recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sløjfeanlæg og internet uden tv-pakke
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sløjfeanlæg og internet uden tv-pakke

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Knud W Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2020
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud W Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sløjfeanlæg og internet uden tv-pakke
    Sendt: 24-Februar-2020 kl. 21:15
Hej,

Vi er lige flytte i rækkehus hvor foreningen har et gammelt sløjfeanlæg med yousee aftale.

Tv-pakken man kunne få var den fulde, og da vi ikke ser så meget tv(andet end streaming) frameldte vi os denne.
Fra start havde vi tænkt os at bruge mobilnettet som vores adgang til internet, men det har ind til nu ikke været nogen særlig positiv oplevelse, hvorfor vi besluttede os så for at få bredbånd.
Men vi fik så besked fra vores forening om at det desværre ikke var muligt at få bredbånd nu hvor vi havde valgt tv fra, da det var et gammelt sløjeanlæg(de havde undersøgt omkring udskiftning af anlægget, da det frie tv-valg blev lovgivet men var kommet frem til at det var for dyrt...) 

Nu har jeg læst lidt op på lovgivningen omkring dette med det frie tv-valg og adgang til bredbånd og er ret sikker på at jeg er i min gode ret til at kræve at få noget internet via bredbåndet uden at betale til en tv-pakke. Men jeg har på den anden side heller ikke lyst til at starte en større splid med mine nye naboer.

Jeg kender ikke rigtig noget til sløjeanlæg, men er der ikke en løsning hvor tv-kanalerne fra yousee bliver krypteret og så de beboerne som så gerne vil betale for tv har sig en boks til at afkode kanalerne. Samtidig med at dem der ikke vil have tv-pakken så stadigvæk har adgang til at kunne få sig noget bredbånd ?

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af Knud W Knud W skrev:

Jeg kender ikke rigtig noget til sløjeanlæg, men er der ikke en løsning hvor tv-kanalerne fra yousee bliver krypteret og så de beboerne som så gerne vil betale for tv har sig en boks til at afkode kanalerne. Samtidig med at dem der ikke vil have tv-pakken så stadigvæk har adgang til at kunne få sig noget bredbånd ?
Problemet med sløjfeanlæg er at alle har adgang til den pakkestørrelse foreningen nu har valgt, alle "lytter med" på samme kabel.
Hvis forening havde valgt grundpakke kunne de der ønskede tilkøbe ekstra kanaler fra det krypterede udbud på kablet, men ingen mulighed for at filter så der kun er bredbånd.
Det er netop der forskel er, hvis der var separat kabel til hver enkelt lejlighed fra et teknik fordelerpunkt, kunne man installere et pakkefilter i teknik knudepunkt for hver enkelt lejlighed, og dermed også mulighed for bredbånd alene.

Lovgivning kender jeg ikke i detaljer, så ingen mening herom. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
kenp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 22:33
ja du har ret til at blive fritaget for tv... men de er så ikke forpligtet til at levere noget andet.

Så må i tage hvad i kan få via kobberkabler.

Du kan ikke kræve noget på coax, hvis du ikke vil betale noget til fællesantenne, det er ligesom det der ligger i fælles antenne...

Jeg kan også godt slippe for tv via vores fællesantenne, men skal betale kontingent alligevel, da der er en servitut på det område hvor jeg bor.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 22:36
Hej.

Jeg tror at vi må bede om flere informationer, før vi kan råde dig.

Først ville jeg råde dig til at undersøge hvilke andre muligheder der er.
Undersøge hvilken hastighed I kan forvente med ADSL Internet via en telefonlinie?
Og om der er mulighed for Fiber I jeres område?

Du skriver at internet via mobilnettet ikke var en positiv oplevelse. Jeg vil så foreslå, at du kigger på Mastedatabasen.dk. Indtaster jers nye adresse, Under Tjenestetyper: vælge Mobiltelefoni og under Teknologier vælge LTE. Samt se på hvilke mobil udbydere der har en mast tæt på. Her er et link:


Jeg vil også spørge om du ved, hvornår aftalen med Yousee udløber. Der var nogle overgangs ordninger, men jeg vil dog tro, at de for længst er udløbet.

Til sidst vil jeg spørge om hvilke TV kanaler i ser?
Vil jeres behov for TV kanaler kunne dækkes med en TV antenne. Og vil den evt kunne installeres på
skjult på et loft eller lignende?
Så jeres ville jeg behov for internet, vil blive mindre?

Hilsen Carsten.







Redigeret af csell - 24-Februar-2020 kl. 22:38
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Knud W Knud W skrev:

Jeg kender ikke rigtig noget til sløjeanlæg, men er der ikke en løsning hvor tv-kanalerne fra yousee bliver krypteret og så de beboerne som så gerne vil betale for tv har sig en boks til at afkode kanalerne. Samtidig med at dem der ikke vil have tv-pakken så stadigvæk har adgang til at kunne få sig noget bredbånd ?


Jo, det kræver så "bare" nyt hardware til kodning af signaler, samt en boks til alle dem der gerne vil modtage tv.

Hvem skal betale for det?

I hænger på et gammelt anlæg, der er ikke meget at gøre, før nogen skraber en masse penge sammen og betaler for at få det fornyet.

Men - er der ikke et telefonstik?
Måske du kan få internet den vej.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 22:43
Mvh. JørgenT
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 10:42
 Dert er ikke længere lovligt med Sløjfe anlæg, det skal være stikledning, så jeres fordelingsnet SKAL ombygges.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Dert er ikke længere lovligt med Sløjfe anlæg, det skal være stikledning, så jeres fordelingsnet SKAL ombygges.

Det er da ikke rigtigt, kan du dokumentere det?, selve sløjfeanlæget er der mig bekendt ikke lovgivet imod, der er bare lovgivet om at man skal kunne framelde sig tv produktet.




Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 11:31


Mange tror at de nye regler om fravalg af tv pakke gælder for alle fra 1. januar 2017. Dette er ikke helt korrekt, da der er nogle enkelte undtagelser, samtidig med at bagkanten er 31. december 2017, hvor ens fællesantenneanlæg/programfordelingsanlæg (anlæg) skal være ombygget til at kunne håndtere pakkevalg. Dvs. at hvis man har et sløjfeanlæg skal dette være ombygget til et stikledningsanlæg.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:



Mange tror at de nye regler om fravalg af tv pakke gælder for alle fra 1. januar 2017. Dette er ikke helt korrekt, da der er nogle enkelte undtagelser, samtidig med at bagkanten er 31. december 2017, hvor ens fællesantenneanlæg/programfordelingsanlæg (anlæg) skal være ombygget til at kunne håndtere pakkevalg. Dvs. at hvis man har et sløjfeanlæg skal dette være ombygget til et stikledningsanlæg.

Hvis du læser videre:
Der er imidlertid ingen lov, der direkte kræver at foreningen leverer TV til foreningens medlemmer og der er da også alternative løsninger til ovenstående.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 11:42
Rent lovmæssigt står der følgende:

§ 6 a. Ejere af fællesantenneanlæg samt ejere af ejendomme, ejerforeninger og andelsboligforeninger el.lign., i det omfang de indgår aftale med ejere af fællesantenneanlæg om fælles programforsyning, skal sikre, at husstande efter anmodning fritages for tilslutning til og betaling for fælles programforsyning i anlægget, herunder etablering, forbedring og drift af anlægget, jf. dog stk. 2 og 3. Fritagelse skal ske med et varsel svarende til de til enhver tid gældende regler om ret til opsigelse af aftaler om løbende tjenesteydelser i lov om forbrugeraftaler.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan husstande pålægges at betale til etablering, forbedring og drift af fællesantenneanlæg, der ejes af ejeren af ejendommen, ejerforeningen, andelsboligforeningen el.lign., ligesom husstande kan pålægges at betale rimelige omkostninger ved den administration, som ejere af ejendomme, ejerforeninger, andelsboligforeninger el.lign. har i forbindelse med et fællesantenneanlæg.

Stk. 3. Uanset stk. 1 kan husstande pålægges at betale til etablering, forbedring og drift af fællesantenneanlæg, der ikke ejes af ejeren af ejendommen, ejerforeningen, andelsboligforeningen el.lign., hvis anlægget ud over programforsyning også benyttes til fremføring af andre elektroniske kommunikationstjenester i ejendommen eller foreningen.

Stk. 4. Ejere af fællesantenneanlæg må ikke opstille vilkår m.v., der i kraft af kobling mellem modtagelse af programforsyning og modtagelse af andre tjenester eller på anden vis hindrer husstande i at udøve den i stk. 1 nævnte ret eller hindrer ejere af ejendomme, ejerforeninger, andelsboligforeninger el.lign. i at efterkomme husstandes anmodning om fritagelse efter stk. 1.

Stk. 5. En husstand, der har benyttet sig af fritagelsesmuligheden i stk. 1, må ikke på ny forpligtes til tilslutning til og betaling for fælles programforsyning, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 6. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om fritagelse for tilslutning til og betaling for fælles programforsyning, jf. stk. 1-5 og § 7 b.

Til top
Knud W Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2020
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud W Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 22:31
Tak for de forskellige vinkler til problemstillingen.

Lovmæssigt er det fra Clemen lidt svært at læse, men stk. 4 er vist reference til hvad jeg selv gik ind og fandt på https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/aftaler-og-abonnementer/faelles-tv-forsyning/
 "Mange foreninger og udlejere leverer bredbånd til beboerne. Reglerne om frit valg af tv-leverandør gælder ikke for bredbånd, men det må ikke være et krav for at modtage bredbånd, at du også modtager en tv-pakke."


Og hvad jeg kan forstå på indlæggende er at man med et sløjeanlæg ikke kan følge lovens bestemmelser, hvorfor så man må se det som en ikke lovlig løsning, som Radioman skrev.

I artiklen som Radiomanden henviste til fra cobblestone bed jeg mærke i at et alternativ som blev forslået nemlig at nedlægge antenneanlægget og bare have bredbånd.
Tænkte om der var de store udgifter forbundet til detQuestion

Csell
 Mht. den dårlige oplevelse med mobilnettet...det er ikke fordi vi har dårligt netværk, men mere at der er nogle spidsbelatningsperioder hvor nettet bare kører langsomt. Men tak for maste linket, jeg vil da overveje at prøve en anden udbyder.

Omkring internet via Telefonstikket, har jeg da set på mulighederne, men her snakker vi altså 17/1 forbindelse, og hvis det er eneste alternativ er jeg parat til at lægge mig ud med foreningen Wink
Og der er heller ikke lige umiddelbart mulighed for fiber på nuværende tidspunkt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu