|
Effekt/størrelse på Surround Reciever |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Anders789
Ny bruger Oprettet: 03-Maj-2024 Status: Offline Point: 10 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 10-Maj-2024 kl. 07:54 |
|
Hej.
Er der én der kan hjælpe mig med nogle tips til hvordan man finder ud af størrelsen på en surround reciever i forhold til højtalere? Jeg har købt et sæt Jamo Studio S 809 HCS 5.0 Jeg har tænkt at købe en Denon avr-x1800h, men er den stor nok? Jeg har desværre ikke det store budget, men vil gerne købe en ny. |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19462 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Man får meget for 4000 kroner
Den Denon kan fint trække dem. Klaus
|
||
Anders789
Ny bruger Oprettet: 03-Maj-2024 Status: Offline Point: 10 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej Klaus
Det er netop det tilbud hos Cilo som jeg har købt. Og tak for svaret 😀👍
|
||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 469 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Altså, umiddelbart opgiver Jamo anbefalet effekt til gulvhøjttalerne sådan...
POWER HANDLING (CONT/PEAK) 120W / 240W Peak opgivelsen ville jeg ikke bekymre mig så forfærdelig meget om. Og så har har de en nominel impedance på 8 Ohm.Denon AVR-X1800H spytter 80W ud i 2 kanaler ved 8 Ohm. Hvis det også er en peak opgivelse, så er det nok 65-70 watt kontinuerligt. Så til fronterne alene vil jeg tro det er ok, også når du skal spille højt, og selv i et relativt stort lokale. Men det kan blive en my i underkanten, hvis der bliver spillet højt på alle kanaler samtidigt, og der kommer en masse lyd ud af alle højttalere. Med andre ord, måske du en sjælden gang imellem kunne ønske dig lidt mere. |
||
mino
Bruger Oprettet: 10-April-2005 Sted: Hvidovre Status: Offline Point: 92 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Det skulle være 80 "rigtige" watt med 2 kanaler i drift. Jeg vil mener, at det er tæt på et perfekt match. Der er "aldrig" fuldt tryk på alle kanaler samtidig, og hvis der er, så er det helt ekstremt sjældent og ikke noget man bør kaste penge efter.
I stedet - hvis man nu eller senere ønsker lidt mere power - så kan man tilslutte en aktiv sub og lade den håndtere (dyb) bassen. Dermed har denne (og andre) receivere rigeligt med strøm. |
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er da vist en omgang sludder!
Det kan meget ofte betale sig at investere i noget ordentligt, da lyden bliver derefter, heldigvis kan man jo starte med den lille og teste om man er tilfreds, er man ikke, må man smide mere i budgettet eller købe brugt... Den snak om watt og nominel belastning er heller ikke noget, der skal lægges særlig meget i, da specs. opgives forskelligt og en højtaler er ikke en ohmsk modstand... |
||
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
||
HessiDude
Super bruger Oprettet: 07-Oktober-2022 Sted: Skovby, Galten Status: Offline Point: 469 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvordan input signalet bliver behandlet har naturligvis også noget at sige, men det er bestemt ikke sludder, at hvis de 80W pr. kanal ved 2 kanaler i 8 Ohm er målt ved kontinuerlig belastning på 8 Ohm, så er det rigtig fint, og det er rigeligt til at receiveren kan kontrollere højttalerne ved en konstant 8 Ohms belastning, selv hvis der skal spilles rigtig højt. MEN... nu er det sådan at højttalere ikke laver en konstant belastning på X Ohm, og hvis en højttaler er opgivet til en nominel impedance på 8 Ohm, må den faktisk ikke gå under 6.7 Ohm (eller 6.8 Ohm, kan ikke huske den helt præcise grænse. Og så er det værst når højttalere går lang ned i modstand). Den omtalte receiver er også opgivet med effekt på 120W ved 6 Ohm (kontinuerligt går jeg ud fra, ligesom ved de 8 Ohm), så den kan fint kontrollere de omtalte højttalere, så længe der ikke spilles max på alle kanaler samtidigt, og alle højttalere er opgivet til 8 Ohm nominelt. Så man skal bestemt tage specifikationer alvorlige, man skal bare også forstå dem korrekt. De er der jo trods alt for forbrugerens skyld, og bliver heldigvis mere og mere standardiseret. Edit: At øge budgettet er ikke direkte lig med bedre lyd eller lyd man bedre kan lide.
Redigeret af HessiDude - 16-Maj-2024 kl. 14:05 |
||
Flippo
Guld medlem Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1414 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Dét er da vist en hjemme-opfundet regel. Der er massere af eksempler på, at højttalere opgivet til 8 ohm, dykker væsentlig under - også under 6,8 ohm. |
||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Den regel har jeg nu heller ikke hørt om. Mine B&W 802 D3 opgivet til 8Ohm dykker til under 4 ohm i den øvre bas og nedre mellem tone. Det er er almen kendt for B&W, at impedansen dykker en del og derfor har behov for en forstærker der har kræfterne og ikke mindst kontrol. Mine gamle Apogee var i mellem 1-4 ohm.
|
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Watt har absolut intet at gøre med, hvor vidt en forstærker har kontrol over nogle højttalere eller ej, det er derimod deres evne til at levere strøm nok, når der er brug for det.
Watt har noget at gøre med, hvor højt det kan spille, men specs. siger meget lidt, om man så forstår dem eller ej, da producenterne på ingen måde opgiver dem ens. Der findes tonsvis af eksempler på forstærkere med få watt, der har bedre kontrol og kan spille højere end andre, på trods af specs. siger noget andet! En receiver der er opgivet til 2 x 80 watt, yder desuden normalt MEGET mindre, når der er tale om at trække flere kanaler samtidig, hvilket det er sjældent de opgiver, dog garanterer nogle producenter en vis procentdel under alle forhold! Hvis ikke det at øge budgettet, er ensbetydende med bedre lyd, så er der ét eller andet galt et sted; at man så ikke synes bedre om det, må være noget helt subjektivt...
|
||
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
||
yahooboy
Bruger Oprettet: 17-September-2017 Sted: - Status: Offline Point: 208 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Denon AVR-X1800H er opgivet til at trække op til 430W fra stikkontakten. Denon angiver at der bruges 39 af disse Watt når der ikke afspilles lyd. Så er der 391W tilbage til effektforstærkerne og en klasse AB forstærker kan i bedste fald omsætte 100Watt fra stikkontakten til 78Watt ud af bagenden. Hvis vi så er flinke ved Denon AVR-X1800H så kan den udsende 305 Watt. Fordel dette på 7 kanaler så er der 43Watt til hver kanal, forudsat at udgangstrinene har en effektivitet på de 78%. Er effektiviteten blot fem procent lavere, så er der kun 40W per kanal.
Redigeret af yahooboy - 19-Maj-2024 kl. 04:11 |
||
Flippo
Guld medlem Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1414 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Yahooboy.
Dine 78% effektomsætning gælder klasse B forstærkere! For klasse AB forstærkere gælder der "op til 60%" omsættes til udgangseffekt. Resten fiser af som varme. Så tallet er væsentlig lavere.
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |