recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det med vinylplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er det med vinylplader?

 Besvar Besvar Side  <1 678910 14>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Musik genrer overlapper ofte hinanden, og man får nye oplevelser i filmmusik. Og får måske lyst til at udforske en ny genre. Jeg har været hele raden rundt fra pop til jazz, rytmisk musik og ballader, klassisk og musical, nyere musik. 

Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene.

Jazz Samba er en fremragende plade, Charlie Byrd gør det også ski*e godt på guitar. Klar anbefaling, fin Bossa Nova plade! 

Svært underligt, at den er optaget i en kirke i Washington D.C., når man tænker på hvor meget Rio-lyd der er over den! Geek
Ha så er det derfor den lyder sådan. Jeg synes man glemmer at det er dårligt optaget, når først musikken kører derudaf.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd

Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok.
der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter.


Hvordan gør jeg det med cder ?
der dacs som fx fra ps audio, som gør det. Og ellers burde man nemt kunne Google sig frem til det.

Jeg er først lige begyndt med mib roon, at oversample, da jeg ville prøve det, og det giver en mere naturlig lyd. Og lod min yngste datter lytte uden hun viste hvad jeg slog fra og til, og hun var enig med det lyd mere behageligt og mere naturligt
Hæng et tykt tæppe foran højttaleren, så lyder det analogt.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd

Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok.
der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter.


Hvordan gør jeg det med cder ?
der dacs som fx fra ps audio, som gør det. Og ellers burde man nemt kunne Google sig frem til det.

Jeg er først lige begyndt med mib roon, at oversample, da jeg ville prøve det, og det giver en mere naturlig lyd. Og lod min yngste datter lytte uden hun viste hvad jeg slog fra og til, og hun var enig med det lyd mere behageligt og mere naturligt

Hæng et tykt tæppe foran højttaleren, så lyder det analogt.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Musik genrer overlapper ofte hinanden, og man får nye oplevelser i filmmusik. Og får måske lyst til at udforske en ny genre. Jeg har været hele raden rundt fra pop til jazz, rytmisk musik og ballader, klassisk og musical, nyere musik. 

Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene.

Jazz Samba er en fremragende plade, Charlie Byrd gør det også ski*e godt på guitar. Klar anbefaling, fin Bossa Nova plade! 

Svært underligt, at den er optaget i en kirke i Washington D.C., når man tænker på hvor meget Rio-lyd der er over den! Geek
Ha så er det derfor den lyder sådan. Jeg synes man glemmer at det er dårligt optaget, når først musikken kører derudaf.

Tja, min lyder ganske godt. Lidt klinisk, måske. 
Det er en Verve reissue fra 2019, da den originale presning er lidt svær at skaffe.

Hvilken udgave har du? 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Musik genrer overlapper ofte hinanden, og man får nye oplevelser i filmmusik. Og får måske lyst til at udforske en ny genre. Jeg har været hele raden rundt fra pop til jazz, rytmisk musik og ballader, klassisk og musical, nyere musik. 

Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene.

Jazz Samba er en fremragende plade, Charlie Byrd gør det også ski*e godt på guitar. Klar anbefaling, fin Bossa Nova plade! 

Svært underligt, at den er optaget i en kirke i Washington D.C., når man tænker på hvor meget Rio-lyd der er over den! Geek
Ha så er det derfor den lyder sådan. Jeg synes man glemmer at det er dårligt optaget, når først musikken kører derudaf.

Tja, min lyder ganske godt. Lidt klinisk, måske. 
Det er en Verve reissue fra 2019, da den originale presning er lidt svær at skaffe.

Hvilken udgave har du? 
Jeg synes ikke der er forskel på den ja kliniske lyd fra vinyl til CD. Hele min vinylsamling er sendt videre til sønnike som har opdaget det vidunderlige i fordybelse af hele album. Jeg har opkøbt rigtig mange af de gamle vinyler på CD. Jazz Samba med Stan Gets er en af mange Jazz Bossa Nova skiver i et boxset med 18 originale udgivelser i 24 bit digital remastered uncompressed 44,1 KHz 16 bit CD’s. Der står Masterworks Series Original Albums.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 19:07
Lyder som et lækkert sæt. Er ret sikker på at min også er en digital remaster.
Lidt ærgerligt, men det er sådan det er.
Jeg har simpelthen ikke tid og penge til at købe de originale presninger.
Bare jeg havde.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 21:26
Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.
Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har.
Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp.
Den seneste var ac dc nye
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.
Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har.
Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp.
Den seneste var ac dc nye

Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Big smile
Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt. 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.
Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har.
Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp.
Den seneste var ac dc nye

Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Big smile
Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt. 

Det jeg enig i her: Den sidste LP plade jeg hørt var 80´er holdets danske vm sang recepten. Den havde en behagelig lyd og pladen var ikke så stor som alm. LP plade. Men den lyder godt vinyl.
Behageligt man ikke behøver at skrifte nr. den havde kun en sang :)


Redigeret af LofterPalle - 14-April-2021 kl. 12:24
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.
Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har.
Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp.
Den seneste var ac dc nye

Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Big smile
Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt. 

Et lille tip er at lade muligheden for at skifte nummer henne ved anlægges når du lytter til CD eller streamer.

Hvad er fødekæden når du lytter til vinyl? Du skriver det er trættende at lytte til digitalt, men jeg vil hævde det ikke er fordi det er digitalt, eller det bør det ikke være. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.
Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har.
Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp.
Den seneste var ac dc nye

Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Big smile
Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt. 

Et lille tip er at lade muligheden for at skifte nummer henne ved anlægges når du lytter til CD eller streamer.

Hvad er fødekæden når du lytter til vinyl? Du skriver det er trættende at lytte til digitalt, men jeg vil hævde det ikke er fordi det er digitalt, eller det bør det ikke være. 

Ikke sikker på jeg helt forstår dit råd og dit spørgsmå?! Går ikke ud fra at du tager min lille far-vits alvorligt?

Jeg FØLER ikke lyttetræthed ved vinyl på samme måde som jeg oplever det ved streaming.
Med hensyn til fødekæde, har jeg listet en del af mit udstyr i min signatur. 

Er det rigtigt forstået? Smile


Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Her vandt lp’erne ind igen fordi jeg simpelthen ikke længere lyttede til musik. Det var egentlig bare baggrundsstøj.
Så nu er det istedet blevet en mere “mindfulness” tilgang jeg har.
Jeg har dog ikke mere nostalgi over det end at jeg gerne køber nye udgivelser på lp.
Den seneste var ac dc nye

Helt samme scenarie her. Jeg fordyber mig meget mere i musikken, alene fordi jeg er for doven til at rejse mig fra sofaen, for at skifte nummer. Big smile
Jeg er også meget glad for den rigtigt fine lyd man opnår med vinyl. Det er langt fra så trættende at lytte til som digitalt. 

Et lille tip er at lade muligheden for at skifte nummer henne ved anlægges når du lytter til CD eller streamer.

Hvad er fødekæden når du lytter til vinyl? Du skriver det er trættende at lytte til digitalt, men jeg vil hævde det ikke er fordi det er digitalt, eller det bør det ikke være. 

Ikke sikker på jeg helt forstår dit råd og dit spørgsmå?! Går ikke ud fra at du tager min lille far-vits alvorligt?

Jeg FØLER ikke lyttetræthed ved vinyl på samme måde som jeg oplever det ved streaming.
Med hensyn til fødekæde, har jeg listet en del af mit udstyr i min signatur. 

Er det rigtigt forstået? Smile



Forstår ikke far-vitsen Hvis det er det med dovenskab, så vil jeg nævne at når min bagdel først er sunket ned i sofaen, så skal den ikke op lige med det samme.

Jeg spørger til fødekæden, da du har Lyngdorf og dermed også digital forstærkning som en del af fødekæden, så finder det lidt underligt du skriver at det er trættende af lytte til digitalt.

Personligt oplever jeg ikke lyttetræthed ved digitale kilder, Så jeg vil tillade mig at være flabet og mene at der måske er noget i din fødekæde der ikke er helt som det skal være eller en kombination at tingene der i sidste ende betyder du hurtigere finder det trættende at lytte til digitale kilder. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu