recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye højttaler med basport på bagsiden ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nye højttaler med basport på bagsiden ?

 Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 18:45
Lige præcis det jeg mener.....
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 18:47
jo netop pga af en linær frekvensgang kan studio monitors lyde lidt kedelig, bare samlign med hvor mange hifi højttaler til samme pris der har et lineært frekvensgang, da hifi højttaler skal lyde så godt som muligt frem for analytisk og lineært, så har mange hifi højttaler ikke en flad frekvensgang.

Ved hifi skal lyden være så god som muligt, ved studiomonitors skal de gengive musikken sådan som den er optaget, også selv om noget lyder af lort, lyder forfærdeligt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Ikke forstået?
Spørger du om det passer at han kan lide techno, eller om det er svært at vide hvordan computergenereret lyd skal lyde, som det var produceret?

Er du sur igen? Wink 


Sur  - næh :-)

Hvis man hører elektronisk musik, kan man nu sagtens høre om et anlæg er neutralt eller ej, når blot man kender musikken. Der er ingen forskel til andet musik.


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

jo netop pga af en linær frekvensgang kan studio monitors lyde lidt kedelig, bare samlign med hvor mange hifi højttaler til samme pris der har et lineært frekvensgang, da hifi højttaler skal lyde så godt som muligt frem for analytisk og lineært, så har mange hifi højttaler ikke en flad frekvensgang.

Ved hifi skal lyden være så god som muligt, ved studiomonitors skal de gengive musikken sådan som den er optaget, også selv om noget lyder af lort, lyder forfærdeligt.
En god studiemonitor er analytisk. Det vil sige den afslører fejl som forvrængning mv.

Det har intet med lineær frekvensgang at gøre.

Synes du bevæger dig ud på tynd is.

Jeg vil aldrig bedømme en højtaler på målinger. Det er en god rettesnor men ikke sandheden om lyttekvalitet.

En bils specifikationer siger intet om køreglæde.


Redigeret af Mufti - 05-Marts-2021 kl. 07:20
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19211
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Max varriation på 6 db fra ca 60 til ca 11khz er også ok 

Er det ikke helt normalt?
Mine højttalere har +/- 3dB 40Hz til 25 kHz.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2021 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Max varriation på 6 db fra ca 60 til ca 11khz er også ok 

Er det ikke helt normalt?
Mine højttalere har +/- 3dB 40Hz til 25 kHz.


Klaus

Din højttalere er sikkert også af bedre kvalitet end dem jeg har nu
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt.

Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik

Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 09:58
hele den her debat om studiemonitors er lidt ved siden af. Ja de skal være liniære, men det er ofte en sandhed med modifikationer. 
Eksempelvis er Avantone/Auratone meget anderkendte. Det er meget præcise men dækker et relativt lille område, hvor de så virkeligt shiner og er gode ti at mikse vokal på i mellemtoneområdet.

Som jeg ser det så kan studiøjttalere mangle lidt klang, netop fordi det er vigtige at man kan skelne små forskelle meget præcist i produktionen, hvilket måske går lidt ud over klang og transientgengivelse.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt.

Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik

Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar.
Sikke noget vrøvl, de fleste af os ved hvordan musikinstrumenter lyder, hvor skulle jeg vide fra hvordan computergeneret musik skal lyde (med mindre der er brugt "rigtige" instrumenter).
Jeg tror desværre ikke, at du har forstået meningen med tidligere indlæg. 


Redigeret af JeTex - 05-Marts-2021 kl. 10:13
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 13:15
@JeTex.

Mange 80-90ér produktioner er lidt tyndbenede i f.eks. bassen, det var sådan man foretrak det den gang. Når der kommer reissues/ remasters, lyder de anderledesrobuste i bassen, hvilken bas lyder mest korrekt? Det er sgu ikke nemt at afgøre.

Vi ved alle hvordan en bas lyder, men hvor dyb skal den være? En produktion er kun så "god" som den produceres. Det er der det hele starter, men producere/ lydteknikere har jo også en præference, og det er ikke nødvendigvis at ramme den mest naturlige lyd. Vil du justere dig ud af det?

Herudover farver forstærkeren også i visse tilfælde lyden. Jeg foretrækker den neutrale lyd, man ofte oplever i en klasse D forstærker, det gør du ikke. Hvad kommer tættest på det oprindelige udtryk?

Men ja, igen, jeg foretrækker personlig også den klare neutrale lyd. 

Dog kan DSP være en kæmpe hjælp, når man som jeg, skal indsætte en subwoofer i et stereo setup. Her var RoomPerfect særdeles velkomment! Det lyder fantastisk!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 13:43
Jeg vil ikke justere lyden fra nogen indspilninger overhovedet, der skal selvfølgelig være den fornødne respekt, som kunstneren ønsker udtrykt. Nogle laver jo også film, hvor græsplænen er rød, det kan vi jo heller ikke justere os ud af.
Hvis en indspilning fremstår ringe, eller måske ødelagt af en dårlig producer, så ryger den på bagerste hylde som fejlkøb.
Jeg er så ikke sikker på, at jeg vil sætte digitale forstærkere i kategorien naturtro lyd. Eller lad mig præcisere, da jeg havde hørt lidt forskellige, så stoppede interessen for digital og klasse D forstærkning. Det er muligt de for nogle fremstår neutrale, men naturligt synes jeg ikke prædikatet er.
Og jeg kan garantere for, at mit setup spiller klart, ekstremt detaljeret, og dyb veldefineret bas og i mine ører meget naturtro.
Men igen, ingen mennesker opfatter/hører lyd ens, det er jo fysisk umuligt da vi ikke er “indrettet” ens.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt.

Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik

Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar.
Sikke noget vrøvl, de fleste af os ved hvordan musikinstrumenter lyder, hvor skulle jeg vide fra hvordan computergeneret musik skal lyde (med mindre der er brugt "rigtige" instrumenter).
Jeg tror desværre ikke, at du har forstået meningen med tidligere indlæg. 

Nu var det dig der nævnte producerens ører. Du ved lige så lidt om hvordan guitaren har lydt i hans studie, som en "computergenereret " lyd. 

KAn du give eksempler på computergeneret musik. Er en trommelyd fra qbase computergenereret? 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu