recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bio i stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bio i stuen

 Besvar Besvar Side  <1 2122232425 33>
Forfatter
Besked
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Lyngdorf anbefaler deling af front/sub imellem 200-400hz, men ved subwoofere med indbygget begrænsning som feks. 120hz, skal man sætte deling til maks og placere subwoofer tæt på vægen...

Det lyder højt synes jeg i forhold til ikke at kunne retningsbestemme subwoofer. Jeg har sat min deling til 80 hz, uden overlap mellem fronter og subwoofere. Og det fungerer godt, synes jeg. Mine fronter er med basrefleks og subwooferne er lukket kabinet. 

Når jeg læser på forskellige fora og diverse youtube kanaler, så virker der til at være 2 holdninger, hvor man enten sætter delingen meget lavt og lader front højtalerne tage så meget af bassen som de kan. Eller sætter delingen så højt man kan og lader subwooferne håndtere så meget af bassen de kan. 
Man må prøve sig frem. Lyngdorf anbefaler at man bruger vægen som medspiller,  subben skal tæt på vægen (5-10cm) og hvis det er en sub med front monteret bas, så skal man prøve at vende den mod vægen. Kan desværre ikke prøve teorien efter, da mine subs skæres ved 120hz. Men vil sige at det kræver en mikrofon for at få det bedste ud af sine subwoofere og for at finde ud af hvordan det hele opfører sig ved forskellige delefrekvenser..
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ville nok sætte crossover lidt lavere til 80 Hz, så de store 8 tommer B&W woofere får lov til at gengive bas. Evt endnu lavere, kræver lytning.
Smider lige en måling af fronterne alene, der kan du se at de ikke klarer det så linært under 80hz. Derfor kan det godt være en god idé med en højere delefrekvens.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2022 kl. 22:28
Det kan man indstille sig ud af med EQ. Det har jeg da været igennem med mine fronter.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2022 kl. 18:50
Her kan forskellen ses på fronterne alene og med subwoofere. Delt ved 75hz. Begge målinger er efter Roomperfekt har gjort sit...




Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2022 kl. 20:21
Har efter megen lytning, flyttet højttalerne 40cm. ud fra bagvæggen, lyder fantastisk, endt op med en lille toe in. Det er altså nogle fantastisk højttalere. 

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 18:21
 Når nu jeg ikke har den store mulighed for at plastre stuen til med akustikpaneler og lignende, hvorfor så ikke udnytte de muligheder jeg har. Så nu har jeg sat paneler op bag mine gardiner...

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 19:58
Hvad er det for nogle hvide paneler?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvad er det for nogle hvide paneler?
Det er træbeton, efter de er kommet op er der ingen ekko i hjørnerne ved mine subwoofere...
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2022 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvad er det for nogle hvide paneler?
Det er træbeton, efter de er kommet op er der ingen ekko i hjørnerne ved mine subwoofere...
Altså troltekt ekstra fin i hvid? Man ved jo fra lofter med troltekt plader, at det er et akustisk dødt materiale.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2022 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvad er det for nogle hvide paneler?
Det er træbeton, efter de er kommet op er der ingen ekko i hjørnerne ved mine subwoofere...
Altså troltekt ekstra fin i hvid? Man ved jo fra lofter med troltekt plader, at det er et akustisk dødt materiale.
Korrekt og når det er loftplader, så koster de 95,- stykket, men søger man på akustikpaneler, så kan man være uheldig at prisen er 400,- stykket 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2022 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvad er det for nogle hvide paneler?
Det er træbeton, efter de er kommet op er der ingen ekko i hjørnerne ved mine subwoofere...
Altså troltekt ekstra fin i hvid? Man ved jo fra lofter med troltekt plader, at det er et akustisk dødt materiale.
Korrekt og når det er loftplader, så koster de 95,- stykket, men søger man på akustikpaneler, så kan man være uheldig at prisen er 400,- stykket 
Loftpladerne er fine til akustikplader på vægge. Det ser man også i sportshaller.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1035
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2022 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvad er det for nogle hvide paneler?
Det er træbeton, efter de er kommet op er der ingen ekko i hjørnerne ved mine subwoofere...
Altså troltekt ekstra fin i hvid? Man ved jo fra lofter med troltekt plader, at det er et akustisk dødt materiale.
Korrekt og når det er loftplader, så koster de 95,- stykket, men søger man på akustikpaneler, så kan man være uheldig at prisen er 400,- stykket 
Loftpladerne er fine til akustikplader på vægge. Det ser man også i sportshaller.
Ville gerne have sat nogle plader frit på vægen, men det blik konen laved da jeg foreslog det, tolkede jeg ikke som et "god idé, det gør du bare" 🤣 så de kom bag gardinerne. Men de har en god effekt, specielt dem ved subwooferne. 



Redigeret af Frank13 - 14-August-2022 kl. 10:38
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2122232425 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu