recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 2021222324 32>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2022 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Kun lige stillet op for et portrætfoto... glæder mig voldsomt til at få de nye højtalere justeret ind 🙂

Tak for handlen og håber du får mange gode stunder med dem♥️👍
Det er mig som takker 🙂 Lutter rosende ord fra konen også selv om hun måtte slæbe 😉
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2022 kl. 17:54
Tillykke med de nye B&W Diamond højttalere! Er ikke spor misundelig, jeg har selv et par gode B&W med over 40 år på bagen Smile
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2022 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Tillykke med de nye B&W Diamond højttalere! Er ikke spor misundelig, jeg har selv et par gode B&W med over 40 år på bagen Smile
Tak 🙂 dette er mine første b&w højttalere, har dog haft to sæt m1, men dem tæller jeg ikke med i hi-fi regnskabet 😉
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 11:49
Sikken jeg kan rode når der skal gang i alt fra målebånd til målemikrofon, men nu er det på plads. Ti10k er nu Baghøjtalere og 802d er i front sammen med subwooferne, delt ved 90hz, delay justeret målt efter og kørt det sidsta med roomperfekt. Der skal selvfølgelig justeres mere, men lige nu spiller det og det lyder godt. Yamaha reciveren har også haft sit at sige, havde selvfølgelig sat Baghøjtalerene til i modfase, heldigvis nemt at ændre...
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 12:46
Ville nok sætte crossover lidt lavere til 80 Hz, så de store 8 tommer B&W woofere får lov til at gengive bas. Evt endnu lavere, kræver lytning.

Redigeret af Munch - 03-Juli-2022 kl. 12:47
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ville nok sætte crossover lidt lavere til 80 Hz, så de store 8 tommer B&W woofere får lov til at gengive bas. Evt endnu lavere, kræver lytning.
Der skal prøves meget af, hvordan lyder og måler højttalerne alene og hvad sker der ved forskellige frekvens delinger. På jbl'erne fik jeg, syntes jeg selv, et fint resultat ved en deling på 114hz, dog var der dips men det kan jeg nok ikke undgå...
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ville nok sætte crossover lidt lavere til 80 Hz, så de store 8 tommer B&W woofere får lov til at gengive bas. Evt endnu lavere, kræver lytning.
Der skal prøves meget af, hvordan lyder og måler højttalerne alene og hvad sker der ved forskellige frekvens delinger. På jbl'erne fik jeg, syntes jeg selv, et fint resultat ved en deling på 114hz, dog var der dips men det kan jeg nok ikke undgå...
Ah ok, der skal leges lidt med mulighederne. Det varmer mit hifi hjerte at se der blir eksperimenteret med lyden, som sikkert blir helt eminent Cool
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 19:06
Ja så gik der en dag med at flytte rundt, så skal der bare lukkes huller i vægene, men på plads kom ti10k 🙂

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ville nok sætte crossover lidt lavere til 80 Hz, så de store 8 tommer B&W woofere får lov til at gengive bas. Evt endnu lavere, kræver lytning.

Min erfaring var at krydse der hvor kurven tager sig bedst ud med front og subwoofere. Et par gode 8” går langt ned men måler ofte helt i egnet under 100hz kontra nogle godt placeret subs
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ville nok sætte crossover lidt lavere til 80 Hz, så de store 8 tommer B&W woofere får lov til at gengive bas. Evt endnu lavere, kræver lytning.

Min erfaring var at krydse der hvor kurven tager sig bedst ud med front og subwoofere. Et par gode 8” går langt ned men måler ofte helt i egnet under 100hz kontra nogle godt placeret subs
Jeg kan bare høre en subs placering når crossover er for højt. Men nu har jeg også kun en enkelt sub.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1030
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2022 kl. 22:02
Lyngdorf anbefaler deling af front/sub imellem 200-400hz, men ved subwoofere med indbygget begrænsning som feks. 120hz, skal man sætte deling til maks og placere subwoofer tæt på vægen...
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Lyngdorf anbefaler deling af front/sub imellem 200-400hz, men ved subwoofere med indbygget begrænsning som feks. 120hz, skal man sætte deling til maks og placere subwoofer tæt på vægen...

Det lyder højt synes jeg i forhold til ikke at kunne retningsbestemme subwoofer. Jeg har sat min deling til 80 hz, uden overlap mellem fronter og subwoofere. Og det fungerer godt, synes jeg. Mine fronter er med basrefleks og subwooferne er lukket kabinet. 

Når jeg læser på forskellige fora og diverse youtube kanaler, så virker der til at være 2 holdninger, hvor man enten sætter delingen meget lavt og lader front højtalerne tage så meget af bassen som de kan. Eller sætter delingen så højt man kan og lader subwooferne håndtere så meget af bassen de kan. 
LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2021222324 32>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu