recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Manuelt eller automatgear?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Manuelt eller automatgear?

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Manuelt eller automatgear?
    Sendt: 20-Marts-2020 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

jup. automatgear med adaptiv fartpilot burde faktisk kunne forhindre en pæn sjat ulykker på motorvejene. Det burde være obligatorisk på E45 rundt om århus.
Det virker bare - selv i Kraftig regn - A F snuppede 2 hårde opbremsninger på en kort tur Kbh~Helsingør, jeg behøvede intet at gøre. . . Nogle gange er den lige restriktiv nok - men hellere lidt ned-bremsning i utide end buler i fronten. . . Wink
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 21:12
jup. automatgear med adaptiv fartpilot burde faktisk kunne forhindre en pæn sjat ulykker på motorvejene. Det burde være obligatorisk på E45 rundt om århus.
Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 19:44
Har en Skoda SuperB 1.8, 179 HK, 250 NM (Begrænset fra 340 gr. DSG7 / DQ200)
Har bl. a. været Spanien tur/retur med 1600 kg Campingvogn - kørte fremragende.

Siden 50.000 km har den lidt af slip ved gearskifte. . . . .Dead

Her ved 70.000 ca. er der lagt TVS software i Bilen - en verden til forskel, før skiftede den op i 7. gear ved bykørsel, det rumlede & knurrede i karossen, lød virkelig som sejtræk. Wink
(Intet slip efter ca. 4.000 km)

Med TVS software kører den nu i 5. ved 55 +/- km, i 6. ved 65 +/- % først ved 73 +/- skiftes til 7. gear - klar forbedring, specielt med CV på krogen. . . og så er 1. gear også kommet i brug. Thumbs Up
(Km angivelser er speedometer visning - ikke den reelle hastighed) 

Kombinationen af Automatgear og Adaptiv fartpilot er dybt vanedannende Big smile



Redigeret af larsvj - 15-Marts-2020 kl. 19:50
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 09:44
Det er også dumt at have fordomme mod gearkasser. Jeg har ingen fordomme mod gearkasser. Bare de kommer fra ZF og har 8 trin Geek
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Havde Peugeot 307 SW m. 4-trins "tiptronic" automatgear fra 2003-2006 (ja, "selvantænderen").
Skod-gear. Hik-og-hop. Motor på papiret 136HK - fandt aldrig ud af hvor det øverste 36 havde gamt sig...
(Men driv-systemet fejlede dog næsten aldrig.)
Aldrig mere Franske biler.


Hvor er det underligt at skære alle franske biler over en kam. 
Renault har ingenting med PSA koncernen og deres problemer at gøre. 

Du mener sikkert : Aldrig mere biler fra PSA. 

Nej, det er også rigtigt at man ikke retmæssigt kan generalisere ud fra et enkelt bilmærke.
Glemte nemlig nedenstående bil:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Min tidligere Renault Grand Scenic 3 kunne fint køre i begrænseren uden at skifte op, når pinden var sat i manuel, så skiftede den ikke selv. 

Familien også havde en Renault Grand Scenic I automatic (4-speed ikke-DSG) købt ny i 2006.
Efter 7 år og ca. 85.000 pensionist-km udviklede gear-kassen en kedelig opførsel, hvor gear-skifte under belastning (moderat acceleration, motor-brems, kørsel op-ad-lidt-større-bakke osv.) fejlede, og gearet hoppede til et nød-gear (direct drive).
Det lød som regel ganske voldsomt (mekanisk klonk!), men bilen kunne stop-start cykles, så kunne man køre videre igen.

Den oprindelige forhandler Bilia ville slet ikke tage bilen ind til reparation. De sagde det lå uden for deres ekspertise.
En anden autoriseret renault-forhandler gav tilbud på at skifte motor+gearkasse, da gearkassen var en integreret del af motoren.
Tilbuddet lå dengang med start-pris på 35.000, plus dertil-kommende pris på time-løn + olier osv.
Og så var det endda til en *brugt* motor+gearkasse fra en hugger, som kunne have gået væsentligt *mere* end hvad vores bil havde gået.

Fandt et ekspert-firma på gearkasser, som fiksede problemet (to ny solenoider) til omkring 7500.
Herefter kørte bilen fint i 30.000 km og 5 år mere (tjoh - den stod nu mest parkeret i en carport), hvorefter præcis den samme opførsel indfandt sig igen.
Fik et lignende overslag fra andet automatgear-værksted på samme udbedring (solenoider), men solgte til sidst bilen med kendt skavank for en meget lav pris.

En ting er selve holdbarheden. Men meget værre er den totalt manglende know-how hos autoriseret sælger og autoværksteder: Enten vil de slet ikke lave det (mangel på ekspertise), eller massive priser for at skifte hele motor/kasse-kompleks fra brugt til brugt. Confused

...

Jeg skriver ikke at franske biler generelt er noget hø.
Jeg skal bare ikke have flere af dem (især ikke med automatgear).



Redigeret af st1 - 15-Marts-2020 kl. 00:16
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Er der kommet nogle biler med automatgear hvor man kan klampe speederen i bund og køre i begrænseren, evt med røg ud af de bagerste hjulkasser(antispin slået fra), UDEN at gearkassen begynder og skifte op?
Dem jeg har prøvet tidligere ved forhandlere havde godt nok mulighed for "manuel skift", men ovenstående trick kunne de ikke klare uden og geare op. Og så bliver det jo et nogoCry

Min tidligere Renault Grand Scenic 3 kunne fint køre i begrænseren uden at skifte op, når pinden var sat i manuel, så skiftede den ikke selv. 
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Havde Peugeot 307 SW m. 4-trins "tiptronic" automatgear fra 2003-2006 (ja, "selvantænderen").
Skod-gear. Hik-og-hop. Motor på papiret 136HK - fandt aldrig ud af hvor det øverste 36 havde gamt sig...
(Men driv-systemet fejlede dog næsten aldrig.)
Aldrig mere Franske biler.


Hvor er det underligt at skære alle franske biler over en kam. 
Renault har ingenting med PSA koncernen og deres problemer at gøre. 

Du mener sikkert : Aldrig mere biler fra PSA. 
.....
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 15:49
I en kone bil, MB SLK 172 AMG sætter du bare pinden i D og vælger M, og holder pedalen i bund og den bliver ved med at blive i gearet indtil du skifter med dine shift padels. Den lægger iøvrigt nogle fine lakridser.Big smile

Redigeret af Potter - 14-Marts-2020 kl. 15:53
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 15:15
ikke umiddelbart - min civic  (det er så godt nok med cvt) når at skifte selvom jeg holder den helt i bund (1,5l benzin motor) - jeg skal dog erkende jeg ikke har prøvet at gøre det når den ikke er i øko mode. kunne måske godt forestille mig den kunne komme i det røde uden øko. (så skal der bare ikke være så langt til nærmeste tankstation hvis jeg prøver. for når foden er tung, får jeg også love at betale i kolde danske fætre. :-)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 12:33
Er der kommet nogle biler med automatgear hvor man kan klampe speederen i bund og køre i begrænseren, evt med røg ud af de bagerste hjulkasser(antispin slået fra), UDEN at gearkassen begynder og skifte op?
Dem jeg har prøvet tidligere ved forhandlere havde godt nok mulighed for "manuel skift", men ovenstående trick kunne de ikke klare uden og geare op. Og så bliver det jo et nogoCry
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2020 kl. 21:23
Mit bud er at 1 liter motoren med sine 200Nm ikke er så hård ved koblingerne som min 1,5 med 250Nm.

Jeg havde på et tidspunkt en 1,9TDI med 105 HK, den ahvde så stort moment at når kan i 5. gear kørte lige omkring 70 og gav gas (specielt, hvis det gik lidt opad) så kunne den slippe i koblingen (ruske). Motoren gav flere Nm en koblingen kunne klare.....og det var en kendt "feature".


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2020 kl. 20:46
Da konen skulle have ny bil  valgte vi automatgear og Full led forlygter som ekstra. Hver gang jeg kører i den, synes jeg det er en fornøjelse. Om det kan give problemer ved jeg ikke, men hvis konstruktionen er fra 2012, kunne man jo forestille sig at den var blevet forbedret i 2020. Det er forresten
Seat Arona 1,0 115hk med DSG-7. Det er en DQ 200 som Klaus DM omtaler. Altså en VW konstruktion. 
mvh Christian
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu