recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Langkilde Bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Langkilde Bio

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2020 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Lydkilde Lydkilde skrev:

Ja det ligner mere en hurtig løsning Thumbs Up
Har jeg ret når jeg tror at man så “bare” smider en eller anden effekt forstærker på subwoofer porten og forbinder til den?

Ja, sådan set :)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2020 kl. 22:04
Tak Eeyore. Det er godt nok en blæret løsning du har der!

det var da egentlig også en fedt med sådan en bass shaker. 

Jeg har kigget lidt på disse til omk 400kr, nogen der har erfaring med dem?


Jeg har inuke3000DSP der driver et par subs(8ohm). Jeg tænker på at køre begge subs på en kanal og evt 3 shakers på den anden kanal. Vil det kunne lade sig gøre og er der i så fald nogen der kan sige mig hvordan de skal kobles sammen?


Redigeret af Berdel - 22-September-2020 kl. 22:06
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 07:43
Tak Berdel, ja jeg syntes at det giver rigtigt meget til film oplevelsen.

Jeg har ikke erfaring med dem du linker til, måske er der noget om den i den kæmpe tråd på AVSforum, som jeg har linket til tidligere?

Jeg ville vælge 4 stk i stedet for 3. 3 i parallel giver 1,33 ohm og 3 i serie giver 12 ohm. Begge dele er ikke ret godt matchet med din forstærker. hvis du lave to sæt i parallel og derefter serieforbinder dem, så ender du på 4 ohm, hvilket passer bedre. I DSP sætter du så impedancen og max. spænding således at forstærkeren ikke kan levere mere end 200W (4x50) for at beskytte enhederne.

De JBL enheder jeg bruger har en Air Loaded Moving Mass 179 gram pr stk og Xlim på ca. 15 mm (Xmax er 12 mm), så de 6 enheder har en samlet flytbar masse på 1074 gram som de kan flytte minimum+/-12mm.


Redigeret af Eeyore - 23-September-2020 kl. 07:44
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 12:17
Øvvvv jeg har 3 stole, hvad betyder det at det er et dårligt match og hvad er konsekvenserne? Jeg kan ikke lige se hvordan 4 skal passe ind :-(

Ellers må jeg prøve med 1 i main seat eller også i 2 af stolene.

Jeg har samme type stole fra jysk og tænker på at montere dem på de 2 tværgående stålprofiler under stolen med et bræt som her:



Ser dette rigtigt ud for mine 2 subs hvis de skal sluttes til en kanal i stedet for 2?




Jeg kunne gøre det samme for 2 shakers men jeg ser en anbefaling der siger dette:







Redigeret af Berdel - 23-September-2020 kl. 12:18
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 12:31
Jeg ville da bare starte med to, og se om det ikke er nok - det er det i vores ret store IKEA sofa.

Hvordan du skal forbinde dem kommer an på impedans. Du skal tilpasse de enkelte enheders impedans til forstærkeren, så den samlede impedans for enhederne er den samme som forstærkerens. Det gør du ved enten at seriekoble dem eller parallel koble dem. Ved seriekobling fordobler du ohm, med parallel kobling halveres/divideres ohm. Altså bliver 2 stk 4-ohm enheder til 8 ohm i serie, og 2 stk 8-ohm enheder bliver 4 ohm i parallel. 4 stk 4 ohm bliver 16 ohm i serie, 4 stk 4 ohm bliver 1 ohm I parallel! 

Ergo, er din forstærker 4 ohm, så skal du finde to 8-ohms enheder og parallel-koble dem, som på dit øverste eksempel. 


Redigeret af jacobe - 23-September-2020 kl. 12:32
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 12:37
Ja, jeg beklager, men jeg er bare totalt mongol når det kommer til strøm, så det skal skæres ud i pap Cry

Jeg tænker at jeg vil montere 1 per stol. Bare lidt ærgeligt at kun 1 eller 2 af dem får denne upgrade og at jeg ikke kan få en i alle 3 stole.

Forstærkeren har følgende specs

Delivers 2 x 1,500 watts into 2 ohms, 2 x 880 watts into 4 ohms, 3,000 watts into 4 ohms (bridge mode)

Subs:
Power Handling (RMS)450 Watts
Power Handling (max)900 Watts
Impedance 8 ohms

Shakers:
Impedance: 4 Ohms
Power Handling: 50 Watts RMS


Redigeret af Berdel - 23-September-2020 kl. 12:41
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 12:41
Ja, okay, den forstærker er jo så totalt overkill til bare shakers LOL Men så smider du da bare en shaker i hver udgang, som var det helt almindelige højttalere, og så skruer du HELT ned og starter med at skrue forsigtigt op!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 12:42
Ja, det er en 2-kanals forstærker med indbygget dsp. Den ene kanal skal trække 2 subs og den anden kanal skal trække x antal shakers (helst 3)

Redigeret af Berdel - 23-September-2020 kl. 12:43
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 12:53
Ah, okay, havde ikke fanget at forstærker skulle trække både subs og shakers.

Men så lad være med at købe 4-ohm. Køb enten 2 stk 8-ohms eller 4 stk 16-ohms og parallelforbind dem.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 13:44
Kan du ikke bare montere 2 under din midterste stol og så en under hver af de andre? Der er to måder at forbinde de 4 enheder så det ender med en 4 ohm's belastning. Ignorer at der står 8 ohm på billedet og indsæt 4 i stedte for.

Noget andet som du måske får brug for at lege med er delay således at du hører bassen samtidig med at du mærker vibrationerne. På mit skulle jeg have et negativ delay på -7,2ms for at det "føltes" rigtigt. Du kan ikke sætte negativ delay på din iNuke, men hvis din receiver har to separate subwoofer udgange, så kan du bruge udgang 2 og fortælle receiveren at den subwoofer er længere væk end resten af dine højtalere, således at den sender signalet til den før til de andre højtalere. I mit tilfælde skulle sub 2 sættes til 2,5 meter længere væk end sub 1.

How to properly wire a 4x12 speaker cabinet | Warehouse Guitar Speakers
Med 4 enheder i tre stole kunne det se sådan her ud



Redigeret af Eeyore - 23-September-2020 kl. 14:50
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 13:59
Og det er så ikke rigtigt. Med 4 højttalere hver på 8 ohm sat i serie, skal du dividere 8 ohm med 4 = 2 ohm hvilket er en kedelig belastning for de fleste forstærkere.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2020 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Og det er så ikke rigtigt. Med 4 højttalere hver på 8 ohm sat i serie, skal du dividere 8 ohm med 4 = 2 ohm hvilket er en kedelig belastning for de fleste forstærkere.

Nu roder vi begge rundt i det Big smile Men du mente sikkert, at 4 enheder på hver 8 ohm i PARALLEL, ganske rigtigt bliver 2 ohm og ikke 4 som jeg skrev - hvilket er helt korrekt. My bad!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu