recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL SSW-1 vs JTR Captivator 4000ULF
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL SSW-1 vs JTR Captivator 4000ULF

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: JBL SSW-1 vs JTR Captivator 4000ULF
    Sendt: 01-Marts-2021 kl. 17:07
Tænker også det må kunne gøre det Smile

Ja det er lidt træls, spurgte ind til hvor præcise de backboxes skulle laves og det skulle ikke være hørbart hvis de variere lidt i størrelse.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 13:37
Yes ok. Mit rum bliver også fint breddemæssigt men bliver en smule begrænset længdemæssigt. Så jeg går efter lukket kabinet for at spare plads og regner med, at 6x18" kan levere nok SPL i et ~38m2 rum.

Og øv med backbox.. Ville gerne undgå for meget DIY :)
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2021 kl. 13:31
Ja jeg har faktisk haft fat i dem, men det var for at høre lidt om SCL-7/8. Til info kommer prisen til at være 9000 for SCL-7 og mener det var 8500 for SCL-8 og man skal selv lave back-boksen, dette har man gjort for at holde prisen nede Smile
Ja jeg har tænkt på, men tænker ikke at skjule de subs jeg skal have ved de bagerste sæder ligesom dig, så det kommer ikke til at betyde helt så meget for mig som det gør for dig. Men den er da alligevel 12cm dybere end JTR'eren.
Ja de har en fin form faktor de subs du viser, en skam de er i et lukket kabinet, er mest til portede men det koster desværre lidt på kvadratmeterne, men når det kun er ved lærredet de bliver skjulte vil jeg kunne nøjes med at miste omkring 1m2.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 21:08
Andersmii: Har du taget en snak med Bulow Steensen? Kan være de kan pege i retning af en demo af den nye sub. Den ser vild ud! 

Dog synes jeg, at JBL skyder sig selv fuldstændig i foden med dybden. Kvadratmeter er det mest dyrebare i rummet. Er det noget du tager med i overvejelserne? Jeg elsker mine egne JBL-subs, men deres 62cm dybde er virkelig frustrerende når jeg sidder og leger med rummets design og ser hvor meget spildplads det skaber.

Installer-venlige subs jeg selv har set på: Procella P18 og Seaton DS18-12 (Sidstnævnte er basically en Dayton UM18-22 enhed i stort lukket kabinet hvis man kender den).
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 11:36
Al den snak om portstøj er en af grundene til jeg selv vil designe subwoofer for at have styr på de parametre der rent faktisk betyder noget. Portstøj er jo blot udtryk for dårligt design eller bevidst valg af kompromis, som Mefisto er inde på, og kan løses ved at anvende flere subs.

Det er ikke specielt svært med WinISD.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det jeg prøver at sige er at du får 6db mere headroom hvis du stiller en identisk sub oven på den du har i forvejen. Og 6db mere igen (+12db) hvis du har fire frem for een. Det er der mange der glemmer.

Det hjælper naturligvis ikke hvis ikke den kan spille dybt nok eller har andre mangler som man ikke vil leve med, men lige præcis PB13U kan da konfigureres i 15Hz så to af dem den vil formodentlig spille dybere og mindst lige så højt som een SSW-1.
Jeg har desværre ikke hørt JBL'erne, men jeg tror bare ikke på, at 1 Ultra 13 PB'er eller 2 stakket kan følge en enkel JBL SSW1 med 5 kilowatt i rumpen, det næste er også så hvordan lyder detWink 

Og så vil jeg i øvrigt slet ikke begynde at stakke subwoofer, jeg vil langt hellere have jævnt fordelt Bass SPL i bioen, fremfor at det måske kun er en enkel plads der kan få hele får fornøjelsen.

Jeg selv haft både SVS SB/ PB Ultra 13 og 16 hjemme i stuen, for holde dem op i mod andre subs, men for lige at holde os til PB 13 Ultra, så er port støjen et problem jeg personlig ikke kan leve med specielt når den trimmet til 15Hz. det er sku ikke til at holde ud at lytte på, og PB 16 er ikke et hak bedre når der fyres op under kedlerne.

Men det er selvfølgelig et kompromis.

I øvrigt for at sådan kunne føle f.eks. 12-13Hz. så skal du op at have et output på over 100db.spl.
Og en en enkel PB Ultra 13 kan altså kun levere 89.3db.iflg. data-bass. 
Her levere så en ULF 4000 ikke mindre end 112.3db. altså +23db.Big smile

Så hvis man stakker 8 stk. PB 13Ultra så for man jo, efter teorien i hvert fald +24db. Jeg er nu ikke sikker at på at det vil forholde sig sådan i virkeligheden, og så kommer der jo sikker også andre problemer til.

At tro eller ikke tro noget er ikke et argument. Jeg tror det omvendte ;-)

At stakke eller fordele løser to foskellige problemstillinger (udjævning af frekvensrespons eller mere headroom), hvis man vil løse begge kan man både stakke og fordele. Man kan også bare købe større og dyrere subs, men nu var pointen i det jeg skrev altså at vise at man kan bygge på det man har i forvejen hvis man tænker sig om. Man kan sagtens også løse "problemet" med masser af penge.

Jeg vil gerne tro at du har haft port støj på een SB13U, men det er netop her du høster fordelen ved at stakke ens subs. De skal hver ude 6db mindre for samme samlet SPL, så chancen for portstøj er markant mindre. Jeg vil da i øvrigt minde om at ingen (heller ikke JTR) kan slippe uden om alm fysiske regler. Så hvis de tuner til 10HZ så er kabinettet mega stort, porten mega lang med tilhørende resonanser, eller har lille diameter med tilhørende portstøj, - eller kombinationer heraf. 



Trådstarters projekt er som jeg forstår det, kun pt. på tegnebordet, så der ikke noget grej i forvejen der skal bygges påSmile
Så som jeg ser/ forstår det, så søger trådstater noget input og ideer.

Jeg får det indtryk, når du skriver at "Jeg vil gerne tro at du har haft port støj på een SB13U" at du ikke selv har haft med en/ to PB 13 ultra at gøre med, der er port støj og det er mega generende, i hvert fald i min optik, det samme gælder også med med 2 stk. PB16 Ultra.
Og jo, de kan sagtes trykke helt vildt, det skal der nu ikke herske nogen tvivl om, specielt PB16 Ultra, men altså slet ikke sammenliget med ULF 4000, ULF 4000 er bare i en helt anden liga.

Som skrevet tidligere, jeg har hørt 4 stk. PB16 Ultra op i mod 2 stk. ULF 4000 og jo der også port støj i ULF 4000, men det er bare slet ikke generende i samme grad som med PB13/16 Ultra. Og Ja, det rent fysik med portstøjSmile

Personlig i min egen stue har jeg bedst med lukket subs. Ja, det er et kompromis da jeg ikke får det dybest med, og så fylder 4 stk. PB 13/16 meget godt i en stue, som stadig er og skal være en fungerende stue, men også som bio.


Redigeret af Potter - 27-Februar-2021 kl. 12:36
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det jeg prøver at sige er at du får 6db mere headroom hvis du stiller en identisk sub oven på den du har i forvejen. Og 6db mere igen (+12db) hvis du har fire frem for een. Det er der mange der glemmer.

Det hjælper naturligvis ikke hvis ikke den kan spille dybt nok eller har andre mangler som man ikke vil leve med, men lige præcis PB13U kan da konfigureres i 15Hz så to af dem den vil formodentlig spille dybere og mindst lige så højt som een SSW-1.
Jeg har desværre ikke hørt JBL'erne, men jeg tror bare ikke på, at 1 Ultra 13 PB'er eller 2 stakket kan følge en enkel JBL SSW1 med 5 kilowatt i rumpen, det næste er også så hvordan lyder detWink 

Og så vil jeg i øvrigt slet ikke begynde at stakke subwoofer, jeg vil langt hellere have jævnt fordelt Bass SPL i bioen, fremfor at det måske kun er en enkel plads der kan få hele får fornøjelsen.

Jeg selv haft både SVS SB/ PB Ultra 13 og 16 hjemme i stuen, for holde dem op i mod andre subs, men for lige at holde os til PB 13 Ultra, så er port støjen et problem jeg personlig ikke kan leve med specielt når den trimmet til 15Hz. det er sku ikke til at holde ud at lytte på, og PB 16 er ikke et hak bedre når der fyres op under kedlerne.

Men det er selvfølgelig et kompromis.

I øvrigt for at sådan kunne føle f.eks. 12-13Hz. så skal du op at have et output på over 100db.spl.
Og en en enkel PB Ultra 13 kan altså kun levere 89.3db.iflg. data-bass. 
Her levere så en ULF 4000 ikke mindre end 112.3db. altså +23db.Big smile

Så hvis man stakker 8 stk. PB 13Ultra så for man jo, efter teorien i hvert fald +24db. Jeg er nu ikke sikker at på at det vil forholde sig sådan i virkeligheden, og så kommer der jo sikker også andre problemer til.

At tro eller ikke tro noget er ikke et argument. Jeg tror det omvendte ;-)

At stakke eller fordele løser to foskellige problemstillinger (udjævning af frekvensrespons eller mere headroom), hvis man vil løse begge kan man både stakke og fordele. Man kan også bare købe større og dyrere subs, men nu var pointen i det jeg skrev altså at vise at man kan bygge på det man har i forvejen hvis man tænker sig om. Man kan sagtens også løse "problemet" med masser af penge.

Jeg vil gerne tro at du har haft port støj på een SB13U, men det er netop her du høster fordelen ved at stakke ens subs. De skal hver ude 6db mindre for samme samlet SPL, så chancen for portstøj er markant mindre. Jeg vil da i øvrigt minde om at ingen (heller ikke JTR) kan slippe uden om alm fysiske regler. Så hvis de tuner til 10HZ så er kabinettet mega stort, porten mega lang med tilhørende resonanser, eller har lille diameter med tilhørende portstøj, - eller kombinationer heraf. 


Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det jeg prøver at sige er at du får 6db mere headroom hvis du stiller en identisk sub oven på den du har i forvejen. Og 6db mere igen (+12db) hvis du har fire frem for een. Det er der mange der glemmer.

Det hjælper naturligvis ikke hvis ikke den kan spille dybt nok eller har andre mangler som man ikke vil leve med, men lige præcis PB13U kan da konfigureres i 15Hz så to af dem den vil formodentlig spille dybere og mindst lige så højt som een SSW-1.
Jeg har desværre ikke hørt JBL'erne, men jeg tror bare ikke på, at 1 Ultra 13 PB'er eller 2 stakket kan følge en enkel JBL SSW1 med 5 kilowatt i rumpen, det næste er også så hvordan lyder detWink 

Og så vil jeg i øvrigt slet ikke begynde at stakke subwoofer, jeg vil langt hellere have jævnt fordelt Bass SPL i bioen, fremfor at det måske kun er en enkel plads der kan få hele får fornøjelsen.

Jeg selv haft både SVS SB/ PB Ultra 13 og 16 hjemme i stuen, for holde dem op i mod andre subs, men for lige at holde os til PB 13 Ultra, så er port støjen et problem jeg personlig ikke kan leve med specielt når den trimmet til 15Hz. det er sku ikke til at holde ud at lytte på, og PB 16 er ikke et hak bedre når der fyres op under kedlerne.

Men det er selvfølgelig et kompromis.

I øvrigt for at sådan kunne føle f.eks. 12-13Hz. så skal du op at have et output på over 100db.spl.
Og en en enkel PB Ultra 13 kan altså kun levere 89.3db.iflg. data-bass. 
Her levere så en ULF 4000 ikke mindre end 112.3db. altså +23db.Big smile

Så hvis man stakker 8 stk. PB 13Ultra så for man jo, efter teorien i hvert fald +24db. Jeg er nu ikke sikker at på at det vil forholde sig sådan i virkeligheden, og så kommer der jo sikker også andre problemer til.


Redigeret af Potter - 27-Februar-2021 kl. 09:09
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 07:14
Det jeg prøver at sige er at du får 6db mere headroom hvis du stiller en identisk sub oven på den du har i forvejen. Og 6db mere igen (+12db) hvis du har fire frem for een. Det er der mange der glemmer.

Det hjælper naturligvis ikke hvis ikke den kan spille dybt nok eller har andre mangler som man ikke vil leve med, men lige præcis PB13U kan da konfigureres i 15Hz så to af dem den vil formodentlig spille dybere og mindst lige så højt som een SSW-1.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Begge virker Bizart dyre. Man kan komme meget langt med at stille 2 eller 4 ens billigere subs (f.eks. SVS) samme sted frem for een monster (dyr) sub. -> Mit svar er ingen af dem.

Du bør også alvorligt overveje om du reelt har brug for SÅ meget output. Der er ingen grund til at have 10 eller 20db "headroom" som aldrig bliver brugt. Det koster kassen og fylder helt uhæmmet.
Har du læst om hans projekt, det er nok ikke pladsen der bliver problemetSmile

Hvis man vil have spl under 20Hz. og endnu bedre at have et spl output ved 10hz. så det kan mærkes, og at det ligefrem kan blive ubehageligt, så er det altså det store grej man skal fat i.
Det total fedt og meget overbevisende med den energi..... der kan ligger under 20Hz.

En bio med et spl på 110-112db. Ved 10Hz.er viiiildt.....fedt

SVS PB Ultra 16 kommer ikke i nærheden af hvad 2 ULF 4000 kan, min ven i US havde faktisk 4 stk. pb16 og fik 2 ULF 4000 mens jeg var der over, og den dag i dag har han 4 ULF 4000.
Hans fysiske bio rum er omkring 40m2. I selve salen.

Men ja, det trækker lidt i kalveskindet, men kan jo også bygge selv.

Men lige for at sætte tingene lidt i relief, hvad der skal til hvis man vil mere end hvad en enkel ULF 4000 kan præsteren, og hvis man vil hente bare 4 dB.mere ved 10Hz.

Så kan et MAUL Bandpass horn levere 4db. Mere ved 10hz. Men men men, der sidder så 4 stk. 19” driver i et kabinet på vel omkring 1000L 250kg og drives med 18kilowatt, ja18.000watt. Ta den. 

Iflg. Databass 12.5hz 120.7db.Confused

Jeg har selv en SVS PB13-Ultra nu og da jeg fik den synes jeg den var helt vild. Men dyb og fast bass er afhængighedsskabende, så lyst til mere Tongue Har overvejet om jeg skulle købe nogen flere men det vil ikke give meget da den simpelthen ikke formår at gengive de toner.


Man kan desværre ikke finde JTR'erne brugt ellers havde jeg gjort det, men så man hive den store tegnebog frem, men ved at hvis går på kompromis og køber noget andet for at spare penge ender jeg alligevel med at få det jeg reelt gerne ville have haft  Smile  
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Begge virker Bizart dyre. Man kan komme meget langt med at stille 2 eller 4 ens billigere subs (f.eks. SVS) samme sted frem for een monster (dyr) sub. -> Mit svar er ingen af dem.

Du bør også alvorligt overveje om du reelt har brug for SÅ meget output. Der er ingen grund til at have 10 eller 20db "headroom" som aldrig bliver brugt. Det koster kassen og fylder helt uhæmmet.
Har du læst om hans projekt, det er nok ikke pladsen der bliver problemetSmile

Hvis man vil have spl under 20Hz. og endnu bedre at have et spl output ved 10hz. så det kan mærkes, og at det ligefrem kan blive ubehageligt, så er det altså det store grej man skal fat i.
Det total fedt og meget overbevisende med den energi..... der kan ligger under 20Hz.

En bio med et spl på 110-112db. Ved 10Hz.er viiiildt.....fedt

SVS PB Ultra 16 kommer ikke i nærheden af hvad 2 ULF 4000 kan, min ven i US havde faktisk 4 stk. pb16 og fik 2 ULF 4000 mens jeg var der over, og den dag i dag har han 4 ULF 4000.
Hans fysiske bio rum er omkring 40m2. I selve salen.

Men ja, det trækker lidt i kalveskindet, men kan jo også bygge selv.

Men lige for at sætte tingene lidt i relief, hvad der skal til hvis man vil mere end hvad en enkel ULF 4000 kan præsteren, og hvis man vil hente bare 4 dB.mere ved 10Hz.

Så kan et MAUL Bandpass horn levere 4db. Mere ved 10hz. Men men men, der sidder så 4 stk. 19” driver i et kabinet på vel omkring 1000L 250kg og drives med 18kilowatt, ja18.000watt. Ta den. 

Iflg. Databass 12.5hz 120.7db.Confused
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 20:05
Begge virker Bizart dyre. Man kan komme meget langt med at stille 2 eller 4 ens billigere subs (f.eks. SVS) samme sted frem for een monster (dyr) sub. -> Mit svar er ingen af dem.

Du bør også alvorligt overveje om du reelt har brug for SÅ meget output. Der er ingen grund til at have 10 eller 20db "headroom" som aldrig bliver brugt. Det koster kassen og fylder helt uhæmmet.


Redigeret af Mefisto - 26-Februar-2021 kl. 20:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu