaliteten var totalt ringe.
Satte udsendelsen på pause, og ventede 5 min. Herefter kørte alt perfekt, resten af udsendelsen.

ATV4K.
Sony Bravia KD-65X8505C

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu