recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LØST Skrottes. Røde plamager  på LG OLED B6 - 2016
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LØST Skrottes. Røde plamager på LG OLED B6 - 2016

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej, men de skriver jo tydeligvis at panelet kan holde i 100.000 timer. Og så er artiklen fra samme år som trådstarters TV, så et korrekt match.


Hvilket ikke har noget med garanti at gøre. Som en analog hertil kan jeg fortælle: Jeg havde for nogle år siden en Peugeot bil hvor fabrikanten skrev at tandremmen kunne holde 160.000 km. Den røg så efter 87.000 km, og jeg måtte punge ud med omkring 44.000 kr. for en anden motorOuch. Det var rigtig surt, men der var ikke noget at gøre.

Flemming
Derfor et “nej” Wink

Har også haft en tandremsbil, og her var holdbarheden på tandremmen 75.000 km eller 5 år, hvad der nu kom først. Og det er væsentligt med en tidshorisont, gælder også for dæk med 5-6 år uanset km
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej, men de skriver jo tydeligvis at panelet kan holde i 100.000 timer. Og så er artiklen fra samme år som trådstarters TV, så et korrekt match.
At de skriver at det kan holde 100.000 timer, er jo ikke det samme som en garantiWink

Det næste er jo så hvad er definitionen af "kan holde".
Er det at panelet kan vise et perfekt billede med 100% samme lysstyrke uden nogen form for BI, som da det var helt nyt, eller er det at panelet stadigvæk kan afgive lys?
Mvh Jesper
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej, men de skriver jo tydeligvis at panelet kan holde i 100.000 timer. Og så er artiklen fra samme år som trådstarters TV, så et korrekt match.
At de skriver at det kan holde 100.000 timer, er jo ikke det samme som en garantiWink

Det næste er jo så hvad er definitionen af "kan holde".
Er det at panelet kan vise et perfekt billede med 100% samme lysstyrke uden nogen form for BI, som da det var helt nyt, eller er det at panelet stadigvæk kan afgive lys?
Nu er det ikke mig men LG der skal forsvare “panelet kan holde i 100.000 timer” Wink

Men når man lover 15.000 timer holdbarhed for en LED lyskilde med E27 fatning, så er det en sandhed med modifikationer. Allerede efter 2 år har LED lyskilden mistet over 30% i lysstyrke. Det svarer til efter ca 3000 timer.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Grafiker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2023
Sted: Viby J
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grafiker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 16:26
Har det samme problem på et LG B6. Det er farverne rød og gul der skaber streger i bunden. Er der f.eks. en fodboldbane er der ingen problemer. Skærm rens hjælper ikke hos mig, er der nogen der har andre forslag? Synes det er lidt tidligt at skifte. Jeg har også mistanke om at det teknikken som jo sidder nederst bag skærmen, der bliver for varm og ødelægger skærmen.
Til top
Grafiker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2023
Sted: Viby J
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grafiker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 16:28
Opslag blev posted to gange

Redigeret af Grafiker - 17-Januar-2023 kl. 17:32
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2023 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

, gælder også for dæk med 5-6 år uanset km

Det var i "gamle dage". De fleste dækfabrikanter siger 10 år i dag.
Til top
DjonDjoe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-Juni-2004
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DjonDjoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Grafiker Grafiker skrev:

Har det samme problem på et LG B6. Det er farverne rød og gul der skaber streger i bunden. Er der f.eks. en fodboldbane er der ingen problemer. Skærm rens hjælper ikke hos mig, er der nogen der har andre forslag? Synes det er lidt tidligt at skifte. Jeg har også mistanke om at det teknikken som jo sidder nederst bag skærmen, der bliver for varm og ødelægger skærmen.

Det er formentlig burn-in fra undertekster/sorte barer i bunden fra film. Mit C6 har absurde mængder burn-in af logoer øverst til venstre, nederst til højre og der hvor der typisk er undertekster. Ses også specielt ved rød baggrund og skærmrens gør intet.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 11:39
Har haft helt samme oplevelser som Grafiker med LG B6 og B7 og har samme mistanke til, at de opståede fejl skyldes varmepåvirkning fra teknikken bagpå.
Det er tydeligt, at det ikke skyldes påvirkning fra undertekster, da placeringen hverken passer lodret eller vandret, og desuden er farvefejlene ret skarpt afgrænsede mønstre eller striber. 
Problemer med burn-in fra logoer der til gengæld ikke. 
Desværre er der ikke rigtig andre løsninger end at udskifte tv'et.


Redigeret af C. Johansen - 18-Januar-2023 kl. 11:41
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 17:54
Nu har jeg haft det billigste LG oled i 4 år og det kører bare uden problemer. Det skal siges, at det ikke står tændt 24/7 og da slet ikke på tv2 news og deres burn-in.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Nu har jeg haft det billigste LG oled i 4 år og det kører bare uden problemer. Det skal siges, at det ikke står tændt 24/7 og da slet ikke på tv2 news og deres burn-in.
Det er fordi panelerne er blevet mere resistente og man har lavet forebyggende isolation af panel fra varme i elektronikken. Jeg har selv et panel fra 2019, hvor der ikke er opstået nogen billedfejl. Hvis mit TV står med statiske elementer i et par min, lukker det ned og kører pauseskærm. Og efter hver gang det har været tændt i flere timer, kører det panelvask i ca 5 min.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 09:15
Nu er den fejl kommet to gange med en måneds mellemrum. Og begge gange hjalp en manuel skærmrens. Tv’et har stået på stand-by med strøm på hele tiden, så automatikken har haft mulighed for at reparere. 
Der er skiftet et stort print da billedet forsvandt inden det var to år gammelt. 
Næste gang, hvis det kommer igen, prøver jeg forskellige billedprofiler inden jeg kører skærmrens. 
Tv’et er fra september 2016, og er måske færdigt nu. 
Venlig hilsen
KB
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 10:05
De allerførste Oled TV kom til DK i 2013, så i den kontekst er dit TV gammelt. Og prøv så lige at se prisen dengang ift idag. Der er sket en del udvikling siden, og i 2019 begyndte panelerne at blive mere robuste. Ikke mindst fordi man også tog hensyn til varmen fra elektronikken og isolerede den bedre fra panelet. Der kom også køleplade bagpå selve panelerne. Og så er priserne jo raslet ned, så måske knap så træls at kassere et 2016 TV.

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu