Print side | Luk vindue

WSS flag og 16:9 ???

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=17341
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 19:32

Emne: WSS flag og 16:9 ???
Skrevet af: MortenBby
Emne: WSS flag og 16:9 ???
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 09:39
Jeg er lidt ny indenfor digitalt TV så der er noget jeg lige må have afklaret:

Når jeg surfer rundt på de mange kanaler man har de første 3 uger med Selector kan jeg se at fjernsynet - med en vis tøven - skifter format.

Jeg kan forstå at stationerne indbygget i deres kanaler sender (eller bør sende) et såkaldt http://en.wikipedia.org/wiki/Widescreen_signaling - WSS flag eller WSS kode som fortæller fjernsynet at filmen er i ægte 16:9, hvorefter fjernsynet skifter til dette.

Er dette flag visuelt/synligt eller er der på nogen anden måde muligt på forhånd at vide om en film bliver sendt i ægte 16:9 og ikke bare opscaleret letterbox ?

-------------

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 10:26

Oprindeligt skrevet af MortenBby MortenBby skrev:

Er dette flag visuelt/synligt eller er der på nogen anden måde muligt på forhånd at vide om en film bliver sendt i ægte 16:9 og ikke bare opscaleret letterbox ?

Om det er visuelt synligt: det afhænger af om dit TV fortæller dig at det er en ægte 16:9 udsendelse.

Om du kan vide det på forhånd: hvis det står i en program-guide som Selector EPGen, ja. Disse oplysninger er dog ikke altid lige korrekte....

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Om det er visuelt synligt: det afhænger af om dit TV fortæller dig at det er en ægte 16:9 udsendelse.

Hvis mit TV fortæller mig det, hvor kan jeg så se det? Vises der et flag et eller andet sted?

-------------

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 11:04

Hvis mit TV fortæller mig det, hvor kan jeg så se det? Vises der et flag et eller andet sted?

You tell me. Auto-indstillingen virker forskelligt på de enkelte TV. På nogle TV bliver 4:3 udsendelser automatisk pillarboxed (sorte bjælker i siderne), mens 16:9 udsendelser (ægte 16:9) bliver strukket til korrekt højde-bredde forhold. Her kan du let se det om det er 4:3 eller 16:9 du modtager. På mit eget TV (et Philips CRT) betyder auto at 4:3 udsendelser bliver beskåret lidt i top og bund, og derefter strukket, typisk til et forvrænget højde-bredde forhold. Der er sikkert også TV, som med et midlertidig banner el.lign. fortæller dig om det er 4:3 eller 16:9 input.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 11:24
OK - tak. Jeg må stole på mine øjneGeek. Jeg studsede bare over at der hele tiden tales om WSS flag men det er så bare et udtryk for en signalfunktion....

Man kunne have forestillet sig at der i informationsboksen der fremkommer når man skifter kanal ville være en notits om 16:9 eller ej, men den information har jeg ikke bemærket. Jeg kan jo godt se om filmen vises korrekt og uforvrænget man man kan som sagt blive i tvivl om hvorvidt det er ægte 16:9 eller opscaleret letterboks.

Det betyder noget hvis man vil genindspille sine gamle film i god 16:9 kvalitet; f.eks vises der i aften "Virtuosity" på Zulu; den gider jeg da godt se igen i ægte 16:9 man ikke hvis det bare er opblæst letterbox.

-------------

Morten

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 11:46

Der er kun 4:3 indhold på Zulu.

-------------

Skrevet af: moho
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 11:55

MortenBby

En mهde afgّre det pه er have samme Tv signal koblet pه et 4:3 tv, hvis billederne er hّje og tynde er det et وgte 16:9 format.

Men meget upraktisk checke pه lige denne mهde.

Metode nummer 2, er ved bruge et 4:3 Tv, hvis billederne er hّje og tynde skifter du til 16:9 og Vupti kommer de sorte bjوlker og retter pه proportionerne [her mener jeg kun og kun manuel skift]. Hvis du havde en 35 mm film optaget med anamorfisk, glem dette __

Skrevet af: moho
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 11:59
Om det er ægte eller uægte 16:9, ja men jeg forstod på flere  Fora at DVD skiverne har samme problem, med troværdighed af 16:9 eller blot zoomet Letterboks.

Skrevet af: miri
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 12:34
"WSS-flaget" er indkodet i billedet (det er faktisk synligt, idet det forringer billedkvaliteten ved at ændre bits i billedet!) og receiver/TV afkoder signalet og skifter format. Dvs. flaget sendes først i forbindelse med den egentlige transmission, og du kan derfor ikke "forudse" hvordan et fremtidigt program vil blive vist ud fra WSS. Du må derfor nøjes med programoversigterne/EPG/tekst-tv og de er alle upræcise i forhold til om 16:9 sendes "ægte/uægte"

-------------
miri

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

"WSS-flaget" er indkodet i billedet (det er faktisk synligt, idet det forringer billedkvaliteten ved at ændre bits i billedet!) og receiver/TV afkoder signalet og skifter format. Dvs. flaget sendes først i forbindelse med den egentlige transmission, og du kan derfor ikke "forudse" hvordan et fremtidigt program vil blive vist ud fra WSS. Du må derfor nøjes med programoversigterne/EPG/tekst-tv og de er alle upræcise i forhold til om 16:9 sendes "ægte/uægte"

Javel.  Hvad man så kan forvente må bero på kommende erfaring med de respektive kanaler.
Jeg hører f.eks. at Zulu kun sender 4:3 og det samme gælder vist TV3 og 3+ mens DR1 og DR2 samt TV2, SV2, SV4 og NO2 sender film i 16:9, er det nogenlunde korrekt?

-------------

Morten

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:57

Jeg hører f.eks. at Zulu kun sender 4:3 og det samme gælder vist TV3 og 3+ mens DR1 og DR2 samt TV2, SV2, SV4 og NO2 sender film i 16:9, er det nogenlunde korrekt?

Så vist jeg husker er der p.t. ægte 16:9 på følgende fuldpakke kanaler: DR1, DR2, TV2, Svensk TV4, TV2 Norge, ARD og ZDF.

Der sendes ikke i ægte 16:9 hele tiden, langt fra.

De danske reklamekanaler (TV2, Viaskat, og SBS) har aftalt at reklamer fra april 2007 (eller deromkring) skal sendes i ægte 16:9. Man kan håbe at det betyder ægte 16:9 udsendelser på TV3, TV3+ (Viasat) og Kanal 4+5 (SBS), men det må fremtiden vise.

-------------

Skrevet af: miri
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 14:34
Det med at de vil sende reklamerne i 16:9 er ellers lidt ærgerligt, da WSS-koden netop kan anvendes til at fjerne reklamerne fra optagelser, når de sendes i 4:3 og filmen i 16:9

-------------
miri

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 14:47
Jeg blev lidt nysgerrig mht. TV3 så jeg skrev og spurgte dem om 16:9 film; vi venter spændt...

miri: skulle der være problemer i at fjerne reklameblokke i 16:9 film? Jeg fjernede da på min Sony 710 et par kapitler fra én igår

-------------

Morten

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 14:48

Det med at de vil sende reklamerne i 16:9 er ellers lidt ærgerligt, da WSS-koden netop kan anvendes til at fjerne reklamerne fra optagelser, når de sendes i 4:3 og filmen i 16:9

Det bliver nok omvendt hos Viasvat, reklamer i 16:9 og filmen i 4:3.

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 14:59

Det bliver nok omvendt hos Viasvat, reklamer i 16:9 og filmen i 4:3.

Hvis det bliver sådan tror jeg seerne efterhånden vil flygte over til 16:9 kanaler og så er det ikke længere lukrativt at reklamere der.

-------------

Morten

Print side | Luk vindue