recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye højttaler med basport på bagsiden ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nye højttaler med basport på bagsiden ?

 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 16:49
Hi-Fi er en forkortelse af High Fidelity. Oversat betyder det stor nøjagtighed.

Med det menes at eksempelvis stemmer gengives naturtro som de er optaget og lyder i virkeligheden. Det samme med instrumenter.

Neutral lydgengivelse må være uden at der bliver lagt noget til eller trukket fra.

I min optik er det det man skal stræbe efter. Så ved jeg godt at lytterum tilføjer en del til oplevelsen. Her må man arbejde lidt med placering og dæmpning. Problemet er at man også skal bo i lytterummet. 
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 16:53
Under hvilke forhold er testen foretaget og med hvilket forstærkerudstyr, er det en laboratorie opsætning, er det målinger “in real life”, alt vil have en indflydelse på lyden. De målinger fortæller intet om, hvordan det lyder hos dig, eller kan komme til at lyde.
Vi kan tage en historie fra det virkelige liv, hvor et sæt Audiovector SR6 Avantgarde Arreté MKll indgår. De bliver ikke flyttet rundt på, intet andet udstyr end forstærkning udskiftes. Forstærker setup koster næsten på ører det samme, men lyden/gengivelsen fra højttalerne ændres fuldstændigt, som i er det overhovedet samme højttaler. Hvor ville dine frekvensmålinger kunne vise det? En laboratorie test vil selvfølgelig vise, hvor lineær frekvensgang og område, impedans og følsomhed højttaleren arbejder i, men siger intet om lyden i dit lytterum. Det eneste de målinger kan bidrage til, er din noceboeffekt.


Redigeret af JeTex - 04-Marts-2021 kl. 17:08
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hi-Fi er en forkortelse af High Fidelity. Oversat betyder det stor nøjagtighed.

Med det menes at eksempelvis stemmer gengives naturtro som de er optaget og lyder i virkeligheden. Det samme med instrumenter.

Neutral lydgengivelse må være uden at der bliver lagt noget til eller trukket fra.

I min optik er det det man skal stræbe efter. Så ved jeg godt at lytterum tilføjer en del til oplevelsen. Her må man arbejde lidt med placering og dæmpning. Problemet er at man også skal bo i lytterummet. 

Kan bare være svært at vide hvordan en optagelse "skal" lyde?!

Jeg har en forkærlighed for jazz og der kan være en kæmpe forskel på forskellige masters.
Der findes en original presning (har ikke nogen), en analog master, en digital master, en remaseter, og de er alle blevet produceret. 

Du har nok ret i at man bør tilstræbe en rimelig neutral indstilling, men rør-forstærkere farver jo f.eks. lyden mere end en klasse "D". Hvad er mest korrekt?

kan man ikke bare sige at når det kommer til lydreproduktion, er det lang hen af vejen, smag og behag?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hi-Fi er en forkortelse af High Fidelity. Oversat betyder det stor nøjagtighed.

Med det menes at eksempelvis stemmer gengives naturtro som de er optaget og lyder i virkeligheden. Det samme med instrumenter.

Neutral lydgengivelse må være uden at der bliver lagt noget til eller trukket fra.

I min optik er det det man skal stræbe efter. Så ved jeg godt at lytterum tilføjer en del til oplevelsen. Her må man arbejde lidt med placering og dæmpning. Problemet er at man også skal bo i lytterummet. 

Kan bare være svært at vide hvordan en optagelse "skal" lyde?!

Jeg har en forkærlighed for jazz og der kan være en kæmpe forskel på forskellige masters.
Der findes en original presning (har ikke nogen), en analog master, en digital master, en remaseter, og de er alle blevet produceret. 

Du har nok ret i at man bør tilstræbe en rimelig neutral indstilling, men rør-forstærkere farver jo f.eks. lyden mere end en klasse "D". Hvad er mest korrekt?

kan man ikke bare sige at når det kommer til lydreproduktion, er det lang hen af vejen, smag og behag?
Det mest korrekte er det mest naturtro, og du skal du jo kende og genkende lyden fra et givent instrument, hvis du vil vide hvad der fremstår mest naturtro. Hvad en kunstner og eventuel producer tilføjer eller fjerner, er du eller anlæg ikke herre over, men med “rene” indspilninger” skal dit setup “blot” gengive det naturtro. Helt som når en billedgengiver er kalibreret, vil det gengive som et spejlbillede af virkeligheden ( forudsat kunstneren ikke har valgt, at græsplænen skal gengives rød).
Alt kan være efter smag og behag, det gælder både mad, lyd og billede, men ændrer jo ikke på, at det naturtro afspejler virkeligheden. 


Redigeret af JeTex - 04-Marts-2021 kl. 17:07
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 17:21
@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 

Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.

Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.


Redigeret af Pede8000 - 04-Marts-2021 kl. 17:41
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 

Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.

Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.


Redigeret af JeTex - 04-Marts-2021 kl. 17:57
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 


Fordi?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 

Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.

Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.

Tjek!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1489
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 

Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.

Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.

Mange studio monitors med lineær frekvensgang kan godt lyder kedligt, hvor andre studio monitors kan lyde godt (ikke lyder kedelig) selv om de ikke spiller lineært

Ved ikke hvor meget techno det er over Yello (meget dynamisk), kraftwerk og musik som det her https://www.youtube.com/watch?v=fZQQN3_zol4
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 


Fordi?


Klaus

Ikke forstået?
Spørger du om det passer at han kan lide techno, eller om det er svært at vide hvordan computergenereret lyd skal lyde, som det var produceret?

Er du sur igen? Wink 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 

Der findes jo ikke målinger for korrekt lyd, som der gør for kalibrering af f.eks billedemonitorere.

Men du har ret, og som jeg vist også skrev, en neutral indstilling er nok vejen frem.
Første skridt til korrekt lyd er vel, at man tilstræber lineær frekvensgang. Uanset musiksmag, fortæller andres målinger intet om, hvordan det givne udstyr lyder i dit rum.

Mange studio monitors med lineær frekvensgang kan godt lyder kedligt, hvor andre studio monitors kan lyde godt (ikke lyder kedelig) selv om de ikke spiller lineært

Ved ikke hvor meget techno det er over Yello (meget dynamisk), kraftwerk og musik som det her https://www.youtube.com/watch?v=fZQQN3_zol4
En studiemonitor der ikke gengiver korrekt, er ikke velegnet til redigering af indspilninger. En højttaler der lyder kedelig, er vel næppe på grund af lineær frekvensgang.
En spaghetti carbonara kan også smage godt, hvis der er brugt fløde, men det er bare ikke en ægte carbonara. En højttaler uden lineær frekvensgang, kan også lyde godt, men nok bare ikke så naturtro.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex, vi er helt på bølgelængde, mit indtryk er bare at Gasolin godt kan lide Techno/ Dance, og her kan det jo være lidt svært at kalibrere. 


Fordi?


Klaus

Ikke forstået?
Spørger du om det passer at han kan lide techno, eller om det er svært at vide hvordan computergenereret lyd skal lyde, som det var produceret?

Er du sur igen? Wink 
Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu