recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny surround receiver, men hvad med stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny surround receiver, men hvad med stereo?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny surround receiver, men hvad med stereo?
    Sendt: 30-Maj-2022 kl. 23:40
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2022 kl. 21:30
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2022 kl. 20:55
Angående med stereo, så vil jeg, hvis du har pladsen, købe en dedikeret stereoforstærker. En moderne stereoforstærker har en såkaldt HT-bypass mulighed, hvor du har en analog indgang, der forbigår forstærkerens indbyggede pre-amp, og derfor kun vil virke som effektforstærker, altså ingen volumekontrol. Så, når du kører stereo, så bruger du kun stereoforstærkeren. Ser du film, så tændes begge to, og stereoforstærkeren skiftes til HT-bypass indgangen, og vil så virke som effektforstærker for dine fronter. Fronthøjttalerne er selvfølgelig koblet på din stereo så, og mellem stereo og surroundforstærker går der bare et phonokabel fra pre-out til HT-bypass indgangen.

Det er også sådan mit eget system er sat op. Det bedste fra begge verdener, uden nogen af ulemperne :)
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2022 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og, Denon/Marantz lyder jo ikke ens, så hvad skal den oplysning bruges til. 


Der har da ellers været en del eksempler på at kun kassen er forskellig.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2022 kl. 09:01
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Marantz og Denon er stort set identiske indeni! Samme ejer, samme samlebånd, samme indhold.

Jeg har haft både Denon og Yamaha receiver, og foretrækker klart Yamaha (som også er det jeg har nu).
Og, Denon/Marantz lyder jo ikke ens, så hvad skal den oplysning bruges til. 

Det er så din påstand. Wink
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2022 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Marantz og Denon er stort set identiske indeni! Samme ejer, samme samlebånd, samme indhold.

Jeg har haft både Denon og Yamaha receiver, og foretrækker klart Yamaha (som også er det jeg har nu).
Og, Denon/Marantz lyder jo ikke ens, så hvad skal den oplysning bruges til. 


Redigeret af JeTex - 29-Maj-2022 kl. 20:15
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Pigzinspace Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-April-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pigzinspace Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2022 kl. 17:24
Tak for alle inputs Thumbs Up

Jeg har i første omgang bestilt en Yamaha RX A6A ved Tape Connection, og beslutter mig først for evt. supplerende forstærkerkraft, når jeg har hørt den spille.

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1033
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2022 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Pigzinspace Pigzinspace skrev:

Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Jeg har en kombination af Lyngdorf til stereo og en Yamaha surround reciever som bruger Lyngdorf til fronterne når der ses film. Jeg har ladet Lyngdorf indstille fronterne og lader roomperfekt være til når jeg bruger reciveren til at lave sine målinger. Det fungerer fint, roomperfekt er altid slået til her og jeg ved at Lyngdorf hos mig retter fronterne bedre, end reciveren magter.

Frank 

Håber det er ok, at jeg stiller et par uddybende spørgsmål Smile

Hvilke modeller er der tale om?
Er det investeringen værd i forhold til musik delen? (ved godt det er en meget subjektiv vurdering, men alligevel).
Fungerer det helt enkelt i den daglige betjening, eller klikkes der meget på fjernbetjeningen for at skifte mellem tv/film og musik?
 
Det fungerer fint imellem stereo og surround, bruger theater mode funktionen på min lyngdorf dpa-1, den ligger på den ene analog indgang som er den eneste analog tilslutning jeg bruger. Så når jeg skal se film, trykker jeg bare på analog på min fjernbetjening og min forforstærker tænder og skruer helt op. Min reciver (Yamaha RX-A880) tænder når jeg tænder for min projektor, bruger kun min reciver med projektor. Det virker ganske nemt. Syntes at investeringen for Lyngdorf er givet godt ud...

Frank 
Til top
Pigzinspace Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-April-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pigzinspace Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2022 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Jeg har en kombination af Lyngdorf til stereo og en Yamaha surround reciever som bruger Lyngdorf til fronterne når der ses film. Jeg har ladet Lyngdorf indstille fronterne og lader roomperfekt være til når jeg bruger reciveren til at lave sine målinger. Det fungerer fint, roomperfekt er altid slået til her og jeg ved at Lyngdorf hos mig retter fronterne bedre, end reciveren magter.

Frank 

Håber det er ok, at jeg stiller et par uddybende spørgsmål Smile

Hvilke modeller er der tale om?
Er det investeringen værd i forhold til musik delen? (ved godt det er en meget subjektiv vurdering, men alligevel).
Fungerer det helt enkelt i den daglige betjening, eller klikkes der meget på fjernbetjeningen for at skifte mellem tv/film og musik?
 
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1033
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2022 kl. 07:15
Jeg har en kombination af Lyngdorf til stereo og en Yamaha surround reciever som bruger Lyngdorf til fronterne når der ses film. Jeg har ladet Lyngdorf indstille fronterne og lader roomperfekt være til når jeg bruger reciveren til at lave sine målinger. Det fungerer fint, roomperfekt er altid slået til her og jeg ved at Lyngdorf hos mig retter fronterne bedre, end reciveren magter.

Frank 
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2022 kl. 23:38
Marantz og Denon er stort set identiske indeni! Samme ejer, samme samlebånd, samme indhold.

Jeg har haft både Denon og Yamaha receiver, og foretrækker klart Yamaha (som også er det jeg har nu).


Redigeret af Flippo - 28-Maj-2022 kl. 08:55
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Online
Point: 4266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2022 kl. 16:49
Det er nu synd at udelukke Marantz. Den har da en rigtig god og detaljeret lyd i stereo, og de værste unoder kan justeres i den indbyggede EQ. Min SR7011 banker de dyrere Pioneer der har været gennem mit setup.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu