recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forældelse af forbrugerelektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forældelse af forbrugerelektronik

 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 21:57
Men, er forbrugerne klar til at betale for et produkt der er bygget til at holde i 10 år?

Mit 50” tv der er over 10 år gammel kostede godt og vel 30.000 som nyt. Hvem vil betale der i dag, når et 65” OLED kan fås til under 1/3 af prisen?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 00:09
En af mine venner har et ViewSonic 42" som er 12 år gammelt, så selv billige mærker kan skam holde længe. Det er dog ikke et SmartTV.


Redigeret af ASKF - 09-December-2021 kl. 00:10
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 06:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men, er forbrugerne klar til at betale for et produkt der er bygget til at holde i 10 år?

Mit 50” tv der er over 10 år gammel kostede godt og vel 30.000 som nyt. Hvem vil betale der i dag, når et 65” OLED kan fås til under 1/3 af prisen?

Jeg tror lige så meget det har med forretningsmodellen at gøre. Smart TV har generelt ikke en åben app-butik. Tilføjelse af nye tjenester, som tilføjes, er typisk en aftale mellem udbyder og TV-producent. Der kan ikke indsendes nye apps på samme måde, som til Apple og Googles app-butikker.

Efter salget af et Smart TV sker, er der ikke så meget indtjening at hente. Det ville ikke koste det store at indbygge "Apple TV" eller "Nvidia Shield" i en skærm, for de har allerede en systemchip til smart/app-delen, der koster en sjat. Google har større incitament til at opdatere Android TV fordi der sælges apps og lidt spil samt fremvises reklamer, ligesom Apple har stort incitament til at opdatere Apple TV fordi app-butikken er aktiv og fordi de har egne betalingstjenester, som folk købere forventer at kunne bruge på TV'et.

Smart TV-producenter har øget deres fokus på eftersalgsindtjening bl.a. ved i stigende grad at vise målrettede reklamer på og udenfor deres Smart TV, drevet af brugerdata som indsamles på Smart TV. Der er ikke meget snak om det, men generelt har Smart TV et såkaldt 'Automated Content Recognition' (ACR) system, der analyserer alt på skærmen – også jeres feriebilleder – vha. billedanalyse for at afgøre, hvad der ses, så interesser mv. kan udledes. Med et Smart TV bliver brugeren i stigende grad produktet. Paradoksalt nok kan det vel give producenterne incitament til i højere grad at opdatere Smart TV efter køb, men jeg vil argumentere for det, at det er af de forkerte årsager.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 06:58
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er sgu en trist udvikling. Forbrugere som mig vil være mest tjent med bare at købe en monitor og så bruge Shield eller ATV ved siden af
Jeg tvivler på, det bliver billigere af den grund, så jeg kan ikke se problemet?

Stopper det med at virke efter nogle år, så er tiden vel kommet til at skifte til en anden platform og investere i noget nyt, hvor man så kan nøjes med en ekstern boks, der i tilgift klarer opgaven både bedre, hurtigere og har langt flere funktioner...


Redigeret af Supergris - 09-December-2021 kl. 06:58
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men, er forbrugerne klar til at betale for et produkt der er bygget til at holde i 10 år?


Der står jo ikke, at det skal holde i 10 år, men at det skal kunne repareres. Altså skal de opretholde et reservedelslager.

Men det er ikke holdbarheden af hardware, der er problemet her i tråden, men derimod "holdbarheden" af software.

Derudover kunne det være rart, hvis vi fik stoppet dette "race to the bottom", som vi har oplevet i mange år.

Ja, ting er blevet meget billigere i dag, men enten holder det ikke så længe, eller også finder producenter andre måder at tjene deres penge på (reklamer eller lignende).

Jeg ville foretrække, at producenter rent faktisk tjente penge på salg af deres produkter, så diverse mere eller mindre lyssky aktiviteter blev lagt på hylden.

I en lang årrække, var det kun Samsung og Apple, der tjente penge på at sælge mobiltelefoner. Det er ikke holdbart i længden og ikke godt for konkurrencen.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Men, er forbrugerne klar til at betale for et produkt der er bygget til at holde i 10 år?


Hej.

Nej, spørgsmålet er, om forbrugerne klar til at bruge software der er udviklet til en 8-9 år gammel CPU?

Hvert, eller hvert andet år kommer der nye hurtigere CPU'er. Og efterhånden som styresystemerne opdateres bruger man de nye muligheder. Skal forbrugerne have mulighed for at bruge de nye features selv om det hakker lidt, eller skal de kun have lov til at kunne se de TV kanaler der fandtes APPs til, da enheden var ny?

Jeg tror at et af problemerne er, at TV eller boks fabrikanterne, kun får betaling en gang. Når enheden sælges.
Og mener at en abonnements baseret løsning ville give bedre opdateringer i længere tid. Hvis et TV eller boks styresystem i dag koster fabrikken 200 kr at levere, ville jeg hellere betale 33 kr om året, så længe jeg bruger apparatet. Men det vil selvfølgelig kræve, at min købspris blev sat 200 kr ned. Og at man finder et system, hvor der ikke kan snydes med falske pris nedsættelser. 

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 09-December-2021 kl. 09:39
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 10:07
Apple TV HD og Nvidia Shield 2015 virker da fint endnu til apps, streaming, spil og meget andet. De er begge på vej mod deres 7. år.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Apple TV HD og Nvidia Shield 2015 virker da fint endnu til apps, streaming, spil og meget andet. De er begge på vej mod deres 7. år.

Hej.

Nu kender jeg ikke lige forskel på de forskellige android Shield bokse.

Men er der ikke noget med at at Android TV ikke har App til Boxer/Norlys?

Og hvis jeg husker flere år tilbage, hvor lang tid tog det før DR TV App kom til Android TV?


Men hvis vi tog en YouSee boks i gamle dage, fik YouSee betaling for både Hardware og Firmware for hver solge boks.

Men alle ville have Apps og syntes at det var så godt. Men pludseligt blev markedet delt op i to.
Nogle få leverede bokse og styresystemer og fik betaling for det.

Mange andre skulle nu levere Apps, og helst gratis. Og nu klager vi over at de ikke bliver opdateret, eller ikke spiller perfekt på ældre hardware.

Men vi har selv ønsket det.

Hilsen Carsten.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 11:41
Boxer har aldrig været tilgængelig som app til Android TV, så den kan jo ikke forsvinde Smile

Jeg synes ikke man kan sige, at apps kommer som følge af forbrugernes ønsker. Udbredelsen af internettet og streamingtjenester har foranlediget apps. Browseren i sig selv er ikke en gangbar løsning til streaming på TV-skærmen idet den er udviklet til mus/keyboard som inputmetode. Så appen er der hvor branche og forbruger mødes om noget, der giver mening.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 11:45
Jeg har været i kontakt med Jyllands-Posten om Smart TV, der forældes, og apps, der forsvinder. Det er på tide, at emnet også tages op i større danske medier. Jeg tillader mig derfor at henvise til denne tråd, hvis en af jer har oplevet at miste apps efter køb af Smart TV og ønsker at dele historien med Jyllands-Posten: https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=24&t=52615

Vi kommer desuden til at sætte spot på emnet igen på Flatpanels. Det bliver nok engang i 1. kvartal 2022.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 13:26
Der har været snakket så meget om Apple TV og Nvidia Shield her i tråden, men er der virkelig ikke andre end de to streaming enheder der kan klare apps fra alle de store streaming udbydere i DK?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2021 kl. 13:38
Xiaomi Mi Box, der findes i flere versioner, kan også. Den er ligesom Nvidia Shield baseret på Googles Android TV-platform.

Og så er der 'Chromecast med Google TV', der – som navnet antyder – kører Google TV, hvilket er en ny brugerflade ovenpå Android TV. Så den har samme apps som Android TV-enheder. Vær dog opmærksom på, at den nye Chromecast ikke er officielt lanceret i Danmark, så det er ikke alle funktioner der virker endnu.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu