recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optage streaming
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optage streaming

 Besvar Besvar Side  <1 34567 15>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Må du låne en dvd film på biblioteket og lave en kopi af den til privat brug, som du kan gemme til efter du har afleveret den igen?

Det måtte man en overgang, men det "hul" blev lukket med denne tilføjelse til ophavsretsloven:

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Det skal dog tilføjes, at de kopier man på denne måde havde lavet inden denne rettelse ikke pludselig blev ulovlige...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor må man godt bryde de aftaler man har godkendt ved oprettelse af abboment ?

Det "må" man heller ikke, men det er ikke ulovligt at gøre det.

Det hører under det civilretslige område, og det eneste udbyderen kan gøre, så vidt jeg ved, er, at opsige dit abonnement...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor må man godt bryde de aftaler man har godkendt ved oprettelse af abboment ?

Det "må" man heller ikke, men det er ikke ulovligt at gøre det.

Det hører under det civilretslige område, og det eneste udbyderen kan gøre, så vidt jeg ved, er, at opsige dit abonnement...
Mon ikke de kan finde på andre ting end bare at lukke din forbindelse.

Sker næppe hvis du har downloadet en enkelt film, men hvis du downloadede alle deres serier og derefter delte dem.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 19:13
Hvorfor skulle streaming være bedre kopibeskyttet end flow TV? 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvorfor må man godt bryde de aftaler man har godkendt ved oprettelse af abboment ?
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det "må" man heller ikke, men det er ikke ulovligt at gøre det.

Det hører under det civilretslige område, og det eneste udbyderen kan gøre, så vidt jeg ved, er, at opsige dit abonnement...
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Mon ikke de kan finde på andre ting end bare at lukke din forbindelse.
Hvad skulle det være?
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

men hvis du downloadede alle deres serier og derefter delte dem.
INGEN har snakket om at dele optagelser, hvilket jeg er overbevist om, at alle her i denne diskussion er bekendt med er ulovligt. Vi snakker (eller jeg gør i hvert fald) kun om lovligheden i at optage (og gemme) programmer fra streaming-tjenester til privat brug indenfor husstanden.

Redigeret af HeartWare - 09-Oktober-2022 kl. 19:38
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvorfor skulle streaming være bedre kopibeskyttet end flow TV?

For ikke at tale om, hvad er forskellen på "streaming", "IP-TV" og "DVB" (rent lovgivningsmæssigt)?

Hvis det skulle være ulovligt at optage (og gemme) fra Netflix, Amazon Prime, HBO Max, Paramount+, Sky Showtime, Disney+, Discovery+ mv., hvorfor er det så lovligt at optage fra TV3, DR, TV2, Viaskvat/Canal+ Film og alle de andre DVB eller IP-TV streams fra disse udbydere - eller er det også ulovligt?

Hvis der er forskel på lovligheden, så vis mig lige de paragraffer, der giver bedre beskyttelse til Netflix mv. end til f.eks. DR/TV2...

Redigeret af HeartWare - 09-Oktober-2022 kl. 19:34
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Status: Offline
Point: 972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvorfor skulle streaming være bedre kopibeskyttet end flow TV?

For ikke at tale om, hvad er forskellen på "streaming", "IP-TV" og "DVB" (rent lovgivningsmæssigt)?

Hvis det skulle være ulovligt at optage (og gemme) fra Netflix, Amazon Prime, HBO Max, Paramount+, Sky Showtime, Disney+, Discovery+ mv., hvorfor er det så lovligt at optage fra TV3, DR, TV2, Viaskvat/Canal+ Film og alle de andre DVB eller IP-TV streams fra disse udbydere - eller er det også ulovligt?

Hvis der er forskel på lovligheden, så vis mig lige de paragraffer, der giver bedre beskyttelse til Netflix mv. end til f.eks. DR/TV2...

Syntes vi render i cirkler.
Argumenter om at alle gør det, er jo ikke det samme som det er lovligt.
Vi ender i de samme ophavsret paragraffer, samt om det er analogt eller digitalt.

Det er vel bare en gråzone som egentlig ikke håndhæves.


Hvordan beskytter ophavsretten radio- og tv-programmer?

Ophavsretten giver ophavsmanden en eneret til at råde over et radio- eller tv-program ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden. Denne eneret varer indtil 70 år efter ophavsmandens død.

Eneretten til at fremstille eksemplarer indebærer, at du ikke uden rettighedshaverens tilladelse må lave kopier af radio- eller tv-programmet. Det gælder både kopiering af hele programmet, men også hvor det kun er dele af programmet, der kopieres, f.eks. en sekvens fra et tv-program. I praksis betyder det, at alle de relevante rettighedshaverne skal give tilladelse, hvis du ønsker at fremstille en kopi af et program, eller du f.eks. ønsker at fremføre programmet offentligt. Hvis du ikke har fået disse tilladelser, må du ikke bruge programmet, med mindre det er tilladt efter en særregel i ophavsretsloven.

En sådan særregel kan f.eks. være den såkaldte privatkopieringsregel, der tillader, at man fremstiller enkelte eksemplarer til ”privat brug”, hvis det er en analog kopi, og ”personlig brug”, hvis det er en digital kopi. Læs mere herom i bemærkningerne om kopiering under Film.

Hvis du ønsker at afspille radio eller vise et tv-program for en større forsamling, kan du risikere, at fremførelsen bliver anset for at være offentlig, og rettighedshaverens tilladelse dermed skal indhentes. Hvornår en fremførelse er offentlig afhænger af en konkret vurdering, hvor det grundlæggende kriterium er, hvorvidt der er et personligt bånd mellem den, der er ansvarlig for fremførslen, og publikum. Afgørelsen af, hvornår noget betragtes som offentligt, beror dog altid på en konkret helhedsvurdering. Du bør være opmærksom på, at tilgængeliggørelse på internettet som hovedregel også betragtes som offentlig fremførelse. Læs mere herom i bemærkningerne om offentlig fremførelse i under Film.

For så vidt angår download, streaming, citat og bearbejdelse af radio- og tv-programmer henvises til de relevante afsnit under film, som finder tilsvarende anvendelse på radio- og tv-programmer.



Redigeret af Jever - 09-Oktober-2022 kl. 19:49
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 19:52
Du fremfører jo selv den undtagelse, der giver mig ret til at lave en digital kopi til "personlig brug":
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

En sådan særregel kan f.eks. være den såkaldte privatkopieringsregel, der tillader, at man fremstiller enkelte eksemplarer til ”privat brug”, hvis det er en analog kopi, og ”personlig brug”, hvis det er en digital kopi.
Og så undlader du behændigt at tage stilling til, hvori forskellen ligger mellem Netflix og DR/TV2, der jo begge udsender streams digitalt, som jeg kan (og må) optage digitalt (og gemme). Eller mener du, at optagelser fra DR og TV2 også er ulovlige?

Redigeret af HeartWare - 09-Oktober-2022 kl. 20:03
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Argumenter om at alle gør det, er jo ikke det samme som det er lovligt.
Skal dette forstås som, at du fremfører, at optagelse fra DR/TV2 via DVB er "ulovligt"?

Hvis ikke, så bedes du uddybe, hvorfor du så mener, at optagelse fra Netflix mv. er...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Status: Offline
Point: 972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Argumenter om at alle gør det, er jo ikke det samme som det er lovligt.
Skal dette forstås som, at du fremfører, at optagelse fra DR/TV2 via DVB er "ulovligt"?

Hvis ikke, så bedes du uddybe, hvorfor du så mener, at optagelse fra Netflix mv. er...

Desværre er min grænse for hvor meget tid jeg gider spilde på at fluekneppe dine optagelser/kopier fra diverse medier nået.


Redigeret af Jever - 09-Oktober-2022 kl. 20:05
Til top
Sannes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2019
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sannes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 20:04
Jeg er virkelig ked af st være årsag til denne debat. Det var slet ikke min hensigt. Jeg synes, at det må stoppe. Jeg var ikke klar over, at det var ulovligt.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2022 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Jeg er virkelig ked af st være årsag til denne debat. Det var slet ikke min hensigt. Jeg synes, at det må stoppe. Jeg var ikke klar over, at det var ulovligt.
Det er lovligt at optage til personligt brug. Dvs du må ikke holde pigeaften og vise optagelsen.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu