recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er OLED ok til vores brug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er OLED ok til vores brug?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg forstår simpelthen ikke jer OLED fanboys, at i betragter OLED som en religion, som skal forsvares, ved at gå til angrib på dem som bare kommer med det mindste kritik af jeres religion.
Jeg svarede faktisk bare på følgende udsagn fra Munch, som for det til at lyde som om det kun er ved nedenstående forhold der opstår burnin, hvor jeg så blot henviser til en tråd hvor flere har burnin, selvom de blot har brugt deres skærm til almindeligt brug.

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til almindeligt brug med varieret indhold er der intet at være nervøs for ved Oled. Der hvor der opstår retention eller burn in, er ved statisk indhold som ved spil og visse kraftige kanal logoer vises i timevis hver dag. Så opbygges der over tid en anden ældning af pixels i det område. 
Man gider jo næsten ikke, at deltage i en tråd, hvor man ved brug af en given teknologi er fanboy eller det er en religion. Der er en masse prædikater, jeg kunne kunne hæfte på sådanne tåbelige udsagn, men det vil jeg undlade.
Dit link henviser jo lige netop til en tråd, hvor en bruger starter ud med, at jeg bruger tv2 news alt for meget.
Som gammel plasma bruger og nu med et oled fra september 2017, altså i omegnen af 3,5 år, ser jeg ingen fejl på mit oled. Tænker jeg over hvordan jeg bruger mit tv, ja i høj grad. Er jeg mere nervøs end med mine plasma tv, nej, mine plasma tv var så følsomme for logoer o.lign. at jeg nærmest ikke turde bruge dem. Her er mit oled tv langt bedre, og har aldrig set skyggen af retention ( ved fratræk af første opstart med indstillingsmenuer i lang tid på skærmen), siden første opstart af tv har jeg aldrig set skyggen af retention eller andet lignende.
Problemet opstår hvis en tv kanal med uheldige logoer, ses i flere timer hver dag. Det kan alsidigt tv brug ikke rette op på, og til sidst vil ujævn pixel slitage vise sig. Det vil i den sammenhæng ikke komme i kategorien normalt brug af et oled tv, og der skal ses efter mindre følsom teknologi. 
Hvis jeg havde små børn i huset, der hver dag så flere timer på tv kanaler med hidsige logoer, blev det ikke på et oled tv. Her ville jeg installere et lcd tv i et alrum/børneværelse, og leve ubekymret. Alternativet ville være, op i r...., jeg køber et nyt tv når/hvis der opstår burn in.




Redigeret af JeTex - 18-April-2021 kl. 15:08
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg forstår simpelthen ikke jer OLED fanboys, at i betragter OLED som en religion, som skal forsvares, ved at gå til angrib på dem som bare kommer med det mindste kritik af jeres religion.
Jeg svarede faktisk bare på følgende udsagn fra Munch, som for det til at lyde som om det kun er ved nedenstående forhold der opstår burnin, hvor jeg så blot henviser til en tråd hvor flere har burnin, selvom de blot har brugt deres skærm til almindeligt brug.

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til almindeligt brug med varieret indhold er der intet at være nervøs for ved Oled. Der hvor der opstår retention eller burn in, er ved statisk indhold som ved spil og visse kraftige kanal logoer vises i timevis hver dag. Så opbygges der over tid en anden ældning af pixels i det område. 


Man gider jo næsten ikke, at deltage i en tråd, hvor man ved brug af en given teknologi er fanboy eller det er en religion. Der er en masse prædikater, jeg kunne kunne hæfte på sådanne tåbelige udsagn, men det vil jeg undlade.
Dit link henviser jo lige netop til en tråd, hvor en bruger starter ud med, at jeg bruger tv2 news alt for meget.
Som gammel plasma bruger og nu med et oled fra september 2017, altså i omegnen af 3,5 år, ser jeg ingen fejl på mit oled. Tænker jeg over hvordan jeg bruger mit tv, ja i høj grad. Er jeg mere nervøs end med mine plasma tv, nej, mine plasma tv var så følsomme for logoer o.lign. at jeg nærmest ikke turde bruge dem. Her er mit oled tv langt bedre, og har aldrig set skyggen af retention ( ved fratræk af første opstart med indstillingsmenuer i lang tid på skærmen), siden første opstart af tv har jeg aldrig set skyggen af retention eller andet lignende.
Problemet opstår hvis en tv kanal med uheldige logoer, ses i flere timer hver dag. Det kan alsidigt tv brug ikke rette op på, og til sidst vil ujævn pixel slitage vise sig. Det vil i den sammenhæng ikke komme i kategorien normalt brug af et oled tv, og der skal ses efter mindre følsom teknologi. 
Hvis jeg havde små børn i huset, der hver dag så flere timer på tv kanaler med hidsige logoer, blev det ikke på et oled tv. Her ville jeg installere et lcd tv i et alrum/børneværelse, og leve ubekymret. Alternativet ville være, op i r...., jeg køber et nyt tv når/hvis der opstår burn in.





Fansboy blive trættende i længden at høre på, og åbentbart er det oled der blive tilbedt i øjeblikket
Hvis der er nogle områder hvor man syntes at et LCD tv vil være bedre, hvad er der så galt købe et LCD tv
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Dit link henviser jo lige netop til en tråd, hvor en bruger starter ud med, at jeg bruger tv2 news alt for meget.
Linket henviser til en længere tråd, hvor flere andre bruger som har haft et almindeligt brug af deres skærm, også har fået burnin bla. som en stor plamage midt på skærmen.

Bare fordi jeg pointere at man altså også kan risikere burnin ved alm. brug af en OLED, betyder ikke jeg straks er en OLED hader, og det betyder heller ikke at jeg påstår at alle OLED skærme får det problem.
Folk der går ud og køber en OLED skærm skal blot kende den risiko.

Hvis jeg stod og skulle have en ny skærm i morgen, så ville det nok blive en OLED.
Mvh Jesper
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg forstår simpelthen ikke jer OLED fanboys, at i betragter OLED som en religion, som skal forsvares, ved at gå til angrib på dem som bare kommer med det mindste kritik af jeres religion.
Jeg svarede faktisk bare på følgende udsagn fra Munch, som for det til at lyde som om det kun er ved nedenstående forhold der opstår burnin, hvor jeg så blot henviser til en tråd hvor flere har burnin, selvom de blot har brugt deres skærm til almindeligt brug.

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til almindeligt brug med varieret indhold er der intet at være nervøs for ved Oled. Der hvor der opstår retention eller burn in, er ved statisk indhold som ved spil og visse kraftige kanal logoer vises i timevis hver dag. Så opbygges der over tid en anden ældning af pixels i det område. 

Da du er meget aktiv i begge aktuelle OLED- tråde (her og på flatpanels), har du helt sikkert læst at den person som er ramt af Burn In i den tråd du linker til på rec.dk, brugte skærmen til TV2 News 75% af tiden. Det er bestemt ikke "normal" brug. Der vil jeg KLART anbefale LCD og hverken OLED eller Plasma. Det er hård kost.

Hvor er det i øvrigt plat at kalde folk, der ikke deler dine holdninger, for fanboys. Tror på at en mere nuanceret tilgang, er bedst for folk der spørger ind til teknologierne. 

(kender i øvrigt flere der har fået burn in på Plasma, blandt andre mig selv).
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:



Hvis jeg stod og skulle have en ny skærm i morgen, så ville det nok blive en OLED.
Sådan Thumbs Up
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Dit link henviser jo lige netop til en tråd, hvor en bruger starter ud med, at jeg bruger tv2 news alt for meget.
Linket henviser til en længere tråd, hvor flere andre bruger som har haft et almindeligt brug af deres skærm, også har fået burnin bla. som en stor plamage midt på skærmen.

Bare fordi jeg pointere at man altså også kan risikere burnin ved alm. brug af en OLED, betyder ikke jeg straks er en OLED hader, og det betyder heller ikke at jeg påstår at alle OLED skærme får det problem.
Folk der går ud og køber en OLED skærm skal blot kende den risiko.

Hvis jeg stod og skulle have en ny skærm i morgen, så ville det nok blive en OLED.
Muligt du ikke er oled hader, men du glemmer hurtigt det dumsmarte fanboy, du gør brug af. 
En stor plamage midt på en skærm lyder ikke som burn in, med mindre der er kørt tv pejs i timevis. Det reelle at henvise til, ville være Rtings massive test af oled, hvor der både testes ensidigt og det vi andre kalder normalt brug. Og ved det normale brug i testen, er der sjovt nok ikke problemer.
Brug af tv hos familien DK, bliver aldrig en videnskabelig undersøgelse, men det er testen fra Rtings (eller meget tæt på). 


Redigeret af JeTex - 18-April-2021 kl. 16:44
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
J.V Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Februar-2019
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.V Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 22:51
Men Axlon så er du jo også fanboy af Oled., det er ihverfald hvad jeg får ud at læse dine beskeder. Når jeg læser det du skriver er det dig som næsten angriber folk fordi de har oplevet at Oled virker fint. Af samme grund kan jeg så sige at det ikke passer at du ikke har burn in på dit plasma da mit gamle plasma fik burn in. Ahh dog? Nu købte jeg Oled fordi jeg vil have et godt billede. Men så er jeg ven også Oled fan? Jeg er ihverfald glad for det
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 09:34
Hvis ikke man sætter pris på et kongebillede og det meget er børnene som ser tv, så ville jeg vælge et billigere LCD. Når det er sagt, har et LCD kun et godt billede i solskin, set lige forfra. Ellers er OLED en klar vinder. 
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 14:21
"når det er sagt, har et LCD kun et godt billede i solskin, set lige forfra. Ellers er OLED en klar vinder. "

Jeg må virkelig have et dårligt syn så.. Og resten af familien også. Synes billedet er glimrende på mit 75" LCD TV. .Super farver, (også når der er lyst) og super sortniveau.. Derimod synes jeg mange Oled's mangler "punch" i lyset og jeg kan vitterligt ikke se forskel på niveauet af sort. Så skal jeg virkelig sidde og nærstudere billedet op imod mit LCD. 

selv set meget fra skrå kan jeg ikke se noget dårligt billede. Det er stadig ganske glimrende. 

Men ok. jeg er også en af dem der ikke kan høre forskel på Spotify og Tidal premium.. Så jeg er nok både halvblind og halvdøv :)
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 14:55
det vigtige er at man selv er tilfreds.  

Der er ikke tale om halv blind eller andre ting.  

Vi har forskellige værdier.

Fakta kan være meget langt fra hvad man selv syntes. 
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 15:24
Det er det jeg prøver på at sige. det kan godt være et oled er "målt" til at være mest korrekt mht. korrekt farvegengivelse osv. men hvis 90% af brugerne aligevel skruer på farverne bagefter, bliver det så ikke lidt som den der køber HDMI kabler til 10.000 kr og mener de kan se forskel?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Det er det jeg prøver på at sige. det kan godt være et oled er "målt" til at være mest korrekt mht. korrekt farvegengivelse osv. men hvis 90% af brugerne aligevel skruer på farverne bagefter, bliver det så ikke lidt som den der køber HDMI kabler til 10.000 kr og mener de kan se forskel?
Den vej skal du ikke gå ud af, alle TV kan vise korrekte farver når de blir korrekt kalibreret. Så hvis folk “piller” så får de samme forkerte billede uanset billedteknologi. Der er dog en tendens til at når man bruger flere penge på et bedre TV, og ellers er bruger herinde. Så ofrer man en prof. kalibrering.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu