recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Impedance, forstærker vs. højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Impedance, forstærker vs. højttaler

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1495
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 15:34
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Sæt den på 8 ohm og aktivere soft clipping, så der skal du bare skrue ned hvis du synes lyden forvrænger,ikke er så ren
Hvorfor til soft clipping?

Oprindeligt skrevet af Jens PN Jens PN skrev:

Køb en McIntosh forstærker 
og skift så højttalere løbende igennem livet for at prøve noget nyt.
Synes egentlig NAD'en og Classic'erne gør det godt, og er sikker på Cambridge Audio'en også nok skal være opgaven voksen.


Redigeret af HessiDude - 27-September-2023 kl. 15:30
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

NB. Hvis din forstærker har en 4/8 ohm omskifter så lad den blive på 8ohm selvom højttaleren er 4ohm. Årsag: Lang forklaing som jeg ikke orker lige nu, men du kan selv lede på nettet. Det er beskrevet 1000 gange.
Er det ikke omvendt? En 4 ohms højttaler på en 8 ohms udgang kan trække mere strøm end forstærkeren kan levere, med risiko for klipning og DC-fejl = afbrændte højttalere.

4 ohm indstillingen ændrer ikke noget fundamentalt ved forstærkeren, andet end at sænke den maksimale udgangsspænding, så ved 4 ohm indstilling klipper den tildligere end ved 8 ohm.

ohms lov gælder også for højttalere, så uanset om man sætter forstærkeren til 4 eller 8 ohn vil der løbe den samme strøm i højttaleren og forstærkeren ved samme udgangsspænding (indstilling af volumen). Man kan ikke snyde med en magisk omskifter.

Man kan så sige, at 4 ohm indstillingen sænker den maksimale udgangsspænding og dermed den maksimale strøm, men det er et tveægget sværd, for nok beskytter man forstærkeren mod at brænde af i kombination med en lav ohm højttaler, men chancen for at forstærkeren klipper stiger og det giver harmonisk forvrængning som kan brænde diskanten af.

NB det er ikke helt rigtigt at forstærkeren klipper fordi den løber tør for "strøm". Den klipper (toppen af wave formen) fordi der ikke er spænding nok til at gengive den fulde amplitude og det er sådan set grunden til at beholde forstærkeren på 8ohm indstilling.
Hvad så, med at spille HØJT? Kan man så sprænge højttalerne ved det? Eller, kan man bare spille HØJT, sålænge det lyder godt? Uden forvrængninger, altså? (Hvis der er forvrængning, så skal man blot skrue lidt ned, til der ingen forvrængninger er) Måske, dæmpe diskanten, så den ikke ryger sig en tur.......
Det er der nogen der siger. Jeg ved ikke om det er helt sandt. Det kommer nok an på hvad man hører. Moderne musik som er hårdt komprimeret og har masser af bas brænder nok højttalerne af til sidst.

Man kan heller ikke spille højt uden forvrængning. Det skal nok sørge for at generere. Jo højere jo mere. Men, det er da et godt udgangspunkt at skrue ned hvis det lyder forkert.
Takker! Og især, ved fester:
Skru diskanten ned, inden der kommer gæster!! LOL

Og be' dem ellers om at holde nallerne fra volume-knappen...
Alle, som har prøvet en transistorradio (Lyder IKKE godt), men skruer op alligevel, ved, hvordan forvrængning lyder, når man når et vist punkt. Her skruer man ned...
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Problemet med forvrængning er vel at det gør det meste musik mere eller mindre. Jeg har et nummer med Paul Simon som hedder Trailways Bus, og er så ren i indspilningen på CD, at jeg dristede mig til at skrue helt op til ca 100 watt på forstærkeren. Det kunne jeg gøre fordi B&W højttalerne har et beskyttelses relæ der slår fra ved over 100 watt. 
Og jeg skal hilse og sige at 100 watt er vanvittigt højt i en stue, men for hulan hvor lød det godt Cool
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Mefisto, det er ikke så simpelt. Strømforsyningen i forstærkeren er dimensioneret til at give en max strøm. Hvis højttalerens impedans bliver for lille i forhold til spændingen så er det at den klipper og brænder diskanter. Det er ikke uden grund at der er en omskifter! Nogle forstærkere reagerer under overbelastning ved at levere jævnstrøm til højttalerne, og så ryger basserne også.
Du må naturligvis tro hvad du vil. Jeg abonnerer på det der står her:
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Mefisto, tak for henvisningen. Artikelskriver, som nok ved en del om sagen, bakker op om din anbefaling.
Jeg spiller sjældent meget højt, og når det sker er det max 4-5 minutter ad gangen. Jeg spiller dog ofte med en moderat-høj volumen. Aldrig noget der har generet mig eller andre der har lyttet med. Men effekterne er opgivet til hhv. 150 watt i 8 Ohm og 240 watt i 4 Ohm (ved ikke lige hvordan de er nået frem til de tal, men er næsten sikker på det er ved peak og begge kanaler samtidig, Classic 8.0b). De har dog slet ikke mulighed for at blive indstillet mht. impedancen.


Redigeret af HessiDude - 27-September-2023 kl. 15:28
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

NB. Hvis din forstærker har en 4/8 ohm omskifter så lad den blive på 8ohm selvom højttaleren er 4ohm. Årsag: Lang forklaing som jeg ikke orker lige nu, men du kan selv lede på nettet. Det er beskrevet 1000 gange.
Er det ikke omvendt? En 4 ohms højttaler på en 8 ohms udgang kan trække mere strøm end forstærkeren kan levere, med risiko for klipning og DC-fejl = afbrændte højttalere.
4 ohm indstillingen ændrer ikke noget fundamentalt ved forstærkeren, andet end at sænke den maksimale udgangsspænding, så ved 4 ohm indstilling klipper den tildligere end ved 8 ohm.

ohms lov gælder også for højttalere, så uanset om man sætter forstærkeren til 4 eller 8 ohn vil der løbe den samme strøm i højttaleren og forstærkeren ved samme udgangsspænding (indstilling af volumen). Man kan ikke snyde med en magisk omskifter.

Man kan så sige, at 4 ohm indstillingen sænker den maksimale udgangsspænding og dermed den maksimale strøm, men det er et tveægget sværd, for nok beskytter man forstærkeren mod at brænde af i kombination med en lav ohm højttaler, men chancen for at forstærkeren klipper stiger og det giver harmonisk forvrængning som kan brænde diskanten af.

NB det er ikke helt rigtigt at forstærkeren klipper fordi den løber tør for "strøm". Den klipper (toppen af wave formen) fordi der ikke er spænding nok til at gengive den fulde amplitude og det er sådan set grunden til at beholde forstærkeren på 8ohm indstilling.
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

NB. Hvis din forstærker har en 4/8 ohm omskifter så lad den blive på 8ohm selvom højttaleren er 4ohm. Årsag: Lang forklaing som jeg ikke orker lige nu, men du kan selv lede på nettet. Det er beskrevet 1000 gange.
Er det ikke omvendt? En 4 ohms højttaler på en 8 ohms udgang kan trække mere strøm end forstærkeren kan levere, med risiko for klipning og DC-fejl = afbrændte højttalere.
Jeg vil nu gerne prøve at indstille NAD'en på 4 Ohm alligevel og se hvad det gør, især sammen med R66'erne. På Cambridge Audio'en er det slet ikke en mulighed, så det gør det meget nemmere. Og så prøve alle kobinationerne med Tara Labs kablerne også (selvom jeg ikke tror på det gør en forskel).


Redigeret af HessiDude - 27-September-2023 kl. 14:52
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Puha, den bliver svær når den nye lov om ikke at modsige/nedgøre/gøre grin med religion og hellige skrifter (uanset trosretning) bliver vedtaget/træder i kraft. Confused Confused Smile 
Haha - Tak for den. Husk du må ikke fornærme nogen, nogensinde. LOL

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Køb højttalere med 8 tommer bas. Men så skal du også skifte forstærker. Og så skal du bare høre lækker bas LOL
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Køb højttalere med 8 tommer bas. Men så skal du også skifte forstærker. Og så skal du bare høre lækker bas LOL

Et oplagt valg til en gammel NAD forstærker :-)


Det kommer desværre ikke til at blive aktuelt i den nærmeste fremtid. Især ikke nu hvor der bliver familieforøgelse om 1 måneds tid. Men har overvejet at lytte til et sæt Polk Audio R700, men det formål at købe sådan nogle hvis jeg kan li' lyden. Big smile

Redigeret af HessiDude - 27-September-2023 kl. 16:12
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Umiddelbart var det ret tydeligt at høre, for mig, hvorfor folk synes R55'eren lyder bedre.

De er også fantastiske.
Men mangler bas......
Ja, men det hjælper faktisk en hel del at have dem tæt på væggen og benytte tonekontrol.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Vokaler og instrumenter på R66'erne lyder som om de er fanget i en blikdåse, som om de bliver holdt tilbage. Bassen er en smule mere dominerende, men uden den samme kontrol og en anelse mudret.

R66 kræver masser af plads omkring sig. Det er min oplevelse at det gør dem bedre
Prøvede som sagt med luft i 1 meters radius omkring dem. Men måske historien bliver en anden med Cambridge Audio forstærkeren.


Redigeret af HessiDude - 27-September-2023 kl. 14:40
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Ligner cca kabel som vidst ikke er ofc kabel

Jeg har forskellig kabler og b.la et meget tykt kabel som jeg synes gør en forskel på bassen 


Hvis det er samme materiale så synes jeg et meget tykt kabel kan gøre en forskel

Også hvis toppen blir lidt lavere kan forholdet imellem toppen og bunden ændre sig lidt, man kan i nogen tilfælde få en fornemmelse af en fyldigere bund i forhold til toppen elelr bare en varmere lyd

Kan være forstærkeren der ikke kan kontrollere bassen godt nok,slidtage, den er trods alt  ca 35 år gammel

Har du prøvet med et sæt signalkabler af god kvalitet istedet for de der metalbøjler til preout main in ?
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Kabler gør ingen forskel.
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

jo de kan gøre en forskel
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg har forskellig kabler og b.la et meget tykt kabel som jeg synes gør en forskel på bassen

Ja, synes.

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvis det er samme materiale så synes jeg et meget tykt kabel kan gøre en forskel

Synes

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Også hvis toppen blir lidt lavere kan forholdet imellem toppen og bunden ændre sig lidt, man kan i nogen tilfælde få en fornemmelse af en fyldigere bund i forhold til toppen elelr bare en varmere lyd

Hvis du har et kabel der laver tonale forskelle med dit udstyr - så er det defekt.....

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Kan være forstærkeren der ikke kan kontrollere bassen godt nok,slidtage, den er trods alt  ca 35 år gammel

Kondensatorer der har mistet sin kapacitet - ja.
Men det vil hurtigt give hørbar forvrængning.


Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har du prøvet med et sæt signalkabler af god kvalitet istedet for de der metalbøjler til preout main in ?


Gør INGEN forskel på nævnte udstyr - INGEN.
Altså ud over det ser bedre ud.
Det ligner dem på billedet, men husker det som det er OFC kabel (99,98% oxygenfri). Burde CCA kabel ikke også at være godt nok når nu elektronerne bevæger sig på overfladen af lederne?

Som højttalerkabel har jeg tidligere prøvet med et par billige noname kabler, standard strømkabel, som man bruger til stikdåsen, billige flade Argon kabel, Van Den Hul kabel (med det der bløde gule silikonelignende isolering, fra Hi-Fi klubben), Tara Labs RSC Prime og endnu et Tara Labs halvdyrt kabel jeg ikke kan huske navnet på (rødt og sort flettet isolering). Kunne ikke fornemme en forskel, nogle gange så marginalt små forskelle at det lige så godt kunne have været placebo eller noget andet der havde påvirket lyden (alt andet forblev det samme).

Som signalkabel har jeg prøvet med standard billige RCA kabler og et sæt ClickTronic RCA kabler. Ingen forskel hørt.

Mht. forstærkeren, så har jeg anskaffet en anden gammel sag, Cambridge Audio Azur 550A, som jeg tænker at prøve med. Har altid godt kunne li' Cambridge Audios lyd, især dem fra midt 80'erne og frem til start 90'erne.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Edit: Bruger sådan nogle kabler lige nu, de er vel ikke mangelfulde (2 x 2.5 mm²)?


Til din 2x25 W forstærker?
Hvis kabler er under 4 meter er de fine, ville dog helst (bare for at være mere rolig) bruge tykkere, hvis det var til en permanent løsning.
Kablerne som ligner dem på billedet er kun til at teste med og de er en del over 4 meter hver. Det er nogle jeg bruger til surroundkanalerne i et 7.2 setup. Bruger Tara Labs RSC Prime, til fronterne og center (med hver sin effektforstærker og ClickTronic til signal). Tænker egentlig også at teste med Tara Labs kablerne også.

Alle kabler er under 4 meter i mit nuværende permanente setup. Smile 


Redigeret af HessiDude - 27-September-2023 kl. 14:51
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2023 kl. 21:33
Mefisto, tak for henvisningen. Artikelskriver, som nok ved en del om sagen, bakker op om din anbefaling.
Powered by beer and chips
Til top
Jens PN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2019
Sted: Ribe
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens PN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2023 kl. 18:13
Køb en McIntosh forstærker 
og skift så højttalere løbende igennem livet for at prøve noget nyt.
Yamaha - McIntosh - Emotiva - SVS Micro - JBL L100 Classic Black Edition - JBL HDI 1600
SVS Ultra Evolution Center -Arendal 1961 Height - Matrix Audio Element i2 Streamer
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1613
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2023 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Mefisto, det er ikke så simpelt. Strømforsyningen i forstærkeren er dimensioneret til at give en max strøm. Hvis højttalerens impedans bliver for lille i forhold til spændingen så er det at den klipper og brænder diskanter. Det er ikke uden grund at der er en omskifter! Nogle forstærkere reagerer under overbelastning ved at levere jævnstrøm til højttalerne, og så ryger basserne også.

Du må naturligvis tro hvad du vil. Jeg abonnerer på det der står her:

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1495
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2023 kl. 16:54
Sæt den på 8 ohm og aktivere soft clipping, så der skal du bare skrue ned hvis du synes lyden forvrænger,ikke er så ren
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2023 kl. 16:43
Mefisto, det er ikke så simpelt. Strømforsyningen i forstærkeren er dimensioneret til at give en max strøm. Hvis højttalerens impedans bliver for lille i forhold til spændingen så er det at den klipper og brænder diskanter. Det er ikke uden grund at der er en omskifter! Nogle forstærkere reagerer under overbelastning ved at levere jævnstrøm til højttalerne, og så ryger basserne også.
Powered by beer and chips
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu