recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydisolering mellem blotlagte bjælker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydisolering mellem blotlagte bjælker

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2024 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Der er brædder og tynd rulle-glasfiber-papir-poser... Og nogle ufatteligt grimme plader af en form for vattet træfiber. Aner ikke hvad det er
Det kunne godt lyde som det gamle plademateriale Cellotex, som man brugte inden gipspladerne blev opfundet. Det bør kasseres, da det er brændbart.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2024 kl. 06:30
Det lyder godt nok ikke optimalt. Det er heldigvis også planen, skal bare finde ud af hvad det skal skiftes ud med :)
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2024 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Det lyder godt nok ikke optimalt. Det er heldigvis også planen, skal bare finde ud af hvad det skal skiftes ud med :)
Der er flere muligheder. En gipsplade som ikke giver akustisk forbedring. Eller en rockfon plade som er hårdt presset rockwool plade med hvid malet overflade, og som giver akustisk forbedring. Og akustik gips med huller og tekstil, som også giver akustisk forbedring.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 00:12
Hej, jeg har renoveret et gammelt hus med samme udfordring. Mest mulig loftshøjde og synlige bjælker, samtidig med lydisolering. Min løsning blev at rense det gamle loft ned, så der kun var gulvbrædder tilbage over bjælkerne. Mellem bjælkerne har jeg så opsat 5 cm. rockwool og dækket dem med Troltekt fiberbeton plader. Det giver faktisk en god lydisolering, idet det dæmper lyden i rummet og lyden udefra, så der bliver stille. Samtidig isolerer det for varme og er brandhæmmende. Og det er til at have at gøre med, både økonomisk og rent håndværksmæssigt.
Powered by beer and chips
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 10:46
@munch
Jeg er ude efter noget lydisolerende, ikke nødvendigvis så meget akustisk  effekt, selvom det dog helt sikkert også skal tænkes ind. Kunne som sagt godt finde på at afslutte sandwichen med et akustisk lag

@sd
Spændende med noget lignende erfaring. Overraskende at troldtekt er så godt lydisolerende. Men det er vel også noget tungt noget, forestiller jeg mig.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 11:41
Troldtekt er lavet af træspåner blandet med cement, og de er ikke specielt tunge, men kræver flere hænder til opsætningen pga str 60x120 cm. Men man skal regne med at de dæmper lyden utroligt meget.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 14:41
Der er nogle af bjælkerne hvor der er næsten 70 cm imellem, så der passer det rigtig skidt med sådan nogle på 60 i bredden. Så skal jeg sætte pladerne på tværs i stedet og skære dem helt ned så de passer. Det bliver en hulens masse spild...
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Der er nogle af bjælkerne hvor der er næsten 70 cm imellem, så der passer det rigtig skidt med sådan nogle på 60 i bredden. Så skal jeg sætte pladerne på tværs i stedet og skære dem helt ned så de passer. Det bliver en hulens masse spild...
Ja ja, det er derfor man ringer efter en Tømrer, fordi han laver ikke spild. Men lige med Troltekt ser det nok ikke så pænt ud med samlinger mellem bjælkerne. Men de små akustik gipsplader passer heller ikke, der skal altid skæres. Hvis ikke det er for skævt, sætter man hele gipsplader op.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 16:03
Tænker godt jeg selv kan klare det. Tror ikke en tømrer kan bøje matematikkens regler :) Jeg vil ikke have "små" samlinger, altså parallelle med bjælkerne, det bliver simpelthen for grimt. Så må enten leve med.en masse spild, brede lister langs kanterne eller finde noget andet som fås i bredere udgaver. Men enig, tror det bliver et problem med de fleste akustik-plader, de er som regel 60 brede
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 16:33
du kan få troldtekt i 60x240 så er der da kun 30 cm spild pr plade

Redigeret af 007 - 27-April-2024 kl. 16:34
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1953
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 17:15
Ah, nice!
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2024 kl. 17:29
Toldtekt er yderst effektivt.

Jeg kunne bare ikke finde på at montere det - jeg bryder mig i høj grad ikke om udseendet.....



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu