recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nye højttaler med basport på bagsiden ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nye højttaler med basport på bagsiden ?

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 14:02
@JeTex.

Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen. 

Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!

Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor. 



Redigeret af Pede8000 - 05-Marts-2021 kl. 14:09
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Jeg vil ikke justere lyden fra nogen indspilninger overhovedet, der skal selvfølgelig være den fornødne respekt, som kunstneren ønsker udtrykt. Nogle laver jo også film, hvor græsplænen er rød, det kan vi jo heller ikke justere os ud af.
Hvis en indspilning fremstår ringe, eller måske ødelagt af en dårlig producer, så ryger den på bagerste hylde som fejlkøb.
Jeg er så ikke sikker på, at jeg vil sætte digitale forstærkere i kategorien naturtro lyd. Eller lad mig præcisere, da jeg havde hørt lidt forskellige, så stoppede interessen for digital og klasse D forstærkning. Det er muligt de for nogle fremstår neutrale, men naturligt synes jeg ikke prædikatet er.
Og jeg kan garantere for, at mit setup spiller klart, ekstremt detaljeret, og dyb veldefineret bas og i mine ører meget naturtro.
Men igen, ingen mennesker opfatter/hører lyd ens, det er jo fysisk umuligt da vi ikke er “indrettet” ens.

Har du hørt jeff rowland Class D ? 

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex.

Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen. 

Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!

Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor. 

Det kan ikke blot kort defineres som smag og behag, der er jo parametre for korrekt gengivelse, men vores problem er, at vi ikke opfatter lyd ens. Men korrekt lydgengivelse (eller så korrekt som vi kan opnå), billede osv, er ikke smag og behag hvis det skal være korrekt.

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Jeg vil ikke justere lyden fra nogen indspilninger overhovedet, der skal selvfølgelig være den fornødne respekt, som kunstneren ønsker udtrykt. Nogle laver jo også film, hvor græsplænen er rød, det kan vi jo heller ikke justere os ud af.
Hvis en indspilning fremstår ringe, eller måske ødelagt af en dårlig producer, så ryger den på bagerste hylde som fejlkøb.
Jeg er så ikke sikker på, at jeg vil sætte digitale forstærkere i kategorien naturtro lyd. Eller lad mig præcisere, da jeg havde hørt lidt forskellige, så stoppede interessen for digital og klasse D forstærkning. Det er muligt de for nogle fremstår neutrale, men naturligt synes jeg ikke prædikatet er.
Og jeg kan garantere for, at mit setup spiller klart, ekstremt detaljeret, og dyb veldefineret bas og i mine ører meget naturtro.
Men igen, ingen mennesker opfatter/hører lyd ens, det er jo fysisk umuligt da vi ikke er “indrettet” ens.

Har du hørt jeff rowland Class D ? 

Nej det har jeg ikke.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex.

Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen. 

Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!

Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor. 

Det kan ikke blot kort defineres som smag og behag, der er jo parametre for korrekt gengivelse, men vores problem er, at vi ikke opfatter lyd ens. Men korrekt lydgengivelse (eller så korrekt som vi kan opnå), billede osv, er ikke smag og behag hvis det skal være korrekt.


Korrekt billede kan måles og sammenholdes med industriens standarder. Lyd kan ikke på samme måde bedømmes ved målinger. 

Tror jeg slutter her, det kører lidt i ring, lige på det med korrekt lyd. Vi kommer ikke rigtigt ud af stedet. Smile
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Computergenereret musik lyder kun korrekt et sted, og det er i producerens ører, os andre aner jo ikke hvordan det skal lyde, da det er “kunstigt” frembragt.

Det er da noget af en påstand. Producerens ører er vel det der har afgjort lyden ved alt musik. Gælder det også for samplet musik, musik der er digitalt behandlet, dvs alt musik

Den holdning er jo lige så forstokket, som de stokkonservative typer der blev sure dengang Dylan satte strøm til sin guitar.
Sikke noget vrøvl, de fleste af os ved hvordan musikinstrumenter lyder, hvor skulle jeg vide fra hvordan computergeneret musik skal lyde (med mindre der er brugt "rigtige" instrumenter).
Jeg tror desværre ikke, at du har forstået meningen med tidligere indlæg. 

Nu var det dig der nævnte producerens ører. Du ved lige så lidt om hvordan guitaren har lydt i hans studie, som en "computergenereret " lyd. 

KAn du give eksempler på computergeneret musik. Er en trommelyd fra qbase computergenereret? 
Nu var det ikke mig der sprang op som trold af en æske, og spillede sur gammel mand. Det var heller ikke mig, der tilsyneladende lagde en anden værdi til mit skriv, end jeg havde tiltænkt. Så hvis du havde været i tvivl om meningen eller hensigten, så kunne du have spurgt.
Men mit indlæg, skulle åbenbart tolkes af dig som om, at den musikform var underlig eller whatever. Det har jeg aldrig skrevet, ej heller ment.
Du har fuldstændig ret i, at jeg ikke ved hvordan guitaren har lydt i studiet, eller hvordan man ville have den til at lyde. Og det er så kernen i dit mavesure opstød, at jeg på en eller måde skulle vide. Ser du, det var ikke pointen med indlægget, men derimod, at de fleste ved hvordan en guitar lyder i virkeligheden, og derfor har nemmere ved, at genkende og vurdere naturligheden i gengivelsen på deres setup ( mener endda, for forstålighedens skyld, at jeg et sted skrev “rene indspilninger”).
Og der hvor du så gik helt fejl, var da jeg udtrykte, at kun produceren ved hvordan den computergenereret musik skal lyde. Vi kan også sige kunstneren, frembringer musikstykker der ikke relaterer til genkendelige musikinstrumenter. Og her forsøgte jeg blot, at sige, hvordan skal jeg kunne sige om det lyder korrekt ( i forhold til lyden af genkendelige instrumenter).


Redigeret af JeTex - 05-Marts-2021 kl. 18:58
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

@JeTex.

Du foretrækker A-B eller A, og det er fint, du har brugt et anseeligt beløb på HIFI, der er langt over hvad jeg vil investere. A-B integrede forstærkere i prisklassen 10000-20000 (mit niveau) synes jeg ikke præsterer en mere "naturlig" lyd end en Klasse D. Har hørt Hegel, Yamaha, Musical Fidelity og Denon for blot at nævne nogen. 

Jeg er på ingen måde i tvivl om at dit anlæg lyder fantastisk!!

Som du skriver ikke alle har samme opfattelse af lyd, og så er vi tilbage ved "smag og behag" som du tidligere afviste var en faktor. 

Det kan ikke blot kort defineres som smag og behag, der er jo parametre for korrekt gengivelse, men vores problem er, at vi ikke opfatter lyd ens. Men korrekt lydgengivelse (eller så korrekt som vi kan opnå), billede osv, er ikke smag og behag hvis det skal være korrekt.


Korrekt billede kan måles og sammenholdes med industriens standarder. Lyd kan ikke på samme måde bedømmes ved målinger. 

Tror jeg slutter her, det kører lidt i ring, lige på det med korrekt lyd. Vi kommer ikke rigtigt ud af stedet. Smile
Der findes da målestandarder for lydgengivelse, hvor der skal opfyldes visse krav. De er dog aldrig blevet skærpet/forbedret, siden industrien indførte dem i 1950’erne.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu var det ikke mig der sprang op som trold af en æske, og spillede sur gammel mand. Det var heller ikke mig, der tilsyneladende lagde en anden værdi til mit skriv, end jeg havde tiltænkt. Så hvis du havde været i tvivl om meningen eller hensigten, så kunne du have spurgt.
Men mit indlæg, skulle åbenbart tolkes af dig som om, at den musikform var underlig eller whatever. Det har jeg aldrig skrevet, ej heller ment.
Du har fuldstændig ret i, at jeg ikke ved hvordan guitaren har lydt i studiet, eller hvordan man ville have den til at lyde. Og det er så kernen i dit mavesure opstød, at jeg på en eller måde skulle vide. Ser du, det var ikke pointen med indlægget, men derimod, at de fleste ved hvordan en guitar lyder i virkeligheden, og derfor har nemmere ved, at genkende og vurdere naturligheden i gengivelsen på deres setup ( mener endda, for forstålighedens skyld, at jeg et sted skrev “rene indspilninger”).
Og der hvor du så gik helt fejl, var da jeg udtrykte, at kun produceren ved hvordan den computergenereret musik skal lyde. Vi kan også sige kunstneren, frembringer musikstykker der ikke relaterer til genkendelige musikinstrumenter. Og her forsøgte jeg blot, at sige, hvordan skal jeg kunne sige om det lyder korrekt ( i forhold til lyden af genkendelige instrumenter).

Jeg kan se du blev lidt fornærmet, men du svarer jo faktisk ikke rigtigt. Det er fint at skriver computergenereret musik, men langt det meste musik i dag har været gennem digitale filtre og er på den vis computergenereret. Dertil er musikken formet af diverse wauwwauw pedaler og andre analoge anordninger der former lyden. 

Den er lidt billigt bare at skrive computergenereret musik. Der er keyboars, synsthesizere og alverdens andre ting der bliver benyttet. 

Hvis vi så endelig skal tale akustiske instrumenter hvor indspilningerne ikke er efterbehandlet, så man kan høre hvordan instrumenterne lyder, fordi man kende dem i virkeligheden, så må man da lige støtte sig til musikerne som er ret hurtige til at sige at alle guitarer og andre instrumenter har deres egen unikke lyd. 





endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 19:57
Enig med Slumbert, hvis budskabet er, at der ikke på samme måde findes målbar facitliste for lyd, som der gør for billede . .

Til gengæld enig med JeTex, hvis holdningen (mellem linierne)er,at computere er mere destruktive for musik end positivt bidragende . .

Eneste gang jeg oplevede Prince live overraskede han i introen med at bekendtgøre noget i retning af :
 " Ladies and Gentlemen we don’t use computers at all,only instruments - hope you like it . . "  
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu var det ikke mig der sprang op som trold af en æske, og spillede sur gammel mand. Det var heller ikke mig, der tilsyneladende lagde en anden værdi til mit skriv, end jeg havde tiltænkt. Så hvis du havde været i tvivl om meningen eller hensigten, så kunne du have spurgt.
Men mit indlæg, skulle åbenbart tolkes af dig som om, at den musikform var underlig eller whatever. Det har jeg aldrig skrevet, ej heller ment.
Du har fuldstændig ret i, at jeg ikke ved hvordan guitaren har lydt i studiet, eller hvordan man ville have den til at lyde. Og det er så kernen i dit mavesure opstød, at jeg på en eller måde skulle vide. Ser du, det var ikke pointen med indlægget, men derimod, at de fleste ved hvordan en guitar lyder i virkeligheden, og derfor har nemmere ved, at genkende og vurdere naturligheden i gengivelsen på deres setup ( mener endda, for forstålighedens skyld, at jeg et sted skrev “rene indspilninger”).
Og der hvor du så gik helt fejl, var da jeg udtrykte, at kun produceren ved hvordan den computergenereret musik skal lyde. Vi kan også sige kunstneren, frembringer musikstykker der ikke relaterer til genkendelige musikinstrumenter. Og her forsøgte jeg blot, at sige, hvordan skal jeg kunne sige om det lyder korrekt ( i forhold til lyden af genkendelige instrumenter).

Jeg kan se du blev lidt fornærmet, men du svarer jo faktisk ikke rigtigt. Det er fint at skriver computergenereret musik, men langt det meste musik i dag har været gennem digitale filtre og er på den vis computergenereret. Dertil er musikken formet af diverse wauwwauw pedaler og andre analoge anordninger der former lyden. 

Den er lidt billigt bare at skrive computergenereret musik. Der er keyboars, synsthesizere og alverdens andre ting der bliver benyttet. 

Hvis vi så endelig skal tale akustiske instrumenter hvor indspilningerne ikke er efterbehandlet, så man kan høre hvordan instrumenterne lyder, fordi man kende dem i virkeligheden, så må man da lige støtte sig til musikerne som er ret hurtige til at sige at alle guitarer og andre instrumenter har deres egen unikke lyd. 





Fornærmet, ikke i nærheden, nærmere forundret.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du ganske udmærket ved hvad der menes, når termen computergenereret musik/kunstværker bruges. Og du kan nævne alle mulige instrumenter, der er opfundet i nyere tid, og kan efterligne akustiske instrumenter i alle afskygninger, og som måske ikke lyder helt som originalinstrumentet. De kan såmænd også lyde som alt andet end genkendelige akustiske instrumenter, hvor det måske bliver sværere eller måske umuligt, at vide hvordan det skal lyde. 
Og så er der genkendelige instrumenter, hvor kunstner eller producer har skamredet optagelsen i diverse computere, filtre osv, her kan det jo også være svært at snakke om naturtro lyd. 
Et strengeinstrument med resonanskasse lavet på naturens egne råmaterialer, vil vel i et eller andet omfang på mikrodetaljeniveau, fremstå med egen unik lyd. Men vil det ændre på, at det lyder naturtro, næppe.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 21:49
Jetex

Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener med computergenereret musik. 

Vi andre ved jo strengt taget heller ikke hvordan Maria Callas skal lyde og vi aner intet om hvordan Miles Davis lød live, so blev optaget med det udstyr de havde dengang.

Bare fordi en akustisk "ren" optagelse af en guitar lyder 100% naturligt på et anlæg betyder det slet ikke at netop den guitar rent faktisk har den lyd i virkeligheden. For at sige at anlægget gengiver lyden naturtro, så skal man kende den bestemte guitar, og de stemmer der synger.

Min pointe er at det er lige så specifikt, som den computergenererede musik produceren hører i studiet.

Jeg siger jo ikke at det kan lyde virkeligt godt, men er bare ikke enig med dig.


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2021 kl. 22:18
Bølgen af "un-plugged" i slut80’erne var i min verden en erkendelse af, at - fra nu af tar computerne over i alle leddene . 

Redigeret af Lennon - 05-Marts-2021 kl. 22:20
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu