recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den store kabeltråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den store kabeltråd

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er bare en passiv skærm, så ingen forbindelse til jord.

Er det korrekt forstået at jeg skal undgå S-FTP, men U-FTP er fint og vel bedre end U-UTP til hjemmeinstallation?

Aner det ikke:-)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Du kan anklage mig for at sprede misinformation, men faktum er at Den strømskinne jeg har nu er den første der mærkbart sænkede trafobrum på min tidligere effektforstærker. Jeg tænkte andre kunne have glæde af min erfaring og kan ikke lige komme frem til hvordan det er at sprede misinformation.

Problemet er bare at en strømskinne absolut intet har at sige med hensyn til brum i din transformator, uanset hvad materiale den er lavet af.

Er der derimod et DC filter i skinnen, kan det effektivt fjerne brum - uanset kapslingen.


Jeg er uddannet indenfor elektronik, EMC (elektronisk støj), netværk, store frekvensomformere og PLC styringer.
Har arbejdet med reparation af elektronik, udvikling af elektronik, godkendelser af elektronik til hele verden, styring af vindmøller, fejlfinding på vindmøllestyringer, kommunikation internt i vindmøller og vindmølleparker (fuck det støjer elektrisk i sådan en fætter!), effektivisering af produktion i industrien, kommunikation mellem maskiner i industri - og selvfølgelig modeltog :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 14:37
Klaus

Jeg aner ikke om der er DC-filter i den, men kan undersøge det. Faktum er stadig den næsten fjernede trafobrum, men hvis det ikke skyldes at det er en god strømskinne, så har jeg ingen anden forklaring. 

Med din uddannelse i baghovedet kan du så skrive lidt om hvad du mener er forskellen på en strømskinne fra eksempelvis Ikea og en fra Supra? (uden DC-filter og andet gejl)



Redigeret af slumbert - 23-Februar-2021 kl. 15:50
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Klaus

Jeg aner ikke om der er DC-filter i den, men kan undersøge det. Faktum er stadig den næsten fjernede trafobrum, men hvis det ikke skyldes at det er en god strømskinne, så har jeg ingen anden forklaring. 

Med din uddannelse i baghovedet kan du så skrive lidt om hvad du mener er forskellen på en strømskinne fra eksempelvis Ikea og en fra Supra? (uden DC-filter og andet gejl)

De er normalt med transientbeskytter og filter, måske filteret der afhjælper støjproblem. Men er ikke altid det bedste, at have filter på forsyningen til effektforstærker/forstærker, det kan tage noget af dynamikken.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 16:47
Er det bare mig der forundres over en kabeltråd startet af en med "Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål" i signaturen?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Jeg aner ikke om der er DC-filter i den, men kan undersøge det. Faktum er stadig den næsten fjernede trafobrum, men hvis det ikke skyldes at det er en god strømskinne, så har jeg ingen anden forklaring. 

Med din uddannelse i baghovedet kan du så skrive lidt om hvad du mener er forskellen på en strømskinne fra eksempelvis Ikea og en fra Supra? (uden DC-filter og andet gejl)

Trafobrum skyldes enten en dårlig transformator (med løse viklinger eller luft i mellem pladerne i jernkerne, eller DC mætning af kernen. Begge dele kan du læse om her:
https://testguy.net/content/259-Transformer-Humming-Noise-Explained

Jeg har ikke haft en Ikea strømskinne i hånden, men de billige fra Harald Nyborg.
Forskellen er hvor solide de er bygget, hvor tykke ledere der er i dem og hvor godt de “klemmer” om de stikpropper man stikker ned i skinnerne.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Er det bare mig der forundres over en kabeltråd startet af en med "Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål" i signaturen?
Du har åbenbart ikke læst hele tråden, men kig eventuelt tilbage på indlæg 6.


Redigeret af JeTex - 23-Februar-2021 kl. 18:01
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Klaus

Jeg aner ikke om der er DC-filter i den, men kan undersøge det. Faktum er stadig den næsten fjernede trafobrum, men hvis det ikke skyldes at det er en god strømskinne, så har jeg ingen anden forklaring. 

Med din uddannelse i baghovedet kan du så skrive lidt om hvad du mener er forskellen på en strømskinne fra eksempelvis Ikea og en fra Supra? (uden DC-filter og andet gejl)

Hvis du har DC-offset på din 230V som i øvrigt kan måles, så kan en en trafo brumme i forbindelse med at der komme DC ind på trafoen fra din 230V AC linie og den begynder og mætte, det er typisk større toroidal transformator som kan brumme, og skal ikke forveksles med stel brum som er noget helt andet.

Hvis der er indbygget et DC filter i din strøm skinne, så vil der typisk sidde,  i et simple filter, 4 dioder eller flere, eller en eller flere diode broer, 2 eller flere kondensator.

Men dc spændingen som laver dc offset, kan varier fra 0 til flere volt, jeg har på tidpunkt målt med end 3 volt dc på ac 230v linen, så skal der lidt mere til, også i takt med at hvis forbruget er stort, antal watt der skal trækkes i gennem dc-filteret - dc blocker - dc offset filter, kært barn mange navne.

Filteret fra supra kan vist nok tage op til 3.6volt dc.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er bare en passiv skærm, så ingen forbindelse til jord.

Er det korrekt forstået at jeg skal undgå S-FTP, men U-FTP er fint og vel bedre end U-UTP til hjemmeinstallation?
UTP kabel er helt fint at bruge i det fleste installationer, inklusiv hjemmet.

Der er større risiko for at man laver noget galt i sin installation ved eksempelvis at bøje et kabel med for lille radius, end at man er nødt til at gå over til skærmet pga. en eller anden ukendt forstyrrelse.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil i øvrigt tilføje at jeg har oplevet en klar forbedring ved at skifte stikdåse. 

Jeg havde et problem med trafobrum i min tidligere effektforstærker, hvor det hele var tilsluttet en længere strømskinne. En plastkasette fra Brennenstuhl så vidt jeg husker. Jeg bor i en ældre lejlighed med gamle installationer og for udtag i væggene, så det er nødvendigt med en stor strømskinne.

Læste her på siden og Hifi4all. De mere fornuftige hævdede at det var rigeligt at strømskinnen var ordentligt skærmet, dvs en metalkasette. Igen måtte jeg kigge hospitalsvejen og fandt en brugt Impanel med 11 udtag. Efter det blev trafobrum minimeret til det niveau der var når forstærkeren var sat direkte i vægkontakten.

Strømskinnen kostede 200 på DBA, så det er ikke en voldsom investering
Lad os nu lade være med at skabe misinformation. En strømskinne skærmer ikke på nogen måde, den kan have en forkert konstruktion, som giver dårligere forbindelser. Det kan enten resultere i udfald eller at din stikdåse i værste fald bliver varm og tænder ild.

Der kan være mange forklaringer på at dit brum er blevet minimeret. Der kan være længere imellem udtagene i strømskinnen, eller at de sidder i en anden rækkefølge som påvirker hinanden mindre.
Det kan også være at en større mængde metal kan virke skærmende. Men at man lige så godt kunne lægge en metalstang ved siden af og opnå samme resultat.

Man kan dog få stikdåser med forskellige indbyggede aktive filtre, som skærmer imod støj og overspænding fra forsyningen.

Jeg forklarer hvordan jeg løste et problem, som var der med de strømskinner jeg allerede havde i husstanden. Jeg prøvede en del og løsningen kom med den nævnte. Det var hvad der skete og ikke noget jeg skrev for at sprede misinformation.
Jeg tvivler på alle mine andre strømskinner var konstrueret forkert.
Hvis metal virker skærmende, så er det vel fint den er i en metalkasette. Det foretrækker jeg frem for at ligge en metalstang ved siden af.

På hospitaler bruger de metalhuse til steder hvor der en mag strømudtag. Da edb i gamle dage var meget følsomt brugte man strømskinner i metalhus. Det går jeg udfra der er en årsag til.

Du kan anklage mig for at sprede misinformation, men faktum er at Den strømskinne jeg har nu er den første der mærkbart sænkede trafobrum på min tidligere effektforstærker. Jeg tænkte andre kunne have glæde af min erfaring og kan ikke lige komme frem til hvordan det er at sprede misinformation.
Som KlausDM skriver, så er der intet i en strømskinne som er i stand til at ændre noget på "strømmen" eller de ting som sidder tilsluttet strømskinnen.
Der findes strømskinner med forskellige filtre, men det er ofte angivet hvis det er tilfældet. Det er ihvertfald ikke noget man ved en fejl får i kurven i Bilka eller Ikea.

Det er tvivlsomt med en konklusion omkring at der er forskel på den ene stikdåse frem for den anden, når der er så stor viden omkring området tilgængelig og som angiver det modsatte.

Problemet er at det kan skabe en forkert opfattelse hos læseren, som måske får en tro på at farverne bliver bedre ved eksempelvis at skifte hdmi kabel.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Trafobrum skyldes enten en dårlig transformator (med løse viklinger eller luft i mellem pladerne i jernkerne, eller DC mætning af kernen. Begge dele kan du læse om her:

Jeg har ikke haft en Ikea strømskinne i hånden, men de billige fra Harald Nyborg.
Forskellen er hvor solide de er bygget, hvor tykke ledere der er i dem og hvor godt de “klemmer” om de stikpropper man stikker ned i skinnerne.


Klaus

Det var en ældre forstærker, så det lyder sandsynligt det var på grund afløse viklinger. Brummelyden forsvandt ikke helt da jeg skiftede strømskinne, men det var stor forskel. Hvis det ikke skyldes strømskinnen, så har ved jeg det ikke. Der blev ikke lavet andet om.

Hvis formålet med at strømskinne er i en metalkasse ikke afskærmning, hvad er formålet så?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

...Hvis formålet med at strømskinne er i en metalkasse ikke afskærmning, hvad er formålet så?
Solid mekanisk konstruktion. Wink

P.S: Og ja, de Impanel skinner er bare gode, blev brugt i vores elektronikværksteder tilbage fra 1970'erne Smile
Ikke for støjdæmpning, men for at have jord med til måleinstrumenterne. 


Redigeret af JørgenT - 23-Februar-2021 kl. 20:07
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu