|
Standby strømforbrug for Sony KDL-32V2500 |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
BjarneDS
Ny bruger Oprettet: 04-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 19 |
Emne: Standby strømforbrug for Sony KDL-32V2500 Sendt: 31-Marts-2007 kl. 11:21 |
||
Jeg har lige købt et Sony KDL-32V2500: Indtil videre er jeg meget godt tilfreds, men der er en ting der undrer mig: Iflg. specifikationerne så er strømforbruget i standby 0,3W. Men når jeg sætter en elmåler på, så viser den ca. 10W (dog ca. 25W de første par minutter efter den er sat i stand-by, det må være den tid TV'et iflg. manualen bruger på at "afslutte de nødvendige interne procedurer"). Forbruget er stadig ca. 10W, selvom jeg slukker ovenpå apparatet. |
|||
krimmo
Bruger Oprettet: 14-Oktober-2006 Status: Offline Point: 70 |
Sendt: 31-Marts-2007 kl. 13:23 | ||
Hej
Har samme oplevelse på mit Pana 42PV60. Har haft en strømmåler på hele anlægget for at se hvad det "koster" at have kørende. Og jeg oplevede et tomgangs-forbrug på det hele på omkring 30W - temmelig meget synes jeg! Og selv om jeg slukkede "til højre og venstre" og hev diverse transformatorer ud af strømskinner kunne jeg ikke bringe forbruget under 13-16 Watt. Jeg endte til sidst med - til mine store overraskelse - at opleve at mit TV alene trækker 13-16W. Og det uanset om det står standby eller jeg slukker på afbryderen på TV'et.??? Det er jo langt fra de 0,3 W som manualen siger er forbruget på standby. Jeg har "testet" (ikke kalibreret!) min måler med en række glødelamper, og her måler den rigtig nok med 1, 2 eller 3x40W pærer. Andre der har/har haft lignende oplevelser? Eller er der (hvilket nok er mest sandsynligt) en hel masse af jer derude som ikke ved hvad jeres apparater bruger i tomgang. (Eller når de er "slukket" for den sags skyld.) Måske noget der var værd at gøre lidt mere ud af...? |
|||
TH42PV60 (med slanger af og til) Samsung 3126 PS3 Yamaha RX-V1700 Squeezebox Duet(s) + Classic + Boom + Touch QNAP-109 SqueezeCenter 7.5.1 |
|||
Wester
Guld medlem Oprettet: 22-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 542 |
Sendt: 31-Marts-2007 kl. 14:09 | ||
jEG VIL MENE AT ET STANDBYFORBRUG PÅ under l w. er urealistiskt. Det kunne tyde på trykfejl i manual, som jeg ser det. Glæd dig over et godt tv. i stedet for at bekymre dig. Gå ud og kig på din frysers forbrug, så er det pebernødder. Ellers må du reklamere til fabrikanten med deraf følgende bøvl og afsavn. ALTSÅ en afvejning
|
|||
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
|
|||
Breddam
Guld medlem Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
Sendt: 31-Marts-2007 kl. 16:44 | ||
Det vil jeg give dig fuldstændig ret i! Vores tv bruger 26-27 W i standby, vil jeg mene og 9 W slukket. Jeg kan altså bekræfte dine målinger. Jeg har ikke tænkt på at måle det, før du skrev om det. Jeg er bare gået ud fra, at tv'et havde et stand-by-forbrug på 0,3 W Stand-by-forbruget er i min begrebsverden det forbrug, der finder sted, når apparatet er stand-by - altså klart til brug. Det er åbenbart langt fra tilfældet! Det bør Sony da kunne svare på. Så kan de måske også svare på, hvorfor tv'et bruger strøm, når det er slukket! Venligst Søren |
|||
BjarneDS
Sendt: 01-April-2007 kl. 00:43 | ||
Hvorvidt et strømforbrug under 1W er urealistisk ved jeg ikke, men Philips reklamerer da med <1W for deres 32PF9641D: http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/tree/da/dk/ consumer/tv_gr_dk_consumer/flat_tv_ca_dk_consumer/lcd_large_ 30_40_su_dk_consumer/ce/_productId_32PF9641D_10_DK_CONSUMER/ digitalt_widescreen_flat_TV+32PF9641D_10?proxybuster=KWTWLNZ CDGS2VJ0RMRCSHQNHKFSESI5P&activeTab=specifications Og for mit gamle CRT TV (også Sony) viser måleren 0W i standby.
En trykfejl tvivler jeg nu på det er, det står også på Sony's web-site: http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=KDL-32V25 00&site=odw_da_DK&pageType=TechnicalSpecs&catego ry=TVP+LCD+TV (og iøvrigt også på div. forhandleres website, som dog nok er afskrift fra Sony). Medmindre det er et defekt TV så vil jeg nok nærmere kalde det groft vildledende markedsføring.
Tja, min fryser bruger ca. 150W når den "kører", og 0W i "standby". Så jeg synes egentlig den klarer sig helt fint i sammenligning - og det er vel at mærke en arvet fryser som er over 20 år gammel! |
|||
BjarneDS
Sendt: 01-April-2007 kl. 00:54 | ||
For lige at præcisere, så måler jeg kun dette forbrug de første par minutter efter den er sat i standby, herefter skifter det automatisk til ca. 10W. Og det ændrer sig ikke selvom jeg slukker (hvilket jeg nok havde en mistanke om, da on/off knappen ovenpå apparatet efter størrelsen at dømme ikke er en 220V afbryder). Men det ville jeg såmænd også kunne leve med, hvis ellers standby forbruget var de lovede 0,3W.
Det får vi så se om de kan - nu har jeg ihvertfald sendt en mail til support@sony.dk (og iøvrigt også til min forhandler). |
|||
Axlon
Guld medlem Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1404 |
Sendt: 01-April-2007 kl. 09:23 | ||
Altså inden I går i selvsving over hvor meget strøm jeres TV bruger i standby, så tag lige og få tjekket jeres måler.
Det nytter ikke at tjekke med en 60w pære, fordi det kan godt være den måler rigtigt oppe ved 60w, og i øvrigt så fungerer en pære som en ren ohm'sk belastning. Jeres tv har en switch-mode PSU, som måske ikke trækker strøm som en ren ohmsk belastning, og så kan I ikke regne en skid med jeres 100kr måler fra Haraldnyborg mere. Prøv at tjekke om fasen er lige. Mener at på de der billige grønne måler, er en eller anden faktor som fortæller om fasen er lige. Det burde ikke være noget problem at lave et standbykredsløb der bruger mindre end 1watt i dag. |
|||
Mvh Jesper
|
|||
Kimbo
Bruger Oprettet: 24-April-2005 Status: Offline Point: 118 |
Sendt: 01-April-2007 kl. 10:47 | ||
Fuldstændig enig. Disse målere er OK ved rene ohm'ske belastninger, men ligeså snart vi snakker switch mode, er der vist nærmere "gæt en værdi" fremfor et brugbart måleresultat.
|
|||
Breddam
Guld medlem Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
Sendt: 01-April-2007 kl. 12:00 | ||
Hvor vidste du det fra? Søren |
|||
Breddam
Sendt: 01-April-2007 kl. 12:12 | ||
Det er nu rart at blive korrigeret, når det dér med strøm ikke liige er ens kerneydelse - og når det 'svinger til den rigtige side'
Jeg har målt 72 W i drift. Er det så også min haraldnyborg-måler, der er galt på den? Er måleren i øvrig pålidelig ved måling på almindelige adaptere til router, modem, NAS og harddiske? Med pålidelig mener jeg bare 'en kvalificeret rettesnor'... Her har jeg haft den kørende for at kigge lidt mere på dette ikke ubetydelige stand-by-forbrug. Venligst Søren |
|||
BjarneDS
Sendt: 01-April-2007 kl. 19:48 | ||
Jeg vidste egentlig godt, at præcisionen er afhængig af hvad type belastning man sætter på. Jeg havde (og har) dog umiddelbart en forventning om, at det i det mindste kunne give et fingerpeg - bl.a. fordi der i vejledningen til min måler (ja, den er grøn og prisen nok heller ikke helt ved siden af, men mærket er dog "ide line" ) står at den tager højde for faseforskydningen. Og ja, måleren viser en "energifaktor" som er et udtryk for faseforskydningen mellem spænding og strøm, og som for TV'et er 1 (ligesom for glødelamper, men den for min fryser viser ca. 0,5).
Har du nogen ide om hvorvidt det (for en måler som tager hensyn til faseforskydningen) er et "gæt helt hen i skoven", eller et "gæt som kan bruges som et fingerpeg"? Jeg er desværre ikke lige i besiddelse af et oscilloskop eller andet som kan lave en præcis måling. |
|||
BjarneDS
Sendt: 01-April-2007 kl. 23:45 | ||
Det kunne være man skulle overveje et besøg hos det lokale elselskab for at låne en mere præcis måler: http://www.elsparefonden.dk/forbruger/kom-godt-i-gang/elregn ing/maal-apparaternes-elforbrug Elsparefonden skriver også, at det omtalte sparOmeter måler elforbruget "meget præcist" når det drejer sig om elektronik, i modsætning til de billige målere: http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/elspareudsty r/sparometer-med-kommunikation |
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |