Print side | Luk vindue

Effekt/størrelse på Surround Reciever

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=166646
Udskrevet den: 28-September-2024 kl. 15:44


Emne: Effekt/størrelse på Surround Reciever
Skrevet af: Anders789
Emne: Effekt/størrelse på Surround Reciever
Skrevet den: 10-Maj-2024 kl. 07:54
Hej.
Er der én der kan hjælpe mig med nogle tips til hvordan man finder ud af størrelsen på en surround reciever i forhold til højtalere?

Jeg har købt et sæt Jamo Studio S 809 HCS 5.0
http://www.dustinhome.dk/product/5011109722/studio-8-s-809-hcs" rel="nofollow - http://www.dustinhome.dk/product/5011109722/studio-8-s-809-hcs

Jeg har tænkt at købe en Denon avr-x1800h, men er den stor nok?
Jeg har desværre ikke det store budget, men vil gerne købe en ny.







Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 10-Maj-2024 kl. 08:39
Man får meget for 4000 kroner
https://www.cilo.dk/jamo-s-809-hcs-5-0-pakke-hvid.html?utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Jamo+S+809+Hcs+5.0+Pakke+Hvid&kgclid=EAIaIQobChMI7KyJiLyChgMVZxmiAx0zzwOvEAQYAiABEgL-ePD_BwE&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI7KyJiLyChgMVZxmiAx0zzwOvEAQYAiABEgL-ePD_BwE" rel="nofollow - https://www.cilo.dk/jamo-s-809-hcs-5-0-pakke-hvid.html?utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Jamo+S+809+Hcs+5.0+Pakke+Hvid&kgclid=EAIaIQobChMI7KyJiLyChgMVZxmiAx0zzwOvEAQYAiABEgL-ePD_BwE&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI7KyJiLyChgMVZxmiAx0zzwOvEAQYAiABEgL-ePD_BwE

Den Denon kan fint trække dem.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Anders789
Skrevet den: 12-Maj-2024 kl. 07:09
Hej Klaus
Det er netop det tilbud hos Cilo som jeg har købt.
Og tak for svaret 😀👍


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 14-Maj-2024 kl. 13:45
Altså, umiddelbart opgiver Jamo anbefalet effekt til gulvhøjttalerne sådan...

POWER HANDLING
(CONT/PEAK) 120W / 240W

Peak opgivelsen ville jeg ikke bekymre mig så forfærdelig meget om. Og så har har de en nominel impedance på 8 Ohm.

Denon AVR-X1800H spytter 80W ud i 2 kanaler ved 8 Ohm. Hvis det også er en peak opgivelse, så er det nok 65-70 watt kontinuerligt. Så til fronterne alene vil jeg tro det er ok, også når du skal spille højt, og selv i et relativt stort lokale. Men det kan blive en my i underkanten, hvis der bliver spillet højt på alle kanaler samtidigt, og der kommer en masse lyd ud af alle højttalere. Med andre ord, måske du en sjælden gang imellem kunne ønske dig lidt mere.


Skrevet af: mino
Skrevet den: 15-Maj-2024 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Denon AVR-X1800H spytter 80W ud i 2 kanaler ved 8 Ohm. Hvis det også er en peak opgivelse, så er det nok 65-70 watt kontinuerligt.


Det skulle være 80 "rigtige" watt med 2 kanaler i drift.

Jeg vil mener, at det er tæt på et perfekt match. Der er "aldrig" fuldt tryk på alle kanaler samtidig, og hvis der er, så er det helt ekstremt sjældent og ikke noget man bør kaste penge efter.

I stedet - hvis man nu eller senere ønsker lidt mere power - så kan man tilslutte en aktiv sub og lade den håndtere (dyb) bassen. Dermed har denne (og andre) receivere rigeligt med strøm.




Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 15-Maj-2024 kl. 22:00
Det er da vist en omgang sludder!

Det kan meget ofte betale sig at investere i noget ordentligt, da lyden bliver derefter, heldigvis kan man jo starte med den lille og teste om man er tilfreds, er man ikke, må man smide mere i budgettet eller købe brugt...

Den snak om watt og nominel belastning er heller ikke noget, der skal lægges særlig meget i, da specs. opgives forskelligt og en højtaler er ikke en ohmsk modstand...



-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 16-Maj-2024 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det er da vist en omgang sludder!

Det kan meget ofte betale sig at investere i noget ordentligt, da lyden bliver derefter, heldigvis kan man jo starte med den lille og teste om man er tilfreds, er man ikke, må man smide mere i budgettet eller købe brugt...

Den snak om watt og nominel belastning er heller ikke noget, der skal lægges særlig meget i, da specs. opgives forskelligt og en højtaler er ikke en ohmsk modstand...

Hvordan input signalet bliver behandlet har naturligvis også noget at sige, men det er bestemt ikke sludder, at hvis de 80W pr. kanal ved 2 kanaler i 8 Ohm er målt ved kontinuerlig belastning på 8 Ohm, så er det rigtig fint, og det er rigeligt til at receiveren kan kontrollere højttalerne ved en konstant 8 Ohms belastning, selv hvis der skal spilles rigtig højt. MEN... nu er det sådan at højttalere ikke laver en konstant belastning på X Ohm, og hvis en højttaler er opgivet til en nominel impedance på 8 Ohm, må den faktisk ikke gå under 6.7 Ohm (eller 6.8 Ohm, kan ikke huske den helt præcise grænse. Og så er det værst når højttalere går lang ned i modstand). Den omtalte receiver er også opgivet med effekt på 120W ved 6 Ohm (kontinuerligt går jeg ud fra, ligesom ved de 8 Ohm), så den kan fint kontrollere de omtalte højttalere, så længe der ikke spilles max på alle kanaler samtidigt, og alle højttalere er opgivet til 8 Ohm nominelt. Så man skal bestemt tage specifikationer alvorlige, man skal bare også forstå dem korrekt. De er der jo trods alt for forbrugerens skyld, og bliver heldigvis mere og mere standardiseret.

Edit: At øge budgettet er ikke direkte lig med bedre lyd eller lyd man bedre kan lide.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 16-Maj-2024 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

MEN... nu er det sådan at højttalere ikke laver en konstant belastning på X Ohm, og hvis en højttaler er opgivet til en nominel impedance på 8 Ohm, må den faktisk ikke gå under 6.7 Ohm (eller 6.8 Ohm, kan ikke huske den helt præcise grænse. Og så er det værst når højttalere går lang ned i modstand). 


Dét er da vist en hjemme-opfundet regel. LOL LOL

Der er massere af eksempler på, at højttalere opgivet til 8 ohm, dykker væsentlig under - også under 6,8 ohm. Wink


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 16-Maj-2024 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

MEN... nu er det sådan at højttalere ikke laver en konstant belastning på X Ohm, og hvis en højttaler er opgivet til en nominel impedance på 8 Ohm, må den faktisk ikke gå under 6.7 Ohm (eller 6.8 Ohm, kan ikke huske den helt præcise grænse. Og så er det værst når højttalere går lang ned i modstand). 


Dét er da vist en hjemme-opfundet regel. LOL LOL

Der er massere af eksempler på, at højttalere opgivet til 8 ohm, dykker væsentlig under - også under 6,8 ohm. Wink

Den regel har jeg nu heller ikke hørt om.

Mine B&W 802 D3 opgivet til 8Ohm dykker til under 4 ohm i den øvre bas og nedre mellem tone. 
Det er er almen kendt for B&W, at impedansen dykker en del og derfor har behov for en forstærker der har kræfterne og ikke mindst kontrol.

Mine gamle Apogee var i mellem 1-4 ohm.


-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 16-Maj-2024 kl. 23:54
Watt har absolut intet at gøre med, hvor vidt en forstærker har kontrol over nogle højttalere eller ej, det er derimod deres evne til at levere strøm nok, når der er brug for det.
Watt har noget at gøre med, hvor højt det kan spille, men specs. siger meget lidt, om man så forstår dem eller ej, da producenterne på ingen måde opgiver dem ens.
Der findes tonsvis af eksempler på forstærkere med få watt, der har bedre kontrol og kan spille højere end andre, på trods af specs. siger noget andet!

En receiver der er opgivet til 2 x 80 watt, yder desuden normalt MEGET mindre, når der er tale om at trække flere kanaler samtidig, hvilket det er sjældent de opgiver, dog garanterer nogle producenter en vis procentdel under alle forhold!

Hvis ikke det at øge budgettet, er ensbetydende med bedre lyd, så er der ét eller andet galt et sted; at man så ikke synes bedre om det, må være noget helt subjektivt...


-------------
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.









Skrevet af: yahooboy
Skrevet den: 19-Maj-2024 kl. 04:09
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

En receiver der er opgivet til 2 x 80 watt, yder desuden normalt MEGET mindre, når der er tale om at trække flere kanaler samtidig, hvilket det er sjældent de opgiver, dog garanterer nogle producenter en vis procentdel under alle forhold!

Denon AVR-X1800H er opgivet til at trække op til 430W fra stikkontakten. Denon angiver at der bruges 39 af disse Watt når der ikke afspilles lyd. Så er der 391W tilbage til effektforstærkerne og en klasse AB forstærker kan i bedste fald omsætte 100Watt fra stikkontakten til 78Watt ud af bagenden. Hvis vi så er flinke ved Denon AVR-X1800H så kan den udsende 305 Watt. Fordel dette på 7 kanaler så er der 43Watt til hver kanal, forudsat at udgangstrinene har en effektivitet på de 78%. Er effektiviteten blot fem procent lavere, så er der kun 40W per kanal.


Skrevet af: Flippo
Skrevet den: 19-Maj-2024 kl. 22:44
Yahooboy.

Dine 78% effektomsætning gælder klasse B forstærkere!
For klasse AB forstærkere gælder der "op til 60%" omsættes til udgangseffekt. Resten fiser af som varme.
Så tallet er væsentlig lavere.


Skrevet af: yahooboy
Skrevet den: 22-Maj-2024 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Yahooboy.

Dine 78% effektomsætning gælder klasse B forstærkere!
For klasse AB forstærkere gælder der "op til 60%" omsættes til udgangseffekt. Resten fiser af som varme.
Så tallet er væsentlig lavere.
Ifølge en publicering fra DTU i 2021 er den endda helt nede på 48% 
Jeg var bare bange for at blive lynchet hvis jeg holdte mig til reelle fakta.

Så hvis man beregner med en effektivitet på 60% er der 34W til hver kanal
og med tallene fra DTU hele 27WConfused


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 23-Maj-2024 kl. 14:19
Der er nogle her i tråden der burde tjekke disse to links.

https://www.audioholics.com/audio-amplifier/receiver-back-panel-power-ratings" rel="nofollow - https://www.audioholics.com/audio-amplifier/receiver-back-panel-power-ratings

https://www.youtube.com/watch?v=0YdxA7ujbNA" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=0YdxA7ujbNA

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 23-Maj-2024 kl. 15:21
Dette link kunne også være relevant:  

How Much Power Do My Stereo Speakers Really Need?

http://www.lifewire.com/power-needed-for-speakers-3134849" rel="nofollow - http://www.lifewire.com/power-needed-for-speakers-3134849


Skrevet af: yahooboy
Skrevet den: 23-Maj-2024 kl. 15:57
Hvori ligger fejlen?
Forudsætningen er alle kanaler drevet


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 23-Maj-2024 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Hvori ligger fejlen?
Forudsætningen er alle kanaler drevet


"fejlen" er at alle de beregninger kun i meget lille grad afspejler at afspille et multikanal sound track fra en film. Der er sikkert noget om det hvis man spiller 7 sinustoner med fuld udstyring i alle kanaler på samme tid. Men, sådan er der ingen sound tracks der er.


Skrevet af: yahooboy
Skrevet den: 23-Maj-2024 kl. 23:43
Jeg svarer lige samlet på de "protester" der har været herover.

Hvis man kigger Audioholics artiklen grundigt igennem, vil man bemærke at de tester ydelsen per kanal med ret høj forvrængning (selvom de selv mener at det er ved lav forvrængning) Marantz opgiver at receiveren yder 2 x 140W 8Ω med 0,05% forvrængning. Audioholics måler med en forvrængning som er 20x større....

De måler Marantz'en til 101W ved 1% forvrængning og 93W ved 0,1%. Jeg tillader mig at antage en ydelse omkring 75-80W ved samme niveau af forvrængning som Marantz selv angiver. Her der tale om en forstærker fra de samme konstruktører som Denon's forstærkere/receivere. Den målte Marantz er specificeret til 780W hvilket i denne sammenhæng meget belejligt er i omegnen af det halve, de 390W som AVR-1800H har til rådighed til effektforstærkerne.

Kigger man så på mine oprindelige tal svarer de forbløffende nok til en halvering af de målte ydelser på Marantz'en. En sidste ting Audioholics beskriver også deres målinger på Marantz SR8012 som er SR8015's forgænger. Denne blev målt på et standard US 15A udtag her var ydelsen per kanal 5-10% lavere. En mere realistisk måling, efter min mening. Det svarer til at der ydes 72W ved 0,05%, 84W ved 0,1% forvrængning.

Jeg fokuserer på Sinus sweepet da bilradiomålingen "Dynamic Power" intet siger om forstærkernes samlede ydelse, ser Du Spiderman Homecoming eller The force awakens vil "Dynamic Power" intet gøre i forhold til de vedvarende krav til de enkelte kanaler. Et sinus sweeper er et langt nemmere signal end f.eks. hvid støj eller et soundtrack fra en film med mange lydeffekter.

Selvfølgelig er der soundtracks derude som ikke stiller krav til andet end nogle få korte udladninger af lyd i de enkelte kanaler. Men når der sker noget i alle kanalerne slipper kræfterne hurtigt op hvis de enkelte kanaler kun er i stand til korte udladninger. Mon ikke der er en årsag til at både Marantz og Denon kun opgiver ydelserne i 2 kanaler 8Ω, 2 kanaler 6Ω og 1 kanal 6Ω? 

Da både centerhøjttalerne og surround højttalerne i det købte sæt ligger helt nede på 85-86 dB hæmmer det ydelsen på LR højttalernes 90dB (forudsat det er deres reelle følsomhed, JAMO's storebror - Klipsch - ligger den målte følsomhed en del fra hvad der måles ved test)



Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-Maj-2024 kl. 10:21
Jeg tror ikke på at der findes nogen film med tilnærmelsesvis fuld udstyring i alle kanaler samtidig.

Hvilke sekvenser taler du om?


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-Maj-2024 kl. 12:54
Prøv at se her.

Først et fuld udstyret signal. Miley Cyrus. Det kan ikke indspilles højere. Sådan ser et signal ud er nærmer sig at være lige så krævende som en sinustone.


Her en sinustone:




Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-Maj-2024 kl. 12:59
PRøv så at sammenligne med Starwars:


Og Fallout:


Det er ret tydeligt at ingen af kanalerne er maxet ud og at sorroundkanelerne, er meget langt fra at være det. Vi kan hurtigt blive enige om at det kræver noget at drive alle de kanaler, men i praksis er det ikke nær så vanskeligt som det bliver gjort.


Skrevet af: Mefisto
Skrevet den: 24-Maj-2024 kl. 13:18
RMS værdien for de forskellige spor er

Sinustone -3db.

Miley, -7db hvor det er værst og -9db for hele sangen.

Starwars, -33db (!) for centerkanalen og cirka det samme for LR. -44db for surround kanalerne. Altså ydeligere -10db svarende til at de kun kræver ca 1/10 effekt i forhold til LCR.

Fallout, ca. -29db for LCR og -37db for surroundkanalerne. Ikke helt -10db men -8db svarer til ca 6x mindre effekt end LCR.

Så altså hvis man indstiller master volume på en bestemt værdi, vil sinustonen være mere end dobbelt krævende som Miley og filmene vil være langt, langt mindre krævende end Miley.

Tendensen er selfølgelig at man skruer højere op når kildematerialet er indspillet lavere (filmene), men det er stadig noget snak at forlange 100% ens power i alle kanaler samtidig, målt med sinustoner. Det er så langt fra virkeligt kilde materiale at det ikke giver nogen mening.


Skrevet af: HessiDude
Skrevet den: 28-Maj-2024 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

MEN... nu er det sådan at højttalere ikke laver en konstant belastning på X Ohm, og hvis en højttaler er opgivet til en nominel impedance på 8 Ohm, må den faktisk ikke gå under 6.7 Ohm (eller 6.8 Ohm, kan ikke huske den helt præcise grænse. Og så er det værst når højttalere går lang ned i modstand). 


Dét er da vist en hjemme-opfundet regel. LOL LOL

Der er massere af eksempler på, at højttalere opgivet til 8 ohm, dykker væsentlig under - også under 6,8 ohm. Wink
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

MEN... nu er det sådan at højttalere ikke laver en konstant belastning på X Ohm, og hvis en højttaler er opgivet til en nominel impedance på 8 Ohm, må den faktisk ikke gå under 6.7 Ohm (eller 6.8 Ohm, kan ikke huske den helt præcise grænse. Og så er det værst når højttalere går lang ned i modstand). 


Dét er da vist en hjemme-opfundet regel. LOL LOL

Der er massere af eksempler på, at højttalere opgivet til 8 ohm, dykker væsentlig under - også under 6,8 ohm. Wink

Den regel har jeg nu heller ikke hørt om.

Mine B&W 802 D3 opgivet til 8Ohm dykker til under 4 ohm i den øvre bas og nedre mellem tone. 
Det er er almen kendt for B&W, at impedansen dykker en del og derfor har behov for en forstærker der har kræfterne og ikke mindst kontrol.

Mine gamle Apogee var i mellem 1-4 ohm.
Beklager den sene tilbagemelding. Man skal jo huske at nyde det gode liv mens man kan, og vejret er med. Wink
Så har jeg også lige lyttet til lidt forskellige højttalere (bl.a. Buchardt S400 MkII og B&W 803s), og afprøvet forskellige for- og effektfortstærkere. Smile

Jeg husker det desværre forkert. Det er ikke en regel, men en standard (IEC 60268-5), som mange producenter desværre ikke overholder. Der bliver refereret til den flere steder, bl.a. hos Dynaudio ( http://dynaudio.com/magazine/2023/july/impedance-ask-the-expert" rel="nofollow - https://dynaudio.com/magazine/2023/july/impedance-ask-the-expert ).



Print side | Luk vindue