recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg selv reparere effektforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan jeg selv reparere effektforstærker?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan jeg selv reparere effektforstærker?
    Sendt: 08-Marts-2023 kl. 13:26
Halløj folkens, Smile

Jeg har 3 stk. Classic No 8.0b effektforstærkere, som jeg købte brugt for ca. 9 år siden. Fra alle 3 kunne man for noget tid siden høre, og se, tegn på alder og slid. Jeg forestiller mig at tidligere ejer også har brugt dem en del år.

Lyden knitre lidt når jeg tænder dem, og på et par af dem er volumen lidt lav til at starte med. Hvis jeg banker på dem (specifikt sted, oven på kabinettet) bliver volumen lidt højere, og det knitre lidt mindre. Når de har stået noget tid og varmet op normaliseres det, men ved moderat til lidt høj volumen knitre det stadig lidt.

Det startede for ca. 18 måneder siden, og ca. 6 måneder siden blev hele systemet koblet fra, og har ikke været brugt. I den tid de blev brugt var der koblet 4 Ohms højttalere til, hhv. DLS R66, DLS R55, DLS RC55, QLN 606 og QLN 600 (center), på forskellige tidspunkter, i bi-amp mode. Så hver forstærker har været brugt som en monoblok.

Nu vil jeg gerne bruge det igen, og tænkte om jeg kan reparere dem selv. Jeg har minimalt forstand på det, men jeg har skruet toppen af kabinettet af dem alle, og kan se alle de store elektrolytter, ved siden af ringkernetransformeren, er buet en smule op i toppen. Det er i øvrigt i dette område jeg kunne banke på toppen af kabinettet for at "fikse" problemet. Én af forstærkerne mangler en lille komponent i forhold til de 2 andre, og så er der nogle transparente komponenter på alle 3 der ser lidt gule/brune ud (aner ikke om det er meningen).

Jeg skal nok lige smide billeder op når jeg kommer hjem, men tænkte om der er nogen der kan sige noget som helst realistisk om hvad det kunne være og hvad der skal skiftes? Jeg har brugt loddekolbe før til at skifte komponenter på mainboard på et TV vha. en guide, men jeg aner intet om selve komponenterne og hvad de gør og hvad man skal være opmærksom på (ud over at ringkernetransformeren kan vist holde strøm i meget lang tid. Men tænkte det er ok når de har været koblet fra i ca. 6 måneder plus det løse).

Takker. Smile


Redigeret af HessiDude - 08-Marts-2023 kl. 13:27
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 13:59
Det er med 90% sikkerhed udgandsrelæerne.
Det er de relæer som sidder tæt på kølepladen, og er gennemsigtige.

Tilslut evt. en uden låg, og tænd for den. Kan du så høre knitren, når du banker let på udgangsrelæet, med skaftet af en skruetrækker.


Redigeret af Flippo - 08-Marts-2023 kl. 14:22
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det er med 90% sikkerhed udgandsrelæerne.
Det er de relæer som sidder tæt på kølepladen, og er gennemsigtige.

Tilslut evt. en uden låg, og tænd for den. Kan du så høre knitren, når du banker let på udgangsrelæet, med skaftet af en skruetrækker.

Tak for svaret. Bare så jeg forstår dig rigtigt. Jeg skal prøve at sætte en af dem til, koble højttalere på og så prøve at banke let til de gennemsigtige komponenter tæt kølerelementerne, og lytte efter knitren i højttalerne?

Er hjemme nu, så tager lige billeder af dem og komponenterne. Smile


Redigeret af HessiDude - 08-Marts-2023 kl. 19:33
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:20

Den der dimmer jeg har forsøgt at tegne en rød pil ved?

Udgangsrelæ…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:37












































Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:40
Så er der billeder. Big smile

Tak Klaus - bare lige så tumpen er med... der skal kobles højttalere på, og det er dem der skal knitre?

Mange tak. Smile

EDIT: Buer de elektrolytter ikke lidt meget i toppen? De 4 store. Og så kan man se at der vist mangler en diode (tror jeg det er), på en af dem... der hvor der er en række dioder.


Redigeret af HessiDude - 08-Marts-2023 kl. 20:47
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:47
Høttalerne skal netop IKKE knitre….

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Høttalerne skal netop IKKE knitre….
Nej nej... men hvis nu noget er galt... så er det vel højttalerne knitrelyden skal komme ud af, og ikke relæet? Big smileLOL


Redigeret af HessiDude - 08-Marts-2023 kl. 20:49
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:56
Og vi er enige om at hvis jeg sætter dem til, så skal de stå flere uger uden strøm på inden jeg kan røre ved dem igen? Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Og vi er enige om at hvis jeg sætter dem til, så skal de stå flere uger uden strøm på inden jeg kan røre ved dem igen? Smile

Nope, træk strømmen og vent 5 minutter.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Nej nej... men hvis nu noget er galt... så er det vel højttalerne knitrelyden skal komme ud af, og ikke relæet? Big smileLOL

Jeps


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2023 kl. 21:06
Mange tak, Flippo og KlausDM.

Klaus - Er du manden til at tage et kig på det hvis jeg nu ikke selv kan fikse dem? Big smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu