recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audiolab 8000A kedelig lyd ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audiolab 8000A kedelig lyd ?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Den Musical Fidelity A100 som @slumbert har, hvis den er i orden så finder du ikke noget som er så musikalsk og som er så rar at lytte på selv om det er en ældre sag, i øvrigt vil den snildt trække din højtaler. 
Så spare du i øvrigt også på varmeregningenLOL

Sælger den med glæde til en billig penge. Skal jeg selv lige lodde den, så koster det ekstra:-)

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 18:59
Hvad er billige penge?

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 19:17
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har jeg set har været til salg længe.

Pt er problemet at jeg vil gerne købe noget bedre (lydmæssigt)
end det jeg har, men vil ikke nøjes med under 100watt pr kanal i 8 ohm.

Hvis du køber en old gammel forstærker er det ret sandsynligt at du få noget der er ringere end hvad du har nu, med mindre det er en clock radio :-) Forstærkere er ikke som vin. De bliver IKKE bedre med tiden og de bliver heller ikke mere pålidelige.


Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 19:24
Det det samme med biler

Man kan bare ikke tune en forstærker så den har flere watt

Jeg gik glip af en nad 216thx og en billig img stageline sta-500 pa forstærker begge til en god pris

Så må jeg bare finde noget andet.

Har hørt at luxmans ædlre class a forstærker i langt de fleste tilflælde er slidte og ikke værd at pille ved.

Var bare nysgerrig hvad billigt penge var for en Mf A100 er

Skal op i effekten en gang til, for at få renere lyd,mindre forvrængning hvor forstærkeren altid spiller i det område hvor den spiller perfekt og stadig har noget dynamisk headroom, den skal ikke op i f.eks 90% af max effekten for at kunne spille højt nok, når jeg er i bad, laver mad, støvsuger eller bare vil høre høj musik


Redigeret af gasolin - 03-April-2020 kl. 19:30
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 20:41
Højttalerne forvrænger nemt 100x mere end forstærkeren (bogstaveligt talt) så længe du holder dig inde i forstærkerens lineære område. - Det giver ikke nogen mening at tale om uforvrænget lyd hvis du hælder 100w+ i højttalerne selvom forstærkeren selv spiller helt rent.

Jeg gætter på at du som de fleste andre totalt overvurderer behovet for "meget effekt".

Hvis du har en elektronik rodeskuffe, så find en lille 5v/1w glødetrådslanpe og forbind den til højttalerklemmerne på højttalerne og skru så op til lampen lyser klart. Det svarer til 6-7w for en 4 ohm højttaler. Mit bud er at du allerede der vil synes at lyden er så høj at det ikke er noget du gider i mere end få minutter.


Redigeret af Mefisto - 03-April-2020 kl. 20:46
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 21:10
Det kan vel heller ikke udelukkes, at de små højttalerkabinetter, har nået kompressionsgrænsen. Det vil jo få højttaleren til at lyde ganske dårlig, og behøver ikke at være forstærkerens skyld.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 21:38
Passer det at en gulvhøjttaler kun vejer 10,7 kg?
Det er ikke engang det dobbelte af mine små reolhøjttalere i køkkenet og under halvdelen af mine gulvhøjttalere.

Klaua



Redigeret af KlausDM - 03-April-2020 kl. 21:39
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 21:43
Det handler ikke om at skulle spille med 100watt + men om at have 100 watt+ når det skal spilles højt så man IKKE skal op i det område hvor forstærkeren  når sin begrænsing og hvor lyden bliver anderledes 

Ofte når en en forstærker presser til grænsen kan man høre det, ikke kun pga forvrængning men ofte også i en mere agressiv lyd og det undgår man ved at f.eks at finde ud af hvor meget er nok og så  lige lidt ekstra så forstærkeren spiller f.eks op til 80-100 watt som absolut max og så have 150 watt, max 2/3 del effekt istedet for at have 100 watt og så spille 80-100% når man spiller 1-2-3 numre meget højt om ugen eller bare når behovet er det og resten af tiden glæde sig over den rene og forvrængnings frie lyd med høj dynamisk headroom

Bas kræver meget effekt, handler ikke om, om kan li videoen eller om de gør det,tester, rigtigt, men om at de prøver at bevise hvis man spiller bas fokuseret musik og vil have den maximale dynamik så skal der mange watt til.

Har 85 db følsomme højtalere og vil i teorien spille lige så højt med 100 watt som nogen med 88 db følsomme højtalere (Monitor audio Bronze 2, Dali zensor 3?) vil gøre med 50 watt hvor nogen slet ikke synes det er nok.

En på en anden side har et sæt DALI OPTICON 8 som er på 4 ohm og 88db og han ville bare have en nad på mindst 150 watt som begge han var ude efter har i både 8 og 4 ohm.

Sådan er vi så forskellige, ved at have nok effekt så det højtalerne der bestemmer hvor højt man kan spille og ikke forstærkeren

Mit bud er at du allerede der vil synes at lyden er så høj at det ikke er noget du gider i mere end få minutter. Mine højtaler lyder ikke som f.eks dali zensor når man prøver at spille højt, de lyder stadig behalig ved høj lydstyrke så længe forstærkeren følger med

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Passer det at en gulvhøjttaler kun vejer 10,7 kg?
Det er ikke engang det dobbelte af mine små reolhøjttalere i køkkenet og under halvdelen af mine gulvhøjttalere.

Klaua


Hvilken højtalere?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 22:22
Gulvhøjttalere der vejer under 20 kilo lugter af tis.

Har jeg hørt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvilken højtalere?

Et sæt DLS R50 i køkkenet og 2 sæt R66 i stuen, sammen med en RC55.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2020 kl. 23:00
Jeg har også et sæt R50, men de står og laver ingenting i min vindueskarm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu