recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flytte plads fra D-drev til C-drev.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flytte plads fra D-drev til C-drev.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flytte plads fra D-drev til C-drev.
    Sendt: 11-April-2021 kl. 13:35
Hej.

Jeg var ved at hjælpe min far med at rydde lidt op på hans computer, over Teamviewer. Selv efter oprydningen er der ikke så voldsomt meget plads tilbage på hans C-drev, men masser af plads på hans D-drev. I sin tid da jeg satte hans computer op, delte jeg hans 250 GB SSD op i ca. 50 GB til C-drev og 200 GB til D-drev. Det gjorde jeg med Easus Partitionmaster, der stadig er installeret på hans computer. Så jeg tænkte at jeg lige kunne bruge det til at flytte noget plads fra D-drevet til C-drevet.

Jeg er ellers ret sikker på at jeg har gjort noget tilsvarende før, men idag kunne jeg ikke finde ud af det. Jeg gjorde D-drevet mindre. Så var der noget ikke-allokeret plads, som jeg så ville lægge til C-drevet. Men det kunne jeg ikke få den til.

Hvordan er det nu lige man gør det?  Smile  Det er jo ikke noget jeg gør hver dag.  LOL  Det er jo som regel kun en sjælden gang imellem.


Redigeret af Thorvald - 11-April-2021 kl. 13:35
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 14:10
Brug diskhåndtering
Start - kør - DISKMGMT.MSC


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej.

Jeg var ved at hjælpe min far med at rydde lidt op på hans computer, over Teamviewer. Selv efter oprydningen er der ikke så voldsomt meget plads tilbage på hans C-drev, men masser af plads på hans D-drev. I sin tid da jeg satte hans computer op, delte jeg hans 250 GB SSD op i ca. 50 GB til C-drev og 200 GB til D-drev. Det gjorde jeg med Easus Partitionmaster, der stadig er installeret på hans computer. Så jeg tænkte at jeg lige kunne bruge det til at flytte noget plads fra D-drevet til C-drevet.

Jeg er ellers ret sikker på at jeg har gjort noget tilsvarende før, men idag kunne jeg ikke finde ud af det. Jeg gjorde D-drevet mindre. Så var der noget ikke-allokeret plads, som jeg så ville lægge til C-drevet. Men det kunne jeg ikke få den til.

Hvordan er det nu lige man gør det?  Smile  Det er jo ikke noget jeg gør hver dag.  LOL  Det er jo som regel kun en sjælden gang imellem.

Easeus-programmet er også ganske godt... MEN!!! Sørg alligevel lige for, at billeder, dokumenter og andre personlige filer er gemt på eksterne dimser, eller på et online-drev!! Hvis nu, det skulle ende i hegnet...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 15:26
#KlausDM: Nå det vil sige Windows egen diskhåndtering er lige så godt til det?

#mnielsen: I princippet ja. Men jeg har nu aldrig haft problemer med det. Jeg har aldrig oplevet at data er blevet slettet efter sådanne operationer.  Smile
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

#KlausDM: Nå det vil sige Windows egen diskhåndtering er lige så godt til det?

#mnielsen: I princippet ja. Men jeg har nu aldrig haft problemer med det. Jeg har aldrig oplevet at data er blevet slettet efter sådanne operationer.  Smile

Gør de nu alligevel. Fordi, hvis nu der skulle ske noget... Det er ikke sikkert, at videoer og Word-dokumenter kan gendannes med diverse filrecovery-programmer. Det skal du SLET ikke regne med. Så kom du bare igang med at gemme eksternt. Blot mit råd.

Du bliver jo også advaret om risikoen, i Easeus-programmet, så vildt jeg husker.


Redigeret af mnielsen - 11-April-2021 kl. 15:35
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 15:39
Jeg har i mange år haft ekstern backup af data fra min computer. P.t. kun på ekstern HDD, tidligere havde jeg også keepit - det må jeg se om jeg kan komme tilbage til. Men nu er det min fars computer vi snakker om, ikke min. Men som sagt - der er aldrig sket noget ved at ændre på størrelser af partítioner.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 15:42
Windows' egen diskhåndtering kan ikke klare opgaven, da det kræver D-drevet skal flyttes. Hvis D kunne nedlægges, kunne diskhåndterng klare det, da C så blot skulle udvides.


Redigeret af bubbleboy - 11-April-2021 kl. 15:43
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 16:00
D-drevet skal ikke flyttes. Det skal bare laves mindre - og den plads, der bliver til overs, skal lægges til C-drevet.

Jeg har godt nok tænkt på, om jeg kunne sammensmelte C- og D-drev - og så bagefter dele det op igen. Men det tror jeg ikke vil fungere. Det så i hvert fald ikke ud til at være muligt i Easus.

Så opgaven er: Lave D-partitionen mindre og flytte den overskydende plads over på C-drevet.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 16:15
Det af flytte... Det handler om den måde, dine drev ligger fysisk/logisk på SSD'en. D skal flyttes, før du kan udvide C. Andre partitioneringsprogrammer kan gøre det, diskhåndtering kan ikke.


Redigeret af bubbleboy - 11-April-2021 kl. 16:18
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:08
Ok - tror ikke jeg helt forstår det med at "flytte D". Der er kun en harddisk (dvs. SSD) i computeren og denne er partitioneret i et C-drev og et D-drev.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:29
Det er en intern flytning af data på din SSD.

|data fra C|data fra D|

skillelinjen mellem C og D skal flyttes, før C kan udvides.

Diskhåndtering kan kun flytte den linje, som markerer slutningen på et drev. Her skal linjen, som markerer starten på D, flyttes.

Når D er flyttet, ser det sådan ud:

|data fra C|tomrum|data fra D|

C kan nu udvides.


Redigeret af bubbleboy - 11-April-2021 kl. 17:46
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2021 kl. 07:41
Ok - ja, i Easus kan man gøre det grafisk, men i Windows diskhåndtering, ser det ud til der kun er funktionen "formindsk diskenhed". Men den funktion vil ikke fungere - sådan at man så kan udvide C-partitionen bagefter?

Og ja, som du forklarer det, var også sådan jeg forsøgte i Easus. Men jeg kunne ikke gøre (data fra C) længere, for at inkludere "tomrummet". Og det undrede mig, fordi jeg er ret sikker på jeg har gjort noget tilsvarende før. Men om det har været i Easus programmet, andet program eller i Windows Diskhåndtering husker jeg ikke.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu