|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
MortenBby ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
![]() Sendt: 17-November-2006 kl. 09:39 |
|
Jeg er lidt ny indenfor digitalt TV så der er noget jeg lige må have afklaret:
Når jeg surfer rundt på de mange kanaler man har de første 3 uger med Selector kan jeg se at fjernsynet - med en vis tøven - skifter format. Jeg kan forstå at stationerne indbygget i deres kanaler sender (eller bør sende) et såkaldt WSS flag eller WSS kode som fortæller fjernsynet at filmen er i ægte 16:9, hvorefter fjernsynet skifter til dette. Er dette flag visuelt/synligt eller er der på nogen anden måde muligt på forhånd at vide om en film bliver sendt i ægte 16:9 og ikke bare opscaleret letterbox ? Redigeret af MortenBby - 17-November-2006 kl. 09:57 |
||
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Om det er visuelt synligt: det afhænger af om dit TV fortæller dig at det er en ægte 16:9 udsendelse. Om du kan vide det på forhånd: hvis det står i en program-guide som Selector EPGen, ja. Disse oplysninger er dog ikke altid lige korrekte....
|
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
MortenBby ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 779 |
![]() |
|
Hvis mit TV fortæller mig det, hvor kan jeg så se det? Vises der et flag et eller andet sted? |
||
Morten LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
You tell me. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
OK - tak. Jeg må stole på mine øjne
![]() Man kunne have forestillet sig at der i informationsboksen der fremkommer når man skifter kanal ville være en notits om 16:9 eller ej, men den information har jeg ikke bemærket. Jeg kan jo godt se om filmen vises korrekt og uforvrænget man man kan som sagt blive i tvivl om hvorvidt det er ægte 16:9 eller opscaleret letterboks. Det betyder noget hvis man vil genindspille sine gamle film i god 16:9 kvalitet; f.eks vises der i aften "Virtuosity" på Zulu; den gider jeg da godt se igen i ægte 16:9 man ikke hvis det bare er opblæst letterbox. Redigeret af MortenBby - 17-November-2006 kl. 11:25 |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Der er kun 4:3 indhold på Zulu. |
||
|
||
![]() |
||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|
MortenBby En mهde afgّre det pه er have samme Tv signal koblet pه et 4:3 tv, hvis billederne er hّje og tynde er det et وgte 16:9 format. Men meget upraktisk checke pه lige denne mهde. Metode nummer 2, er ved bruge et 4:3 Tv, hvis billederne er hّje og tynde skifter du til 16:9 og Vupti kommer de sorte bjوlker og retter pه proportionerne [her mener jeg kun og kun manuel skift]. Hvis du havde en 35 mm film optaget med anamorfisk, glem dette __ Redigeret af moho - 17-November-2006 kl. 11:57 |
||
![]() |
||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|
Om det er ægte eller uægte 16:9, ja men jeg forstod på flere Fora at DVD skiverne har samme problem, med troværdighed af 16:9 eller blot zoomet Letterboks.
|
||
![]() |
||
miri ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
![]() |
|
"WSS-flaget" er indkodet i billedet (det er faktisk synligt, idet det forringer billedkvaliteten ved at ændre bits i billedet!) og receiver/TV afkoder signalet og skifter format. Dvs. flaget sendes først i forbindelse med den egentlige transmission, og du kan derfor ikke "forudse" hvordan et fremtidigt program vil blive vist ud fra WSS. Du må derfor nøjes med programoversigterne/EPG/tekst-tv og de er alle upræcise i forhold til om 16:9 sendes "ægte/uægte"
|
||
miri
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Javel. Hvad man så kan forvente må bero på kommende erfaring med de respektive kanaler. Jeg hører f.eks. at Zulu kun sender 4:3 og det samme gælder vist TV3 og 3+ mens DR1 og DR2 samt TV2, SV2, SV4 og NO2 sender film i 16:9, er det nogenlunde korrekt? |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Så vist jeg husker er der p.t. ægte 16:9 på følgende fuldpakke kanaler: DR1, DR2, TV2, Svensk TV4, TV2 Norge, ARD og ZDF. Der sendes ikke i ægte 16:9 hele tiden, langt fra. De danske reklamekanaler (TV2, Viaskat, og SBS) har aftalt at reklamer fra april 2007 (eller deromkring) skal sendes i ægte 16:9. Man kan håbe at det betyder ægte 16:9 udsendelser på TV3, TV3+ (Viasat) og Kanal 4+5 (SBS), men det må fremtiden vise. |
||
|
||
![]() |
||
miri ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2066 |
![]() |
|
Det med at de vil sende reklamerne i 16:9 er ellers lidt ærgerligt, da WSS-koden netop kan anvendes til at fjerne reklamerne fra optagelser, når de sendes i 4:3 og filmen i 16:9
![]() |
||
miri
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |