recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 1314151617 33>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 19:47
Det er begyndt at gå den rigtige vej med at få fjernet pukkelpisten. Det er muligt at det ikke er den rigtige måde at gøre det, men efter at have flyttet og flyttet på subwooferene, så lykkedes det mig at finde en plads hvor de sammen lavede en rimelig jævn kurve. Så er der også blevet flyttet på fronterne og målt for at finde et sted hvor de ikke havde for meget output omkring de 50hz. Den højre sub er placeret ved højre væg foran lyttepositionen og den venstre ved venstre væg også foran lyttepositionen, dog ikke lige så langt  fra lyttepositionen som højre. Syntes målemæssigt så går det i den rigtige retning og fra konens side er der ingen indvendiger angående de nye placeringer. Men det kan sikkert blive bedre, er i hvert fald glad for at puklen ved de 30hz er væk...



Redigeret af Frank13 - 14-August-2021 kl. 19:48
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Så Potter, nu står de sådan ca. så må vi se hvordan de måler, det bliver der ikke tid til i dag, men så kan jeg prøve konens tålmodig med mig af 😂
Endnu mere OT... Smid den buddha op på den ene sub, hvis sub'erne har fundet deres endelige placering... Tror, det vil se godt ud - som på en piedestal... Vibrerer sub'erne, så sæt nogle bløde gummidupper under buddhaen...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Så Potter, nu står de sådan ca. så må vi se hvordan de måler, det bliver der ikke tid til i dag, men så kan jeg prøve konens tålmodig med mig af 😂
Endnu mere OT... Smid den buddha op på den ene sub, hvis sub'erne har fundet deres endelige placering... Tror, det vil se godt ud - som på en piedestal... Vibrerer sub'erne, så sæt nogle bløde gummidupper under buddhaen...
Jeg tror det er en farlig sti at bevæge sig ned af, at mixe konens pynte halløj med mit hi-fi, for så får hun pludselig en mening til hvor det vil se godt ud at placere det 😉
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Så Potter, nu står de sådan ca. så må vi se hvordan de måler, det bliver der ikke tid til i dag, men så kan jeg prøve konens tålmodig med mig af 😂
Endnu mere OT... Smid den buddha op på den ene sub, hvis sub'erne har fundet deres endelige placering... Tror, det vil se godt ud - som på en piedestal... Vibrerer sub'erne, så sæt nogle bløde gummidupper under buddhaen...
Jeg tror det er en farlig sti at bevæge sig ned af, at mixe konens pynte halløj med mit hi-fi, for så får hun pludselig en mening til hvor det vil se godt ud at placere det 😉

Så læser hun vel forhåbentligt ikke Recordere? Måske, vi skulle få Hummelmose til at skjule alle indlæg om buddhaen?LOL
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Så Potter, nu står de sådan ca. så må vi se hvordan de måler, det bliver der ikke tid til i dag, men så kan jeg prøve konens tålmodig med mig af 😂
Endnu mere OT... Smid den buddha op på den ene sub, hvis sub'erne har fundet deres endelige placering... Tror, det vil se godt ud - som på en piedestal... Vibrerer sub'erne, så sæt nogle bløde gummidupper under buddhaen...
Jeg tror det er en farlig sti at bevæge sig ned af, at mixe konens pynte halløj med mit hi-fi, for så får hun pludselig en mening til hvor det vil se godt ud at placere det 😉

Så læser hun vel forhåbentligt ikke Recordere? Måske, vi skulle få Hummelmose til at skjule alle indlæg om buddhaen?LOL

Bare rolig, det er ikke herinde den unge dame bruger sin energi 😉
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 08:26
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Så Potter, nu står de sådan ca. så må vi se hvordan de måler, det bliver der ikke tid til i dag, men så kan jeg prøve konens tålmodig med mig af 😂
Endnu mere OT... Smid den buddha op på den ene sub, hvis sub'erne har fundet deres endelige placering... Tror, det vil se godt ud - som på en piedestal... Vibrerer sub'erne, så sæt nogle bløde gummidupper under buddhaen...
Jeg tror det er en farlig sti at bevæge sig ned af, at mixe konens pynte halløj med mit hi-fi, for så får hun pludselig en mening til hvor det vil se godt ud at placere det 😉

Så læser hun vel forhåbentligt ikke Recordere? Måske, vi skulle få Hummelmose til at skjule alle indlæg om buddhaen?LOL

Bare rolig, det er ikke herinde den unge dame bruger sin energi 😉

Det var en go' ting! Så vil jeg ikke besvære Recordere-personalet i denne omgang!LOL Husker dog, at der var nogle venner, mine forældre havde for mange år siden. De havde et kæmpestort musikanlæg i stuen med store, brede, brune gulvhøjttalere - ikke særligt kønne - der var sådan noget træ-tremmer i stedet for almindeligt højttalerfrontstof. På disse højttalere, stod der en potteplante. Og husk, jeg er selv en mand, og kan godt li' gulvhøjttalere, men disse var altså ikke særligt kønne! Hvilket mærke, ved jeg ikke noget om.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 12:38
Den burde Roomperfekt kunne få på plads. Det kunne være interessant at se målingerne af subs og subs+main efter kalibrering. Iøvrigt "plejer" man at vise graferne med 5dB opløsning for bedre at kunne se detaljer og sammenligne, 20dB er rigtig meget Wink
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2021 kl. 21:38
En ting er sikkert, jeg har flyttet og flyttet på mine subs, målt og målt, men har ikke kunnet få det til at hænge sammen. Der var hele tiden for lavt output på subs under 50 hz og over 50 hz for stort output sammen med fronterne. Når jeg fandt et nogen lunde resultat på subs'ne og satte en delefrekvensen på fronterne, ja så blev resultatet kedeligt, fronterne blev anonyme og igen så var de lave frekvenser ikke rigtigt tilstede. Så nu har jeg lavet den "nemme" løsning og sat subwooferene i hjørnerne og på den måde fået et boost. Har lavet en Roomperfekt på fronterne uden at have subs med, når subs er med i Roomperfekt målingen, så syntes jeg at der forsvinder noget dynamik i fronterne. Så har jeg tilpasset niveauet på subs og delay....Tror det største problem her i den lille stue er selve stuen, den er bare ikke bygget til musik og film nydelse med surround, det kræver nok en hjælpende hånd rent akustisk. Men når det er sagt, så syntes jeg nu at jeg er kommet en del videre siden jeg købte mikrofonen 🙂 Er det også sådan hjemme hos jer som der måler, at der bliver grint af jer når i hiver jeres mikrofoner frem, sådan har det i hvert fald været her i de sidste par uger, men heldigvis kærlige grin 🙂
Ville gerne lægge før Roomperfekt målinger på, men min bærbare frøs, så skal nok lægge nogen på senere... men her er et af dagens anstrengelser...



Redigeret af Frank13 - 26-August-2021 kl. 21:41
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2021 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Er det også sådan hjemme hos jer som der måler, at der bliver grint af jer når i hiver jeres mikrofoner frem, sådan har det i hvert fald været her i de sidste par uger, men heldigvis kærlige grin.

Herhjemme er det mest rullende øjne Ermm Then again, det er mest sjovt i starten. Derefter bliver man enten besat og kan ikke stoppe, bliver aldrig tilfreds, eller også indser man at det faktisk lyder fint nok, og lærer at nyde sin bio.


Redigeret af jacobe - 26-August-2021 kl. 23:20
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2021 kl. 07:02
Eftersom du har mere end en subwoofer, så bør du måske kigge på MSO som er freeware. Det kræver dog en DSP. Jeg bruger selv en miniDSP sammen med mine 4 subs og det giver et ret godt resultat.
Billederne er fra mine gamle THX subs, som pga. port tuningen ikke kunne spille under 20Hz, derfor den stejle afrulning nedad. De nye selbyg subs spiller liniært et godt stykke ned under 10Hz.


Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Online
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Eftersom du har mere end en subwoofer, så bør du måske kigge på MSO som er freeware. Det kræver dog en DSP. Jeg bruger selv en miniDSP sammen med mine 4 subs og det giver et ret godt resultat.
Billederne er fra mine gamle THX subs, som pga. port tuningen ikke kunne spille under 20Hz, derfor den stejle afrulning nedad. De nye selbyg subs spiller liniært et godt stykke ned under 10Hz.



Godt nok en flot måling du havde der 🙂 nysgerrig på hvor store dine subs var/er ? Er det forstået rigtigt, at jeg kan sætte en minidsp imellem udgangen og subs og så efter måling kan minidsp'en "manipulere" signalet ved hjælp af computeren, så det bliver mere linært? Eller skal der mere udstyr til? Kan se at en minidsp-24 2×4 kan købes for kun 1000,- hvilket jo er billigt hvis den kan rette op på de unoder en stue giver...


Redigeret af Frank13 - 28-August-2021 kl. 08:11
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2021 kl. 09:10
Frank fra den seneste graf, så ruller det dybe af ved ved omkring 28Hz. og faktisk ret stejlt.
Jeg er ret sikker på at den kan flades ud med placering og nog et DSP.

Men det der lige slog mig, var hvad kan dine subber enlig yde der nede "SPL", bare en tanke.

På et tidpunkt vil jeg også prøve noget, hvilket jeg enlig har gjort ret tit, ouch......

Da den fysiske størrelsen mv. har en faktor hos mig så begrænser man sig ret hurtig på output specielt i det dybe.

Jeg havde i lang tid kørt med 2/4 JL Audio E112 og i forbindelse med jeg ville prøvet noget andet, her købte jeg 2 x B&W DB1D'er helt nye pga. af anbefalinger og de opgivet specifikationer fra B&W og ud fra de meget få test der var at finde. 

Tallene taler jo for sig selv, størrelsen på subs er perfekt og de er rigtige flotte i sin finish, og med sine 2 x 12" og 1000watt til hver enhed med opgivelser fra, ja hold nu fast....

Ved -3db fra 10Hz til 350Hz. eller endnu bedre, -6db 8.5Hz til 500Hz.
B&W mangler bare lige at opgive et spl ved de frekvenserWink 

Det var bare virkelig en slem skuffelse, mine JL Audio E112 havde faktisk et større output ved 20Hz end B&W DB1D havde, E112 er opgivet till 22 -118 ved -1,5db. So beware with specificationEmbarrassed

Alt under 20hz. ja faktisk fra 21-22hz. på DB1D er SPL ikke er brugebart.

E112 ved 20Hz er er heller ikke noget man umiddelbart kan bruge til så meget, men den/ de kan langt bedre tåle at blive kørt til grænsen end hvad DB1D kan tåle ved at blive kørt til grænsen.

Alt handler jo ikke kun om SPL og dybe frekvenser, noget andet og endnu mere vigtig er selve lyden, specielt hvis de også skal indgå til hifi. B&W DB1D spiller faktisk ret godt. 





Redigeret af Potter - 28-August-2021 kl. 09:35
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1314151617 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu